סן פרנסיסקו 🌉 - Tales of the City

תאריך הטיולJuly 2019
עונה מומלצת״עונה קרה, ועונה קרה פחות״ - חודשי הקיץ

הטיסה והיום הראשון - Golden Gate Bridge

החלטתי לטוס בספונטיות לסן פרנסיסקו, ממש חמש שעות לפני הטיסה.
טסתי יחד עם הטיסה הישירה של אל על (LY019, TLV-SFO). כ-15 שעות טיסה, לא פשוט, אבל טיסת לילה ויש גם WI-FI, אז הזמן עובר.

לא ידעתי שסן פרנסיסקו סופר יקרה ! 😳 אבל מאז שראיתי את הסדרה ״Tales of the City״ אני חולמת להגיע אליה...

את הדרך לעיר עשיתי ב BART - כרטיס נסיעה לעיר תלוי במיקום אליו אתם נוסעים, בערך $9.5.
תחבורה ציבורית בעיר : אפשר לקנות כרטיס נסיעה בודדת ($3), יומי, תלת-יומי ושבועי. תחשבו תלוי כמה מתכוונים להשתמש בתחבורה ציבורית, ובהתאם לזה תרכשו את הכרטיס המתאים לכם.
ראיתי שיש אפשרות לקנות כרטיס clipper, מניחה שזה כמו הרב קו שלהם - שווה לבדוק אם משתלם יותר.

הלילה הראשון סגרתי דרך Agoda בהוסטל USA Hostels San Francisco במחיר של $60, מיטה בחדר מעורב לארבעה אנשים וארוחת בוקר.
כתובת : 711 Post St, San Francisco, CA 94109. צ׳ק אין בשעה 15:00, צ׳ק אאוט עד 10:00.
עם הצ׳ק-אין מקבלים מגבת ומצעים. בחדר יש לוקרים, מראה ושתי מיטות קומותיים - המזרון מזעזע. השירותים והמקלחות נפרדות אחד מהשני, וגם מאוד נקי. מידי יום ולילה יש מגוון פעילויות שההוסטל מציע. בקומה התחתונה יש מטבח שאפשר לבשל חופשי, ושם גם ארוחת הבוקר.

הנחתי את התיק והלכתי לעשות סיבוב באיזור ההוסטל. מצאתי חנות בגדים, עם בגדים ממש יפים, אבל בגלל היותי backpacker... אי אפשר לקנות כלום :| המוכרת הביאה לי רשימה עם המקומות השווים שהן ממליצות (מצורפת).
נסעתי עם אמריקאי שהכרתי לארוחת צהריים במסעדה פורטו ריקנית (sol food-903 Lincoln Ave, San Rafael, CA 94901), היה כל כך טעים ואני ממש ממליצה !
חלפתי על פני גשר שער הזהב, שהוא בכלל כתום, ובדרך חזור עצרנו להצטלם.

בהוסטל היה beer pong, נרשמתי לסיור חינם ביום למחרת דרך ההוסטל ומצאתי couchsurfing להמשך השהות שלי בסן פרנסיסקו.

יום ארוך ומתיש, אבל אחלה של סיפתח לסן פרנסיסקו ! רק חבל באמת שהמיטה מזעזעת ולא נוחה...

היום השני - Free tour San Francisco

קמתי בהוסטל, בארוחת בוקר היה תפוח ירוק, בננה, קוואקר, גבינת שמנת, ריבה, חמאת בוטנים, לחמים ובייגל, קפה ותה. את הכלים שוטפים בעצמכם.

הנחתי את הציוד שלי בדירה של ה-couchsurfing וחזרתי לסיור החינם דרך ההוסטל.

Free tour San Francisco - היה סיור מעולה ! סיור של 3 שעות בערך. המדריך סיפור את הסיפור על העיר, מהעבר ועד ההווה. איך הוקמה, ההומלסים בעיר, המצב הכלכלי. נהוג להשאיר טיפ בסוף הסיור, אני השארתי $10. הכרתי במהלך בסיור מלא חברים חדשים, שבסוף הסיור המשכנו לצהריים ולטייל יחד.
בסוף הסיור מקבלים מייל עם רשימות של דברים שווים שיש לעשות, לאן לצאת ואיפה כדאי לאכול.

POPOs - Privately Owned Public Open Spaces
המשקיעים הפרטיים בעיר חויבו ליצור מקומות ציבוריים במשרדים שלהם - זה יכול להיות טיילת, גג או כיכר. אפשר לתצפת על העיר מגג באמצע הבניין, או לשבת לקפה ולהשקיף על כל העיר. (מצרפת רשימה).

המשכנו ללכת לPier 39, בשביל לאכול את המרק המקומי הידוע Clam Chowder, במאפייה הידוע Boudin. הם מתיימרים ואומרים כי הם המציאו את הלחם מחמצת... תכלס, המרק טעים, אבל זה לא מאכל שאוכלים יותר מפעם אחת... לא אהבתי במיוחד.
משם המשכנו ללכת ברציף, תצפית על אלקטרז וכמובן, לראות את כלבי הים - סופר חמודים !
המשכנו לאכול גלידה במקום הידוע Ghirardelli, התור ארוך והגלידה מוגזמת: הר גלידה, מלא תוספות וסירופים. החנות הראשונה והמקורית ממוקמת בפינת הרחובות North Point & Larkin. לארוך הטיילת יש מופעי רחוב, יפים יותר ויפים פחות.

סן פרנסיסקו ידועה בעליות חדות וירידות תלולות - התחלנו לטפס לעבר רחוב Lombard, הרחוב המפותל, נקודת ציון יפה בעיר. ומשם חזרה להוסטל.
החלפנו פייסבוקים ואני המשכתי לדירה.

חווית couchsurfing בפעם הראשונה שלי הייתה מורכבת -אחרי מנוחה קצרה בדירה, יצאנו למועדון לטיני בעיר. המארח ניסה להתחיל איתי, והמצב לא היה נעים בערב הראשון. כבר חשבתי לעזוב את הדירה, אך הוא ביקש את התנצלותי בבוקר למחרת והחלטתי להישאר שם. חשוב לשים את הגבולות הברורים עם ההגעה לדירה, ואין ספק שאני אלמד להבא. מעבר לאותו הערב, שאר הימים היו מצוינים - הדירה הייתה במיקום מעולה, המארח עבד רוב הזמן ולא הייתי צריכה לשלם על לינה בסן פרנסיסקו - חיסכון ענק (אמרתי שכבר יקרה נכון ?😉)

היום השלישי - SF ART

אמנים רבים נאלצו לעזוב את סן פרנסיסקו בעקבות יוקר המחיה, ואלו שנשארו מקיימים סצנת אמנות מפותחת ומעניינת מאוד.
קמתי בבוקר והתחלתי ללכת למוזיאון, בדרך חלפתי על פני פארק YBCA, פארק יפייפה.

SFMOMA - San Francisco museum of modern art
הגעתי אליו ביום ראשון בבוקר, המוזיאון נפתח בשעה 10:00 ונסגר בשעה 17:00, למעט בימי שבת שנסגר בשעה 21:00. במוזיאון שבע קומות, גלריות מלאות ביצירות של אמנים גדולים ומוכרים. המוזיאון מספק מידי יום הדרכות וסיורים חינמיים. שילמתי $31 עבור כניסה לגלריה של אנדי וורהול (andy warhol) ולשאר המוזיאון. מחיר הכניסה משתנה בהתאם לגיל, וגם לגלריות שמעוניינים להיכנס.
ניתן להשכיר הדרכה קולית או להוריד את האפליקציה של המוזיאון בחינם (יש wi-fi במוזיאון) - מאוד ממולץ, הדרכות קצרות ומעניינות על היצירות.
הזמן לא הספיק לי - אם הייתי יודעת לפני כן, הייתי מגיעה בשבת בגלל שהמוזיאון פתוח ליותר זמן.

המשכתי לאירוע עיצוב ואומנות בעיר, בהאנגר Minnesota Street Project : שזה בעצם האנגר אומנות שנפתח בעקבות יוקר המחיה בעיר שגרם לאומנים רבים לעזוב. ההאנגר מספק חלל עבודה במחיר מוזל עבור האמנים, בכדי שלא יעזבו את העיר. למי שגם מחפש סנדאות בעיר, זה המקום לחפש בו.

לאחר האירוע התקדמתי ל-Balmy Alley, רחוב מלא בגרפיטי, ואומנות רחוב, משם ל Dolores Park, תצפית על העיר ופארק מלא באנשים. למי שרוצה גלידה - יש גלידריה ידועה ממש סמוך בשם Bi-Rite. לארוחת צהריים/ערב אכלתי בוריטו מ-ד-ה-י-ם ב Taqueria El Buen Sabor, ממש חמש דקות הליכה מהפארק.

היום הרביעי - ZEN in SF

יצאתי יחסית מאוחר מהדירה, והתקדמתי לJapantown.
משני צידי הפגודה (Peace Pagoda) יש קניון, ומולו שדרה נוספת מעוצבת בסגנון יפני.
זמן לצהריים, אז עצרתי לאכול ארוחה עיסקית באחת ממסעדות הקניון - $16 (כולל טיפ) עבור מרק ראמן וסשימי, וכמובן שתה ירוק חינם, רק תבקשו. כל המסעדות נראות מאוד טובות, אז פשוט תבחרו איזו הכי מוצאת חן בעינכם.

התקדמתי לקראת מקדש בודהיסטי/מרכז זן (#1) בשכונה, אך לצערי הוא היה סגור עד סוף השבוע.
עם מעט תחושת אכזבה הלכתי לקראת מרכז זן נוסף (#2). הדלת (הצדדית מסתבר) הייתה סגורה, והיה רשום עליה כי הם יוצאים השבוע לריטריט, ולכן לא תהיה כל פעילות במהלך השבוע. כבר התבאסתי. הקפתי את הבניין, ובחזיתו יש חנות ספרי זן. שם פגשתי את מאט, שלומד לימודי זן במקום, והוא בישר לי כי יש מדיטציות (בישיבה - zazen) כל יום בשעה 17:40 ושאני מוזמנת לבוא. בנוסף למדיטציות הקבועות, יש מדיטציות ״נושאיות״ נוספות במקום - עבור נגמלים, צעירים וכו׳.
״נתראה הערב״ אמרנו אחד לשניה - ויצאתי מהמרכז לכיוון שכונת Castro.

קשה לפספס שמגיעים לCastro - דגלי הגאווה מתנוססים בכל פינה. חלפתי על פני The Castro Theatre, שבאותו הזמן התקיים פסטיבל הקולנוע היהודי. המשכתי במורד הרחוב, חציתי את המעבר החציה-קשת בענן, והמשכתי בחיפוש אחר מרכז זן נוסף (#3) Hartford Street Zen Center. בהתחלה לא ברור איפה המרכז נמצא, כי הוא ממש נבלע בין הבניינים. המרכז היה סגור, ואני כבר מצאתי את המקום למדוט בו הערב אז המשכתי האלה.
עצרתי לקפה ב Cafe Reveille, צמוד אליו יש מרכז לטיפול הוליסטי בשם Roha למעוניינים.

לקחתי את הרכבת התחתית לכיוון הדירה, להתארגן לקראת המדיטציה בשעה 17:40. כשהגעתי למרכז הזן, פגשתי את מאט שוב, והוא הוביל אותי לחדר בו מודטים. זו הפעם הראשונה שאני עושה מדיטציה מסוג כזה. יושבים עם הפנים אל מול הקיר, בהשמע שלושה גונגים המדיטציה מתחילה, עשרים דקות, ובהישמע גונג נוסף היא מסתיימת. לאחר מכן משתחווים וקוראים קטע בודהיסטי. כל כך נרדמו לי הרגליים שלא יכולתי לקום להשתחוות ולהמשיך בטקס שאחרי המדיטציה. למזלי לא הייתי היחידה שמודטת כך בפעם הראשונה, ובתום המדיטציה חלקנו את החוויות ביננו. היא הכירה לי את yoga to the people - שיעורי יוגה במחיר מאוד זול, אפשר לשכור גם מזרון למי שאין, וקיימות המון אופציות לשיעורים.
בסיום המדיטציה עולים לארוחת ערב למי שמעוניין ($10). בעשר דקות הראשונות שותקים, ולאחר מכן, עם הישמע הגונג, רשאים לדבר ולשתף.

קבעתי עם בחור מcouchsurfing בבר בסביבה (ANINA), ובדרך נשאבתי לשיחה עם אמן שמעצב את שער הכניסה לבית שלו על ידי רצועות פלסיק, ופעם בחודש הוא משנה את העיצוב. ממליצה לעבור לראות את השער, ואולי אפילו לראות אותו בפעולה.

היום החמישי - Art&Zen in SF

התחלתי את היום בThe Painted Ladies. אל תצפו למשהו שונה משאר סן פרנסיסקו, זה סך הכל בתים, אבל בכל זאת נקודת ציון ״חובה״ בסן פרנסיסקו.
המשכתי ברגל לכיוון מוזיאון De Young, שנמצא באמצע פארק שער הזהב (Golden Gate Park). הפארק עצום ויפייפה, עצים גבוהים וסבוכים.
חלפתי על פני חממת פרחים גדולה ולבנה, נקודה יפה לצילום (Conservatory of Flowers), עברתי דרך Lily Pond שזהו אגם קטן באמצע הפארק.

הביקור במוזיאון De Young - חיכתי לחברה שהכרתי מהסיור ולמארח הcouchsurfing שלה, שהכניס אותנו חינם למוזיאון. הגלריות הרבות מציגות אומנות מכל הזמנים ומרחבי העולם - קלאסית ועכשיות. בגינת המוזיאון יש פסלים מרשימים. מול המוזיאון יש גם את מוזיאון הטבע, שלא יצא לי להגיע אליו, אך הבנתי שממש מומלץ.
חלפתי על פני Japanese Tea Garden - הכניסה חינם (אם אני זוכרת נכון...), והמשכתי ללכת לאורך הפארק. ממש כדאי ללכת לאורך האגם, ואם אתם עם ילדים יש גני משחקים שווים פזורים בפארק וגבעות שבא להתגלגל מהן.

דרך Hidden Garden Steps, מדרגות מעוצבות וצבעוניות, התקדמתי לאחת מפסגות העיר (Grand View Park), לתצפית בגובה העננים על העיר והאוקיינוס.

עשיתי את דרכי חזרה למרכז הזן, עבור מדיטציה עם צעירים (כל יום שלישי בשעה 19:00). אחרי מדיטציה של עשרים דקות התקיים שיח עם אחד הנזירים של המקדש, ולאחר מכן עוד תרגול שבו התחלקנו לזוגות והיינו צריכים לענות באופן אינטואיטיבי על השאלה ״מה השלמות/מושלם בחיים?״.
בסוף המפגש כולם מוזמנים להמשיך לבלות יחד בבית תה - The Center SF. שם הכרתי את הקומונות בעיר, שזה דבר די נפוץ ואפילו אפשר להתארח בהם. גם בית התה, הוא בעצם בית-קומונה בעיר. צירפתי קישור עם בתי הקומונות בעיר. שווה לעקוב כי יש אירועים מעניינים.

היום השישי - The Amazing Race

ביום האחרון בכל טיול שלי, זהו יום לאכול את כל מה שלא הספקתי...
ארוחת בוקר אכלתי בבית קפה Farm : Table - אבוקדו טוסט וקפה. אחלה של ארוחת בוקר !
משם המשכתי לתצפית על העיר, על גג של אחד ממשרדי הייטק שפתוחים לציבור (POPOs זוכרים?), קצת קניות בין לבין, ובחזרה לChinatown San Francisco לאכול במאפייה המפורסמת Good Mong Kok Bakery. אכלתי דים-סאם ממולא בשרימפס, ממש ממש טעים ! לא חייבים ללכת דווקא למאפייה הזו בשביל לאכול את הדים-סאם הממולא בשרימפס, אפשר למצוא גם בכל מאפייה/מסעדה אחרת באיזור.

למה קראתי לפרק The Amazing Race? - הזמנתי משלוח מאמזון שהיה אמור להגיע אלי תוך יומיים. לא הייתי עם סים מקומי, והמשרד דואר של הבניין לא הסכים לקבל את החבילה על שם מישהו שהם לא מכירים. כשהיה לי WI-FI קיבלתי הודעה שחברת המשלוחים ניסתה להשיג אותי, אבל לא הצליחה, ושאקבל את החבילה מחר.
!!! אי אפשר מחר !!! הטיסה שלי ב20:00 !!!
רצתי בין משאיות חברת המשלוחים במטרה לאתר המשלוח שלי, ללא הצלחה. אחרי שאחד המקומיים עזר לי, מסתבר שמישהו אחר בכלל חתם על החבילה, ואין אפשרות לאתר במי מדובר עכשיו, כשמשרדי הדואר סגורים.

בכל אופן ...
מאוד מבואסת עשיתי את דרכי לשדה התעופה, גם על ידי BART. הגעתי לשדה שעה לפני המראה, כמעט ופספסתי את הטיסה, עמדת הבידוק כבר נסגרה, אך דיילת הקרקע עזרה לי ובכל זאת הספקתי לעלות.

לסיכום :
הלכתי את רוב סן פרנסיסקו ברגל, מזג האוויר היה פשוט מדהים (לברוח מחום יולי בארץ), כן-זו עיר מאוד יקרה, אבל אפשר גם להנות ממנה מבלי לבזבז מלא כסף, הכרתי מלא אנשים טובים וחייכנים ואין ספק שאני אחזור לעיר הזו.

• ״לכו לאיבוד״ - סמנו מקומות שאתם רוצים להגיע אליהם על המפה, ופשוט לכו לאיבוד עד שתגיעו אליהם. ככה תכירו מלא מקומות חדשים.
  • לכו ברגל לבדוק ולראות את המקומות שמעניינים אתכם - אל תסתמכו רק על מה שמופיע באינטרנט.
  • קרם הגנה ומשהו ארוך וחם - ביום לא חם, אבל השמש שורפת. תמיד תקחו איתכם משהו חם כי אתם לא יודעים מתי הפעם הבאה שתהיו בדירה/הוסטל/מלון, ולפעמים קריר.
  • אם אתם עושים הזמנה למקום שאתם שוהים בו, תוודאו כי הם מכירים ויודעים שאתם שוהים שם ושיקבלו את החבילה בשמכם, גם אם אתם לא מופיעים ברשימת הדיירים בבניין.