מסלול טרק רילה המלא - מרילסקי עזרה עד לבורוביץ דרך מליוביצה

השתדלתי לפרט עד כמה שאפשר ולשים דגש על דברים שהרגשתי שהיו חסרים בסיפורי דרך קודמים אני מצרף צילומי מפות וקובץ נספח בסוף.

תאריך הטיולSeptember 2019
עונה מומלצתאמצע יולי-אמצע ספטמבר

הקדמה - על המסלול והטיול (07/09-11/09)

יצאנו 4 גברים בגילאי 23 בכושר טוב לבולגריה במטרה לעשות את הטרק המוכר.
רמת הטרק בינונית-מתאגרת. במיוחד אם עוברים במליוביצה ולא במנזר תוואי השטח הררי ולא קל להליכה.
יש מקטעים של כמה שעות עלייה וירידה.
לא ממליץ כטרק ראשון, אומנם לא ישנים באוהלים אבל הטיול אינטנסיבי.
לא צריך להיות חיילים קרביים אבל הטיול שעובר במליוביצה פחות מתאים לזוגות לא מיטבי לכת או לקבוצות בכושר לא טוב.
בכל זאת, אם אתם אנשים בכושר יחסית טוב אז המסלול מכיל נופים משגעים, הרבה אגמים והזדמנות מצוינת להשתחרר קצת מהיום יום :)
אני ממליץ על מקלות הליכה, עוזר מאוד בעליות בעיקר.
במקטעים שבהם יש אבנים נטו כבר ממליץ לקפל אותם שלא יפריעו.

על הבקתות-
בעונה(מחודש אוגוסט עד סוף ספטמבר) כל הבקתות עובדות בוודאות ויוכלו לארגן לכם מקום על הרצפה במקרה הגרוע.
כן כדאי להודיע אולי בשיא העונה לאיוון ואזוב ולמליוביצה שהם יותר עמוסים.
אנחנו הגענו בסוף העונה יחסית אז הבקתות היו יחסית ריקות.
בבוקר ובערב ניתן לאכול בבקתות. בבוקר אם אוכלים ארוחת בוקר צריך לקחת בחשבון שעד שיכינו את ההזמנה שלכם ותאכלו יכול להיות שתצאו רק באזור 8.
התנאים בבקתות לדעתי סבירים.
קחו בחשבון שאין חימום(יש סימנים לתשתית אבל הכל מקולקל לפי מה שהסבירו לנו)
אבל כן יש שמיכות חמות ומביאים מצעים.
כדאי שיהיה אתכם סט בגדים חמים וכמובן בגדים נגד גשם.
אין שירותים רגילים וכדאי להביא נייר טואלט אתכם(כן יש פחים בשירותי בול פגיעה לפחות...)
השתדלתי לכתוב טיפה על התנאים בהבקתות בסיפור דרך.

בכל הארוחות תוכלו להזמין סלט בולגרי(שופשקה) ירקות וגבינה.
גם חביתה אפשר להזמין ולרוב היא תהיה עם גבינה בולגרית ליד או בתוכה
בערבים אפשר להזמין קציצות בשר חזיר(meat balls) וגם מרקים למינהם כמו עדשים, שעועית ועוף.
לארוחות צהרים צריך להתארגן מהארץ.
אנחנו הבאנו טונה לאדם ושקית קוסקוס ליום(הספיקה לארבעתנו) שהכנו עם מים שהרתחנו עם גזיה.
ממליץ להביא טחינה בבקבוק לחיץ: משדרג את הארוחה
בסופיה עצמה קנינו נוטלה וכיכרות לחם.

על הטרק עצמו- יצאנו כל יום עם 3-3.5 ליטר שמילאנו בבקתה בהתאם לכמות ק"מ, בסוף העונה כבר אין זרימה כל כך בנהרות ויותר בעייתי להעזר בהם למילוי.
יצא לנו טוב שלא היו ימים חמים מאוד אז היו ימים שנותר לנו גם מים.
כן היה מקרה שמילאנו באגם נקי ועמוק והשתמשנו בהם לבישול. אפשר לקנות גם כדורים לטיהור מים, טהר-מים.

ניווטנו עם האפליקציה maps.me- צריך להוריד את מפת בולגריה לפני הטיול כדי להשתמש ללא אינטרנט.
מבחינת הזמנים שמוצגים, שמנו לב שבממוצע בזמן הליכה במישור ועלייה הלכנו מהיר יותר מהאפליקציה אבל בירידה האפליקציה מציגה זמנים מהירים בהגזמה...
אז קחו בחשבון להשאיר זמן לירידה של סוף היום.
נעזרנו מדי פעם במסלולים שבנינו מראש בעזרת האתר kade(צירפתי כקישור)
שמראה גם את הצבע של השבילים לעומת maps.me
מצורף בסוף הסיפור דרך את המסלולים שבנינו עם האתר כקבצי gpx- צריך להוריד עוד אפליקציה.
בסך הכל המסלול מסומן כראוי וניסיתי להוסיף לסיפור דרך טיפים למקומות שבהם הסתבכנו.
אשתדל לכתוב בערך את הזמנים שלקחו לנו אבל יש לקחת בחשבון שאנחנו בכושר טוב ועשינו תמיד הפסקה של שעה לארוחת צהריים.

התיקים שלנו בממוצע עם המים שקלו 12.5 ק"ג שזה לא קצת...
אני לקחתי תיק של 65+15.
ממליץ לחסוך איפה שאפשר ולעשות שיקולים מבחינת האוכל
בעניין מזג אוויר, התחזית שראינו בaccu weather על רילה הייתה יחסית מדויקת מבחינת הגשמים.
בתקופה שהיינו לא היה חם מדי, מה שעזר לנו בעליות אבל עדיין היה שמש ששמרה על טמפרטורות של 25 מעלות. חשוב למרוח קרם הגנה שלא להישרף!
בבקרים וכאשר מעונן הטמפרטורה יורדת ל10 מעלות ובגלל זה כדאי שיהיה ביגוד חם בשלוף.

תקציב- עם קניות ומסעדות בסופיה ובורוביץ בימים האחרונים ובהתחשב בזה שלקחנו מוניות ולא אוטובוסים כל הטיול לקח לנו 300 יורו לא כולל הטיסה.
מאמין שמי שיחסוך יותר יוכל להסתדר עם 250 אפילו.
מצורף בסוף, חישוב מקורב של ההוצאות

מצרף בסוף הסיפור רשימת ציוד שהרכבנו
חשוב לקחת בחשבון שיש 2 בקתות בלי חשמל וכדאי להביא מטענים ניידים.
גם הבקתות שכן עם שקעים, הם לא רבים ובגלל זה ממליץ להביא מפצל מהארץ:
יש צורך גם במעביר מפני שבבולגריה השקעים הם אירופיים עם 2 חורים ולא 3 כמו בארץ

יום 0 - הגעה לפניציסטה והכנות לטיול

הזמנו מונית מהארץ דרך חברת ok עם המייל aero2@oktaxi.net.
התעריף שסוכם מראש- 115 לבה לפניציסטה ו15 לבה נוספים על כל שעה המתנה.
חשוב להכיר שמונית מהשדה תעופה למרכז העיר עולה באזור 15 לבה.
קיימת אפשרות גם עם תחבורה ציבורית אבל שכוללת כמה אוטובוסים ופחות רצינו לשרוף יום על הסתובבות בתחנות אוטובוס. ניצלנו את זה שאנחנו קבוצה וניתן להתחלק בעלות המונית.
נסענו לקניון רינג בסופיה כדי לקנות את כל הדברים לטרק:
קומה 2- crown change להמרת כסף,
Vivacom- קומה 1, לקניית סים
קנינו אחד לכולם והשתמשנו בנקודת גלישה כדי לעדכן את ההורים הדואגים.
8 לבה ל6 ג'יגה ו30 דקות שיחה מקומית לדעתי.
יש קליטה ברוב הפסגות, ממליץ לבדוק שם. בבקתות עצמן אין קליטה.

יש גם סופרמרקט גדול lidl לדעתי . קנינו שם נוטלה ו2 כיכרות לחם, מצית בשביל הגזייה.

בחנות MR bricolage קנינו בלון גז מתברג של 230 גרם, נמצאים בגזרת הגינון בסוף החנות.
בהתאם לצריכת הגז של הגזייה שלנו עשינו חישוב ששניים יספיקו במקרה הכי גרוע.
יש גם חנות דקתלון במרחק קמ מהקניון שהבנתי שגם שם אפשר לקנות.

קנינו גם מפה של הטרק בחנות ספרים למעלה ליתר בטחון, בפועל לא נאלצנו להשתמש בה.

אכלנו שם בkfc(יש גם תפריט בעברית!) ונסענו לפניציסטה עם הנהגת מהחברה שחיכתה לנו בינתיים.

ישנו בvilla eva, המחיר יקר קצת אבל החדרים מאוד מרווחים.
הבעלים מאוד נחמדים ומסכמים איתם מראש על ארוחת ערב ובוקר.
דאגנו שהם גם יזמינו לנו מונית לרכבל במחיר של 15 לבה.
יש wifi בלובי רק.

יום 1 - תחילת הטרק, לאיוון וואזוב. 10 ק"מ : 6 שעות

הרכבל עצמו נפתח רק ב8:30 למרות שכתוב באתר ב8 ועובד במהלך כל השבוע.
לפי האתר עובד עד 18:30 בשביל מי שעושה את המסלול ההפוך או כטיול יום.
המחיר הוא 12 לבה לכרטיס.
הנסיעה ברכבל היא בערך 30 דקות, הגענו ביום שבת אז לקח עוד בערך חצי שעה עד שהגיע התור שלנוץ

יש שתי אפשרויות למסלול, הליכה מעל האגמים במסלול האדום או הליכה עם האגמים במסלול האדום צהוב.

המסלול השני יותר יפה אבל ארוך יותר בכמה ק"מ לכן אפליקציית maps.me תמליץ לכם מסלול אחר!
ביום הזה ממליץ פחות להעזר בה, צירפתי את המסלול שהלכנו בו.

אנחנו בחרנו באפשרות השנייה- שמשמעותה לפנות שמאלה ולהתחיל ירידה מצומת תחילת המסלול.
אתם תראו הרבה אנשים עולים למעלה לנקודת תצפית, זה *לא* תחילת המסלול.

מפה ואילך המסלול ביום הזה לפי סימונים: אדום צהוב בהתחלה
עד להגעה לבקתת 7 האגמים(יש אפשרות למלא מים מהברז שם).
משם המסלול נהיה ירוק צהוב.
לאחר האגם השישי תהיה לכם אפשרות לדלג על האגם השביעי אבל ממליץ שלא לעשות את זה ולעלות כבר לפסגה- להמשיך ישר-שמאלה בצומת עם המסלול הירוק צהוב ולא לפנות ימינה באגם(מסלול כחול).

לאחר סיום העליה והליכה מסוימת תגיעו לצומת דרכים, שם פונים למסלול הירוק-ירוק אדום.
מפה יש ירידה לבקתה ואם תהיה ראות טובה תראו את הבקתה אפילו מרחוק.

על הבקתה- אין שקעים ויש חשמל מינימלי. שירותי בול פגיעה וללא מקלחות.
החדרים משותפים ואנחנו חלקנו חדר עם עוד 2 ישראלים
אצלנו בחדר היה תנור חימום אבל לא משהו שפעיל.
הבעלים(בחור עם שיער ארוך וזקן פרוע) מאוד מעודכן בפוליטיקה הישראלית איכשהו , כנראה מכל קבוצות הישראליים שעברו קודם לכן.
באמת שהאווירה בבקתה מעולה והיה כיף לבלות שם את הלילה הראשון

לעומת בקתות אחרות יש כאן תפריט יותר גדול של אוכל והוא באמת אחלה, יש גם בירה שהם מכינים בעצמם

יום 2 - למליוביצה, 13 ק"מ ו8 שעות הליכה(עם התברברות בהתחלה)

בהתחלה תכננו לחזור לצומת האוכף שהגענו דרכה אתמול אבל לאחר המלצה של הבעלים וmaps.me החלטנו ללכת במסלול אחר שאמור לקצר את הדרך. הקושי הוא למצוא אותו.

שימו לב שבקישור שצירפתי אלו התמונות עם הכיתוב בעברית עליהם.

ביציאה מהבקתה, עולים מהדרך שבה הגעתם יום לפני- מסלול אדום ירוק.
מצד ימין תראו ואדי עם נהר, ממשיכים ללכת עד שהואדי נגמרת והצד הימני נפגש עם הצד השמאלי שלכם.
מפה אמורה להיות צומת עם פנייה ימינה לא חדה למסלול האדום שזהו הקיצור דרך.

כשתמשיכו במסלול האדום אתם תשימו לב שיהיה מצב של התפצלות ל3 מסלולים שכולם עם סימון אדום...
כאן צריך להעזר באפליקציה ובשלט קרוב שבו אמור להיות כתוב מליוביצה. אנחנו התעלמנו ממנו כדי לגלות בדיעבד שהיו גם מסלולים עם סימון אדום. לקחנו את המסלול התחתון ביותר ורק לאחר מכן עם האפליקציה הבנו שטעינו והיינו צריכים לעלות הרבה.

אחרי שעולים על המסלול הנכון ומגיעים לפסגה עם נקודת תצפית יפה לאגם(+קליטה סלולרית) המסלול נהיה כבר ברור ועוקבים עם הסימונים: אדום שנהיה אדום כחול לקראת הסוף.

במהלך המסלול עושים עלייה בשיפוע רצחני לפסגת הר מליוביצה ולאחר מכן ירידה קשוחה מאוד בין אבנים.
לשים לב שהזמן שמוצג בmaps.me לירידה קטן מבמציאות.
סיימנו את היום עם שרירים וברכיים כואבות.
לדעתי הירידה הכי קשה בכל הטיול ועלייה לא קלה.

על הבקתה:
בבקתה מקבלים חדר ל6 שלא חלקנו עם אף אחד
יש WIFI, מקלחות ושירותים!
האוכל נהדר- המרק עדשים(lentil) והעוף מעולה וגם הצ'יפס המפורסם של הבקתה באמת טעים.

בחדר אוכל אפשר לקנות גם שוקולדים, לחם ובייגלה.

יום 3 - לריבני עזרה, 20 ק"מ ו11 שעות הליכה

התחלנו את היום ב6:40 ללא ארוחת בוקר אלא עם כריך שוקולד צנוע כדי לחסוך זמן, החלטה שהייתה נכונה לדעתי בהתחשב לזמן ההליכה.
כדי להתחיל את המסלול, צריך לחזור לקדמת הבקתה ולהקיף אותה מימין, ולחצות את הנהר לצד השני שם מתחיל המסלול. תראו גשר שמאפשר את החצייה.
כל היום הוא במסלול האדום.
מפה יש עלייה קשוחה של שעתיים וחצי(עם הפסקות למקוטעין) עד להגעה לבקתה מחסה הראשונה שמסומנת במפה והאגם הגדול שלידה.
אפשר במקרה חירום לישון באחת מהבקתות מחסה, יש שם שמיכות וקצת אוכל.
בבקתה הזו יש גם יומן שכתבו בו בכל השפות, כולל בעברית, מוזמנים להוסיף!
הבקתת מחסה נמצאת במעלה גבעה *שלא* מובילה להמשך המסלול, כדי להמשיך את המסלול צריך לחצות את האגם משמאל, אחרי שתחצו לצד השני תראו שם שביל.
לאחר עוד עלייה קטנה ואחריה ירידה מגיעים למישור, שעושה את המסלול לאפשרי, אחרי כמה ק"מ במישור עם ירידה ועלייה למקוטעין תגיעו לבקתת המחסה השנייה ששם צריך לעלות על הר נוסף , עלייה לא פשוטה גם כן.

לאחר הירידה מההר שעליתם קודם לכן מגיעים לבקתה שנמצאת במעלה אגם ענק!
בסהכ עולים ויורדים שני הרים, סיימנו את היום תשושים וללא יכולת לעלות מדרגות ללא מעקה...
היום הכי קשה בטיול ומה שהופך את המסלול שעובר במליוביצה לעומת המנזר למאתגר יותר.
למרות זאת, הנוף ההררי היה יפה והרגשנו בהחלט גאווה בסוף היום
ממליץ לצאת מוקדם כמו שיצאנו כדי לקחת מרווח בטחון ולא להקל ראש.

על הבקתה-
גם כאן חדר משותף שמתאים ל16 איש
כשאנחנו היינו חלקנו אותו רק עם עוד אדם
יש שקע בודד לכל החדר
שירותי בול פגיעה ואין מקלחות כמובן
האוכל פחות טוב מבשאר- הלחם עם קצת עובש וחלק מהירקות לא כל כך טריים
הבקתה שהכי פחות אהבנו גם מבחינת היחס של המארחים...

יום 4 - לגארצנר, 15 ק"מ, 6 שעות

היום הכי קל בטרק לדעתנו והיה בהחלט במקום אחרי היום הקודם.
כל היום בוריאציה במסלול האדום, אדום כחול.
מתחילים את היום שוב בעלייה- ממשיכים קדימה עד שרואים צומת שפנייה בה שמאלה תוביל לשביל מפותל שאיתו יוצאים מהואדי.
עולים בזיגזג למשך תקופה ארוכה ומשם כבר עלייה מתונה עד שמגיעים לפסגת kovach.
באחת מהפסגות לקראת הסוף תראו את המאגר מים המרכזי של סופיה- מהרי רילה.
המסלול לאחר מכן יחסית רגוע עד שמגיעים לירידה האחרונה של היום שבסוף יורדים לאגם שלשפתו נמצאת בקתת גארצנר.

על הבקתה-
אין חשמל, השירותי בול פגיעה נמצאים בחוץ ומצבם לא מזהיר...
אנג'ל בעל הבקתה בנאדם זהב, מכיר כמה מילים בעברית ויש לו גם יומן מטיילים
הוא יודע רוסית וקצת אנגלית, כיף מאוד לדבר איתו
האוכל מעולה ואפשר לקנות אצלו גם קצת שוקולדים ובייגלה

יום 5 - לפסגת המוסלה ולבורוביץ דרך רכבל יסטרביץ, 16 ק"מ, 9 שעות

יום לא פשוט שכולל בתוכו גם הרבה עליות וירידות.
ההליכה גם פה על פני המסלול האדום, שבהמשך נהיה אדום ירוק.
עולים מהעמק בחזרה לשביל מאתמול רק כדי להבין שעכשיו צריך להמשיך עוד לעלות עד להגעה לפסגה של הר ostrvets.
אחרי העלייה הרצינית הזו יש רצף קצר של עליות וירידות עד להגעה לעלייה האחרונה לפני מוסלה.
אליה הגענו באזור 11:30 אחרי שיצאנו באזור 7:30.
העלייה היא קשוחה ודיי משופעת, בממוצע השלמנו אותה ב45 דקות, בסופה מגיעים לפסגת המוסלה רואים ממש את העננים.
עשינו הפסקה יחסית ארוכה בפסגה, ולאחר מכן התחלנו את הירידה למטה עד להגעה לבקתת מוסלה כשמשם הדרך יחסית מישורית ונחמדה כבר.
בסיפור דרך היה כתוב על מקום שאפשר לקנות בו ארוחה, אצלנו הוא היה בשיפוצים והיה סגור.
מה שכן אחרי זה יש את בקתת האגם ואת בקתת מוסלה עוד בהמשך שאולי אפשר לקנות שם.
ממוסלה עד לרכבל לקח לנו בערך שעתיים ו45 דקות ללא עצירות.

הרכבל עצמו אמור לפעול עד 18 אבל בימי שני ושלישי סגור!- חשוב לתכנן את הטיול בהתאם כדי לחסוך את הירידה המבאסת לבורוביץ ביער.
את הכרטיס לרכבל אין אפשרות לקנות למעלה אלא צריך לבקש מהמפעיל שיכניס אתכם ושתקנו למטה כרטיס- כשיחכה בחור בולגרי מאיים בירידה עד שתשלמו.הנסיעה היא בערך 20 דקות והמחיר זהה- 12 לבה.
הגענו לבורוביץ והעברנו את הלילה שם במלון ice angels.
כשאנחנו היינו העיירה הייתה דיי מתה אבל הצלחנו למצוא איזו מסעדה נחמדה באזור לשבת ולסכם את הטיול המעייף.

סוף הטיול

שוב סיכמנו עם חברת ok על מונית מבורוביץ לhostel mostel בסופיה במחיר של 87 לבה.
גם פה יש אופציה עם שני אוטובוסים- אחד לסמוקוב שיוצא ממלון אלה ומסמוקוב לסופיה.
ההוסטל באמת מצוין יחסית למחיר ומציע ארוחת בוקר מצוינת שכלולה במחיר, בלובי יש שולחן סנוקר גם ואווירה של הודו.
החדרים עצמם הם בתוך בניין דירות שרחוק קצת מה"לובי" אבל עדיין יחסית במרכז העיר ככה שזה מספק.
החדר ל4 נמצא בדירה משותפת עם עוד חדרים בסגנון ועם שירותים ומקלחת משותפים.
יש wifi בחדר ולדעתי התרומה למחיר שווה.
בבוקר האחרון ביקשנו בלובי שיזמינו לנו מונית שעלתה לנו 15 לבה לשדה תעופה.

ניסיתי באמת לפרט ולחלוק את המידע שאני אגרתי בהקשר לטיול, מוזמנים לפנות אלי במייל