טרק יפה ביותר של 7 ימים באזור מסטיה, מהכפר אצרי לאושגולי דרך מסטיה

טרק ארוך באזור מסטיה, שכולל בתוכו את מסטיה-אושגולי המוכר, עם לינה בקמפינג ברוב הימים. רמת קושי גבוהה יותר ממסטיה-אושגולי אבל בהחלט שווה את זה. טרק שעובר במגוון נופים וגבהים של אזור סוונטי.

תאריך הטיולJuly 2021
עונה מומלצתיולי-אוגוסט

מידע כללי והתארגנות

הטרק מתחיל בכפר אצרי (חצי שעה לפני מסטיה) ומסתיים באושגולי. הטרק הוא צירוף של מקטעים שאת כולם פחות או יותר אפשר לעשות כטיולי יום + מסטיה-אושגולי המוכר. לכל המקטעים יש סיפור דרך פה או באתר caucasus-trekking (שבשניהם נעזרתי), ולכן אני מפרט פה בעיקר דגשים כלליים, התארגנות ומקומות לינה בקמפינג.
הטרק הוא כזה שב3 הימים הראשונים יש עלייה הדרגתית בגובה וגם בקושי, כך שהוא מצוין מבחינת התאקלמות (לגובה ולרמת הקושי).

הגעה ועזיבה:
כל רכב שנוסע ממסטיה לזוגדידי עובר בנקודת ההתחלה, בגסטהאוס במסטיה עזרו לי להתארגן על הנסיעה במחיר של 10 לארי. מאושגולי בגשר יש מרשוטקות ומוניות חזרה למסטיה.

קניית אוכל:
במסטיה בהתחלה ובאמצע הטרק, אפשר למצוא את כל הדברים המקובלים.
השלמות במכולת של מרתה במזרי , אין שם הרבה מבחר אבל מרתה האלופה פינקה אותי בלחם טרי שיצא מהתנור.
בכפרים במסטיה-אושגולי אפשר פה ושם לקנות קצת דברים.

ציוד:
אוהל 3 עונות הספיק בהחלט, הלילה הכי קר היה בערך 2 מעלות וזה היה בסדר.
שקש טוב, מזרן טיולים פשוט, מקלות הליכה, שאר הציוד הרגיל לטרק.
חשוב להביא ביגוד מתאים לגשם כמו סופטשל/ מעיל גשם ובגדי הליכה שמתייבשים מהר, הרבה ימים אחה"צ מטפטף עד גשום.

ניווט:
נעזרתי בסיפורי דרך מצוינים פה ובאתר Caucasian, + השתמשתי באפליקציה mapy.cz שהיא ממש מומלצת, זו אפליקציית ניווט אופליין, מאד מדויקת ומכילה כל שביל אפשרי בגאורגיה. כל מקום בסיפור דרך שמצוין אפליקציה הכוונה לאפליקציה הזו.

מקורות מים:
יש אינסוף נחלים ופלגים בדרך ומדי פעם גם נביעות מים טריות. הרבה נביעות מסומנות באפליקציה ואפשר לתכנן מראש את נקודות המילוי. חלק מהנחלים בעייתיים בגלל אזורי מרעה. לקחתי איתי כדורי כלור (של טהר מים) ובמקומות שלא הייתי בטוח טיהרתי.

מקומות לינה:
אפשר לשים אוהל איפה שרוצים. תיארתי בסיפור דרך איפה ישנתי ומקומות אחרים שנראו לי מתאימים, יש עוד מקומות לינה אפשריים שמסומנים באפליקציה ובפועל כל מקום בשביל שהוא מספיק שטוח הוא מקום לינה אופציונלי.

רמת קושי:
הטרק הוא ברמת קושי גבוהה יותר ממסטיה-אושגולי. סה"כ 130 ק"מ ב7 ימים עם עלייה ממוצעת של 1000 מטר ליום. עדיין הטרק הוא ברמה סבירה למטרק מנוסה והלינה בקמפינג מאפשרת גמישות מלאה כי בפועל אפשר לעצור לישון איפה שרוצים.

יום ראשון: אצרי-מזרי

תחילת המסלול על הכביש הראשי באצרי, יש שילוט ברור של נקודת ההתחלה.
המסלול של היום הזה הוא בהתאם למסלול אצרי-מזרי דרך באקי פס באתר Caucasian. רוב הדרך הייתה ממש ברורה ומסומנת, לפני הפס טעיתי וירדתי מהשביל ואז חתכתי דוך מה שממש לא מומלץ .
אחרי הפס הולכים לאורך הרכס בנוף מהמם עם כמה נקודות עצירה חובה, ואז ירידה דרך היער עד לנהר ולגשר שחוצה לכיוון מזרי.
התכנון המקורי היה להמשיך לאורך הנהר ולישון שם ביער שזה גם המשך הדרך ליום למחרת, אבל אז גיליתי שקניתי בלון גז מהסוג הלא נכון ובלית ברירה חציתי את הגשר למזרי, עשיתי שם לילה בגסטהאוס והתארגנתי על גז (ממש בקומבינה, אין שם גז להשיג).
מילוי מים: לפני הפס יש מקורות מים באזור מרעה, חובה לטהר. אחרי הפס יש מקור מים טוב שמסומן באפליקציה ועוד מקור מים באמצע הירידה ביער, ממש על השביל.

יום שני: מזרי-קרחון אושבה-חורבות גולי

היום הזה הוא ברובו המסלול מזרי-קרחון אושבה וחזרה למזרי. מתואר פה בסיפור דרך נפרד.
המסלול ברור ומסומן מצוין. עליתי במסלול כמעט עד לקרחון, הנהר האחרון לפני הקרחון זרם ממש חזק ולמרות שהיה סימון ברור של נקודת החציה חששתי לחצות (ועוד יותר מהחציה חזרה בשעות הצהרים אחרי שהשלג נמס) ולכן עצרתי שם. בדרך חזרה פגשתי מקומיים שאמרו שהנהר בטוח לחציה למרות הזרם החזק. ממליץ במקרה שמגיעים לנהר ולא בטוחים, לחכות לקבוצה או למקומיים ולחצות איתם.
חזרתי למזרי ואחרי השלמות במכולת של מרתה (כולל לחם טרי ובירה) יצאתי לכיוון העליה לגולי פס. בגשר חציתי את הנהר שמאלה בהתאם לשילוט ברור, בניגוד למתואר בסיפור דרך ובאפליקציה ואז הייתי צריך לחצות חזרה בתוך הנהר קצת לפני החורבות. לא ברור למה השילוט מפנה שמאלה במקום להמשיך באותו צד של הנהר. עצרתי באזור מישורי ויפה ממש ליד מקור המים בחורבות גולי.

לינה: קמפינג בחורבות הכפר גולי. יש שם מקור מים מסודר במין חצר של מבנה, יש שם אפילו אזור ישיבה ובישול באותה חצר ופינת מדורה יפה ממש ליד.

מקורות מים: אפשר למלא בנחלים הקטנים בדרך לקרחון.

יום שלישי: חורבות גולי-אגמי קורילדי

היום הזה הוא אחד האינטנסיביים בטרק אבל גם אחד היפים מבחינת הנוף. גם הוא מתואר די טוב במקורות האחרים.
המסלול מתחיל בעלייה הארוכה והמתישה לגולי פס, המסלול סומן מחדש ובעזרת האפליקציה אפשר להישאר על המסלול די טוב.
אחרי הפס יש ירידה וחציה של עמק מלא בנחלים, אולי בגלל שהייתי בתחילת העונה (תחילת יולי) וחלק עוד היה קפוא היה קל לחצות במקומות המסומנים על המסלול, צריך רק לעשות את זה לאט ובתשומת לב.
אח"כ יש הליכה ארוכה די מישורית עד שמגיעים לדרך עפר שעולה לאגמים.
משם עליתי לאגמים על דרך העפר.

לינה :
קמפינג באזור שטוח ממש ליד האגמים, טיפה מזרחה ולמטה מהם. נוף מהמם לכיוון הרכס ממזרח. הלילה הזה היה הכי קר בטרק (בערך 2 מעלות ) בגלל הגובה הגבוה, בערך 2700 מטר.

מקורות מים:
ליד בקתות הרועים בגובה 2500 מטר.
אחרי הפס חוצים הרבה נחלים אבל יש שם גם אזורי מרעה, צריך לבחור נחל שיורד ישר מלמעלה באזור תלול ככה שבטוח אין מרעה מעל לנקודת המילוי.

יום רביעי: אגמי קורילדי-רכס קורילדי-מסטיה

ביום הזה עליתי לרכס שמעל האגמים ואז ירדתי חזרה כל הדרך למסטיה.
התכנון היה לעלות מהאגמים לרכס קורילדי וקצה קרחון שנמצאים בגובה 3300 בערך. מהאגמים יש שביל זיגזג שעולה על הרכס, במקביל יש סימנים של מין שביל שעולה דוך על הפינה של הרכס.
השארתי את התיק הגדול בקפל קרקע מעל האגמים ועליתי רק עם תיק קטן. השביל זיגזג היה עדיין חסום בהרבה שלוגיות ולכן עליתי דרך הפינה של הרכס עד לנקודה שהיה קשה להמשיך, בערך בגובה 3100. עם קרמפונס או עם מדריך שמכיר את הרכס כנראה היה אפשר להמשיך, אבל הייתי בלי ציוד מתאים והטיפוס נעשה מורכב ולכן עצרתי שם.
נשארתי בלי הרבה מים (המילוי האחרון היה בנחל בדרך לאגמים יום קודם) ולכן חפרתי שלג נקי ומילאתי אותו, השמש המיסה אותו די מהר.
משם יורדים חזרה לאגמים ואז בשביל המוכר של הירידה מהאגמים למסטיה. יצא סה"כ ירידה של כ1600 מטר, די אינטנסיבי.
בעקרון ממסטיה אפשר להמשיך ישר הלאה אבל הייתי עם ציוד רטוב לגמרי מיום גשם לכן עצרתי ללילה במסטיה להתארגנות.

לינה: גסטהאוס במסטיה

מקורות מים: יום טריקי מבחינת מים. למרות שיורדים דרך הצלב והאגמים אין שם נקודות מילוי/ מכירת מים.
בירידה דרך היער קצת לפני מסטיה חוצים נחל, דורש טיהור. השתמשתי בעיקר בשלג המומס שמילאתי בבוקר. אם נתקעים אפשר להיעזר במטיילים שפוגשים בדרך ופוגשים הרבה.

ימים 5 עד 7: מסטיה-אושגולי

הימים האלה הם בעצם טרק מסטיה-אושגולי רק בחלוקה שונה. על הטרק עצמו אין הרבה מה להוסיף , הוא יפה ברור ומסומן היטב.

יום 5: הולכים על המסלול ממסטיה, עוברים את זבשי וממשיכים הלאה. יש 2 אפשרויות לעלות מזבשי לרכס של המסלול סקי, הפיצול הוא קצת אחרי שיוצאים מזבשי. לוקחים את העלייה השמאלית. באמצע העלייה יש מקור מים להצטיידות לקראת הקמפינג. בערך ב3/4 העלייה יש אזור שטוח יפה ממש צמוד לשביל שמתאים לקמפינג. למרות שזה ממש קרוב לשביל לא עבר שם אף אחד בזמן שהייתי שם כי לא חופף ללוז המקובל של השביל.
לינה: ב3/4 העלייה מזבשי, הנקודה מסומנת באפליקציה.
אפשרויות לינה נוספות: על הרכס של המסלול סקי יש הרבה מקומות שטוחים.

יום 6: ביום הזה מסיימים את העלייה, יורדים לאדישי , ממשיכים לחציית הנהר, עולים לפס הגבוה ויורדים מצידו השני.
אחרי הירידה מהפס הגבוה יש אזור יפה שטוח קרוב לנהר. בגלל שעוד היה מוקדם העדפתי להמשיך הלאה, עצרתי ללינה בערך ק"מ לפני הכפר חאלדה, ממש לפני המפל שמימין לשביל יש אזור שטוח צמוד לשביל. עברו שם רק 4 אנשים בזמן שהייתי שם.
מקורות מים: יש ביום הזה הרבה מקורות מים, כולל בסוף הירידה מהפס הגבוה ממש על השביל, זה היה המילוי האחרון לפני הקמפינג. צמוד לקמפינג היו את המים של המפל לבישול וכאלה.

יום 7: ביום הזה ממשיכים את הירידה לאיפרלי ואז משם לאושגולי. לא הלכתי על הכביש אלא על המסלול המסומן שעובר מעל לכביש. אם רוצים אפשר כמעט לא ללכת בכלל על הכביש אלא על שבילים מקבילים. ממליץ לא לוותר על היום הזה, הוא יפה בפני עצמו. הגעתי לאושגולי בצהריים.
מקורות מים: באיפרלי, ונחלים שחוצים בדרך לאושגולי.

בחלוקה הזו עושים את מסטיה-אושגולי ב3 ימים והיום החמישי יוצא די אינטנסיבי. חלוקה קלה יותר יכולה להיות לישון ביום הראשון ברכס שעולים אליו ממסטיה, ביום השני על הרכס של המסלול סקי, ביום השלישי איפשהו בין הפס הגבוה לאיפרלי וככה עושים את החלק הזה ב4 ימים במקום ב3.

סה"כ היה טרק מדהים ומאד מגוון מבחינת הנופים, אחד הטרקים היפים שיצא לי לעשות, עוברים כמעט את כל סוגי הנוף שיש בסוונטי. כל מקומות הקמפינג היו עם נוף מהמם ומאד נוחים. טרק מומלץ ביותר למי שמחפש טרק יותר ארוך ומגוון ממסטיה-אושגולי.