טרק בהרי הרילה - שבעת האגמים והרי פירין

טיילנו יומיים וחצי בהרי הרילה - מסלול שבעת האגמים, ועוד יומיים בהרי פירין ליד בנסקו. מלא אגמים, נופים יפים ומזג אוויר טוב, חוויה מומלצת לכל מטייל!

תאריך הטיולSeptember 2022
עונה מומלצתיוני עד אוקטובר. טיילנו בתחילת ספטמבר, לא היה גשם בכלל.

בחירת הטרק והכנות לטרק

כשנה לאחר הטרק המעולה שעשינו באוסטריה בעמק שטובאי החלטנו שוב לצאת לטרק באירופה בספונטניות (כי כולנו סטודנטים) הפעם בחיזוק של עוד שני חברים.
אז לטרק יצאנו חמישה חברה בני 24, הפעם בחרנו לטייל בבולגריה כי להזמין טיסה שבוע לפני בסוף אוגוסט לאירופה זה לא דבר זול אז בולגריה הייתה אופציה מעולה, כמו כן אני שמעתי לא מעט על הטרק שבעת האגמים בעבר ועניין אותי לטייל שם באיזור.
כדי לתכנן את מסלול הטרק נעזרתי בסיפורי דרך הרבים שיש באתר (אז עולה התהייה באמת מה עוד סיפור דרך יעזור אה?), ובנוסף בקבוצת הפייסבוק - שבילים ארוכים וטרקים באירופה.

מלבד המסלול הפופולרי של שבעת האגמים בהרי הרילה, יש כל מיני מסלולים שניתן לעשות באיזור ולכן היה צריך לתכנן את המסלול וכך להחליט באיזה בקתות נישן בכל לילה ולהזמין אליהם מקום מראש.
בנוסף למסלול המוכר של שבעת האגמים, החלטנו לצרף מספר ימי טיול בהרי פירין שנמצאים ליד בנסקו, בסוף זה תלוי במספר הימים שאתם מתכננים לטייל.
גם בהרי פירין יש מספר אופציות של מסלולים שניתן לעשות, אנחנו החלטנו שנעשה שלושה מסלולים מעגלים מבקתת וירחן, אבל גם ניתן לשלב מסלול שעובר בין מספר בקתות בהרים.

ניתן ליצור קשר עם כל בקתה בעזרת הווצאפ (אצרף מספרים רלוונטים בהמשך), לרוב הם עונים אחרי מספר שעות.
בנוסף ניתן לקרוא על כל בקתה ואף לבצע הזמנה בעזרת האתרים הבאים :
ואת חלק מהבקתות אפשר למצוא בבוקינג.
עלות של בקתה עולה בין 20-30 לב ללילה, לא כולל אוכל, כאשר ערכו של לב אחד הוא 1.7 שקל.

על המסלול בקצרה

כפי שתיארתי מקודם, אנחנו החלטנו לשלב בטרק גם את הרי הרילה וגם את הרי פירין.
לכן התכנון היה שבכל איזור נטייל יומיים וחצי בערך.
כדי להבין יותר טוב את המסלולים שם, נעזרתי באתר/אפליקציה mapy.cz, מאוד מומלץ להיעזר שם, מופיע שם כל הבקתות וכל המסלולים המסומנים והלא מסומנים כולל קווי הגובה והמרחק.
כמו כן מומלץ מאוד ואף רצוי להוריד את המפה של בולגריה אופליין לפלאפון כדי שיהיה נוח לנווט ולדעת איפה אתם נמצאים בכל רגע נתון במהלך הטרק.

בהתחלה סימנתי במפה את כל הבקתות כדי להבין טוב יותר את המסלול עצמו וכך התחלתי להרכיב את המסלול המיועד (בעזרת סיפורי דרך אחרים מהאתר).
מכיוון שיש לא מעט בקתות ומסלולים בצד המערבי של הרי רילה אז יש לא מעט אופציות לתכנון המסלול שתעשו, לרוב זה משפיע על תחילת המסלול - מאיפה תתחילו ללכת ומהי הבקתה הראשונה שלכם.
בגדול יש לא מעט אופציות לבחירת הבקתה הראשונה שלכם במסלול, לרוב זה בא לידי ביטוי בזמן ההגעה שלכם להרים, אופן חלוקת המסלול וכדו'.
בדרך כלל מהבקתה הראשונה שישנתם בה תטיילו במסלול של שבעת האגמים הפופולרי ולרוב מסיימים באותו היום בבקתת איוון וזוב.
מבקתת איוון וזוב יש אופציה או לרדת למנזר רילה (שם הרוב מסיימים את הטרק כי המנזר נגיש לתחבורה ציבורית) או להמשיך לבקתת מליוביציה ומשם האופציות יהיו או גם לרדת למנזר רילה ולסיים את הטרק או להמשיך לצד המזרחי של הרי הרילה וטיפוס הר מוסלה.
מכיוון שאנחנו בחרנו לשלב בטיול שלנו את הרי פירין החלטנו לסיים במנזר רילה ומשם לנסוע להרי פירין, ליד העיירה בנסקו.
בהרי פירין גם יש מספר אופציות של מסלולים, ממסלול שעובר בין הבקתות בהרים או מספר מסלולים מעגליים שניתן לעשות מבקתת וירחן, אנחנו בחרנו באופציה השנייה.

הסימונים לאורך הטרק מסומנים היטב, וקשה ללכת שם לאיבוד, אבל כן יש לשים לב שאתם הולכים במסלול עם הצבע הנכון היות ויש לא מעט מסלולים בהרים אז יש כל מסלול מסומן בצבע אחר. בנוסף חלק מהמסלולים הצדדים לא מסומנים בצבעים ולכן אם יוצא לכם ללכת באחד מהם אז מומלץ להיעזר באפליקציה mapy.cz ולראות שאתם על המסלול הנכון ובדרך הנכונה.

ציוד בגדים אוכל ומים

מבחינת ציוד, מומלץ להיערך גם לימים חמים ולזכור שבלילות קריר ולכן אני ממליץ להביא גם חולצות קצרות שיהיה אפשר ללכת איתם במהלך היום - אפילו כשקר לפעמים אז כשהולכים עם משקלים מתחממים די מהר בזמן ההליכה.
מומלץ להביא מכנס טיולים מתפרק , כובע , קרם הגנה , בגדים נוחים לשינה (טרנינג ארוך אבל בחלק מהבקתות חם בחדרים אז להיות מוכנים לכך).
מעיל/פליז שלא תופס יותר מידי מקום.
והכי חשוב מעיל גשם - ממליץ גם על מעיל גשם תחתון, כי תמיד גשם יכול לתפוס אתכם במהלך הטיול אז חשוב להיות מוכנים ומצוידים.
מבחינת התיק לטרק, הכי חשוב שיהיה לכם נוח כי אתם הולכים לסחוב אותו לא מעט, מה שכן אפשר להביא גם תיק בגודל של 30-40 ליטר לטרק, תלוי במספר הימים שלכם בטרק ובציוד נלווה שאתם לוקחים, וכך גם לעלות אותו לטיסה ולחסוך את התשלום על מזוודה.
אנחנו הבאנו גם רחפן וגם פק"ל קפה .
חשוב שגם יהיו לכם נעליים נוחות להליכה, שלא יתחילו להיות לכם כאבים ברגליים וכו'.
בנוסף מאוד חשוב להביא מקלות, אנחנו בטרק קודם שעשינו טיילנו ללא מקלות והבנו את החשיבות של לטרק עם מקלות במיוחד בעליות ובירידות.
אם אין לכם מקלות ניתן לקנות בסופיה באחד מסניפי דקטלון בעיר.

מבחינת אוכל במהלך הטרק, ממליץ לקנות לפני נשנושים שיהיה במהלך היום, אבל בכל בקתה ניתן לקנות ארוחת ערב/בוקר במחיר של 5-10 לב.
מים ניתן למלא בבקתות אבל עדיף להביא מספיק מים מראש, כן שמעתי על מטיילים שמילאו מים מנחלים לאורך המסלול ושרדו לספר על כך.

יום 1 - נחיתה לסופיה, התארגנות והגעה לבקתת סקקביצה

טסנו לסופיה בטיסת בוקר עם חברת בולגריה אייר, נחתנו בסופיה בסביבות השעה 9 בבוקר.
ליד שדה התעופה יש תחנת רכבת למרכז העיר - תחנת הרכבת נמצאת ביציאה מטרמינל 1 , אמורים להיות שאטלים מטרמינל 2 לטרמינל 1.
התכנון היה להגיע למרכז העיר ולבצע השלמות של ציוד - סים, מקלות הליכה וגז לפק"ל והמרת יורו ללב.
סים יש שתי חברות - A1 ו vivacom יש להן סניפים שפרוסים בכל העיר.
מקלות קנינו בדקטלון.
בעניין הגז, מסתבר שברוב החנויות טיולים בבולגריה החיבור של הגז שונה מהחיבור בארץ, בארץ החיבור הוא עם הברגה וזה הגז שצריך לחפש.
הכנתי מראש רשימה של מספר חנויות שניתן למצוא בהם גז מתאים ( אוסיף את הרשימה בהמשך), אבל לצערנו לא הצלחנו למצוא גז עם הברגה אחרי ביקור ב4-5 חנויות שחלקם היו סגורות.
כדי לבצע את כל הקניות הנ"ל שרוב המטיילים קונים - סים וגז ניתן לנסוע לקניון בבולגריה - the mall. אנחנו נסענו למרכז סופיה ושם עשינו את הסידורים.

לאחר ההתארגנויות, התחלנו בנסיעה לכיוון תחילת הטרק.
הגעה לטרק כוללת שתי אפשרויות עיקריות:
1. הגעה לתחנה המרכזית בסופיה ומשם לקחת אוטובוס של חברת union ivkoni, לעיירה dupnica, ומשם לקחת אוטובוס לעיירה ספרבה בניה ומשם לקחת מונית/וואן לנקודת ההתחלה.
2.לקחת מונית מסופיה ישירות לספרבה בניה/נקודת ההתחלה של הטרק, בעלות של 120-150 לב.
אנחנו בחרנו באופציה השנייה.
נקודת תחילת הטרק היא בקרבת הבקתה - Zeleni Preslap , שם המונית תוריד אתכם, וניתן לראות ליד את הרכבל שמוביל לבקתת riliski ezero.
מכיוון שהתחלנו לעשות את הטרק ביום של הטיסה (לאחר לילה ללא שינה), החלטנו שנלך רק מסלול קצר לעבר בקתת סקקביצה, השביל שמוביל לבקתה מנקודת ההתחלה לא מסומן בתחילתו בשילוט אבל ניתן להיעזר במפה בפלאפון, בגדול השביל מתחיל טיפה לפני העלייה ברכבל.

סך הכל 5 קמ המסלול.
המסלול מתחיל בעלייה של כ150 מטר בערך, ושם יש נקודת פיצול, שני הדרכים מובילות לבקתה, אנחנו פנינו שמאלה והמשכנו בהליכה. משלב מסוים מתחיל להיות שילוט לבקתה, וסך הכל ממשיכים לעלות עוד כ150 מטר, עד שמגיעים לבקתה.

על בקתת סקקביצה:
נתחיל מזה שאני לא ממליץ להישאר לישון בה, כן יש לא מעט מטיילים ישראלים שבוחרים להגיע לבקתה זאת ביום הראשון של הטרק אבל אחר כך רובם מצטערים על כך.
נתחיל מזה שהבקתה מסריחה מאוד, יש ריח רע במסדרון מהשירותים(שהם בול פגיעה), וגם אך שמעתי שלפעמים הם לא מדליקים את החשמל בחדרים.
יש מקלחת עם מים פושרים, והאוכל שהוגש גם היה קר ולא ברמה גבוהה במיוחד.
אכלנו מרק שעועית, סלט כרוב וקציצה.
כמובן שאין וויפי או קליטה בבקתה.
עלות הלינה בבקתה עלתה לנו באיזור ה20 לב, וכל מנה שמזמינים בבוקר/בערב עולה 4-5 לב.

יום 2 - מסלול שבעת האגמים הפופולרי , מסקקביצה לאיוון וזוב

סך הכל המסלול 12 קמ.
יצאנו באיזור 8 בבוקר מהבקתה אחרי ארוחת בוקר של פנקייק קר עם ריבה וגבינה בולגרית, לכיוון בקתת rilski ezere, שמשם מתחיל מסלול שבעת האגמים.
נעזרנו בניווט על ידי המפה בפלאפון, הבוקר התחיל בטיפוס של 350 מטר עד לפסגת ההר שעליו יש רכבל סקי כנראה שפועל רק בחורף, משם התחלנו לרדת בכיוון הרכבל עד שהצטלבנו עם המסלול האדום ואיתו ירדנו לבקתת riliski ezere, שם ניתן לעשות עצירה, לקנות קצת אוכל או למלא מים.
לפרוטוקול יש לציין שהבקתה הזאת היא הבקתה ברמה הכי גבוהה לאורך המסלול וכך גם הכי יקרה.
משם התחלנו ללכת במסלול הצהוב לעבר בקתת sedemente ezere, שם התכוונו לקנות ארוחת צהריים אבל לצערנו הבקתה הייתה סגורה.
המשכנו ללכת במסלול הירוק, עד שיש נקודת פיצול למסלול הירוק-אדום ולמסלול הכחול, אנחנו המשכנו במסלול הירוק, כי בהמשכו יש תצפית ממש יפה שמשקיפה על מרבית האגמים.
מהתצפית מתחילים בירידה לעבר הבקתה, עד כשעה וחצי הליכה.
שימו לב שבמהלך הדרך יש פיצול שבילים נוסף ועליכם להמשיך במסלול הירוק ולפנות ימינה, ולאחר מספר דקות תוכלו לראות את הבקתה מרחוק.
הגענו לבקתה בסביבות השעה 17:30, לאחר לא מעט עצירות במהלך היום.
לקראת השקיעה הלכנו בהמלצת בעלי הבקתה לראות את השקיעה בין ההרים, מומלץ.

על בקתת איוון וזוב:
קודם כל ישירות כשנכנסנו, בעל הבקתה אמר לנו שלאחרונה היו לא מעט ישראלים שהשאירו מלוכלך אחריהם ולכן הוא מבקש שנשמור על סדר וניקיון, אמרנו לו שנשנה את הרושם שאחרים השאירו אצלו.
בבקתה אין מקלחת כלל, והשירותים הם שירותי בול פגיעה אבל די נקיים.
אין קליטה/וי פי בבקתה.
העלות של הבקתה עולה 27-30 לב ללינה, וכל מנה עולה 10-12 לב.
כשהגענו לבקתה הזמנו לאכול אורז עם תבשיל עדשים שהיה ממש טעים, בערב הם הכינו מוסקה עם בשר והזמנו גם אומלט.
בבוקר האופציות היו אומלט או פרנץ טוסט.
בבקתה עצמה לא קר מידי, ויש חדר מחומם שניתן לשבת בו.
סך הכול יש אווירה טובה בבקתה, די הרבה מטיילים ולא מעט ישראלים.

יום 3 - מבקתת איוון וזוב למנזר רילה ונסיעה לבנסקו

סך הכל המסלול 14 קמ.
אנחנו הלכנו במסלול האדום לעבר מנזר רילה, יצאנו בסביבות 9 בבוקר והגענו ב15:15.
בחציו הראשון של המסלול רובו הליכה מישורית ולאט לאט מתחילים לרדת בירידה מתונה יחסית, עד שמגיעים לאיזור יחסית מיוער ומשם הירידה היא פחות מתונה עם הליכה לצד צמחייה נמוכה.
ממש לקראת סוף הירידה, המסלול נהיה בין העצים.

המנזר עצמו מקום תיירותי, יש קווי אוטובוס שניתן לקחת לעיירות הסמוכות, במנזר עצמו אכלנו צהריים במסעדה נחמדה.
ניתן להישאר לישון במנזר אבל לדעתי זה רק אם אתם מגיעים לשם יחסית מאוחר ו/או ממשיכים לטייל בהרים.
אנחנו בחרנו להמשיך לבנסקו ולהעביר שם את הלילה ולכן הזמנו מונית שתאסוף אותי מהמנזר עד לבנסקו, המונית הייתה יקרה - עלתה 120 יורו (היינו חמישה אנשים).
הנסיעה לבנסקו אורכת כשעה ורבע.
אנחנו לנו בלילה במלון trinity residence, עלה 45 לב לבן אדם, כולל ארוחת בוקר והפסיליטיז של המלון- גקוזי ובריכה.
בערב אכלנו במסעדה mehana chevermeto, מסעדה נחמדה.

יום 4 - הגעה לבקתת וירחן וטיפוס הר וירחן

סך הכל המסלול 7 קמ.
אכלנו ארוחת בוקר במלון, כמובן שהגישו לנו שם פרנץ טוסט ,לאחר מכן הלכנו להמיר עוד קצת יורו ללב, ולקנות עוד נשנושים.
המלון הזמין לנו מונית לבקתת וירחן בעלות של 50 לב.
לבקתה ניתן להגיע עם הרכב עד אליה ויש שם גם מקום חנייה ליד.
הגענו לבקתה ב10 בבוקר, השארנו את התיקים הגדולים שם ולקחנו איתנו תיקים קטנים עם מים, פליז, כפפות, מעילי גשם וקרם הגנה והתחלנו ללכת במסלול לפסגת הר וירחן - ההר הגבוה ביותר בהרי פירין.
העלייה ברובו של המסלול לא מתונה מידי ולפעמים קצת תלולה.
לאחר כ100 מטר עלייה יש פיצול שבילים, אני ממליץ להמשיך עם השביל השמאלי יותר, ועם השביל הימני אתה יכולים לחזור כמסלול מעגלי.
לאחר כ650 מטר עלייה ניתן להשקיף על כל הדרך שעשיתם, ומהצד המקביל אפשר להשקיף לאגם קרוב, כמו כן ניתן לראות את פסגת הר וירחן אותה אתם הולכים לטפס.
ב350 מטר האחרונים כפי שאתם תראו העלייה היא די תלולה ואין חובת הליכה באיזה מסלול מוגדר רק באמת ללכת בזהירות.
סך הכל הגענו לפסגה אחרי טיפוס של 1000 מטר והליכה של 4 שעות כולל הפסקות.
מהפסגה ניתן להמשיך במסלול המעגלי או לחזור במסלול שעשיתם, המסלול המעגלי עדיין מסומן בשלב זה בצבע אדום.
מתחילים לרדת מהפסגה בדרך לא פשוטה יחסית שנתמכת בשרשרות שתלויות לאורכה, היא לא מאוד קשה כפי שתיארו אותה בסיפורי דרך אחרים.
בסוף הירידה מגיעים לאוכף ומשם פונים ימינה יחד עם המסלול האדום-ירוק.
הירידה ברובה די מתונה, רק לשים לב שבשלב מסוים יש פיצול שבילים וצריך להמשיך במסלול האדום.
סך הכל המסלול לקח לנו 8 שעות עם לא מעט הפסקות, מסלול מאוד יפה והטיפוס לפסגה מספקת מאוד, ממליץ ללא ספק!

על בקתת וירחן -
כמו שרשמתי מקודם מכיוון שלבקתה ניתן להגיע ישירות בכביש אז היא ברמה יותר גבוהה, יש מקלחות עם מים חמים וקליטה לצד הבקתה.
בבקתה יש מסעדה שנסגרת ב22, ששם ניתן להזמין מנות לאורך כל היום.
עלות לינה בבקתה עולה כ20 לב ללילה.
שימו לב שאין שקעים בחדרים אבל ניתן להטעין את הפלאפון במסעדה עצמה.
השירותים הם שירותים בול פגיעה.

יום 5 - מסלול מעגלי מבקתת וירחן

סך הכל המסלול 9 קמ.
אכלנו ארוחת בוקר במסעדה של הבקתה, ניתן להזמין כמובן או אומלט או פרנץ טוסט.
ליום הזה תכננו לעשות מסלול מעגלי מהבקתה של 8-9 שעות, אבל היה סיכוי לסופת ברקים מהשעה 14 אז החלטנו לשנות את המסלול למסלול קצר יותר ולא פחות יפה שעובר בין מספר אגמים מאוד יפים.
טיפ לבחירת מסלול מעגלי : ניתן לפתוח את האפליקציה ולראות את כל המסלולים המסומנים ולא מסומנים ולפי זה לתכנן את המסלול המועדף עליכם, לראות האם הוא עובר באגמים, טיפוס הרים וכו'.
מתחילים ללכת במסלול האדום-ירוק שנמצא מאחורי הבקתה, בדרך ניתן לראות את אחד האגמים מרחוק שתגיעו לשם בהמשך היום.
אחרי עלייה מתונה יחסית של 400 מטר מגיעים לאגם נחמד, שם יש פיצול בין המסלול האדום למסלול הירוק, המסלול הירוק ממשיך לבקתה אחרת, אנחנו המשכנו במסלול האדום.
אחרי הליכה קצרה יחסית מגיעים לעוד אגם, וממנו המשכנו לרדת במסלול לא מסומן שמופיע במפה (המסלול האדום ממשיך לאורך כל הרי פירין), משם יש ירידה על בולדרים עד שאגם נוסף מתגלה לאט לאט.
מקיפים את צדו של האגם וממשיכים במסלול עד שמגיעים למסלול המסומן בצבע כחול-צהוב, מומלץ להיעזר במפה ולראות שלא התבלבלתם בדרך.
אחרי כמה דקות של הליכה אפשר לרדת מהמסלול כחול-צהוב, למסלול שמוביל לאגם נוסף גם מאוד יפה.
אחרי זה חזרנו למסלול צהוב-כחול עד לבקתה חזרה.
למי שתוהה לעצמו, לא הייתה סוף סופת ברקים, היה יום שמשי ויפה ובהחלט היינו יכולים לבצע את המסלול הארוך יותר.

יום 6 - הגעה לבנסקו וטיסה חזרה

ליום הזה תכננו לעשות את המסלול הקצר שעשינו יום קודם, ומכיוון שלא מצאנו מסלול קצר שנוכל לעשות היום לפני חזרה לסופיה אז החלטנו לרדת כבר בבוקר לבנסקו.
לקחנו ב9 וחצי בבוקר אוטובוס שיוצא מוירחן עד למרכז בנסקו, עולה 10 לב לכיוון.
ישבנו קצת במרכז בנסקו, יש שם כל מיני בתי קפה נחמדים שאפשר לשבת, ומשם המשכנו לספא בבית מלון Grand Hotel Bansko בעלות של 40 לב לבן אדם.
יש שני אוטובוסים ביום שיוצאים מבנסקו לכיוון סופיה, ושניהם היו מלאים, ולכן לא הייתה ברירה והיינו צריכים להזמין מונית לסופיה.
החלטנו שהמונית תאסוף אותנו בסמוך יותר למועד הטיסה ושנעביר את יתר הזמן במלון ובעיר, הזמנו את המונית ל12 בלילה - עלתה לנו 120 יורו לחמישה אנשים.
מסעדה מומלצת : Banski Han Traditional Restaurant
מסעדה לא מומלצת : Momini Dvori.

מידע שימושי

359-898653208+

חנויות טיולים בסופיה:
sport depot
stenata center - bratya miladinovi st
sebata - aleksabder malionv 51 st
aventure shop

כמובן מוזמנים לשאול כל שאלה, גם פה באתר, דרך הפייסבוק או דרך המייל : morgr98@gmail.com

• ניווט במסלול - עם אפליקציה mapy.cz , להכיר את המסלולים שאתם רוצים ללכת בהם לפני כי יש לא מעט מסלולים בהרים, להוריד אופליין את המפה ולסמן את הבקתות הרלוונטיות.
  • מזג אוויר משתנה בהרים לאורך היום, צריך להיות מוכן לכל תרחיש. לבוא גם עם ביגוד קצר ובנוסף בגדים יותר חמים ולא לשכוח להביא מעילי גשם.
  • הטיול עצמו לא יקר במיוחד, לבוא עם 250 אירו לגמרי מספיק - תלוי אם אתם רוצים לשלב גם את הרי פירין ואז העלויות של הנסיעה קצת מייקרות, וכמו כן להחליף ללב בסופיה כי בבקתות מקבלים רק מזומן.
  • לא לשכוח - קרם הגנה, מטען נייד, מקלות מומלץ, ונשנושים לאורך הדרך.
  • קליטה יש לאורך הטרק לרוב בשיאי הגובה, בבקתות בדרך כלל.