הרי הרילה, בולגריה

תאריך הטיולSeptember 2018
עונה מומלצתיוני-ספטמבר

יום ראשון מסופיה לפמיניצ'סטה 20.9.18

הגענו לסופיה, לקחנו מונית ב15 לבה לthe mall of sofia, שם עשינו change וקנינו סים מקומי ב8 לבה. קיווינו למצוא שם גם בלון גז מתברג אך ללא הצלחה. נסענו לדקטלון וביקשנו מנהג המונית שיחכה מאחר וקשה למצוא שם מוניות. משם נסענו לתחנת אוטובוסים מרכזית 'סרדיקה', קנינו ירקות ופירות בסופר הצמוד ונסענו לדופניצ'ה. משם נסענו במיניבוס לספרבה בנייה. הגענו בשמונה בערב וניסינו למצוא טרמפ לפניציסטה. בולגרי עצר לנו תמורת 20 לבה והסיע אותנו למלון פנורמה (שימו לב - חלק מההוסטלים בעיירה סגורים בקיץ) שבפניציסטה. שהינו במלון המקסים והמומלץ תמורת 80 לבה (כולל ארוחת בוקר ומפה של הרי הרילה שרכשנו שם).

יום שני מפמיניצ'סטה לאיוון וזוב 21.9.18

לאחר ארוחת בוקר אחד העובדים הסיע אותנו בחינם לlift. נסיעה בlift אורכת כחצי שעה. הגענו לריליסקי אזרה בתשע ארבעים. עלינו על השביל האדום המתצפת על האגמים. כשהגענו לנקודת המפגש עם השביל הירוק צהוב ירדנו לכיוונו לאחד האגמים שלא היינו בהם שם ערכנו הפסקה ארוכה. לאחר מכן טיפסנו למעלה והמשכנו לכיוון איוון וזוב. יום לא ארוך, אפשר לעשות עצירות ארוכות ולהנות מהאגמים. בבקתה קיבל אותנו ונצי, מומלץ להתייעץ איתו לגבי המסלול ומזג האוויר להמשך השבוע.

יום שלישי מאיוון וזוב למינזר רילה 22.9.18

בשבע וחצי יצאנו לאחר ארוחת בוקר בבקתה. התחלנו בטיפוס אינטנסיבי של כ400 מטר גובה בשביל הכחול והיפיפייה (מאחר ויום לפני כן ירדנו לבקתה בשביל הירוק - ירידה ארוכה ומתונה לעומת השביל הכחול התלול אשר מומלץ לעלות בו מאשר לרדת). שמחנו על הטיפוס בהמלצת ונצי שכן ראינו אגמים ונופים שלא ראינו יום לפני כן. המשכנו על קו הרכס (לא בשביל מסומן) במקביל לשביל הירוק צהוב (על מנת לחסוך עליות וירידות). הגענו לנקודת פיצול השבילים. עלינו צפונה בכחול לתצפית יפה (כ300 מטרים מנקודת פיצול השבילים). לאחר עצירה ארוכה חזרנו לאותה הנקודה וירדנו בשביל הצהוב (אשר אינו מסומן במפה) לכיוון השביל האדום המערבי. שם התחלנו ירידה ארוכה מאוד, מהגבהים למעמקי היער. הגענו מותשות למינזר רילה (מהרגע שירדנו בשביל הצהוב - כ4-6 שעות של ירידה ארוכה). יש לשים לב - כשמגיעים לחווה קטנה באמצע הדרך הסימונים לא ברורים, השביל הולך על המפנה המערבי של ההר (ימינה לחווה ולא שמאלה). במינזר, לאחר התמקחות קלה, שילמנו 10 לבה לבן אדם לחדר ללא שירותים ומקלחת פרטיים. קיימת מסעדה אחת באיזור, אין טעם לחפש עוד (על אף יחס מזלזל מצד המלצרים).

יום רביעי ממנזר רילה לגרצ'נר 23.9.18

קמנו מוקדם בתקווה לתפוס טרמפ לקיריקוב פולינה. הסתבר לנו שבעוד יומיים מזג האוויר משתנה משמעותית ויהיו גשם ורוחות בהרים. הבנו שאנו מוכרחות להגיע לגרצ'נר עוד היום (הבקתה שהיינו אמורות להגיע אליה רק יום לאחר מכן). תפסנו טרמפ לקיריקוב פולינה (משם הדרך לריביני אזרה מתחילה להיות בעייתית יותר למכוניות פרטיות). משם התחלנו ללכת ברגל בדרך הג'יפים בתקווה לתפוס טרמפ עם רכב שיעבור. קבוצת ישראלים הצליחה לשכנע נהג ג'יפ שיסיע אותם עבור 30 לבה ולאחר שהסיעם, חזר להסיע גם אותנו. התחלנו לטפס בהמשך המסלול הצהוב (והיפייפיה), עלייה מקסימה (ומלאה באוכמניות טעימות) של כשעה לבקתת ריביני אזרה. בשעה 12:00 התחלנו לטפס בשביל הכחול אשר משתלב עם האדום בהמשך. היום כולל עליות וירידות רבות, מסתיים בעלייה לפסגת קובץ' היפייפיה ובירידה של כ400 מטר גובה לגרצ'נר, בקתה פסטורלית על שפת אגם (שלא ניתן לטבול בו..). הגענו לאחר שירדה השמש, מותשות מיום ארוך ולא צפוי (היום שעשינו מתוכנן להתפרס על יומיים..). בבקתה קיבל אותנו אנג'ל המקסים. 15 לבה ללינה לבן אדם.

יום חמישי מגרצ'נר לסופיה 24.9.18

יצאנו לאחר ארוחת בוקר בבקתה ברבע לשמונה. הטיפוס כלל ארבע עליות (2 עליות ארוכות - אחת בתחילת היום ואחת לפסגת המוסלה). ב12 היינו על המוסלה, עם נוף מרהיב ושמש נהדרת שגרמה לנו לפשוט את הביגוד החם שהתעטפנו בו בדרך (בבוקר לוותה אותנו רוח חזקה וקרה). לאחר עצירה ארוכה ונעימה התחלנו לרדת בשעה 14:00 ובארבע וחצי כבר היינו על הרכבל לכיוון בורוביץ', לאחר עצירה וטבילה באחד האגמים היפים בדרך. (הרכבל נסגר ב17:30 ומומלץ לבדוק לפני תחילת הטרק האם יהיה פתוח בימים המבוקשים).
ברכבל לא היה ניתן לקנות כרטיס לכן את הכרטיס קנינו רק בבורוביץ, בתום הנסיעה ברכבל. מבורוביץ לקחנו מיניבוס של כעשר דקות לסמקוב ומשם אוטובוס של שעה וחצי לסופיה.

• להוריד את אפליקציית mapsme לפני הטרק ולהוריד את המפה של בולגריה (אין צורך באינטרנט במהלך המסלול, רק מיקום)
  • להצטייד באוכל ויבשים למהלך היום.
  • להצטייד בליינר ללינה בבקתות.
  • השהות בבולגריה זולה - כ200 יורו לאחת (שבעה ימים, כולל הימים בסופיה).
  • בדיקה של ימי פעילות הרכבל לבורוביץ' והlift לריליסקי אזרה מראש.
  • בהרים אין קליטה גם עם סים.