הרי רילה - בולגריה, טיולי יום ולינה בכפרים

אנחנו זוג שאוהב מאוד טבע, ואין לנו בעיה לטייל מסלולים מאתגרים יחסית. מצד שני אנחנו גם פחות אוהבים להתכלב. נהנינו מטיולי יום בהרי רילה ובערבים חזרנו לישון בכפרים.

תאריך הטיולJune 2023
עונה מומלצתיוני-ספטמבר

כללי

אנחנו זוג שאוהב מאוד טבע, ואין לנו בעיה לטייל מסלולים מאתגרים יחסית. מצד שני אנחנו גם פחות אוהבים להתכלב. בתכנון המקורי שלנו החלטנו להתכלב חצי קלאץ' ולצאת לטיול יום אחד מבורוביץ לפסגת המוסלה, ואז 3 ימים רצופים בהרי הרילה (ספרה בניה - רכבל - איון ואזוב - מליוביציה - חזרה לספרה בניה). בסוף בגלל תחזית שחורה וגשומה של מזג אויר, שינינו את התוכניות לטיולים חד יומיים ושינה למטה בכפרים - כך שגם אם יום אחד יתפוס אותנו גשם נחזור להתייבש במלון/גסטהאוס. בסוף יצא לנו מצוין :)
לא קנינו מפות והסתמכנו על אפליקציית maps.cz לניווט בזמן הטיולים ובגוגל מפס לניווט ברכב.

יום חמישי 22.6 - מסופיה לבורוביץ

הגענו לסופיה בסביבות 12 וחצי אחרי טיסה של Wizz. טסנו עם שני תיקי גב של כ-45 ליטר ולא עשו בעיות בכלל. לקחנו את האוטו שהשכרנו מחברת rent a car, בעלות של קצת פחות ממאה שקלים ליום. עצרנו בדקטלון שנמצא בפאתי סופיה כדי להצטייד בקצת ציוד שהיה לנו חסר. בדרך לבורוביץ עצרנו במסעדה חמודה מאוד על גדת הנחל - golden fish. אכלנו סלט שופקה, צ'יפס בולגרית, קישואים מטוגנים ובירה מקומית. הגענו לבורוביץ למלון - deluxe 707. הוא נמצא בתוך מעין מלון דירות ישן ונטוש, אבל החדר עצמו היה נקי ומאובזר ועם אחלה מרפסת עם נוף להרים ולירוק. בערב שוטטנו קצת בעיירת הסקי, בתחושה שהיא נטושה לגמרי - הכל ריק, רק מספר מסעדות פתוחות וכו. אולי בהמשך הקיץ התחושה אחרת. אכלנו ארוחת ערב בלית ברירה במסעדת נאפולי, עם בעלת המסעדה שיודעת עברית. היה יקר ומיותר.

יום שישי 23.6 - מבורוביץ לספרה בניה, מוסלה

קמנו לבוקר של יום הנישואים הראשון שלנו. ארוחת בוקר התקמבנו עם oatmeal שקנינו באחד המרכולים. יצאנו לרכבל Lift Yastrebets עם הפתיחה שלו ב-08:30 בבוקר.זה רכבל סגור וארוך עם נוף מהמם. המטרה של היום היא להספיק להגיע לפיק של פסגת מוסלה כמה שיותר מהר, לפני שהגשם שאיים לבוא יתפוס אותנו. כשהגענו למעלה לקחנו (בעקבות סיפור דרך שקראנו) את המסלול האדום שמגמת ירידה. חשבנו שהוא יעלה בקרוב ויתחבר, אבל התברברנו המון והמסלול ממש לא ברור בשטח, ולא תואם את המפה ב-maps.cz שבה נעזרנו. בסוף הצלחנו להשתלב עם השביל אחרי איתור ועליות חדות. בפועל היינו צריכים ללכת עם הזרם של המטיילים למסלול שמסומן במפה שלהם כירוק. מסלול במגמת עליה מתונה/מישורית. הגענו בסוף למוסלה האט לארוחת צהריים זריזה - לאפות וחמאת בוטנים סקיפי שהבאנו מהארץ, עם קצת אגוזים ושוקולד. ממוסלה האט יש עלייה לא פשוטה, חלקה על בולדרים קטנים, וחלקה ממש הליכה בשלג מחליק (בסוף יוני!). הגענו ב-13:15 לשאלטר שלפני העליה לפיק עצמו, השמיים היו אפורים כהים והתחילו רעמים. בהתייעצות עם מדריכה מקומית ירדנו למטה בלי לעלות לפיק עצמו. ניחמה אותנו העובדה שהיה מעונן ולא בטוח שהיינו רואים את הנוף שמספרים שהוא מהמם. ממליצים כאמור ללכת בשביל הירוק במפה שלהם, ולהגיע להאט בשעה/שעה וחצי. ולא בשעתיים+ כמו שאנחנו עשינו.
הגענו לרכבל ב15:30, ואחרי בירה וסלט במסעדונת שליד הרכבל בבורוביץ, נסענו לספרה בניה, לגסטהאוס הביתי, שנמצא ב-ул. Перуника 6, 2650 Sapareva banya, בולגריה. אחרי מקלחת שוטטנו קצת בעירייה לקנות קצת נשנושים לטיול למחרת. אכלנו ערב במסעדה Бохеми - בירה, סלט, תפוחי אדמה מוקרמים (היה לנו קשוח מידי), ומיש מש, שזה כמו שקשוקה על בסיס פלפלים מעורבבת עם גבינה.

יום שבת 24.6 - מספרה בניה לגובודרצי - שבעת האגמים

קמנו ונסענו לרכבל שמעלה לשבעת האגמים. הנסיעה ארכה כחצי שעה במעלה ההר דרך פניצ'סטה. הגענו עם הפתיחה לרכישת הכרטיסים, ב-08:30. הרכבל הוא זוגי ופתוח, והנוף פשוט משגע! שווה להתלבש קצת חם כי הרכבל אורך מעל 20 דקות וקר ככל שעולים בגובה. עשינו את המסלול המעגלי והמהמם - הולכים ימינה על השביל האדום ומטפסים בעליה מתונה את ההר, כך שבכל צעד נגלה לפנינו עוד ועוד אגם כשמעבר יש הרים מושלגים. כשהגענו לאגם החמישי טיפסנו מעלה עד התצפית הגבוהה שמשקיפה על כל שבעת האגמים. ירדנו באותה הדרך, ואז בפיצול שבילים לקחנו את המסלול הירוק, שבסוף התחבר לצהוב. גם היום ניסינו לרוץ כי התחזית הייתה גשם בהרים משעות אחה"צ המוקדמים. ב-14:35 כבר היינו למטה אחרי ירידה ברכבל. אבל הלכנו כמעט בלי הפסקות בשל חשש מהגשם. אפשר לקחת את זה הרבה יותר באיזי. עצרנו במסעדה היפיפיה שבירידה לפני ספרה בניה, Ресторант "Валявица". אכלנו מרקי שעועית ובירה. נסענו עד הכפר גובודרצי. מכל המקומות שהיינו הכי פחות התחברנו לכפר הזה. הרגשה של המון גברים שיכורים ברחוב ובפאבים. לא בקטע מפחיד פשוט בקטע לא כזה נעים. אולי זה שירד מבול באותו ערב לא עזר להרגשה. אכלנו במקום היחיד שהיה פתוח בערך, והיה זול קיצוני אבל לא משהו שווה. ישנו בגסטהאוס edelweiss, שהבעלים היה נחמד אבל אוירה של סיגריות במסדרונות, היינו שם ככהנ לבד באותו הלילה.

יום ראשון - 25.6 מגובדרצי לספרה בניה, Eco Trail

התחזית הייתה 100 אחוז גשם בהרים (גם ברילה וגם בפירין) אז החלטנו להישאר נמוך לעשות את המסלול החביב והמשפחתי Beli Iskar eco trail. מסלול קליל של 9 ק"מ, הולכים כשלוש שעות בתוך יער על גדת הנחל ועוברים גשרים מימין לשמאל. לפעמים מגיעים לכביש ואז חוזרים שוב פנימה. היה אחלה שיחרור רגליים אחרי 2 ימים עם הליכה בגובה ועם עליות. לגמרי יום מנוחה. לצהריים אכלנו בסמוקוב במסעדה NICOLE Hotel & Restaurant, ונהנינו מאוד!! בירה, קולה, ריזוטו פטריות, סלט שופקה עצום, וירקות על הגריל. יצאנו מפוצצים ושירות טיל. רצינו ללכת לשוק המקומי אבל ראינו אותו שומם חיים. המשכנו לספרה בניה למלון פינוק שהזמנו בשתי הלילות האחרונים - Emar. נהנינו בבריכה החיצונית המחוממת, סאונות וג'קוזי. טעמנו את הקוקטיילים המצוינים מאוד של המלון (אך יקרים ביחס לבולגריה). ארוחת ערב אכלנו במסעדה המצוינת PIZZA RADO שצריך בדרך כלל להזמין אליה מקום. אכלנו פיצה טבעונית, פסטת פטריות בחמאה, הזמנו חצי ליטר רוזה וקינחנו בטירמיסו.

יום שני 26.6 - ספרה בניה, שבעת האגמים במסלול אחר

קמנו לבוקר יומולדת של נדב עם ארוחת בוקר מאוד מפנקת במלון. נסענו לרכבל התחתון של שבעת האגמים בציפייה לעלות ברגל כי הבנו שהרכבל סגור עד הצהריים בימי שני, וסגור לכל היום בימי שני האחרונים בחודש. למרות שזה היה היום השני האחרון של יוני, הרכבל עבד בבוקר כשהגענו בסביבות 9 וחצי. עלינו עליו והלכנו שמאלה, למסלול הצהוב שמתחבר לירוק. בפיצול עם המסלול הכחול סמוך לאגם השביעי תכננו לרדת מטה. בפועל התברברנו ממש ולא מצאנו את החיבור של השביל הירוק עם הכחול. היינו אמורים לפי המפה לחצות נחל שלא היה אפשרי לחצות. ניסינו בכל הדרכים ובסוף פילסנו את עצמנו בין העצים ועל אבנים והצלחנו להגיע. אני ממש מקווה שיסדרו את זה, וזה היה ככה רק כי זו תחילת העונה. כשהגענו סופסוף למסלול הכחול נהנינו מהקרבה לאגם השביעי, ולפתע התחיל לרדת גשם. שמנו מעילים וכיסויי תיק והתחלנו בהליכה מהירה מטה. התחושה הזו של מסלול לא מאורגן הייתה לנו כמעט לאורך כל הירידה במסלול הכחול - היינו צריכים ממש להאבק בענפים שלא גזמו וחסמו את השביל. והעובדה שהתחיל לרדת עלינו מבול לא עזרה. בגלל ההתקוטטות עם הענפים הספוגים מים לא עברו כמה דקות וכבר היינו רטובים לחלוטין - בדיעבד היינו ממליצים להביא גם מכנסי גשם. אחרי החלק הזה, המשך המסלול היה בירידה, בין העצים ונוח להליכה אבל כבר היינו סחוטים וקפואים. ירדנו רגלית עד האוטו ולקראת 15 הגענו לספרה בניה. נהנו מהסאונה וג'קוזי שככל ייחלנו להן במסלול הרטוב, ונדבי התפנק במסאז'. ארוחת ערב חזרנו לאכול במסעדה המקומית החמודה Бохеми.

יום שלישי 27.6 - מספרה בניה לסופיה

ארוחת בוקר, בריכה, סאונה וצ'ק אווט.
החלטנו להעביר 3 שעות בסופיה, נסענו למרכז העיר וחנינו ליד שוק הנשים - שוק אוכל פירות וירקות ססגוני. משם טיילנו במרכז ברחובות בעיר העתיקה. בלי משהו מיוחד לראות או לעשות, פשוט לחוות את האוירה של העיר. היה נחמד מאוד, העיר העתיקה חמודה אבל כל מה שמסביב קצת עלוב. הרגשנו שטוב שלא הקדשנו לה יותר מידי זמן ונהנינו יותר מההרים והכפרים.