סטארה פלנינה - רכס מרכז בלקן

בעקבות סיפורי הדרך המצויינים של נוי אלון, אהרון לוי ויהודה סבאג יצאנו לטרק בסטארה פלנינה (ההר העתיק). יצא לי לטייל בבולגריה ובעולם וללא ספק זה אחד הטרקים היפים שראיתי

תאריך הטיולAugust 2021
עונה מומלצתקיץ

בולגריה

בולגריה היא ללא ספק אחד מיעדי הטרקים הטובים בעולם - נוף מרהיב, זול מאוד, קרוב לארץ, אנשים נחמדים, אווירה בטוחה, תחבורה נוחה, טבע נקי ולא פגוע מה עוד צריך?
ב2012 טיילתי ברילה, פירין ורודופי ואחרי 9 שנים זכיתי לחזור לבולגריה לטיול במרכז הבלקן. נעזרתי רבות בסיפור דרך של נוי אלון, אהרון לוי ויהודה סבאג שכתבו היטב ואני מודה להם, בסיפור זה אנסה להשלים חוסרים שהיו חסרים לי בתכנון הטיול.

צאי מוקדם, שתספיקי ויהיה לך זמן לחשוב

הסטארה פלנינה מרושת בשבילים מסומנים ונוחים להליכה, מה שמאפשר המון גמישות בתכנון המסלול, אם יש לכם אפשרות להשיג עוד בארץ את המפה המודפסת יהיה לכם קל יותר לתכנן את המסלול. לי לא הייתה והשתמשתי באתר BGMOUNTAINS מצורף בקישורים. את המסלול שתיכננתי שינינו תוך כדי ההליכה והתאמנו אותו לקצב שלנו.

כבד או קל? תוכלו לבחור אם תצאו לטייל עם אוהל, שק"שים וציוד בישול או עם תיק קל יותר והסתמכות על בקתות ללינה ומזון. אנחנו טיילנו קלים יחסית וברגעים מסויימים הצטערנו על התלות שלנו בבקתות. עוד שיקול הוא החשיפה לקורונה, בחדר קטן עם 20 אנשים הסיכוי עולה ואולי עדיף לישון באוהל.

סים מקומי - אפשר לקנות בסופיה או בקרלובו, 8 לבה לכרטיס, קנינו בVIVACOM, לנו הספיק לשבוע של טיול ללא צורך בקניית חבילה נוספת - אין קליטה סלולארית בערוצים

מים שתיה - הטיול נח מבחינת זמינות מים, ניתן למלא מים בבקתות ובמעיינות בדרך (לשתות רק ממעיינות הבוקעים מהסלע), מומלץ להביא גם טבליות כלור למקרה שתרצו לשתות מהנחל, סימנתי במפה את כל נקודות מילוי המים בדרך. המידע נכון לאוגוסט 2021 ויתכנו שינויים בשטח.

ניווט - את תכנון הטיול כדאי לעשות על מפת נייר, אך בשטח יותר נח לנווט בעזרת אפליקציה, אני מטייל עם viewranger וממליץ, ניתן להוריד את המסלול לטלפון ולנווט אופליין כל הדרך (קישור לקובץ המסלול בסוף)

קחי רק תיק עם כמה בגדים

בגדים חמים, מעיל, כובע פליז (מעל גובה 1800 יכול להיות מאוד קר גם באמצע אוגוסט)
מעיל גשם וכיסוי גשם לתיק (עלול לרדת גשם)
מקלות הליכה! המסלול קשה, כל יום עולים או יורדים כ900 מ' גובה
נעלי הליכה
כובע רחב שוליים
משקפי שמש וחולצה עם שרוולים ארוכים (בעיקר כנגד הקרינה באזורים הגבוהים)
2 בקבוקי מים (לא צריך יותר, יש נקודות מילוי בדרך בכל יום)
מפה 1:50,000
היגיינה - סבון נוזלי, מברשת ומשחת שיניים, מגבת, תרופות, ציוד עזרה ראשונה, טבליות כלור
שיפצורים - חוטים, סכין, אזיקונים

אוהל
שק"ש
מז"ש
גזיה - שימו לב שיש קושי למצוא גז מתאים בבולגריה, לפי ההמלצה של יהודה נסענו לדקתלון וקנינו גז הברגה, בקרלובו גילינו שמדובר בסוג הברגה ישן ולא מתאים לגזייה שלנו (אולי בדקתלון יש כמה סוגים), בקרלובו הצלחנו למצוא רק גז ניקוב. בסוף קנינו ספירט סגול והכנו כהליה מפחיות בירה (עבד לאט אבל עשה את העבודה)
סירים, קערות, סכום, תבלינים, אוכל

אוכל:
אני ממליץ להכין את הצטיידות האוכל עוד בבית ולחסוך זמן ובלאגן בשטח
שקיות יבשים (קינואה, כוסמת, עדשים, אורז וכו')
טחינה בבקבוק חצי ליטר
פריכיות אורז
בקרלובו מומלץ לקנות פירות יבשים, אגוזים, גבינה קשה, לחם, ירקות ופירות, פחית שימורים של שעועית וכו'

בקתות ושלטרים

ההר מנוקד בבקתות מטיילים, רוב המטיילים הבולגרים יוצאים לטיולים ללא ציוד - תיק קטן (מלא בנקניקים וראקיה), מקלות הליכה ובקבוק מים. את הארוחות והלינה הם עושים בבקתות שבמסלול.
עוד מהארץ ניסיתי לתאם את הלינה בבקתות ללא הצלחה, ניתן לתקשר רק בשיחת טלפון ורק בבולגרית, בסוף יצאנו למסלול ללא תיאום עם הבקתות ועם חשש שלא יהיה מקום בשבילנו.
הבקתות הן שירות של המדינה לטובת המטיילים ומנוהלות על ידי זכיינים, בולגרים מבוגרים, אינם מדברים אנגלית כלל (במקרה הטוב טיפה רוסית) ולרוב מאוד רגזנים ולא מזמינים. אז מסתבר שצריך להזמין מקום מראש... והם מאוד לא אוהבים שאנשים מגיעים ללא תיאום...
דבר נוסף וחשוב - בסוף השבוע (בעיקר בלילה שבין שבת לראשון) יש עומס מטיילים והסיכוי להשיג מקום בבקתה יורד משמעותית (לעומת אמצע השבוע שבו לא פגשנו אף מטייל)

עברנו בבקתות הבאות:
הובווץ' - הבקתה הראשונה במסלול, אדם מפחיד סימן לנו שאין אוכל והכניס אותנו לחדר שינה עם שתי מיטות יחיד, פחדנו ממנו והחלטנו להמשיך לבקתה הבאה.

בלקנסקי רוזי - טניה, אישה מבוגרת צעקה עלינו שאין אוכל ואין מקלחת והכניסה אותנו לחדר שינה גדול (8 מיטות אבל היינו רק אנחנו), כבר היה חושך ושמחנו על כך שיש לנו מקום לישון.

וסיל לבסקי - הבקתה הראשונה על ההר והעתיקה ביותר, תיאודור, נער בן 16 היה נחמד ודיבר אנגלית, עזר לנו עם המסלול ותיאם לנו את הלינה בלילה הבא, יש אוכל, יש מקלחת חמה, חדר של כ10 מיטות קומותיים עם מזרנים צמודים.

בוטב שלטר - מסומן במפות כשלטר אבל מתפקד בתקופה הזאת כבקתה (למדנו את זה מתיאודור שגם התקשר אליהם וגילה שאין להם מקום בשבילנו למחר), יש אוכל, מפעיל רגזן מאוד.

פסגת בוטב - לא מסומן במפות בכלל, תיאודור תיאם לנו לינה (במזל היו להם מקומות אחרונים), יש אוכל, אין מקלחת, שירותי בול פגיעה בחוץ, 20 אנשים בחדר קטנטן במיטות קומותיים), ממליצים שם שלא לשתות את המים בברז, אפשר לקנות בקבוקים, מפעיל נחמד ודובר אנגלית.

ראי - בקתה גדולה ופופולארית מאוד, יש אוכל, אין מקלחת, שירותי בול פגיעה בחוץ, מיטות קומותיים אבל איכותיות, מפעיל רגזן.

בכל הבקתות יש וויפיי טוב, כשיש אוכל מדובר במרק עדשים/שעועית/פטריות/בשר (3.5 לבה)
הלינה לאדם עד 20 לבה (בדרך כלל פחות). אין מגבות, אין נייר טואלט, יש סדינים נקיים.

שלטרים
השלטרים הם מחסות נגד גשם בנקודות אסטרטגיות, ניתן לישון שם בחינם וללא תיאום והתנאים בסיסיים מאוד ונעים בין קירות וגג אטים לגשם לבקתה עם מיטות ושמיכות (שווה לברר בשלבי התכנון), בשלטרים אין מפעיל בשטח.

מצורף קישור לאתר עם פירוט על הבקתות והשלטרים

תגלי איך האוויר מחוץ לעיר מרגיש אחרת

יום 1
אחרי התארגנויות ממושכות יצאנו מקרלובו בשעה 12:00, מטפסים בשביל המסומן במעלה השלוחה, תלול, חם וחשוף בקילומטר הראשון, ציפינו לטבול במי הנחל אך לצערנו בכל מפגש עם הנחל אין גישה והחציה היא בגשרים גבוהים, רק לאחר הסכר יש אתר פיקניק עם גישה נוחה לטבילה (מסומן במפה המצורפת). המסלול הולך בערוץ מיוער ומוצל מהמם ביופיו, רוב הדרך השביל עובר כ10-20 מ' מעל זרימת המים אך מידי פעם יש גישה ואפשר להיכנס לטבילה, עם אור אחרון הגענו לבקתת בלקנסקי רוזי.
5 ק"מ, עם עלייה של 470 מ'

יום 2
שוב הליכה בערוץ מהמם עם מפלונים קטנים ואווירה קסומה, לאחר עליה תלולה הגענו לבקתת וסיל לבסקי, הבנו שאנחנו לא עומדים בזמנים והחלטנו להשאר ליום רגוע סביב הבקתה, ביקרנו במפל והעברנו את היום ברביצה בנחל (מומלץ)
5.5 ק"מ עם עלייה של 380 מ'

יום 3
יצאנו מוקדם על המסלול הכחול מזרחה, לאחר עליה תלולה ביער יוצאים לאזור פתוח עם נוף משגע על ההרים סביב, אחרי כ4 ק"מ מהבקתה מגיעים לאוכף בו יש פיצול שבילים, פנינו צפונה על המסלול הירוק (מי שרוצה יכול להמשיך כאן מזרחה על הכחול עד לבקתת ראי או דרומה על האדום ולחזור לקרלובו), עוברים 3 ערוצים ועולים לבוטב שלטר שם אכלנו צהריים. מהשלטר עוד 300 מ' לגובה עד לפסגת בוטב, יום תלול אבל לא מאוד קשה, ישנו בבקתה של פסגת בוטב.
8.6 ק"מ עם עלייה של 1000 מ'

יום 4
יצאנו שוב מוקדם, יום קצר, מעט קילומטרים אבל ירידה מפחידה לברכיים, יורדים דרומה על השביל הירוק, באמצע הדרך מגיעים למצוקים, שם ההליכה הופכת לתלולה יותר, אבל למעט נקודה אחת שדרשה לרדת מדרגה בישיבה, כל המסלול נח ללא מעברים טכניים, זו גם חוויה אקולוגית מגניבה, באמצע אוגוסט חוזרים לשיא הפריחה האביבית, פרחים, חרקים, ציפורים, הכל צבעוני, חי ומזמזם, כיף חיים! הגענו לארוחת הצהריים בבקתת ראי מה שאפשר לנו אחהצ רגועים של התבוננות בטבע ויצירה.
4 ק"מ עם ירידה של 940 מ'

יום 5
יצאנו מראי על הסימון הכחול מזרחה ושוב פגשנו ביער רחב העלים, היום הירידה ארוכה אבל מתונה, כ4 ק"מ בצל היער ואחר כך עליה של כמה עשרות מטרים לשלוחה ומשם הליכה חשופה למדי וחמה עד לפניציטה (בדרך יש מכונת משקאות וחטיפים, סימנתי במפה). התלבטנו אם להשאר לישון בפניציטה אך לבסוף החלטנו להזמין מונית מקרלובו ולחזור למלון האנט ללילה אחרון באזור.
10 ק"מ עם ירידה של 730 מ'

אם את רוצה מתוק

בנימה פחות אופטימית, משבר האקלים ניכר גם בהרי הבלקן - עצים מיובשים ומתים, שפיעת המים נחלשה - המפל המפורסם מהתמונות הפך לזרזיף ונחלים שראו ימים יפים יותר...

אבל הטבע מזכיר ששווה לנו להילחם עליו, כמה מקומיים ששווה להכיר:

ציפורים:
אמודאי הנחלים - פגשנו אותו ביום הראשון בנחל, ציפור חומה עם חזה לבן, אבל הבחור הזה הוא צוללן מרשים, צולל בעזרת הכנפיים כמו פינגווין ואוכל חסרי חוליות מתחת למים
סיטה אירופית - חפשו קולות ניקור עץ (כמו של נקר), הציפור החמודה הזאת הולכת על ענפים הפוך, עם הראש כלפי מטה בחיפוש אחר מזון
גדרון מובהק - פגשנו אותו בנחל ליד בקתת וסיל לבסקי - משפחה חמודה קיפצצה לה בין הסלעים ואספה טחב לקינון
חנקן אדום גב - תוכלו לראות אותם בבתה (שטחים לא מיוערים), לרוב עומדים על ענף של חד שנתי או שיח ומחכים לטרף אותו הם משפדים על קוץ של שיח
בתוך היער פגשנו גם לא מעט אדום חזה וקיכלי רונן שהיו מאוד ידידותיים וביקשו שנצלם אותם

יונקים:
צפיר האלפים - בירידה מבוטב ראינו צפיר מטפס על השלוחה שמעלינו, מדובר בסוג של יעל אירופאי
סנאי אדום - ליד בקתת ראי בתוך היער פגשנו סנאי אדום חמוד

דו-חיים:
סלמנדרה - בירידה מראי דרך היער פגשנו סלמנדרה שמיהרה להתחבא בתוך גדם עץ

פרוקי רגליים:
פרפרים - כיאה לאזור הררי המקום מלא בפרפרים צבעוניים (לא הגדרנו)
רפרף הדבקה - פשוט חמוד מידי, עם 72 מחיאות כנף בשניה מרפרף מעל הפרחים ובעזרת החדק הנשלף יונק צוף

זהו, אשמח אם תשתפו אותי בעוד בעלי חיים שפגשתם בדרך, בהצלחה וטיול נעים

• בקרלובו ישנו בHotel Hanat, על חדר לזוג שילמנו 45 לבה, שירות מצויין, מקום נעים מאוד ומרכזי
  • מפת המסלול 1:50,000 קנינו בקרלובו ב"חנות ספרים" שמוכרת כלי כתיבה ולא ספרים - https://goo.gl/maps/Vag3Xtczko5u4A4p9. היה לנו מזל שהייתה את המפה, קשה לבנות על זה שיהיה להם במלאי
  • לתאם את הלינה בבקתות! התיאום הוא רק בטלפון והם מדברים רק בולגרית, אז או למצוא חבר דובר בולגרית שיעשה את התיאום או לבקש עזרה בקבוצת פייסבוק של מטיילים בולגרים
  • להביא שק"ש ומז"ש ולישון בשלטרים (יכול להיות שיהיה צפוף, אין תיאום פשוט מגיעים)
  • ללינה בבקתות מומלץ להצטייד במגבת, אטמי אוזניים וכיסוי עיניים למקרה שיהיה רועש
  • לרוב אי אפשר לקנות בבקתות מצרכי מזון כצידה לדרך, בחלק מהבקתות אפשר לאכול צהריים
  • בסוף השבוע (שבת-ראשון) יש עומס מטיילים וחשוב לתאם בקתה
  • לצאת מוקדם למסלול ולאפשר זמן שהייה רגוע בטבע בפינות נחמדות וזמן לצילום הנוף
  • מקלות הליכה!!! גם אם אתם לא משתמשים בדרך כלל במקלות, כל יום עולים או יורדים 900 מ' והמקל מקל :)
  • לקחת תרופות שאולי תצטרכו, אתם לא רוצים להיות בלב השטח ללא תרופה דחופה
  • מקלופר לקרלובו ניתן להזמין מונית, אותנו לקח ניקולה 0884815108. שילמנו 30 לבה כולל סיבוב בשוק של קרלובו לקנות פירות