Danakil Depression

איזור מדברי, צחיח וחם מאוד בצפון מזרח אתיופיה שייחודי בתופעות הגאולוגיות המגוונות שיש בו- הר געש פעיל, נביעות מים חמים שפולטים מינרלים וחומצות שיוצרות צבעים משוגעים, אגמי מלח, מדבריות ובריכות מלח.

תאריך הטיולAugust 2022
עונה מומלצתכפי שקראנו חודש אוגוסט הוא החודש אולי הכי פחות מומלץ לאתיופיה- מרבית המדינה גשומה אבל דווקא בדנקיל ירד טפטוף והיה חם אבל לא מוגזם. בתחילה זה היה קצת מייאש אבל בדנקיל היה חום סביר (לא חם בצורה קיצונית כמו שחששנו). כן, זה קצת באסה שגשום מאוד אך מצד שני יש 3 יתרונות ענקיים לתקופה זו- הראשונה היא מיעוט התיירים, כמעט בכל המקומות היינו לבד ואפשר למנות על כף יד את כמות התיירים שראינו. השני, המחירים שיורדים בעונה הגשומה והשלישי שהכל ירוק ומדהים. כן עדיף לנסות להגיע בעונה הנכונה אבל מי שמגיע באוגוסט לא סוף העולם (עדיף להתחיל מהדרום כי הצפון יותר גשום).

תקציר המסלול

תיאור המסלול-
• יום 1- נסיעה מאדיס ל Semera.
• יום 2- יציאה מSemere ל Hamad Ela ונסיעה למדבריות מלח Assale (מצפון ל Karum Lake).
• יום 3- יציאה מ Hamad Ela אל Dallol (התופעות הגיאולגיות היחודיות) והמשך אל הר הגעש Ert Ale.
• יום 4- טיפוס נוסף להר געש, נסיעה אל Lake Afdera (ים המלח) וחזרה לSemera.
• יום 5- נסיעה מ Semera אל Lalibela.

מיקומים ב Mapy.cz -

Lake Afdera-
13°14.82221'N, 40°54.36091'E

התארגנות

לרגל הנסיעה התאגדנו 7 ישראלים וסגרנו יום יציאה מאדיס (מאחר ולMekele אין גישה) 3 ימים באיזור הדנקיל ויום חזרה ללליבלה, סה"כ- יומיים נסיעות ושלושה ימי טיול- 5 ימים.
את הכל אירגן לנו בחור בשם סולומון שמלבד העובדה שהוא הציע לנו את המחיר הכי אטראקטיבי- 350 דולר לאדם (המחיר בדולר בהתבסס על השוק השחור, כלומר, סולומון הבהיר שאם נרצה לשלם בביר זה 350×79 לא על פי השער של הבנקים) הוא איש זהב, אוהב ישראל גדול, עזר ועשה מעל ומעבר ממה שסגרנו, הרים טיול ברמה גבוהה ממש עם צוות מדהים (ניקו- נהג, נוי-נהג, שף ומאבטח ומדריך בני שבט האפר שאספנו בדרך), רכבי לנד קרוזר חדשים, אוכל נהדר ומלון ממש מעל למצופה בsemera.
הוא בחור חכם ממש, מבין ציניות, כיף לדבר איתו, הוא מצחיק ואחראי וכולנו ממליצים עליו בטירוף-
+251910474156
יש WhatsApp.

יום 1- יום נסיעה מאדיס לסמרה

יום 1- יום נסיעה מאדיס לסמרה.
התחלנו את הנסיעה מוקדם ב5 בבוקר והגענו לסמרה כעבור 10 שעות. הנוף עובר תפנית של 180 מעלות מאקלים קריר למדבר צחיח וחם. בסמרה כבר חם ממש ולמזלנו ישנו במלון נהדר ומעל לכל- ממוזג.
הערות-
*האוכל ביום זה לא כלול במחיר, הוצאות כל מזון עליכם.
*שווה להשאיר ציוד מיותר באדיס או לחילופין במלון בסמרה (אליו חוזרים בלילה האחרון) כדי למנוע עומס מיותר ברכבים.

יום 2

קמנו בבוקר לארוחת בוקר מפנקת במלון ויצאנו לדרכנו לכיון Hamad Ela, נסיעה של 7/8 שעות עם עצירת צהריים בAfdera. חציה השני של הנסיעה עוברת בשטח וולקני עצום ומספקת מחזה מרהיב של לבה נוזלית שהתקשתה ליצירת סלעים שחורים מכל עבר. בנוסף, על אף החום הכבד נחלים/שטפנות של מים חוליים זרמו בכמה ערוצים בצידי הכביש.
הכפר Hamad Ela אומנם עמד בהגדרה של "שינה תחת הכוכבים" כפי שהובטח לנו אך בהחלט ירד נמוך מתחת לציפיות שלנו לפינה מדברית שקטה, הכפר היה בדואיה קלאסית, האנשים נחמדים אך לא חסכו מאיתנו את סקרנותם (מה שמפתיע לאור העובדה שהאיזור כולו יחסית תיירותי), מטונף ברמות ורועש. החום שם בצהריים היה בלתי נסבל ולמזלנו לקראת הערב התעבו עננים וירד טפטוף קל שהקל קצת על החום הנורא. לקראת שקיעה נסענו כ15 דק אל מדבריות המלח (שמזכירות את הסלאר של בוליביה), פשוט שטח עצום ושטוח עטוף שכבת מלח לבנה ומים שבהעדר אף עצם בולט מתעתעים באומדן מרחקים וביכולת עמידת גודל של עצמים מה שמאפשר את התמונות המפורסמות שכולנו מכירים מדרום אמריקה.
עם רדת החשכה חזרנו אל הכפר, עשינו מקלחת של בקבוק ליטר (שווה לדבר עם הכפר מראש שיביאו קצת מים מהבאר). בלילה ישנו על מיטות קש עם מזרונים וציפיות ללא שמיכה ובכל זאת היה קשה להרדם אפילו לאלו מאיתנו שרגילים לחום הישראלי (לפחות אין יתושים).

יום 3

עם שחר השעון המעורר של המדבר לא פסח עלינו ואף אדם לא נשאר אדיש למתקפת הזבובים שנחתה עלינו, כבר ב6 כולנו היינו ערים, ארוחת בוקר מדהימה שהשף הרים ויצאנו לנסיעה קצרה אל ההיילייט של הדנקיל- נביעות החומצה שיוצרות תופעות הזויות של מסלע בצבעי צהוב זוהר, לבן, ירוק ואדום שנותן תחושה של סט מסרטי חייזרים.
לא ארחיב במילים, פשוט תסתכלו בתמונות...
לאחר הסתובבות ארוכה בין פליטות הגזים והמינרלים ירדנו חזרה לרכבים ונסענו נסיעה קצרה אל בריכת מים מלוחים בודדה, קטנה ושקופה במרכז salt pan. תבילה לעמיצים וחזרה אל ארוחת צהריים בכפר.
משם נסיעה של כ3 שעות אל הקמפ בתחתית הר הגעש שם היה הרבה יותר נעים ופחות חם ומלבדינו לא היו אנשים. בחשכה טיפסנו אל לוע הר הגעש (לא יותר מחצי שעה עליה) הפעיל, סביב מוקד ההתפרצות נבנה חרוט גבוה ממנו נפלטה לבה וגזים, המחזה היה מדהים והצית את הפירומן שבכל אחד מאיתנו. לאחר שעה פלוס של התבוננות חזרנו ל"בייס קמפ" ללילה תיקון.
הערות-
*בעונת התיירות יש גמלים שיכולים להעלות אנשים לפסגת הר הגעש.
*לנו היה קצת פחות מזל אך לפעמים הלוע כולה מלאה לבה נוזלית.

יום 4

יום 4-
לאחר לילה נעים ואפילו יש שיגידו קצת קריר קמנו לארוחת בוקר מטורפת שהשף הרים עם מקושקשת, פנקייקים ועוד ושבנו להר הגעש בתקווה שהלבה נזלה החוצה קצת, לצערנו לא היה שינוי אך עדיין נהננו לצפות. לאחר תחרות קצרה של קליעת סלעים לפיר הלבה וניצחון הירואי של סולומון ירדנו חזרה, ארגנו את הציוד ונסענו חזרה ל Lake Afdera שם טבלנו באגם שמזכיר את ים המלח ובמעיינות החמים שליד (באופן מפתיע היה נחמד על אף החום הרב). אכלנו ארוחת צהריים וחזרנו למלון בסמרה. בערב נפגשנו לארוחה עם כל הצוות במסעדה מקומית בעיר, אמרנו מילות תודה וחילקנו טיפים לצוות שאישית אני חושב שמגיע להם הרבה הרבה יותר. כל אחד מאיתנו נתן 30 דולר (בכוונה הבאנו דולר ולא ביר כדי שיהנו מהשער המרה הגבוה של השוק השחור) אותם חילקנו בין 2 הנהגים והשף שקיבלו שווה בשווה וסולומון שהבאנו לו יותר.

יום 5

יום 5-
השקמה מוקדמת, ארוחת בוקר במלון (על אף שבעקרון האוכל ביום זה אמור להיות על חשבנוננו) ויציאה לליבלה.

סיכום, טיפים והמלצות

סיכום, טיפים והמלצות-
נכון, אומנם את מרבית הזמן מבלים ברכב, ואפשר לעשות יותר משלושה ימים, לקחת את הזמן יותר באיזי ולראות עוד מקומות, אך לדעתי מיצינו את הזמן שלנו בצורה נהדרת והספקנו בשלושה ימים לעבור בכל המוקדים המרכזיים. יש כאן תופעות יחודיות ששוות את הנסיעות הארוכות והעלות הגבוהה לא הייתי מוותר עליהן.
• לסמוך על סולומון, זאת הייתה הזדמנות מהנה להיות לסגור הכל מראש עם סולומון, לשחרר ולהיות ראש קטן.
• להביא כילה למי שלא רוצה לקום מזבובים בבוקר.
• להשאיר תיקים גדולים באדיס/סמרה.
• אני יכול להמשיך ולשבח את סולומון והצוות עד מחר, הם באמת היו יוצאי דופן כולם. סולומון בחור צעיר, הגון, ישר ושאפתן והוא מציע את המחיר הכי טוב ללא ספק (הרבה חברות גובות כסף מלקוחות ומבקשות ממנו לארגן את הטיול)  לא תמצאו טוב ממנו!

• הטיפה היחיד- דברו עם סולומון, הכי מלך בכל אתיופיה!!!