10 ימים בארמניה

תאריך הטיולApril 2023
עונה מומלצתכל העונות מומלצות. יש מסלולים מתאימים לכל מזג האוויר

מבוא

אנחנו משפחה בת 3 נפשות (אני, בן זוגי והבת שלנו בת 9) טסנו לירוואן (עיר הבירה של ארמניה) בטיסה ישירה עם חברה FlyOne. משך הטיסה שעתיים וחצי.
לשני לילות הראשונים הזמנתי מקום לינה מראש בבית מלון קטן משפחתי קרוב למרכז העיר ירוואן. בשאר הימים עצרנו בגסטים והוסטלים הצמודים למסלולי הטיול.
חייבת לציין שכל הלוגיסטיקה והמסלולים סגרנו מראש עם המדריך המקומי בשם ארטיום. הוא מטפס הרים מקצועי, טיפס לכל ההרים הגבוהים בכל העולם, מכיר טוב מאוד את השטח ובאופן כללי אדם מאוד מעניין והיה ממש כייף לטייל איתו. ארטיום בנה לנו את התכנית לפי הרצונות והיכולות שלנו, כך שכל המסלולים לא היו לא קשים ולא קלים מידיי. כאן לינק לעמוד הפייסבוק של ארטיום במידה ותרצו לטייל איתו. https://www.facebook.com/artyo...
ב- 10 ימים של הטיול הלכנו ברגל 100 קמ ונסענו ברכב 1200 קמ, ביקרנו ב- 8 מחוזים מתוך 10, עלינו לגבעות ירוקות, להרים מושלגים, טיילנו ביערות, שדות, נחלים ואפילו שחינו באגם קפוא.
עם כל היופי הפרוע של ארמניה היא מאוד מפותחת מבחינת התשתיות. בכל כפר שעצרנו היו מים נקיים מיועדים לשתיה זורמים מהברז וחוות סולאריות, רוב הכפרים לא תלוים בהספקת גז וחשמל מרכזי.
ארמניה - היא ארץ מדהימה וידידותית עם נופים עוצרי נשמה ואנשים נפלאים.

יום 1. Khosrov reserve - Havuts Tar monastery - Garni Gorge - Geghard monastery

ביום הראשון של הטיול יצאנו ברכב מירוואן לכיוון כפר גרני. הגענו לחניון של שמורת הטבע חוסרוב ומשם התחלנו את המסלול למנזר הווטס טאר. המסלול היה קל יחסית בגלל השביל הרחב והנוח להליכה ומזג אוויר נעים. לאחר ההייק נסענו ברכב לגרני, אכלנו ארוחת צהרים, הסתובבנו בכפר, ראינו את בית מקדש השמש ומשם נסענו למנזר גגהרד. אחרי סיור במנזר חזרנו לירוואן.

יום 2. Khor Virab - Tigranashen - Mount Tezhgar - Areni - Norovank monastery - Syunik Pass - Goris

ביום השני של הטיול יצאנו מירוואן לכיוון הר טז'גר, בדרך עצרנו במנזר קחור ווירב, עלינו על הגבעה וראינו את הר ארארט בתורקיה. המשכנו ברכב לכפר טיגרנשן, שם חנינו את האוטו וטיפסנו להר טז'גר. הטיפוס היה קצר יחסית, אבל די מאתגר עם עליה תלולה. מפסגת ההר ראינו נופים משגעים. מכפר טיגרנשן המשכנו ברכב לעיר ארני, ביקרנו במנזר נורווואנק ואחרי זה הייתה לנו דרך ארוכה לכפר גוריס בדרום ארמניה, עצרנו בעיר וואיק לארוחת צהרים. בגוריס עצרנו בגסטהאוס משפחתי ונחמד עם ארוחת ערב מלכתית ממש.

יום 3. Vorotan Gorge - Old Khot - Shinuhayr - Tatev - Yeghegis

בבוקר יצאנו מגוריס ונסענו לתחילת המסלול בנקיק וורוטן. המסלול עובר דרך הכפרים העתיקים העזובים בתחילת המאה ה- 20. כל הדרך היו לנו נופים ירוקים ופסגות מושלגות מול העיניים והכפרים בהחלט שווים את הדרך. בסיום המסלול אכלנו ארוחת צהרים בכפר, משם נסענו לרכבל הכי ארוך בעולם וברכב הגענו למנזר טטב. אחרי סיור במנזר נסענו לעיר ייגחיס. בעיר ייגחיס עצרנו בהוסטל שהוקם על ידי מטפס הרים מפורסם בארמניה. מקום בסטנדרטים אירופאים עם אוכל מאוד טעים.

יום 4. Yeghegis - Artabuink - Smbataberd - Martuni - Lake Sevan

יצאנו מהוסטל בייחגיס ברגל לראות את בית קברות היהודי של מאה 13, אחרי זה ברכב הגענו לכפר ארטאבוינק ומשם התחלנו לטפס למבצר סמבטברד בנקיק ייחגיס. הטיפוס היה מעט מאתגר בגלל רוח חזקה וגשם. בפסגה היא מדהים ומדהים ואין מה להוסיף לזה כי זה פשוט מדהים. הגשם פסק, עדיין היו רוחות חזקות, אבל לא קר במיוחד. אחרי ירידה מסמבטברד נסענו לעיר מרטוני, אכלנו ארוחת צהרים והמשכנו ברכב לצד השני של אגם סוואן. עצרנו באתר הקמפינג בבקתה פשוטה אך נוחה. בערב הייתה לנו סאונה ושחיה באגם קפוא. המקום יפה מאוד. האגם נמצא בין ההרים המושלגים בגובה של 1900 מ.

יום 5. Armenian Camp - Artanish - Mount Artanish - Dilijan

בבוקר בקמפינג שוב פעם הלכנו לאורך החוף של אגם כחול ומשם נסענו לכפר ארטניש. מכפר התחלנו טיפוס להר ארטניש שלקח לנו כמעט יום שלם. היא דיי קשה בגלל הגובה שאנחנו לא רגילים אליה, והיה גם קר וקפוא ממש. ההר היה מכוסה בשלג. מהפסגה ראינו נופים מסחררים של האגם ואין סוף הרים וגבעות. אחרי טיפוס וירידה נסענו לעיר דיליז'אן. שם עצרנו בגסטהאוס עם ארוחות ביתיות וטעימות.

יום 6. Khachaghbur Gorge - Lastiver Cave - Dilijan

בבוקר הגענו ברכב לתחילת המסלול בנקיק קחצ'חבור. בחניון הצטרפו אלינו 5 כלבים חמודים שגרים באתר הקמפינג באזור. הם ליוו אותנו כל המסלול בנקיק וזה עשה את הטיול מיוחד. הבת שלנו הייתה שמחה ומאושרת כל הדרך. החלק הראשון של המסלול זו ירידה למערות לסטיוור, למעטה יש מפל גדול ויפה. בעליה בחזור היה ערפל וגשם וזה היה מדהים ויפה.

יום 7. Dilijan - Akchikberd - Vanadzor

בבוקר יצאנו מגסטהאוס ונסענו לכפר הובק, משם התחלנו את המסלול לאקצ'יקברד. הטיפוס היה תלול וקשה, אבל עשינו את זה בזמן. בפסגה ראינו עיטים יפים וענקיים מסתובבים מעלינו. לאחר המסלול נסענו ועיר וונדזור. כאן עצרנו בגסט.

יום 8. Debet Gorge - Kobayer monastery - Horomaije monastery - Odzun - Yerevan

יצאנו מוונדזור לתחילת המסלול והתחלנו לטפס בנקיק דבט. לאחר הליכה של 1.5 קם הגענו למנזר קובאייר הנבנה במאה 13. הנופים כמובן היו מטורפים כל הדרך, ראינו עוד מנזר בדרך בשם הורומייה וסיימנו את המסלול בכפר אודזון. שם ביקרנו במנזר נוסף בשם אודזון. חזרנו לחניון במונית. ובערב הגענו שוב לירוואן, כך סימנו את הסיבו המלא שלנו בארץ מדהימה ארמניה.

יום 9. Yerevan

היום האחרון היה לנו יום חופשי בעיר הבירה של ארמניה - ירוואן. הסתובבנו הרבה ברחובות. עיר יפה בהחלט. אבל בעיקרון רוב הזמן נחנו, ישנו ושחינו בבריכת המלון.