5 ימים (מתוכם 3 ימי הליכה) במרכז הרי הבלקן בבולגריה

ביוני יצאנו לטרק של 3 ימי הליכה במרכז הרי הבלקן בבולגריה. זהו רכס פחות מתוייר מהרילה ופירין, אבל מדהים ביופיו ומגוון מאוד בנוף.

תאריך הטיולJune 2019
עונה מומלצתאנחנו טיילנו באמצע יוני ומזג האוויר היה מצויין, שמשי עם עננים, מלבד שעה אחת של גשם רציני (דורש חליפת גשם) בכל שלושת ימי הטיול. ביולי אוגוסט כבר יותר מתוייר ופחות סיכוי לגשם.

באמצע יוני יצאנו אני ועוד חבר, בני 35, להפסקה מהעבודה והילדים. מכיוון שהחבר אוהב מאוד יערות ואני אוהב פסגות בחרנו יעד לטרק שישלב את שני הנופים. דהיינו שחלק ממנו יהיה מתחת לקו העצים עם יער מעניין וחלקו מעבר לקו העצים עם פסגות ונופים מרשימים.
בסוף הטרק שנינו אמרנו שהנופים היו מאוד מגוונים וכל יום היה שונה מחברו.
נתאר בקצרה את יום ראשון - נחיתה והתארגנות, שני, שלישי, רביעי - הטרק עצמו, וחמישי - מנוחה וטיולים עירוניים בפלובדיב וסופייה. טסנו חזרה בשישי לפנות בוקר.

יום ראשון - טיסה, נחיתה והתארגנות וציוד

טסנו עם חברת wiz מטרמינל 1 לסופייה. כל אחד לקח תיק יום של כ 50 ל' שהיה די מלא מכיוון שהבאנו אוכל איתנו לטרק עצמו. בגלל שלא היינו בטוחים אם יתנו לנו להעלות את התיקים למטוס, קנינו כרטיס אחד עם מטען, והעמסנו את שני התיקים על אותו כרטיס (דחפנו לתוך מזוודה שנזרקה בסופייה). בדיעבד זה היה מיותר, ותיק 50 ל' סטנדרטי עובר את הביקורת של wizair.
הטרק מתחיל בעיירה קרלובו, אבל כדי להגיע לשם בתחבורה ציבורית צריך לקחת קודם אוטובוס לפלובדיב, העיר הגדולה הקרובה. יש אוטובוס מתחנה מרכזית לפלובדיב בערך כל שעה.
נחתנו בסופייה בסביבות 12:00 ומשם תכננו לקחת מונית לתחנת האוטובוסים אבל כצפוי נהג מונית הציע לקחת אותנו עד קרלובו. מכיוון שהיינו צריכים ממילא למצוא עוד גז, מפה וכרטיס סים, סגרנו איתו שהוא מסתובב איתנו עד שמוצאים ואז לקרלובו ב 200 לב. בדיעבד זו הייתה עיסקה מוצלחת. מכיוון שנחתנו בראשון, הכל היה סגור והוא הסתובב איתנו שעתיים בסופייה עד שמצאנו גז (בדקתלון, הברגה, 10 לב). סים לא הצלחנו למצוא בסופייה ולכן הוא עצר לנו בקניון בפלובדיב (הקניונים פתוחים גם בראשון) שם קנינו סים של vivacom ב 15 לב.
בדרך נהג המונית סיפר לנו שהוא אוונגליסט ושרוח הקודש התגלתה לו בבוקר ואמרה לו ששני חבר'ה צריכים להגיע היום והוא צריך לעזור להם, תוך כדי שהוא מספר לנו על ישו ואהבתו לעולם. ניסינו לשכנע אותו שרוח הקודש התכוונה שהוא ייקח אותנו בחינם אבל זה לא עבד...
אנחנו ממליצים בחום על נהג המונית, בן אדם טוב שרוצה לעזור. אפשר ליצור איתו קשר בווטסאפ ולתאם מראש
(וילי, 359-87-764-6184) או בפייסבוק (https://www.facebook.com/profi...).
מפה של האזור לא הצלחנו למצוא בסופייה. הגענו לקרלובו בסביבות 18:00. התמקמנו במלון (35 לב) https://goo.gl/maps/FYYnUF3S7g... ויצאנו לשתות בירה.
לא הצלחנו למצוא מפה באותו יום וגם לא בבוקר שלאחריו. כל מי שדיברנו איתו בעיירה לא הבין על איזו מפה אנחנו מדברים, מה שמפתיע בהתחשב בעובדה שמדובר בעיירה שממנה מתחילים את הטרקים באיזור.
בסופו של דבר בשני בבוקר מצאנו ספר מסלולים עם מפות בקנ"מ של 1:25000 שסיפק אותנו. גם אם לא היינו מוצאים, יש אתר מצויין,  BGMountains, של מפות עם סימוני שבילים (כשעושים זום אין) https://www.kade.si/#map=13/25... . צילמתי צילומי מסך של כל הקטעים למקרה שלא תהייה קליטה (ויש הרבה קטעים כאלה). בכל מקרה ברגע שטוענים את המסלול פעם אחת, כבר אין צורך בקליטה והוא גם ממקם אותך לפי GPS. עשה את העבודה.

יום שני - מתחילים ללכת

המסלול הכחול מתחיל מכביש בקצה קרלובו. פשוט הולכים עם הטיילת היפה של קרלובו עד שהיא הופכת לכביש אספלט. השביל הכחול מתחיל מטר לפני שהכביש עובר מעל נהר. קל לפספס והסימון דהוי בנקודה הזו. ביום הזה מטפסים מקרלובו (גובה 400) לבקתת לבסקי בגובה 1200 (levski), שביל מסומן מצויין בצבע כחול. רוב היום בעלייה מתונה בתוך יער יפהפה עם מים זורמים ופינות חמד. מהר מאוד הבנו שאנחנו סוחבים יותר מדי מים. יש המון נק' מים שניתן לשתות מהם לאורך הדרך והתחושה היא שאתה הולך על מים כל הזמן גם כשאתה לא ליד הנהר. ניתן ללכת פחות ביום הזה ולעצור באחת משתי בקתות מוקדמות יותר, אבל לבסקי היא היותר פופלרית כי היא ממוקמת טוב יותר ליום הבא.
בביקתה עצמה מים חמים (ככה ככה), ווי-פי חלש, מצעים נקיים. אין מגבות באף אחת מהבקתות אז תביאו. סחבנו עלינו ציפיות של פוך לישון בתוכם למקרה שהמצעים לא משהו אבל זה היה מיותר לגמרי. בכל הבקתות היה נקי. פגשנו שם מדריכי טיולים מצ'כיה שגם פינקו אותנו במפת 1:50000 ככה שזה הרגיע את הקצין שבי. הלינה עלתה 35 לב לחדר זוגי, והבירה 1.5 לב.

יום שלישי - גבוה מעל העננים - לפיסגת בוטב (Botev) ומשם לביקתת ריי (Ray)

שלישי הוא היום של עיקר הטיפוס מעבר לקו העצים לגובה קו הרכס, לפיסגת בוטב ומשם ירידה של כ 1000 מ' לבקתת ריי. זהו היום הארוך והקשה מבין השלושה.
ביום הזה התחלנו את המסלול בעלייה חדה וארוכה עם שביל כחול לכיוון מזרח, עד שהוא נפגש עם סימון של שביל חורף (עמודי מתכת גבוהים מסומנים בכתום שחור, לא סימון על סלע, מסומן בנקודות כתומות ב BGMountains). שם עלינו בשביל החורף צפון מזרחה עד לקו הרכס. הקטע על שביל החורף היה תלול בצורה קיצונית ולקח הרבה זמן ולכן הייתי ממליץ להמשיך על הכחול ולעלות בחיבור הבא לשביל חורף אחר שמתחבר לאותה נקודה. אחר כך ממשיכים על קו הרכס בסימון אדום בהליכה נוחה עד לתחתית של פסגת בוטב.
ממליץ לעצור שם לשתות קפה בבקתה למטה, היא ממש מעוצבת יפה. ואז... טיפוס אחרון להיום לפיסגת בוטב. למעלה יש יופי של נוף בגובה 2400.
משם יורדים בשביל ירוק, תלול, ויפה מאוד לכיוון בקתת ריי. השביל יורד בתוך מצוק מרשים. הירידה ארוכה וגומרת את הברכיים. הבקתה נמצאת 100 מ' ממפל מרשים ובנקודת נוף מדהימה.
בבקתה יש מקלחות עם מים לוהטים וווי-פי טוב. אבל השירותים הם בול פגיעה ובמבנה נפרד מהמגורים וכך גם המקלחות.
נקודה חשובה: ביום הזה, בניגוד לקודם אין המון נקודות למילוי מיים ולכן כדאי לצאת אליו עם 3 ליטר. מרגע שיורדים מפיסגת בוטב, יש מקורות מים.

יום רביעי - אחו ירוק - מבקתת ריי חזרה לקרלובו

ביום הזה חזרנו לקרלובו. רוב המטיילים הולכים מכאן לקלופר, שהיא עיירה קרובה יותר, אבל זה מסלול קצר שמסתיים בהליכה די ארוכה על כביש והעדפנו להימנע מזה ולכן החלטנו לחזור לקרלובו. היום הזה מתאפיין בגבעות עגולות ומרחבים גדולים של אחו עם המון סוסים ופרות.
מתחילים ללכת מערבה עם שביל כחול שעולה ויורד על השלוחות שיורדות מצפון וחוצים הרבה נחלים תוך כדי. מסתכלים בסיפוק על הרכס מצפון שצעדנו בו ביום הקודם. ממשיכים מערבה עד למפגש עם שביל אדום שממשיך דרום מערב במגמת ירידה, זה האיזור של המרבדים הירוקים. השביל מדרים עד לביקתה שנמצאת ממש לפני הירידה לקרלובו. מומלץ לעצור שם לקפה, יש לו קפה טוב והוא חביב מאוד. במיוחד אם מדברים על כדורגל. הזכרת שמו של יוסי בניון בכלל זיכתה אותנו בנקודות (ובוטנים).
משם יורדים לקרלובו בירידה ארוכה ומתישה עד לסיום הטרק.
את רביעי בלילה עשינו בקרלובו במלון (35 לב).

יום חמישי - פלובדיב וסופייה

בחמישי בבוקר לקחנו אוטובוס מקרלובו לפלובדיב. האוטובוס יוצא כל שעה עגולה מהחנייה ליד מוזיאון וסיל לבסקי. תשאלו את האנשים, הם יכוונו אתכם.
בפלובדיב, בתחנה המרכזית, השארנו בשמירת חפצים את התיקים הגדולים ולקחנו מונית לעיר העתיקה. העיר מאוד יפה ויש שם הרבה מה לראות (אמפיתיאטרון רומי, מסגד וכו'). יש סיור מודרך חינמי באנגלית בשעה 11:00 שיוצא מבית העירייה. הסיור ממש טוב.
מי שמחפש קניות, המדרחוב מציע הרבה אפשרויות כולל רשתות מערביות.
חזרנו לתחנה המרכזית ומשם חצינו ברגל לצד השני, תחנת הרכבת שממנה יוצא אוטובוס כל שעה עגולה לסופייה (לא זוכר את המחיר המדוייק אבל סביבות 12 לב).
בסופייה, יש גם סיור חינמי שיוצא ב 18:00 מבית המשפט. גם הוא מומלץ. כדאי גם לבקר בבית הכנסת של סופייה, מרשים.
אוכל, בירה, שינה קצרה ולשדה התעופה.

• אם אתם מתכננים לבשל לעצמכם, אל תבנו על הצטיידות בבקתות בין הימים. המפעילים של הבקתות לא היו תקשורתיים כל כך ולא היה נח לבקש מהם מוצרים