גיאורגיה- חבל סוונטי טרק של 4 ימים ממסטיה לאושגולי

עונה מומלצתיוני-ספטמבר

ההגעה למסטיה

ישנן מספר דרכים להגיע למסטיה(העיירה בה הטרק מתחיל):
1) להגיע לתחנה המרכזית בטיבליסי ולקחת משרuyקה(אוטובוס קטן) למסטיה- נסיעה הכרוכה בשעות רבות(לא עשיתי בעצמי אך כך שמעתי).- זו הדרך המקובלת והזולה.
2)לסוע ברכבת לקוטסי ומשם לקחת אוטובוס למסטיה.
3) להגיע בטיסה מנאחקטרי(עיר צמודה לטיבלסי) לשדה התעופה במסטיה.- זו הדרך אשר עשיתי ועליה ארחיב:
לא הצלחתי למצוא בקלות אתר באינטרנט אשר אפשר להזמין בו טיסה אך לאחר מאמץ השגתי כתובת מייל של סוכנת נסיעות בשם מרי שהיא נציגה של חברת התעופה הפנים גיאורגית( ונילה סקי) אני מצרף פה את הכתובת מייל שלה:
mari@vanillasky.ge

לאחר שהזמנו על ידי המייל והעברה בנקאית של כסף לחברת טיסה לתאריך המדובר התהליך להגעה לטיסה הוא כזה:
צריך להגיע בשעה 9 בבוקר לחנייה גדולה בתחנת מטרו רוסטבלי מקום מוכר וידוע בטיבלסי) משם אתה נאסף בוא יחד עם שאר המוטסים לשדה התעופה בעיירה נאחתקרי(הנסיעה אורכת כעשרים דקות). בהגעה לשדה התעופה אתה עובר בידוק ביטחוני קצר ועולה יחד עם עוד מספר מועט של מוטסים למטוס(מכיל 15 מקומות) ומתחיל את הטיסה. הטיסה היא חוויה יפה בפני עצמה ומעט מפחידה לחוששים מטיסות מפני שזה מטוס קטן במיוחד. בדרך רואים את הנוף היפייפה שמקיף את טיבלסי,טסים דרך ההרים בחבל סוונטי ונוחתים לבסוף במסטייה.

מידע שימושי לגבי הטיסה:
מחיר: 55 יורו ליחיד הלוך וחזור ממסטיה לטיבלסי.
העברת כסף לחברה: העברה בנקאית.
זמן הטיסה: 45 דקות.
דרכי תקשורת:
שם החברה: Vanila sky

טלפון:טלפון נייד: 995599659099
טלפון החברה: 955322427427
יתרונות: זמן הגעה קצר,נוף יפייפיה,הגעה בשעה מוקדמת מה שמאפשר התחלת הליכה ביום הטיסה.
חסרונות: מחיר גבוה,אפשרות לא נמוכה שהטיסה תדחה ביום בעקבות מזג אוויר לא יציב(קרה לי,נדחה ביום),דורש תיאום והזמנה מראש,העברה בנקאית מקשה על משיכה חזרה של הכסף במידה ולא מתאים לך פתאום לטוס איתם.

בהגעה לשדה התעופה במסטיה מרחק ההליכה לכפר הוא אפשרי אך לא קצר במיוחד (10-15 דקות הליכה) ומומלץ לתפוס טרמפ.

דברים שמומלץ וניתן לעשות במסטיה טרם הטרק

מסטייה היא אזור מיושב שנע בין כפר לעיירה אך הוא המתקדם ביותר בחבל הסוונטי. קיימים שם שירותים שלא תמצאו בימים הקרובים של הטרק- בנק,סופר מרקט,מסעדות,מאפייה,paybox,מרכז מידע לתייר

1. להגיע למרכז מידע לתייר ולקבל מפה של הטרק- המפה היא של חברת geo-land בקנ"מ של 1:50,000 ומסומן בה בצורה טובה יחסית את תוואי המסלול. המפה נוחה למשתמש ומחולקת 4 דפים-דף לכל יום. מצויינים שם באנגלית שמות הנחלים,הכפרים וכלל האלמנטים הרלוונטים לטרק.-בעיני אין צורך להביא מפה נוספת מראש של האזור אם בכוונתכם להישאר במסלול המתוכנן של הטרק.
2.למלא מים בשלוקר באחת המסעדות.-אני יצאתי עם 3 ליטר מים לכל יום טיול וזה היה גבולי אך מספיק.
3.לוודא שיש לך מספיק כסף בסים הגיאורגי ואם לא אז למלא באחד הPay box שפזורים שם.
4. לוודא שיש לך מספיק כסף מזומן(לארי) צריך לצאת לטרק לפחות עם 230 לארי מזומן-לשלם על לינה ומזון במהלך הטרק במידה ורוצים לישון בכפרים ואם לא אז להוציא או להמיר כסף בבנק שיש בעיירה.
5. לקנות איזה פיתה וממרח שיהיה לא.צ כי פעם הבאה שתפגוש אוכל יהיה בערב שתגיע לזבשי.

נ.ב
אם יוצא לכם לישון במסטיה מסיבה זו או אחרת אני ממליץ בחום על גסטהאוס בשם kristina guest house מדובר באישה חמה שמבשלת מדהים גסטאהוס באמת מהטובים שהיינו בו.

מסטיה-זבשי

תיאור כללי:
היום הראשון הוא מעט קשה לניווט בשלב הראשון אך קל לניווט בשלב השני.
השיא שלו הוא בהגעה לאוכף שבין העמק של מסטיה לבין העמק של זבשי ולשם מבחינת הניווט צריך לחתור.

תיאור פרטני:
יוצאים ממרכז המבקרים של מסטיה לכיוון דרום מזרח,עוברים מאפייה וחוצים גשר קטן שעובר מעל הנחל שחוצה את הכפר,לאחר מכן פונים שמאלה ועולים במעלה השביל כאשר נצמדים ימינה ולא שוברים שמאלה לתוך הכפר,מצד ימין רואים מלון עם שלט גדול שנקרא טטנולדי (על שם הר גדול בחבל הסוונטי שתראו בהמשך הטיול),ממשיכים עם השביל ישר כאשר הוא נכנס לשכונה מזרחית יותר בכפר.. לא פונים בשלב הזה והשביל מתחיל לטפס על צלע הר שדרומית לכפר ונכנס לאזור יחסית מיוער. ממשיכים ללכת בשביל שנכנס לתוך היער,בשלב מסויים תוכלו לזהות את שדה התעופה של הכפר משמאלכם ולמטה ואתם ממשיכים לטפס לכיוון האוכף. כאשר תעברו את שדה התעופה ותמשיכו מספר קילומטרים תזהו שבשלב מסויים השביל נעלם ואתם נכנסים לסוג של חווה נטושה בשלב הזה תמשיכו עם השביל ישר(זה סותר סיפור דרך אחר ישן יותר באתר) ולאחר החווה תזהו שהשביל ממשיך לטפס ביער תמשיכו לטפס איתו.
זהו טיפוס נחמד במעלה מיוערת רצינית שצמודה לנחל. נסו לשמור על השביל במעלה הנחל עד שתגיעו לדרך ללא מוצא בנחל שם תצרכו לפנות ימינה ותגיעו למדשאה רחבת ידיים. במדשאה תסתכלו לכיוון מזרח ותזהו פתח קטן במיוערת אליו צריך להיכנס- שם תזהו סימון אדום לבן ומתחילה שם עלייה תלולה של עשר דקות שמסתיימת בצומת טי. בצומת טי צריך לפנות ימינה וללכת מספר קילומטרים בדרך מישורית שמתחילה מיוער וממשיכה כאשר היא נפתחת עד האוכף היפייפיה בין העמקים.
בשלב הזה מומלץ לעצור לאכול צהריים כאשר אפשר לזהות בעמק את כל הכפרים שהאחרון בהם הוא זבשי.
המשך ההליכה הוא על על הצלע הצפונית של העמק עד שהשביל יורד בנחל. ההליכה בשלב הזה היא יפה ומרגיעה אך ארוכה. יש לשים לב לסימון האדום הלבן שמסמן בבירור את הכניסה לזבשי.ישנם גשרים לפני הגשר המסומן אך הם חסומים\מכניסים אותך לכפר אחר. אנחנו מכירים מטיילים שישנו בטלשי-כפר לפני זבשי והיו די מרוצים אך הם היו עם מדריך שהכיר שם את האנשים.

בהגעה לזבשי:
יש בזבשי מס' גסטהואסים אני הלכתי על גסטאהוס של אדם שהמתין בגשר שמכניס לזבשי ולא הייתי מרוצה מרמת הגסטהאוס יש להתעקש לראות מס' גסטאהוסים או אם אתם מכירים המלצה ספיציפית על זבשי ללכת עליה.
יש בזבשי מרקט בחלק העליון שמוכר בירה וממתקים.

זבשי-אדישי

תיאור כללי:
בעיני היום היפה בטיול. החלק הראשון קשה וכולל הליכה ארוכה.
החלק השני טיפה מורכב לניווט וצריך להיות מרוכזים בפנייה.
החלק השלישי יפייפיה ומלא במים ונופים מדהימים.
זבשי יושבת על פיצול נחלים משולש:
נחל 1: זורם ממזרח למערב זהו הנחל שהלכנו לאורכו ביום הקודם.
נחל 2. זורם מצפון לדרום- גובל בזבשי מדרום
נחל 3: זורם מדרום לצפון: חוצה את זבשי.
תחילת היום הראשון עולים בנחל מס' שלוש עד שחוצים אותו לכיוון מערב.- ניתן לזהות בבירור את הפיתחה של הנחל שיורד לכפר,יש ללכת עם השביל מערבה ללכת דרך שלוחה שנמצאת מערבית לפתיחה ולמצוא שביל שעולה בנחל אחד מערבית לנחל מס' 3. העלייה ארוכה יחסית באזור מיוער כאשר מאחורה אפשר לראות את הנוף היפה של עמק זבשי.
סוף העלייה בקו הרכס שבין עמק אדישי לזבשי שם קיים דרך כורכר בנויה היטב וניתן לראות בנייה\רכבל בעתיד (במימון חברה שוויצרית שממנת בנייה של אתר סקי במקום). בגעה לקו הרכס יש לעלות עם הדרך מזרחה. שם יש מספר פיצולים. הטיפ שלי בשלב הזה הוא לעקוב אחרי הפיצולים הברורים בכביש\שביל גיפים ולאתר עם המפה שקיבלתם במרכז תיירות איפה יש ירידה ימינה של שביל עפר שמוריד אותכם למסלול הרגלי לכיוון זבשי. קראתי במספר סיפורי דרך על שלט שמוביל למקום הלא נכון בשלב הזה אנחנו דווקא ראינו שלט שמצביע לכיוון הנכון( יכול להיות ששונה ולכן כדאי נכון להיום לעקוב אחר השלט שמורה לכיוון אדישי) כעבור עוד כמה פיתולים של הכביש ישנה ירידה ימינה מהכביש לכיוון שביל שמסומן ברוג'ום .(בירידה לשביל אין שלט נכון לעכשיו אבל הוא מסומן ברוג'ום לכן בכל אופן לכו בחלק הימיני של השביל גיפים ואתרו את הרוגו'ום והירידה לשביל.)
מהרגע שיורדים לשביל ההליכה היא יפייפיה וקלילה אני ממליץ על עצירה באחת המדשאות וארוחת צהריים שם ההליכה בשביל ברורה ומסומנת עד שלפתע מופיע הכפר אדישי תחתיכם.
בתוך אדישי:
אני ממליץ בחום ללכת לגסטהאוס שנקרא זורה קלדני,תמורת חמישים לארי תקבלו מיטה חמה,ארוחת ערב,בוקר,פיקניק לצהריים,קפה,תה והרבה יחס חם.

אדישי-איפרלי

יום יפה השלב הראשון והשלישי הם הליכה ארוכה ורגועה לאורך הנחל
השלב השני הוא טיפוס וירידה רציניים.
השיא של היום הוא במעבר ההרים שהוא אחד החלקים היפים ביותר בטיול.

תיאור פרטני:
בתחילת היום שכרנו סוס ורוכב שהולכים איתך את מס' הקילומטרים מזרחה לאורך הנהר עד נקודת החצייה. נקודת החצייה מסומנת בהרבה רוגו'מים. ממה שאני שמעתי ניתן לחצות את הנהר לבד ללא סוס מוקדם בבוקר בעקבות זרימה יחסית חלשה אך שמענו על סיפורים שאנשים נפגעו בנסיון לחצות אז בחרנו לקחת סוס והיה בסדר(עלה 50 לארי ביקשנו מזורה קלדני סוס והוא סידר לנו סוס). אחרי החצייה אני ממליץ בחום להתעקש עם הרוכב שיראה לך איפה הכניסה לשביל שעולה על הרכס כי טיפה הסתבכנו שם.יש להיכנס בכח לתוך המיוערת הקטנה שאחרי המעבר עד שתראו שביל שממשיך לעלות בנחל. בעקרון השביל אמור לעלות אותך למעבר הרים והוא מסומן במפה. אותנו הטעו מס' אנשים שהצביעו על מעבר הרים שהוא נראה הברור ביותר מהזווית הנמוכה אך הוא לא נכון ומזרחי מדי. יש לחצות על הנחל שעולה צפונה לכיוון מערב בשלב מסויים כמו שמסומן במפה וללכת על צלע ההר. עד המעבר הרים. העליה ארוכה וקשה ויש להקפיד להבין שאתם בדרך למעבר הרים הנכון.(אנחנו הלכנו על מעבר לא נכון ושילמנו מחיר של עלייה בשלג ודרך מיוערת קשה בפילוס עם הידיים) אם יש מטיילים באזור זה הזמן לשאול.
עולים עד המעבר הרים היפייפיה שם מומלץ לעצור לארוחת צהריים ומשם השביל ברור בירידה לכיוון הנחל.בהגעה לנחל השביל שובר מערבה וההליכה לאורך הנחל ארוכה ונעימה בדרך עוברים כפר די נטוש עם מס' בתים ומכולת פעילה ולאחריה מגיעים לכפר איפרלי.

בתוך איפרלי:
ישנו בגסטהאוס בשם או'צה מרגולני היה סביר לגמרי יש שם גיאורגית שלמדה עברית ומדברת עברית די שוטפת.
גם כאן שילמנו 50 לארי עבור ארוחת ערב בוקר ופיקניק.

איפרלי-אושגולי

תיאור כללי:
יום קליל ויפה למדי שכולל הליכה ארוכה לאורך נחל ועלייה מתונה עד ההגעה לכפר אושגולי.
תיאור פרטני:
מתחילים את היום בירידה חזרה לנחל שהלכנו לאורכו מערבה ביום הקודם וממשיכים ללכת מערבה עד שמגיעים לכפר נוסף,יש לחצות את הכפר הזה לכיוון צפון ולחצות את הנחל לכיון צפון גם.לאחר חציית הנחל יש לפנות שמאלה וללכת לאורך נחל נוסף עד אושגולי. אני ממליץ לשאול בכפר איזה כיוון זה אושגולי שם יכוונו אותכם לנחל שלאורכו הולכים.
ההליכה היא מתונה לצד נחל שזורם בקצב חזק ויפה הולכים לאורכו הסימון האדום והלבן ברורים ואין כל כך מקום לטעויות עד שמזהים את אושגולי. אושגולי הוא כפר ארוך ויש להגיע עד מרכז הכפר כדי לחוות אותו- יושב מעל פיצול נחלים ויש בו מסעדות עם שמשיות.
בתוך אושגולי:
ממליץ להיכנס למסעדה העליונה עם השמשיות האדומות ולא לרדת למסעדה שיש בה משטח בטון גדול.
חוץ מזה ניתן לצאת משם לטיולי יום לקרחון ועוד כל מיני דברים נחמדים ששמעתי עליהם ולא עשיתי.

דרך חזרה למסטיה

מס' דרכים:
1. לקחת מס' של נהג מונית ממסטיה ולהתקשר אליו שיבוא לקחת אותך.-הכי יקר ובטוח
2. למצוא טרמפ עם חבורה שנמצאת שם ולהתחלק במחיר.- די יקר ודי בטוח שזה יקרה.
3. למצוא טרמפ עם רכב לא מלא שחוזר למסטיה- עדיף למצוא איזה ישראלי אח באיזור.- אם הצלחת הרווחת.
4. להחליט להפוך לאזרח רוסי ולעבור את הגבול באושגולי.

• להביא מעיל גשם מזג האוויר עלול להיות הפכפך
  • כאשר אתם מגיעים לגסטהאוסים הציעו עזרה לבעלי הבית בחווה ובמשק הבית ותזכו בחוויות מגניבות
  • תרשמו או תלמדו מילים מרכזיות שקשורת בלינה,אוכל וכיוונים ברוסית. הגיאורגים המבוגרים לא מבינים מילה באנגלית ורוסית הם מדברים יחסית שוטף
  • תביאו ממרח מתוק\ממרח כלשהו שתאכלו לאכול עם הלחם הגיאורגי לארוחת צהריים
  • צילמתי במהלך הטרק נקודות שהיו מורכבות לניווט אם תלחצו עת התמונה יקפוץ לכם בכתב הקשר המיקום שלה בטרק-מומלץ