שבוע בארמניה

טסנו בסוף מאי תחילת יוני לחופשה קצרה בארמניה, שלושה ימים טרק במחוז ואיוץ דזור יומיים בגוריס לבסוף יממה בבירה ירוואן. היה הרפתקני ומרגש!

תאריך הטיולMay 2017
עונה מומלצתמאי-יוני או ספטמבר-אוקטובר

החלטנו לטוס לארמניה בעיקר כי התלהבנו מנופים וחוסר המידע הקיים לגביה, או כמו שחבר טוב אמר לי לפני שנסענו: "אני הכי אוהב לטייל במקום שאני לא יודע עליו הרבה". כרגע יש רק טרק מסודר אחד בארמניה (עד שיסיימו עם הtct). אנחנו בחרנו לנסות לאלתר טרק על בסיס מפות ותיאור שמצאתי באינטרנט (שנכון לכתיבת שורות אלו אני לא מוצא). בשאר הימים פשוט טיילנו בגוריס שבדרום המדינה ובירוואן שבדרום המדינה.
סה"כ הטיול יצא לא יקר (כ1600) למרות טיסה יחסית יקרה (1000).

יום 1 - נחיתה והגעה לג'רמוק

נחתנו בארבע בבוקר אחרי קונקשן במוסקבה וטיסה ארוכה מידי. לאחר כשעה של סירוב עיקש לכל נהגי המוניות בשדה וניסיון לנוח קצת נכנענו ללחץ ועלינו בשש על מונית לכיוון העיר. לדאבוננו נהג המונית לקח אותנו למקום הלא נכון (ולקח פי 2 ממה שסיכמנו) לאחר כשעה של חיפוש אחר המרטרושקה לג'רמוק או מישהו דובר אנגלית אמר לנו חייל שהתחנה נמצאת בכלל במקום אחר (בתחנה המרכזית) מה שגרם לנו לקחת מונית לצידה האחר של העיר... הנהג הזה היה יותר נחמד וגם עזר לנו למצוא את המרטרושקה. מסתבר שהראשונה והאחרונה יוצאת ב15:30... קנינו כרטיסים ויצאנו לשוטט קצת בעיר. התחנה המרכזית נמצאת באזור הפחות יפה של העיר מה שגרם לנו לתהות מה נעשה ביומיים שיש לנו פה בסוף. אכלנו צהריים בקבביה ליד התחנה המרכזית שבעליה הוא גאורגי ששכנו היהודי לימד אותו קצת עברית ככה שסוף סוף הצלחנו לדבר עם מישהו! נמנמנו קצת על הספסל בתחנה המרכזית וכשהגיעה השעה המיוחלת עלינו לנסיעה ארוכה ומטלטלת (ערכה כ4 שעות) ולבסוף ירדנו בג'רמוק - חשוב! יש לשים לב לרדת בחלק של המלונות ולא בעיירה כי יש כמה קילומטרים טובים ביניהם.
ג'רמוק היא עיירת נופש בתקופת החורף (יש פה אתר סקי ונביעות חמות) ככה שבמאי כל המלונות ריקים והמחירים ברצפה - לנו עלה 10000 דראם לחדר זוגי עם מקלחת מפנקת ביותר.

יום 2 - ג'רמוק להרהר

התעוררנו מוקדם ולאחר סיבוב קצר בעיירה בשעת בוקר מוקדמת (הכל סגור) מצאנו נהג מונית שיקפיץ אותנו לתחילת הטרק בנהר ארפה (arpa) בדיעבד שווה לעשות יום באזור יש הרבה מעיינות חמים ודברים מעניינים לראות מסביב לעיירה. בסביבות שמונה התחלנו ללכת במורד נהר הארפה בדרך פגשנו רועי עיזים שביקשו שלוק מים וגמרו לנו בקבוק שלם! בסביבות הצהרים כבר היינו לחוצים במים עד שמצאנו מעיין מטפטף בצד השביל (יצאנו כל אחד עם 3 ליטר) עדיף לצאת עם יותר כי אין המון מעיינות לאורך הנחל. בעיקרון צריך למצוא דרך שעולה מערבה לרכס ממש לפני החיבור לכביש גישה לג'רמוק.
לאחר העלייה נגלה לעיננו אגם מטריף (שלא הופיע במפה שלנו) כנראה סכר במורד הנחל. הלכנו לגדת האגם צפנוה עד שהוא נגמר. בקטע הזה פגשנו בפעם הראשונה את כלבי הרועים... אין להקל בהם ראש ויש לנסות להקיף את האזורי חניה שלהם (ניתן לראות את הסככה של הרועה שעשויה מברזנט כחול לרוב).
כשהתחברנו לכביש (יותר דרך משובשת) לאחר חציית הנחל עצרה לנו מכונית לאדה חבוטה ובתוכה זקן ארמני מהכפר הקרוב שהתעקש שנבוא לישון אצלו, ככה שיצא שסיימנו את היום בארבע בלגימת אור'י (וודקה בייצור ביתי) ליד מעיין קטן. משם הזקן המשיך עם הסוסים להרים ואנחנו עם הבן שלו לבית שלהם. אירחו אותנו בצורה פנטסטית כולל ארוחת ערב ואיך לא מלא וודקה... ממש מומלץ!
לסיכום - כ20 ק"מ הרוב בירידה מתונה יום לא קשה.

יום 3 - עלייה לואיוץ סאר וירידה לנהר הYeghegis

קמנו מוקדם בבוקר לאחר לילה צפוף על הספה של המשפחה שאירחה אותנו והתחלנו בעלייה מהרהר (1700 מ') לואיוץ סאר (2500 מ') הר הגעש בעל הלוע העמוקה (והשלמה) ביותר בארמניה עלייה שהסתברה כלא קלה בעליל עם התיקים העמוסים שלנו. בחמש מאות המטרים האחרונים העלייה נהיית קשה מאוד מכיוון שאין שביל והשיפוע חד מאד (כמו לעלות חמש מאות מטר בדיונה) אך זה שווה את זה! אכלנו בפסגה בוקר והתגלגלנו למטה לכיוון הכפר קרמארנשן שנראה גדול אבל חצי מהבתים שלו הרוסים ויש תחושה קצת של כפר רפאים... בכל זאת מצאנו מכולת קטנה עם סודה ולאבאש - הפיתה הארמנית האגדית.
תכננו לתפוס טרמפ לכיוון עמק נהר הYeghegis אבל לאחר של התייבשות על הספק כביש ספק דרך ג'יפים התייאשנו והתחלנו ללכת לכיוון הפאס שמוביל לנהר(ראינו רק רכב אחד חוצה את הפאס וגם הוא עבר מולנו). ההליכה נוחה יחסית בעמק רחב עד כקילומטר לפני הפאס אליו עולים במתינות. לאחר הפאס השביל יורד בתלילות לנהר. מהרגע שהגענו לנהר הדרך רכב השתפרה עד שלבסוף הפכה לאספלט של ממש לפני הכפר הרמון בו נמצא סוג של מלון נחמד בו ישנו. בקבלה מדברים אנגלית! עלה לנו 9000 דראם לאחד כולל ארוחת בוקר.

יום 5 - עלייה לסמבאטברד ולמנזר שאטין

לאחר ארוחת בוקר דשנה יצאנו במורד הנהר, בחלק זה עד הכפר Yeghegis ההליכה די לאורך הכביש ואנחנו תפסנו טרמפ בחלקה. בכפר Yeghegis ישנם כמה אתרים היסטוריים הקשורים בדרך המשי (כולל בית קברות יהודי). - שווה סיבוב.
משם עלינו לבצר שנקרא סמבאטברד (sambatabred) העלייה לא ממש מסודרת ודורשת קצת אלתור, בגדול מעל החלק המערבי של הכפר יש דרך רכב שעולה למבצר. אנחנו די חתכנו עד לדרך על שבילי עיזים. משם זה די פשוט. המבצר עצמו ממוקם על שלוחה צרה שהגישה אליה אפשרית רק מהאוכף מצפון, ממש מרשים ודרמטי. עשינו סיבוב במבצר וירדנו מצדו של האוכף לנהר המתחבר לנהר הקודם בכפר שאטין.
שאטין הוא כפר מאורך שחלקו הדרומי יש עלייה למנזר שאטין (מנזר = ואנק בארמנית). פשוט לשאול איפה העלייה לשאטין ואנק. עלייה תלולה אך השביל הרגלי הראשון שממש מסודר! יש שלט בהתחלה ושלט במנזר. השביל עולה לאורך נחל וישנן כמה נקודות חן לאורך הנחל. המנזר עצמו לא פעיל אך הוא חורבה יפה ונחמד לשוטט שם. ממש ליד יש שני סככות שהן נקודה חביבה על הכפריים בתור מקום לפיקניק. כמובן שקיבלנו הזמנות חמות להסב איתם לשולחן ולא יכולנו לסרב...
לאחר יותר מידי שוטים של משקאות משתנים יצאנו לחפש מקום לישון באזור, מאחר וזיהינו שליד המנזר יש סככה של רועה העדפנו להתרחק קצת ולאחר כ20 דקות התמקמנו בשטח יפה עם נוף לראות את השקיעה והקמנו אוהל. תוך כדי בישול ארוחת הערב הבחנו בלהקת כלבי רועים שועטים לעברנו (בדיעבד לא שמנו לב שהתמקמנו ממש קרוב לסככת רועים) אז ארזנו בחופזה, תפסנו את האוהל והתרחקנו משם. התלבטנו רבות ולבסוף החלטנו לרדת לכפר מכיוון שלא הרגשנו בטוחים בקרבת הכלבים, איכשהו הצלחנו לגרום לג'יפ להגיע אלינו והוא הוריד אותנו למטה לכפר. ככה שמצאנו את עצמנו בשעה 22:00 בכפר ארמני מנומנם.. לאחר כחמש דקות עבר שם מישהו שהציע לנו לבוא לישון אצלו.
לסיכום: היה יום עם הרבה עליות אך ניתן לקצר על ידי טרמפים ברוב המסלול. ומומלץ לבדוק היטב היכן מתמקמים!

ימים 6-7 - גוריס

ביומיים הללו נסענו לגוריס, עיירה הממוקמת כשעתיים מדרום לאזור בו עשינו את הטרק. האטרקציה המרכזית שם היא הנוף הנשקף מהעיירה אך גם ממשם נעים להסתובב ולחוות חיים ארמנים רגועים. אנחנו ישנו בהוסטל גוריס שעלה 4000 דראם ללילה בדורמס שהיה ריק לגמרי. ממזרח לעיר יש ארובות טוף וולקני שנחמד להסתובב בהן קצת לחלוטין שווה ביקור של יומיים, אם יש יותר זמן אז יש הרבה מה לראות בסביבה. לנו לא ממש היה כי בארבע אחה"צ יצאה המרטרושקה שלנו לירוואן.

יום 8 - יממה בירוואן

לאחר כארבע שעות נסיעה הגענו לירוואן ולהפתעתנו גילנו שזו עיר שוקקת חיים! (בניגוד לבוקר היום הראשון) התמקמנו בהוסטל קרוב למרכז ויצאנו לתור את העיר. יש המון דברים לראות והעיר די פעילה בלילה. לא אפרט על מה עשינו בעיר מכיוון שאני חושב שעל זה שיש מספיק מידע ולא עשינו משהו שלא מופיע שם. עלינו על טיסה בארבע לפנות בוקר ככה שהיה לנו שני לילות יום אחד להסתובב. הספיק הזמן שהיה לנו שם חוץ מללכת למוזיאון השואה הארמנית.

• הלונלי פלנט לא היה ממש שימושי. השתמשנו בו בתור שיחון עברית רוסית ארמנית
  • רוב הארמנים לא דוברים אנגלית, אך יש יתרון רב לדוברי רוסית
  • אנחנו לקחנו מפת כבישים של הקווקז שהייתה ממש שימושית בביל להראות למקומיים לאן אנחנו רצים להגיע (כתוב באנגלית ורוסית)