סובב גיאורגיה ב-10 ימים

טיול בין נופים עוצרי נשימה, הרים נישאים, אגמים, תרבות, אוכל ויין.

תאריך הטיולSeptember 2022
עונה מומלצתקיץ, אביב, סתיו

יום ראשון - נחיתה והתארגנות

תחילתו של מסע מדהים! מיד כשהגענו לשדה התעופה בטביליסי, ג'ורג'יה, קיבלה את פנינו נאטו, שהייתה המדריכה שלנו לטיול. קפצנו לרכב ויצאנו לכיוון סירנארי (Sighnaghi). לאורך הדרך זכינו לנופים עוצרי נשימה של חבל הקאחטי הטובל בכרמים ויקבים רבים. לא יכולנו עוד לחכות לראות מה מצפה לנו בגיאורגיה.

לאחר נסיעה של שעה וחצי הגענו לגסט האוס של נאטו בסירנארי. התקבלנו בזרועות פתוחות עם לחם טרי, ריבה חמאה ויין גיאורגי, וקיבלנו יחס חם ומשפחתי. בית ההארחה היה נעים ונוח והתמקמנו בחדרים.

לאחר טיול רגלי קצר בעיר שכולל הליכה על החומות העתיקות חזרנו לאכסנייה לארוחה ביתית טעימה עם יין טבעי ביתי שנאטו מייצרת. התענגנו על מנות כמו "בדריג'ני" (חציל עם אגוזי מלך) ואג'פסנדלי (תערובת של ירקות קלויים). האוכל היה מעורר תיאבון ונהננו מכל ביס. פרשנו בערב לחדרינו לשנת הלילה, מצפים לימים המרגשים שבפתח.

טיפ חשוב: לבקש לטעום את עוגת מנאנה (מופיעה בתמונות), לא תמיד יש אז לשאול לפני שמגיעים.

יום שני - הקאחתי

התעוררתי בסביבות 8 בבוקר, אכלנו ארוחת בוקר גרוזינית על המרפסת בין הגפנים. לאחר ארוחת הבוקר, יצאנו לטיול ברחבי הקאחתי, אזור במזרח ג'ורג'יה הידוע בהיסטוריה העשירה שלו, מסורות ייצור היין והנופים היפים שלו. ביקרנו ביקבי יין ביתיים כמו גם ביקבים גדולים, שם הזדמן לי לטעום סוגים שונים של יין, כולל Saferavi, יין מבעבע, יין מתוק ויין יבש. חלק מהטעימות היו בחינם, בעוד שלאחרות היה תשלום סביר (בין 8 ל-20 לארי). לאחר סיור היקבים, נסענו לאגם איליה היפהפה השוכן בסמוך להרי הקווקז באזור Kvareli. האגם הוא יעד פופולרי לשחייה ולפיקניקים ומציע נופים יפים של ההרים שמסביב. נהניתי מהשחייה באגם, האוויר הצח והנופים היפים. לאחר מכן נאטו אירגנה לנו פיקניק טעים במתנה, שכלל כריכים וצ'אצ'ה (קוניאק גרוזיני...).

יום שלישי - הרי הקוווקז וקזבגי

מוקדם בבוקר, נסענו ללקאזבגי שבבהרי הקווקז הגבוה. בדרך ראינו הרבה מקומות מעניינים, ביניהם מנזר ג'ווארי, מנזר גאורגי אורתודוקסי מהמאה ה-6 הממוקם על ראש גבעה ליד מצחטה. המנזר ידוע בנופים היפים שלו של האזור שמסביב והוא אתר מורשת עולמית של אונסק"ו.

התחנה הבאה שלנו הייתה בקתדרלת Svetitskhoveli אתר מורשת עולמית של אונסק"ו הממוקמת במצחטה, הבירה העתיקה של גאורגיה. הקתדרלה נחשבת לאחד המקומות הקדושים ביותר בג'ורג'יה ונקראת על שם ה"עמוד נותן החיים", עמוד אבן שעליו אומרים שהובא למצחטה על ידי השליח אנדרו ונחשבת למקום הקבורה של גלימתו של ישו ואתר עלייה לרגל חשוב.

לאחר מכן המשכנו בנסיעה לאגם Zhinvali, מאגר מים הממוקם בלב ההרים בנוף משגע. לאורך הדרך ראינו הרבה נהרות, נופים ומקומות מעניינים ועצרנו לצלם.

יום רביעי - עמק סנו והכפרים

ביום זה, נסענו מיאזבגי לג'וטה וטרסו, שני כפרים קטנים פסטורלים בקצה של עמק סנו הירוק. נהניתי מרכיבה על סוסים וטיול ג'יפים. נסענו למפל Gveleti, מסלול נחמד מלא פרחים ופרפרים אל מפל יפה. נאטו הייתה איתנו לאורך כל היום וסיפקה מידע על ההיסטוריה של המקומות שבהם ביקרנו.

בסופו היום חזרנו ליאזבגי, שם ראינו את מנזר השילוש הקדוש המכונה גם סמבה. נאטו ארגנה עבורנו שייט שנמשכה כשעה והיה חוויה מיוחדת

יום חמישי - בורג'ומי וורדזיה

נסענו לבורג'ומי, עיירה באזור Samtskhe-Javakheti בגיאורגיה הידועה במים המינרליים, הפארקים והיערות הסובבים לה. שתינו את המים המינרליים, שהם לא טעימים במיוחד אבל מלאים בויטמינים, ונאטו סיפר לנו על חשיבות המים המינרליים לקיבה...

לאחר מכן ביקרנו בוורדז'יה, מנזר מערות שנמצא בדרום גאורגיה שהוקם במאה ה-12 על ידי המלך ג'ורג' השלישי. הוא מורכב מסדרה של בתי מערות וכנסיות חצובות בצלע ההר, כמו גם חומת הגנה ומבנים אחרים. המנזר היה מרכז תרבותי ורוחני חשוב בתקופתו וידוע בציורי הקיר היפים שלו וביצירות אמנות אחרות. כיום זהו יעד תיירותי פופולרי וכמובן אתר מורשת עולמית של אונסק"ו.

לפני שהגענו לוורדז'יה, ראינו את אגם פארואני ועברנו בכמה מהכפרים העתיקים וההיסטוריים באזור, בהם חיים עדיין אנשים ללא גז או חשמל. היה מעניין במיוחד לראות את הסגנונות השונים של הבתים בכפרים.

יום שישי - מסטייה והסוואנטי

נסענו לסוואנטי, אזור בצפון מערב גאורגיה ברכס הקווקז הגבוה הידוע בנופים הרריים עוצרי נשימה, אתרים היסטוריים ובמסורות תרבותיות עשירות. נאטו לקחה אותנו למקום מיוחד בו קנינו לוביאני, מאכל גרוזיני מסורתי העשוי מבצק ממולא בשעועית ואפוי בתנור חימר.

נשארנו במסטיה, בירת סוואנטי, וראינו את הטירות הסוונטיות, קבוצת מגדלי הגנה וביצורים שנבנו במאות ה-9-14 כדי להגן על האזור מפני פלישות. קיבלנו הדרכה על ההיסטוריה של הטירות המדהימות הללו וחשיבותן בהגנת האזור. ניסינו גם קובדרי, מאכל סוונטי מסורתי העשוי מבצק במילוי בשר.

נאטו עזרה לנו לתקשר עם הכפריים, נכנסו לבתיהם, שוחחנו איתם ולמדנו על חייהם. זו הייתה הזדמנות מצוינת ללמוד על התרבות והמסורת הגיאורגית.

יום שביעי - אושגולי וטיול לקרחון שחארה

נסענו לאושגולי. אושגולי הוא כפר ייחודי הממוקם בגובה של 2,200 מטר ונחשב לאחד מהיישובים המאוכלסים בקביעות הגבוהים באירופה. זהו אתר מורשת עולמי של אונסק"ו וידוע במגדלים מימי הביניים המשומרים היטב ובמבני ההגנה שלו, כמו גם בסביבתו הטבעית היפה. הכפר מוקף בהרי הקווקז הגדול והוא ביתם של כמה קרחונים, ביניהם קרחון שחארה, הפסגה הגבוהה ביותר בגאורגיה.
יצאנו לטיול יומי של כ- 5 שעות, למרות שזו הייתה דרך קשה. ראינו כמה נופים מדהימים של קרחונים, הרים גבוהים ויערות.

בערב חזרנו למסטיה.

יום שמיני - חזרה לטביליסי

ממסטיה חזרנו לטביליסי בירת גאורגיה. במקום לנסוע בדרך הראשית לטביליסי, לקחנו מסלול נופי יותר שאפשר לנו לראות כמה מקומות מעניינים וליהנות מהנופים.

טביליסי היא העיר הגדולה ביותר בגאורגיה וידועה בהיסטוריה העשירה שלה, אטרקציות תרבותיות ומסעדות. היא ממוקמת לאורך גדות נהר Mtkvari ויש בה שילוב של גורדי שחקים מודרניים יחד עם מבנים היסטוריים שמורים היטב. כמה מהאטרקציות המרכזיות של העיר כוללות את העיר העתיקה, עם רחובותיה המפותלים והמבנים ההיסטוריים; מבצר נריקלה, ביצור מהמאה ה-4 הממוקם על גבעה המשקיפה על העיר; וקתדרלת טביליסי סיוני, קתדרלה גאורגית אורתודוקסית שראשיתה במאה ה-6.

בערב אכלנו אוכל גאורגי מסורתי ונהנינו מחיי הלילה של העיר.

יום תשיעי - טביליסי

ביום זה, חקרנו את טביליסי, את העיר העתיקה, על רחובותיה המפותלים והמבנים ההיסטוריים, וביקרנו במצודת נריקלה. המצודה היא אטרקציה תיירותית פופולרית ומציעה נופים יפים של העיר ושל נהר Mtkvari. ראינו גם את קתדרלת טביליסי סיוני.
בערב אכלנו שוב במסעדה ושוטטנו לעת ערב ברחבי העיר.

יום עשירי - משתה גיאורגי

היום היה יום בלתי נשכח! הזדמן לנו לבקר בכפר קטן שבו יש לנאטו יקב משלה. זה היה תענוג אמיתי לראות את תהליך ייצור היין ממקור ראשון וללמוד על מסורות ייצור היין העשירות של ג'ורג'יה.

נאטו כיבדה אותנו בסעודה גרוזינית טעימה, כולל מצוואדי, חמוצים, סלט עגבניות ומלפפונים, גבינה והלחם החם הגרוזיני הכי טעים שטעמנו אי פעם. הכל נעשה בכזו אהבה ואכפתיות, ולא יכולנו לבקש יותר מזה.

אבל השיא האמיתי של היום היה כשהבנות של נאטו הפתיעו אותנו עם ביצוע של שירים וריקודים גאורגים מסורתיים. זה היה כל כך כיף לראות ואפילו הספקנו להצטרף וללמוד כמה צעדים. כולנו היינו שמחים (מיין שנשפך כמו מים) ולא יכולנו להפסיק לצחוק ולרקוד.

כשהערב התקרב, הגיע הזמן להיפרד מהכפר המיוחד הזה ולחזור לטביליסי. נסענו לשדה התעופה, שם עלינו על הטיסה שלנו לישראל. עזבנו את גאורגיה עייפים אך מרוצים.

מנהלות

את המסע תכננו מהארץ מול נאטו בווטסאפ 995599212988+ מהמלצה של חברים שהתארחו בגסט האוס שלה.

שילמנו על 10 ימים 7000 לארי מחיר לג'יפ 6 מושבים. המחיר כלל ג'יפ 4x4, נהג, את נאטו, לינה לנהג ולמדריכה, אוכל ודלק.
המחיר לא כלל טעימת היינות ביקבים, כרטיסים למוזיאונים ואת הראפטינג.
היינו שלוש אבל בג'יפ היה עוד מושב פנוי. יש להם גם ג'יפ עם 8 מושבים.