בולגריה הרי רילה ושבעת האגמים

טרק סולו בשבעת האגמים והרי רילה, לינה ואוכל בבקתות עם מינימום הכנה מראש. מסלול שמתחיל ברכבל שעולה לשבעת האגמים עובר במליוביצה ומסתיים במזנר רילה

תאריך הטיולJune 2023
עונה מומלצתסוף יוני - תחילת ספטמבר

רקע והתארגנות

בפארק הלאומי של הרי רילה יש מלא מסלולים אפשריים, אני בחרתי את המסלול הזה משיקולי זמן ושיקולי זמינות של הבקתות.
המסלול לא קשה מידי, יוצא בין 9-13 קמ ליום כאשר הקושי האמיתי הוא בעליות וירידות תלולות
התחלתי בטיסה של וויז בסופיה ומשם התכנון היה להגיע באוטובוס לספרבה בניה העיירה שממנה מתחילים את הטרק, אני במזל פגשתי עוד ישראלים בטיסה וסגרנו ביחד הסעה מראש דרך נהג מקומי(פיטר - מספר בסוף) שלקח לנו 150 לב לנסיעה ועצר לנו בדרך בסופר ובחנות לקנות סימ מקומי.( למי שבונה על אוטובוס, ממה שהבנתי צריך להגיע לתחנה המרכזית של סופיה ומשם לקחת אוטובוס לדופניצה ומשם עוד אוטובוס לספרבה בניה)
הגעתי לספרבה אחר הצהריים ויצאתי לסיבוב ברחוב הראשי, אין יותר מידי מה לחפש שם חוץ מבלוני גז למי שעושה פקל
בלילה ישנתי ב Darya guesthouse, בעלת הבית נחמדה אבל לא מדברת אנגלית. עזרה לי בבוקר להזמין מונית לרכבל

רכבל לשבעת האגמים > הפסגה שמשקיפה על האגמים > בקתת lovna

‏בעלת הבית הזמינה לי מונית לרכבל, נהג חמוד בשם ריקו שהסיע כבר הרבה ישראלים בדרך עצרנו והוא הראה היה לי כל מיני אתרים מיוחדים(פסל בצורה של צב). ‏הנסיעה לקחה בערך חצי שעה ואין דרך אחרת לעשות את זה לא במונית
‏ברכבל פשוט מזמינים כרטיס במקום ועולים, שירדתי ממנו עצרתי לאכול ארוחת בוקר בבקתה שנמצאת שם(rilki ezra) ויצאתי לדרך. ניווטתי באמצעות אפליקצית maps.me והאתר kade.si שמראה גם את הצבעים של המסלולים.
‏התחלתי במסלול האדום שמקיף את כל האדמים ממערב והמשכתי עליו עד שהגעתי לפסגה ואז משם ירדתי חזרה לאזור האגמים דרך המסלול הכחול שאחריו החלפתי למסלול הירוק-צהוב שלקח אותי כל הדרך לתוך היער עד לבקתת
Lovna
המסלול האדום עד לפסגה - מסומן טוב עם נקודות עצירה ושילוט
המסלול הכחול מהפסגה עד לאגמים - מסומן על ידי עמודים שכבר נשברו מזמן, אין שילוט וקשה להתמצא
‏קצת על הבקתה - אוטנטית ודי פשוטה, יש מקלחת ואסלה, בעל הבית לא מדבר אנגלית אבל הוא כן יודע להכין אוכל טוב - קבב מרקים תפוחי אדמה ובבוקר חביתה ירקות וקפה. ‏באופן מפתיע הבקתה נמצאת בבוקינג ואפשר שם להזמין לילה מראש

Lovna > בקתת Malyovista

ארוחת בוקר של חביתה טוסט עם ריבה ויצאתי
עשיתי את המסלול האדום שעובר דרך היער דרך בקתת Vada ומסתיים באתר סקי שגם נקרא מליוביצה.
המסלול עובר בתוך יער צפוף וחוצה כמה נהרות שמסובך לחצות אותם, את הנהר הראשון חוצים בהליכה על בול עץ ובנהר השני יש גשר שבור. הנהרות לא עמוקים וסהכ מגיעים עד גובה ברך למי שרוצה פשוט לשים סנדלים וללכת, אני העצלתי להוריד נעליים
בבקתת Vada אפשר לקנות משהו לנשנש ולשתות, מקום נחמד
הגעתי באזור הצהריים לאתר הסקי, יש שם כמה מלונות עם מסעדה שפעילים גם בקיץ, עצרתי לאכול שם ארוחה מלאה לצהריים - משהו שלא תמצאו במקום אחר באזור של ההרים
משם עברתי למסלול הכחול שמטפס כל הדרך עד לבקתת מליוביצה
הבקתה - נקייה ומסודרת, ישנתי לבד בחדר של 6. יש מזנון מסודר עם תפריט של האוכל והשתייה וככלל חוויה יותר מתויירת ופחות כמו בבקתה בהרים. צריך להזמין דרך מספר טלפון שכתבתי בסוף

בקתת מליוביצה > פסגת מליוביצה > מנזר רילה

היום הזה מחולק לשני חלקים - חלק ראשון טיפוס לפסגת מליוביצה והחלק השני ירידה מרכס ההרים עד למנזר רילה. בחרתי להגיע למנזר כי אמרו שהוא שווה ביקור אבל בעיקר כי הבנתי שמשם אפשר בקלות לתפוס טרמפ חזרה לסופיה עם אחד מההסעות קבוצות התיירים שעוברות שם
החלק הראשון מתחיל עם מסלול בסימון אדום - טיפוס קשוח בנוף מדהים של רכס ההרים, זה גם החלק שבו פגשתי הכי הרבה מטיילים, כוחם רוצים להגיע לפסגה. מהפסגה ממשיכים ללכת על המסלול האדום עד שמגיעים לתחילת הירידה למנזר, מסלול בצבע כחול.
החלק השני הירידה למנזר - שורה תחתונה, לא מומלץ. הירידה תלולה ושוברת ברכיים, הדרך לא מסומנת ומלאה בצמחייה שמכסה את המסלול, במקטע אחד אפילו נכנסתי לתוך שדה בגובה שלי. ירידה באורך של 5.5 קמ לקחה לי 4 שעות שלמות רק בגלל ברבורים, תמצאו דרך אחרת לרדת מההרים
בסוף הגעתי למנזר שבאמת היה יפה ועם קבוצת ישראלים שפגשתי דיברנו עם פיטר הנהג מהשדה וסגרנו הסעה חזרה לסופיה

סיכום

טרק פשוט שלא דורש תכנון, מתאים לספונטנים שרוצים לקחת חופשה קצרה של עד 5 ימים מקצה לקצה

• פיטר נהג שלוקח מסופיה לספרבה בניה - 359888536267
  • ריקו נהג שלוקח מספרבה בניה לרכבל - 3590898653208 (אל תנסו ללכת מהעיירה לרכבל)
  • בקתת מליוביצה - +359 88 523 2325
  • אני נעזרתי באפליקצית maps.me והיא לא אכזבה, בנוסף המסלול ברובו מסומן טוב
  • תזמינו מראש מקום לבקתות אל תיקחו סיכון מיותר
  • מבחינת מים - אפשר לשתות את המים באגמים ובנהרות, אני לא לקחתי יותר מ1.5 ליטר כל יום וזה מספיק