טרק מסטיה אושגולי

נוף משגע ואנשים טובים בתיבול גיאורגי.

תאריך הטיולJuly 2023
עונה מומלצתתחילת יוני עד סוף אוקטובר

מבוא

טרק מסטיה אושגולי הוא שביל ארוך בחבל ארץ סוואנטי המיושן והיפהפה בגיאורגיה.
אורכו של השביל כ-60 ק"מ, ובהליכה בו תוכלו להיחשף ליופי האדיר של הטבע הגיאורגי הפראי!
הטרק נחשב אחד הזולים והנגישים למתחילים, וידוע בקרב הישראלים הדתיים כטרק סיום השמינית.

העונה המומלצת לטרק הזה היא הקיץ-סתיו, מתחילת יוני ועד סוף אוקטובר. כשאנחנו היינו, בתחילת יולי, הפסגות עוד מושלגות, הפריחה מתחילה, ומזג האוויר נעים.

הטרק עולה כ2000 שח לשבוע כולל הכל - טיסות, גאסטהאוסים, אוכל, נסיעות... הכל!
אפשר לישון באוהל, אבל אם זה למטרות חיסכון בכסף ממליץ שלא. הלינה והאכילה אצל מקומיים חווייתית, ומשחק הקלפים עם מטיילים ממדינות זרות לצד שיחות עומק מרתקות מחממים את הלב. כמעט ולא נתקלנו במטיילים שישנו באוהלים.

לטרק דרושים ארבעה ימי הליכה (גם שלושה וחצי יספיקו), עוד יום לכל כיוון לנסיעות, ולילה לפני ואחרי לטיסות. שבעה-שמונה ימים פנויים יספיקו.

הנוף מדהים!!! כל כך הרבה מים שהלב מתרחב. התענוג שבלשתות מים מהטבע... וטעם גן עדן!
ממליץ בחום כטרק ראשון בחו"ל.

הכנות

לקנות כרטיסי טיסה - ממליץ על מנוע החיפוש momondo. הכי נוח, מאפשר לכם לחפש כרטיסים באופן גמיש ולראות את הפרשי המחירים בין התאריכים. ממליץ להביא מקלות הליכה, ולקנות כבודה של מזוודה עבורם - אין אמירה חד משמעית שאפשר להעלות מקלות לטיסה וחבל להסתכן. להוסיף את הכבודה הזו לפחות יום מראש, אחרת עולה יותר מפי 2. את התיק העלנו לטיסה כטרולי.

כסף - להוציא בארץ 300 דולר או 250 יורו, ולהמיר ללארי בשדה התעופה בטביליסי. זה אמור להספיק.

לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל - אנחנו קנינו פספורטקארד. ממליץ על תומר (054-427-6831) כסוכן ביטוח, יעזור לכם לרכוש את הביטוח המדוייק לכם. לנו עלה 41$ לאחד.

לינה-נסיעות-תקשורת-אוכל-מים-לבוש-ניווט

לינה - אנחנו הזמנו בכל בוקר את הלינה בגאסטהאוס הבא, וככה ששמרנו לעצמינו גמישות במסלול. השתמשנו ב booking.com, וזה היה קל, פשוט ונוח. טיפ: כשמזמינים מהטלפון המחיר זול יותר מבמחשב.

נסיעות - להוריד אפליקציה בשם bolt (https://bolt.eu/). זה בדיוק כמו get taxi. אפשר לשלם באשראי כדי לחסוך בלארי. מונית מגיעה ממש תוך כמה דקות. נוח וזול.

תקשורת - לאורך רוב הטרק יש קליטה, ובכל הגאסטהאוסים יש וויפי. אנחנו קנינו סים ל7 ימים ב35 לארי בשדה התעופה. פשוט ונוח. אנחנו לקחנו גם טלפון לוויני, בדיעבד אין צורך.

אוכל - ארוחות בוקר וערב בגסטהאוס, לארוחת צהריים אורזים את השאריות של ארוחת הבוקר. הם אוכלים בעיקר בצק וגבינה. למי שנמנע מגלוטן יש להם MCHADI ו- CHVISHTARI שהם מעין מאפים, שעשויים מקמח תירס. מטוגנים בסגנון לביבות, בראשון זה רק קמח ובשני יש גם גבינה בפנים. הטעם סביר, עם גבינה היה טעים פי כמה.

מים - אנחנו מילאנו 2 ליטרים בבוקר בגאסטהאוס לכל היום. אם במקרה נגמר בחלק מהמקומות אפשר למלא מהטבע, אבל במיוחד ביום הראשון לא נתקלים באפשרות כזו כמעט בכלל. שימו לב לא לשתות מערוצי נחל שמעליהם בתים ולמים צבע מוזר, הרבה פעמים משקי הבית מזהמים אותם.

לבוש - לבוש הטיולים הרגיל שלכם. בקושי נזקקנו למעיל, רוב הזמן הלכנו עם חולצה קצרה. לקראת ערב המיקרו פליז התאים בול. חשוב לקחת מעיל גשם וכיסוי גשם לתיק. שם בהרים תמיד יכול להגיע גשם, גם באמצע הקיץ. אפשר לבדוק את תחזית מזג האוויר כאן https://www.yr.no/.

ניווט - להוריד את האפליקציה mapy.cz (https://en.mapy.cz/?mobileprom...) לנייד. הטרק מסומן באפליקציה הזו באופן יוצא מן הכלל. תורידו בתוך האפליקציה את המפה של גיאורגיה כדי שתיהיה זמינה לכם גם בלי חיבור לאינטרנט. ממליץ להביא מטען נייד ליתר ביטחון, בכל זאת הטלפון ישמש אתכם ככלי הניווט. השביל עצמו גם מסומן בשטח, אבל בתדירות נמוכה מעט ממה שאנחנו רגילים בארץ.
בנוסף הורדתי גם את מפת האזור בגוגל מפות, כדי לראות נקודות עניין בלי צורך באינטרנט.

יום 0: טיסה והגעה לטביליסי

אנחנו אירגנו את התיקים בבוקר, סידורים אחרונים, הכנו סנדוויצ'ים לדרך, ובאזור הצהריים התגלגלנו לשדה התעופה.
בנתב"ג אחרי הצ'ק אין שולחים את המקלות בכבודה חריגה, הם יסבירו לכם איפה זה. ממליץ להצמיד את המקלות של כולם בגומיות.

שימו לב למידות ולמשקלים של הכבודה שהכרטיס שלכם מקנה, בכל חברה זה אחרת. אפשר לבדוק את זה באתר של חברת התעופה. מכיוון שקניתם אפשרות להעלות מזוודה של כ 20 ק"ג עבור המקלות, מקסימום תוסיפו את המקלות לתיק עם כל הדברים ששוקלים יותר מדי בתיקים שלכם.

מכאן הכל חלק, כמו כל טיסה לחו"ל.

כשמגיעים לנמל התעופה בטביליסי לא לשכוח להמיר את הכסף (דולר/יורו) שהבאתם, ולקנות סים מקומי. שימו לב לכמה זמן תקף הסים שאתם קונים ומה הוא מאפשר. סימים מסוימים זולים יותר אבל מאפשרים רק 4 ימים.

עכשיו אפשר להזמין מונית באפליקציית bolt למלון שסגרתם.

יום 1: נסיעה למסטיה

אנחנו הגענו מטביליסי למסטיה במיניבוס (מטרושקה בשפה המקומית). המיניבוס יוצא מכאן (https://goo.gl/maps/QL5K1VbTjx...) ב7:00 בבוקר. יש כמה מיניבוסים שיוצאים בד"כ, אבל עדיין ממליץ להגיע לפחות רבע שעה קודם. הנסיעה עולה 50 לארי, ולוקחת כ10 שעות.

בדרך עוצרים לארוחת בוקר מאוחרת ולארוחת צהריים. בנקודות העצירה אפשר לקנות אוכל, אבל הם עשויים להיות עמוסים מאוד, ולנו לא היה מספיק זמן כדי לקנות ארוחת צהריים אמיתית, ולכן הסתפקנו בשוקולד, יוגורט וגלידה. ממליץ להביא מראש אוכל לבוקר צהריים עוד מהארץ.

כשתגיעו למסטיה לקראת הערב שימו לב למיקום של המלון שלכם, אצלינו הנהג הוריד את מי שביקש בדרך, ועצר בסוף הנסיעה במרכז של מסטיה. ממליץ בחום על מלון משפחת קלה בכניסה למסטיה (https://www.booking.com/Share-...). אנה, צעירה בת כ20 דוברת אנגלית שותפת, בעלת לב רחב ורוח טובה מנהלת את המקום המשפחתי. היא עזרה לנו המון, בישלה עם אמה אוכל ללא גלוטן במיוחד עבורי... אנשים שהם זהב טהור. אתם יכולים לפנות אליה בוואטסאפ ולהזמין ישירות ⁦+995 598 56 25 95⁩ או דרך הקישור לבוקינג ששמתי קודם.

סכמו מראש עם אנה על שעה לארוחת הבוקר ושלמו בכניסה, זה יוריד עומס מהבוקר.

במסטיה יש חנות מכולת spar שפתוחה 24/7, ואפשר לקנות בה לחמים, גבינות, בשר, שוקולד, וכן הלאה. מסעדות סוגרות מטבח לקראת 22:30-23:00, ורוב החנויות פותחות לא לפני 10:00 בבוקר.

אנחנו אכלנו ארוחת ערב מדהימה ב Blue Mountains (https://goo.gl/maps/bkFJJkdXWd...). נוף מרהיב על הנהר וההרים, אוכל טעים ומלצריות לבביות ונעימות. מרגיש משפחתי.

יום 2: טרק | לזבאשי

אם עוד לא הורדתם את אפליקציית המפות mapy.cz, זה הזמן להוריד! וגם את מפת האופליין של גיאורגיה.

אנחנו אכלנו ארוחת בוקר ב7:30, ארזנו את מה שנשאר לארוחת צהריים, ויצאנו לדרך. אם חסר לכם משהו תבקשו מאנה אל תתביישו!

היום מתחיל ביציאה ממרכז מסטיה. ביי מסטיה! נתראה בעוד ארבעה ימים :)
עוברים בגשר מעל הנחל שבארץ הוא לגמרי נהר, ומתחילים לטפס. הנוף ניהיה מרשים יותר עם כל פסיעה.

לקראת אזור מעבר ההרים ("פס") תראו את הנוף המדהים שנפתח מסביבכם, פסגות מושלגות מריעות לכם והחיוך גדל.

סביב אמצע הירידה יש כמה מקומות שקל לרדת מהשביל. לא צריך להילחץ, פשוט שימו לב שהשביל נראה משומש, שיש עליו פחות צמחייה מהאחרים, עקבות נעליים וכו', ואם לא בטוחים פיתחו את המפה כדי לבדוק.

קצת לפני זבאשי פוגשים אגם קטנטן. אנחנו נכנסנו, תמיד תענוג לטבול.

מגיעים להוסטל וארוחת ערב. השיחה עם המטיילים האחרים הייתה מרתקת - יפנית, בריטית ופולנית. נשמע כמו התחלה של בדיחה

היום ארך כ16ק"מ, עם שינוי גובה של כ1000מ'. לא נורא בכלל.

יום 3: טרק | לאדישי

ארוחת בוקר סביב 7:30, אורזים את מה שיש לצהריים, ויוצאים. לא לפני שנפרדים מסבתא נורה! בעלת הגסטהאוס, אישה נמרצת שאינה צעירה. היה קשה קצת להתנהל איתה, מזל שהפולנייה הצליחה לתרגם את רוב הרוסית, ומה שלא גוגל תרגום עזר.

היום עומדים לפנינו 12.5 ק"מ ושינוי גובה של 1750 מטרים. זה כבר יותר מאתגר.

אחרי היציאה מזבאשי עוברים מעל נחל, ומשם מעמירים לפס היומי. בקצה הפס שמחנו לגלות בוטקה עם חטיפים, קולה, קפה, עוגה וציליות... תענוג צרוף! שמה גם פגשנו שני ישראלים סטודנטים שגדולים מאיתנו בכמה שנים. תמיד כיף לפגוש עוד טיילים ישראלים.

מהפס המשכנו ובמקום הדרך הרגילה שיורדת מהפס בזווית די קבועה החלטנו להמשיך לעלות קצת ולקחת נאקב שלא היה מסומן במפה שלנו, אבל במפה אחרת ראינו שהוא כן מסומן.

הנאקב הוביל אותנו על קו גובה שאיפשר לנו להמשיך להינות מנופי הפסגות, ומשם בירידה חדה יחסית לאדישי. הרווחנו הליכה כמעט לבד, עם שני הישראלים שזה עתה פגשנו.

שיחות על אה ודה, מחשבות על החיים, והיכרות מעמיקה. לפתע, פגשנו בנחל קטן שנשפך על ההר, שלגים שנמסו. מקום נפלא לטבול את הראש ולטעום את הטעם של המים הטהורים האלו.

כמעט בלי ששמנו לב סיימנו את הירידה הדראסטית, והגענו לאדישי.

ארוחת ערב ונפגשנו באיזה בר מקומי קטן ממש (ארבעתנו ועוד גיאורגי).
זמן טוב לטעום את האלכוהול המסורתי בגיאורגיה - הצ'הצ'ה :)

יום 4: טרק | לאיפררי

הבוקר אכלנו ארוחת בוקר ב8:00, ארזנו אוכל ויצאנו.

היום הוא היום הגבוה ביותר בטרק וזה שנחשב הקשה ביותר. מגיעים לשיא גובה של 2722 מטרים!

מתחילים בהליכה קלילה יחסית לאורך הנהר. בשלב מסוים צריך לחצות אותו. אנחנו עברנו את הנהר ברגל בקלות יחסית, כמו גם אחרים שעברו איתנו, אבל אפשר גם לעבור על גבי סוס בתשלום.
המעבר הרגלי לא אמור להיות בעייתי, אבל תבדקו את הזרם בעצמכם ותחליטו.

עכשיו מתחילה ה-עלייה, בה' הידיעה.
הרבה עצירות, לנשום ולנשוף. בתחושה שלנו הגובה ודלילות החמצן גם הוסיפו אתגר (או שאלו הגבינות השמנות של ארוחת הבוקר??), אבל אין סיבה ללחץ.

מגיעים לפס והנוף נפתח, מרהיב ביופיו. יש כיפה מעט יותר גבוה על קו הרכס, הרבה משאירים את התיק בפס והולכים לראות. אנחנו לקחנו גם פקל והזמנו עוד שני צ'כים שישבו שם להצטרף אלינו לכוס תה.

חזרה לתיקים, פיתה עם נוטלה, מנוחה קלה, ומתחילים את הירידה.
באזור הזה, מתחילת הירידה אין קליטה עד לוויפי בהוסטל.

בחרנו לישון בעיירה (3 מבנים) KHALDE, כ2 ק"מ לפני איפררי, כדי לקצר את היום ההליכה הקשה וכי היה זול יותר ומתאים יותר למה שחיפשנו מבחינת החדר.
בדיעבד הגענו די מאוחר והלינה במקום קרוב יותר התאימה בול.

להוסטל קוראים Century House of Larisa וכאן אפשר למצוא אותו בבוקינג https://www.booking.com/Share-.... מומלץ בחום. ארוחת ערב הייתה נפלאה ופגשנו אנשים מקסימים מכל העולם.

היום הלכנו סך הכל 14ק"מ ועברנו שינו גובה של כ1300 מטרים.

יום 5: טרק | לאושגולי

קמנו מוקדם (6:00) והחלטנו לאכול שאריות לארוחת בוקר כדי להדביק את שני הקילומטרים שנותרו לנו מאתמול, אף על פי שבדיעבד ממש לא חייבים. כן היה מגניב להתחיל לטייל מוקדם יותר ולחוות שעות מוקדמות יותר של הטבע הגיאורגי.

ביום הזה לא חוצים פס, אלא מקיפים את ההר על קו גובה, וההליכה קצת יותר קלילה, אבל מדי מגיעה איזו עלייה מפתיעה. הנוף פה שונה, נמוך יותר, פורח ביותר צבעים. חלק גדול מהזמן הולכים כמו בתוך יער, ויש הרבה צל שעושה נעים.

בדרך עוברים זרם מים שנחמד לשבת בצידו ולהרטיב את הראש במימיו. גם כאן נקרתה בפנינו הזדמנות לטעום את הפלא הזה, מי טבע. תענוג.

לקראת הסוף הולכים על דרך אדמתית דמוית כביש, ואיתה מגיעים לאושגולי.
עשינו זאת!!

זה זמן טוב לעלות למקום עם השמשיות בכניסה לכפר ולאכול איזה לחם מקומי או לקנות קפה טוב. שמענו שיש בסביבה מקום שאפשר לאכול בו משהו יותר רציני, אבל החלטנו להמתין למסעדה במסטיה לארוחת ערב הגונה.

מכאן יוצאים רכבי 4*4 למסטיה, כשהעלות לנסיעה כזו היא 200 לארי שמתחלקים בין הנוסעים. אנחנו מצאנו זוג גרמנים שחלקו איתנו את הנסיעה וככה הורדנו את המחיר.

חזרנו למלון הנפלא של אנה, KALA FAMILY HOTEL.

את הנסיעה לטביליסי ביום למחרת כדאי לארגן מראש ולקנות כרטיס למיניבוס הערב הזה, מראש. אנחנו וויתרנו מחוסר כוח, אל תעשו כמונו! כמעט ולא יכולנו לעלות על המיניבוס בבוקר שאחרי, וזה לא נראה כאילו יוצא יותר מאחד כזה לטביליסי. תמיד אפשר לקחת מונית, אבל זה יהיה יקר פיצוצים, בטח איזה 500 לארי...

למי שעוד מעוניין, סיכמנו את היום האחרון ב 15 ק"מ של הליכה ושינוי גובה של 1200 מטרים :)

יום 6: נסיעה לטבילסי

אז אחרי שקניתם אתמול מקום בנסיעה לטביליסי מראש, לא כמונו, אתם יוצאים ממרכז מסטיה לנסיעה כיפית במיוחד, שכבר מוכרת לכם קצת.
המיניבוס יוצא בשמונה. ממליץ בחום להגיע עד רבע לשמונה. למיטב ידיעתי אין עוד מיניבוסים כאלו במהלך היום, לכן רצוי שלא לפספס!

אנחנו קנינו כרטיס בבוקר שכנראה נמכר לנו בטעות כי כבר לא היה מקום ישיבה.
בזכות תהילה שהייתה אסרטיבית וביקשה שיאפשרו לנו לשבת במעבר בזמן הנסיעה עשינו זאת!
חווייה מטורפת, כמעט 10 שעות על רצפת מיניבוס, נשענים על התיק ומנסים להתרווח..

בנסיעה הזו עצירות ההתרעננות הם באותם המקומות של הנסיעה הלוך מטביליסי למסטיה. נסיעה נעימה :)

את הנסיעה הזו מסיימים באותו המקום שהתחילה ההפוכה, ומשם אפשר לקחת מונית בעזרת אפליקציית bolt לחדר שהזמנתם. ממליץ בחום לבדוק מתי צריך לפנות את החדר כדי שתוכלו לתכנן את הבוקר שלכם בניחותא. מאיתנו ביקשו לפנות עד 12:00.

יום 7: יום חופשי בטבילסי וטיסה

את הבוקר פתחנו בשינה בלי שעון מעורר... החיוך של לקום באופן טבעי נמתח מצד לצד.
תהילה נחה עוד קצת בחדר ואני יצאתי לריצה בסביבה. בדרך נתקלתי בקתדרלה ענקית, קתדרלת סמבה. לראות את המתפללים, לשמוע את הדרשן, לחוות את גודל המבנה העצום - מדהים.
על הדרך מצאתי גם מגוון עצי פרי ונישנשתי בדרך תותי עץ, תאנים ומשמשים.

אחרי שפינינו את החדר הזמנו מונית לאגם ליסי ונהנו מהמים ומהמנוחה בצל עד הטיסה שלנו.

על שפת האגם יש הרבה חנויות של סוגי אוכל מגוונים, ביניהם מצאנו דברי שחיטות מתוקים כמו קיורטוש ודונאטס. טעיםםםם!

מכאן נסענו חזרה לנמל התעופה של טביליסי והביתה.

הטיול הזה היה חוויה בלתי רגילה ומלאת אנרגיות. נהננו בטירוף, ופגשנו את עצמינו בדרכים חדשות.
תסתכלו על האנשים שבאים לטייל איתכם ותזכרו שבסוף-בסוף, זה רק החבורה שאתם. הטבע והחוויות הן רק המעטפת המדהימה כדי שאתם תתחברו ותהנו יחד.