אלסקה בשבועיים

תאריך הטיולJuly 2014
עונה מומלצתקיץ

מבוא

סיפור זה הינו חלק מטיול ארוך יותר שכלל גם את הרוקי הקנדיים עליהם יסופר ביחידה נפרדת. בחירת אלסקה, הידועה ביופיה אך גם בעלות הגבוהה, כיעד לטיול נבעה מכמה סיבות: הקיץ הלוהט הצפוי בחודשי הקיץ בישראל והסתבר בהמשך שהיה ממש לוהט (תרתי משמע) , הנכד בסיאטל והגיענו לגיל זקנה (=חכמה...) כך שבהחלט התאים לנו משהו יחודי כמתנת יומולדת 60.

חודשי התיירות באלסקה מצומצמים מאוד ומתמקדים בעיקר בחודשי יולי אוגוסט. בחירה בטיול עצמאי הכולל אטרקציות ומקומות לינה אכותיים, מחייבת תיכנון והזמנת מקומות כמה חודשים מראש. לכן, מאחר וקבלנו את ההחלטה כחודשיים לפני הטיול ובעקבות עומס בעבודה, תוכנית הטיול שלנו כולל הזמנת הפעילויות ומקומות הלינה הוכנו באמצעות החברה של עופר גלמוד (מומלץ בחום!).
אתר: http://ofergelmond.com

אל אלסקה הגענו בטיסה מסיאטל לאנקורג׳ אליה הגענו בסביבות השעה 17:30.
באמצעות שאטל הגענו למלון ולאחר התארגנות יצאנו לסיור בעיר שההתמצאות בה קלה מאוד. הרחובות ממזרח למערב ממוספרים ואילו הרחובות מצפון לדרום מכונים באותיות A B C. (בשעת נהיגה ברכב יש לשים לב שרובם חד סיטריים). בהמשך גילנו ששיטה יעילה זו אופיינית לכל העיירות באלסקה.
ברחובות הסתובבו מעט אנשים יחסית ליום ראשון ולכן הופתענו לגלות שבמסעדות יש עומס רב. למזלנו, מצאנו שולחן פנוי ב Humpy's במפגש הרחוב ה-6 ל- G ומיהרנו לתפוס אותו..... האוכל טוב והמקום מומלץ. בהמשך למדנו שזו תופעה בכל מקום, לכן, אם אינכם מעונינים לעמוד בתורים ארוכים, מומלץ ללכת לאכול לפני 18.00.

לינה:
1110 West 8th Ave Clarion Suites Anchorage, AK 99501 Downtown
907-222-5005
www.clarionhotel.com

21.7.14 : מפגש עם תרבות הילידים ונסיעה מאנקורג׳ לסוארד

את הבוקר פתחנו בביקור במרכז המורשת הילידית. The Alaska Native Heritage Center
קישור לאתר http://www.alaskanative.net/en...
המרכז מצוי בצפון העיר בכתובת: 8800 Heritage Center Drive, Anchorage, AK 99504
במקום מוצגים חמש אוכלוסיות ילידים מאזורים שונים אלסקה כולל מבני המגורים שלהם, פולקלור, מוסיקה וסיפורים. ניתן לסייר באופן עצמאי אך מומלץ להצטרף לסיור מודרך. כדאי להקדיש למקום לפחות שעתיים למקום מעניין זה כדי לנצל במלואו את מחיר הכניסה: 25 דולר לאחד.

מכאן חזרנו לכיוון הדאונטאון והמשכנו דרומה על Seward Hwy כשפנינו לסוארד.
עברנו את העירה גירדווד והמשכנו לעמק הפורטג׳. בצומת לכיוון Whittier פנינו מהכביש הראשי ולאחר נסיעה קצרה הגענו לאגם גדול ולמרכז מבקרים לידו. כאן חילצנו עצמות בסיור חביב וקליל בשביל המוליך לקרחון Byron Glacier . ניתן להגיע ממש עד לקרחון תוך דילוג על אבנים בנסיון למנוע הרטבות מזרמי המים הנובעים מהפשרת הקרחון.
זמן הסיור הלוך ושוב כ- 40-60 דקות.

לאחר שסעדנו לחופו של האגם בקרבת מרכז המבקרים המשכנו לסוארד. עיר זו קרויה על שמו של ויליאם סיוארד, מזכיר המדינה של ארה״ה שבשנת 1867 יזם את רכישת אלסקה מידי הרוסים.

לאחר התמקמות בביתן שלנו נסענו לנמל לוודא שמקומנו בשיט למחר מובטח ומשם נסענו לטייל בדאונטאון של סוארד ולאכול ארוחת ערב ב- Apollo בדאונטאון.
את הערב בילנו בג׳קוזי בלב היער במעוננו החדש (מקום מומלץ ביותר הכולל ארוחת בוקר השמורה לכם במקרר וכן מטבח משותף לכל החדרים, מאובזר בכל הדרוש).

לינה (3 לילות): Stoney Creek Stoney Creek Inn
Seward, AK 99664 907-224-394033422 Ave
www.stoneycreekinn.net

22.7.14 שיט בקינאי פיורד

בוקר של חופש! כלומר התארגנו בעצלתיים ושמנו פעמינו לכיוון הנמל. ההפלגה החלה בשעה 11:30 וערכה כשש שעות.
הפלגה נהדרת בה זכינו לראות מגוון גדול של בעלי חיים ימיים. השיט עובר בין כמה פיורדים המצויים בדרום שמורת Kenai Fjords. השיט יוצא ממפרץ Resurrection Bay ומגיע עד Aialik Glacier וכולל ארוחת צהרים סבירה. כבר בתחילת השיט ראינו מספר לוטרות ימיות. בעל חיים ששבה את ליבי! זהו מין מפתח במערכת האקולוגית הייחודית הזו מאחר והוא ניזון מבעלי חיים אוכלי צמחים כמו שבלולים וצדפות ומווסת את האוכלסיות שלהן. חשיבותו בעיקר בווסות אוכלוסיית קיפודי ים שבתרבותם עלולה לפגוע ביערות הקליפ (אצות) ההכרחיות לשמירה על המערכת האקולוגית ומגוון המינים. יש לו מעין כיסים בצידי הגפיים בהם הוא שומר מזון או אבנים לצורך פיצוח הצדפות . צפינו במספר פרטים שצפו על גבם מגרדים ל״הנהתם״ את החזה. ללוטרה פרווה סמיכה מאוד באמצעותה היא שומרת על חום גוף בניגוד למינים אחרים ימיים הנעזרים בשכבת שומן. לכן חייבת לדאוג לפרווה נקיה ומאווררת. זו הסיבה לגירוד בחזה בעת הציפה על הגב המתאפשרת באמצעות האוויר הכלוא בפרווה.
במהלך השיט נתקלנו בלהקה גדולה של אריות ים המתפנקת על הסלעים וגם בשני מינים של לווייתנים: כמה פרטים של לוויתן גדול סנפיר (באמת סנפיר ענק!) ועשרות פרטים של לוויתן הקטלן (האורקה) שערכו לנו תצוגה מרהיבה של נפנופי זנב ודילוגים על פני המים. קשה להאמין אין הם מבצעים בחינניות מקסימה את הקפיצות האלה עם גופם הענק.
על מצוקי האיים ראינו מגוון ציפורי מים שהמרשימים שבניהם היו תוכי הים. זיהיתי שני מינים:
תוכי ים אטלנטי (Fratercula arctica) - המין המוכר והנפוץ יותר וכן המין הנאה עם ציצית Fratercula corniculata (אנגלית: Horned Puffin) - הנפוץ בצפון האוקיינוס השקט.

כשהגענו אל קרחון Aialik, הסירה עצרה למשך זמן ארוך (למזלנו זו גם היתה שעת הגשת הארוחה), כך שיכולנו לחזות בתופעה המדהימה של גושי קרח הנופלים מן הקרחון אל המים ברעש מחריש אזניים.

עם סיום השיט לקראת ערב, חזרנו לחדרנו די שפוכים...כנראה מנדנודי הספינה ועושר המראות. הסתפקנו בארוחת ערב עצמית קלה ונרדמנו....!

23.7.14 טיול לקרחון Exit וביקור במרכז לחקר הביולוגיה הימי

בבוקר יצאנו לטיול אל קרחון Exit הנשפך משדה קרח גדול המצוי מעל סוארד. כדי להגיע אליו יש לצאת מהעיר בכיוון צפון ה-Seward Hwy ובמייל 3.7 לפנות שמאלה לעבר -.Exit Glacier Rd . ממגוון המסלולים המוצעים במרכז המבקרים בחרנו במסלול קצר (שעה לכל כיוון) שהיה בהדרכתו המצוינת של הרנג׳ר.
הנושא המרכזי בסיור התייחס לשינויים החלים בטבע בעקבות פעילות בעלי חיים, קרחונים וצמחים. הקרחונים עקבנו אחר התפתחות הצומח בעקבות נסיגת הקרחונים שחלה עם תהליך ההתחממות הגלובלית, החל מצמחי ה fire weeds הורודים העולים ראשונים וכלה בעצי . כמו כן הבחנו בחריצים שחרטו בסלע הקשה עם גלישתם.

בחלקו השני של היום בקרנו ב- Alaska Sealife Center. זהו מרכז נאה הכולל אקוריום גדול והביקור בו מאפשר לראות מקרוב בעלי החיים הימיים שנמצאים באיזור אלסקה, כולל דגים, כוכבי ים, מדוזות, יונקים ימיים, סרטנים שונים וכו`. התמזל מזלנו ויכולנו לצפות במחזה המרהיב של האכלת ארי הים ולצפות במשחק שלושת הלוטרות הימיות שנאספו למרכז לצורך טיפול בפציעתם (ראו סרטון).

את היום סיימנו בפיצה טעימה שוב במסעדת אפולו וטבילה חוזרת בג׳קוזי שלנו ביער

24-26.7.14 בדרך להומר ומפגש עם דובים ושאר חיות

24.7
התארגנו בעצלתיים ופנינו לכיוון הומר. הנסיעה על כביש Seward Hwy נאה אך די אחידה. הדרך ההררית המיוערת בעצי אשוח ורחבי עלים משרה שלווה ירוקה מנומנמת (נהגים ראו הוזהרתם....) . בדרך ניתן לראות אזורים שלמים של עצי אשוחים פגועים עד מתים כתוצאה מכרסום חיפושיות קליפה שהתרבו כאן מאוד בעקבות התחממות כדור בארץ. השתלטות האדם על שרפות היער העשויות למנוע את התפשטות המגפה אינה תורמת לעצירת הנגע. בצומת הפונה להומר עצרנו ליד ביצה גדולה וצפינו בציפורים. ראינו צוללן צפוני, מין טבלן מפוספס נאה ביותר. כמו כן ראינו מספר פרטים מקננים של חופמאיים גדולים חום בהיר (30 ס״מ) בלתי מזוהה .
בהמשך, כעשרה מייל מהצומת בה עלינו על ה- Sterling Hwy עוברים בגשר מעל נהר הקינאי היוצא מאגם קינאי עצרנו לטיול קצרצר לאורך הנהר וצפינו בחבורת דייגים חובבנים המתארגנת לדיג. לאחר העיירה קופר לנדינג הנוף נעשה פתוח ומישורי יותר ובעיירה נינילצ׳יק אחרי המייל 134 עברנו את הגשר על הנהר ופנינו ימינה לכיוון הים. יש כאן בתי דייגים וירידה נוחה לים. ניתן לראות גם את הכנסיה הרוסית עם כיפות ירוקות הנשקפת על הגבעה. מיד אחר כך עצרנו לקפה טוב אצל באז אספרסו, עם מוכר חביב ועליז.
לקראת ערב הגענו להומר.

25.7
בבוקר הגענו על פי ההנחיות להנגאר המטוסים. בשלב ראשון זכינו למתקפת הנחיות מפורטות (באופן מוגזם ובסגנון צבאי) ובהמשך עלינו נרגשים למטוס הקל. אולם, כעבור טיסה קצרה חזרנו. הטיסה בוטלה עקב מזג אויר בעייתי. למזלנו נחתנו בחזרה ראשונים כך שמיהרנו להזמין מקום למחרת.

את היום העברנו בתצפית על קן עיטם לבן הראש. אחד הבוגרים נשאר תמיד בקרבת מקום לשמור על הצעיר המגודל המצוי בקן ואף ראינו האכלה ועשיית צרכים שלו מחוץ לקן. משם ערכנו סיור נחמד במסלול המוביל לאורך שולי לגונה החודרת ליבשה. המסלול יוצא ממרכז המבקרים: Island and Ocean visitor center ומשם המשכנו לאורך שפת המים מתרשמים מהשפל המשמעותי. על החוף אספנו 11 מינים שונים של אצות שנפלטו מהים המייצגות את אצות הקלפ (ראו תמונה). בהמשך טיילנו בעיר העתיקה המהווה את איזור הדאוןטאון ובספיט- לשון יבשה האופינית להומר ומהווה את נמל הדייג ומרכז תיירותי עם חנויות, גלריות ומסעדות. לעת ערב ניתן לראות את הדיגים המגיעים עם שלל הדגים שלהם. הם פורקים אותו, תולים את הדגים לראווה, שוטפים וחותכים אותם במיומנות מרובה - מחזה מרתק.

26.7
בבוקר עשינו את הנסיון השני לצפות בדובים. כשהגענו למתחם המטוסים מצאנו שער נעול שבשר לנו על אכזבה נוספת. ואכן שוב בטלה החברה את הטיסות. החלטנו ליטול יוזמה ובדקנו בחברות הסמוכות אם יש אפשרות להצטרף אליהם. למזלנו היה מקום פנוי לשני אנשים ולאחר שהמתינו כשעה עד לקבלת החלטה אם ניתן לטוס, יצאנו לדרך. לאחר טיסה של כשעה ורבע מעל מפרץ קאצ'מק Kachemak Bay נחתנו על החוף המהווה חלק משמורת קטמאי. בהתחלה עקבנו מרחוק אחר דוב שניזון בשטחי האחו הירוק אך הלך והתרחק מאיתנו. הטיס החליט שעדיף לעזוב ולא לבזבז את הזמן המועט אחר מרדף עקר. בדרך חזרה למטוס עקבנו אחר עקבות הדוב והגלילים שהשאיר המעידים על אכילת מזון צמחי הכולל פירות יער. עלינו לאויר שוב ונחתנו בקרבת דובה עם גור צעיר. הגור חילק את זמנו בין התעללות בנעל שמצא בשטח לבין יניקה והטרדת אימו בנסיון לגרור אותה לשחק עימו. זמן רב צפינו בהם עד שעליית פני הים חייבה אותנו לעזוב מהר לפני שיא הגיאות. בטיסה חזרה השמים היו בהירים וניתן היה לראות בבירור את הרי הגעש והעירות מבודדות.

בצהריים שמנו פעמינו לכיוון גירווד ואף הספקנו לבקר במרכז לשיקום בעלי חיים שננטשו או נפגעו המצוי כעשרים ק״מ לפני גירווד. ממש ממול הצומת לעמק הפורטג׳ ווויטייר (Alaska wildlife conservation center).
הזדמנות לראות מקרוב יונקים שאופיניים לאלסקה ולתרום באמצעות כרטיס הכניסה לקידום הנושא.

לינה בהומר במשך שני לילות (מומלץ): Bay Avenue Bay Ave B&B1393 2 Homer, AK 99603
אתר: www.bayavebb.com , טלפון: 907-235-3757

מסעדות מומלצות מאוד בהומר:
Fresh Cach בגוש הראשון בספיט (לשון יבשה)
בגוש השני בספיט. Captain pattie's fish house

סיור הצפיה בדובים: לא ממליצים על חברת: K-Bay Air הממהרת לבטל טיסות. ממליצים על חברת :Smoky Bay. פחות הצגות בהנחיות, עניניים ומשתדלים לעמוד בלוח הטיסות.

27.7.14 גירדווד

27.7

גירדווד הינה עיירת סקי קטנטונת וחמודה השוכנת במיקום יפהפה למרגלות הרי Conservation Cente

את היום בילינו בטיול רגלי קל וחביב מאוד שנקרא Winner Creek. המסלול יוצא ממש ליד המלון ועובר בתוך יער גשם מחטני. בהמשך עוברים בנקיק מקסים הנקרא The Gorge ובהמשך עוברים את עמק הנחל באמצעות רכבל ידני (מפחיד לבעלי פחד גבהים....)
ניתן להמשיך משם ולחזור למלון במסלול מעגלי או לחזור באותה דרך.

מסעדת בר מומלצת בה אכלנו פעמיים chair 5 ברחוב לינבלד בסמוך למכולת המקומית.

לינה: Alyeska Hotel - מלון ענק טוב למי שאוהב מלונות. אנחנו מעדיפים B&B ....
Arlberg Ave, Girdwood 1000
אתר: www.alyeskaresort.com

28.7-29.7.14 ואלדז- מפגש חזיתי עם דגי הסלמון ועם גושי הקרח

28.7
בבוקר יצאנו לכיוון עמק פורטג׳ ולאחר מעבר דרך המנהרה הגענו לוויטייר, ממנה יוצאת מעבורת שחוצה את מפרץ הנסיך וויליאם ומגיעה לעיירה ואלדז . חשוב לתאם את הנסיעה במעבורת כי אינה יוצאת בכל יום לואלדז. כמו כן, כדי להגיע למעבורת שעה לפני היציאה כפי שנדרש, חשוב להגיע למנהרה בזמן כי המעבר שם אינו בו זמני לשני הכיוונים (עלות המעבר 12 דולר).
המעבורת יצאה בשעה 11.30 והגיעה ואלדז בסביבות 12.20. הנסיעה בה נעימה ונוחה.
לאחר הגעת המעבורת התמקמנו במקום הלינה ונסענו לבקר במדגרת הסלמון הממוקמת בצידה השני של המפרץ. המקום שורץ בדגים ומושך אליו גם אריות ים ודובים. המדרגה ממוקמת בפתחו של ערוץ נחל בעל מפל אליו מגיעים דגי הסלמון להטיל. כדי לכוון את הדגים למדגרה, חוסמים את פתח הנחל ומכוונים את הדגים למעבר צר הגורם להם לעבור במסלול מפותל נגד כיוון הזרימה בתעלה מלאכותית עד למדגרה. שם עוברים הדגים שוק חשמלי הגורם להם להשריץ את הביציות ואת הזרע. ההפריה חיצונית ואת הביצים המופרות מפרידים ומחזירים לים את הדגיגים שבקעו מהם רק באביב הבא. אלפי הדגיגים הללו חוזרים לאחר מכן לאותו מקום לאחר התבגרותם.

במקום גם שחפים רבים המקננים בדופן הגשר.

בהמשך ערכנו טיול חביב במסלול היוצא מהקצה הצפוני של המפרץ וצופה עליו וכן על רציף הנמל בו היתה פעילות של דיגים מקצועיים וחובבים שחזרו מדיג ועסקו בניקוי השלל על הדוכנים ברציף.

29.7
בבוקר יצאנו לשיט קיאקים במפרץ הנסיך ווילאם בקרבת קרחון קולומביה. בשעה שמונה בבוקר הגענו למשרדי החברה ולאחר הסבר מפורט על השיט והתאמת הביגוד הכולל מכנסי גשם מגפים ושמלה המתלבשת על פתח הקיאק יצאנו לדרך. לאחר הפלגה של כשעתיים בסירה הגענו לקרבת הקרחון. פרקנו את הקיאקים התמקמנו בהם והתחלנו לשוט. השיט הזה ממש מומלץ. שטים בין גושי קרח אדירים. חלקם בצבע הטורקיז חלקם לבנים וחלקם עטורים בחלקי חצץ ואפורים. מדי פעם נשמעים קולות נפץ חזקים ממש קרוב ולעיתים כמו קולות רעם רחוקים. התמזל מזלנו ובאחת הפעמים התנפץ גוש ענק והתפרק ממש בקרבת הקיאק שלנו,הרים אותו ונדנד אותו בחוזקה. מדריכת הטיול שלנו שדי נבהלה, צעקה לנו לשמור על איזון. חוויה ממש מפחידה שחייבה אותנו לשמור על קור רוח ולימדה אותנו שלמרות המראה השקט והשליו, המקום עלול להיות מסוכן.
בהמשך ערכנו הפסקת אוכל על אי קטן וזכינו לראות קן של שחף עם ביצה ואפרוח חמוד ששכב בשקט מתחת לאבן בקרבתינו, מקווה שלא נבחין בו....
בסיום ההפסקה חזרנו לקיאקים, עזבנו את שדה הקרח ושטנו לאורך החוף במעבר צר הניתן למעבר רק בשעת הגיאות. החתירה בקיאקים כולל ההפסקה נמשכת כארבע שעות, כך שבנוסף להפלגה הממושכת, חזרנו לואלדז בסביבות שש בערב עייפים אך ממש מרוצים.

הלינה : Brookside Inn B&B

1465 Richardson Hwy Valdez, AK 99686
907-835-9130
www.brooksideinnbb.com

שתי מסעדות טובות מומלצות שתיהן מצויות בנמל:

Mike's palace - מסעדה בבעלות סינית והמסעדה של המלון - Wester hotel

30-31.7.14 מסע בין קרחונים - ברגל ובאויר

30.7
יצאנו ואלדז בבוקר צפונה על Richardson Hyw במטרה להגיע לציטנה. הדרך המקסימה עוברת באיזור הררי מאוד עם מפלים רבים ולאחר מעבר ההרים תומפסון עצרנו לסיור קצר בקרחון Worthington. המסלול מתחיל בדרך סלולה ונוחה עד לנקודת תצפית עליו , אך החלטנו להמשיך ולהגיע עד הקרחון. זה קרחון קטן ולא מרשים כמו קודמיו, אך ההסברים והמראות מאפשרים ללמוד על נושא תזוזת הקרחונים. בציטנה השארנו את הרכב בשדה התעופה הקטנטן ועלינו על מטוס קל לכיוון מקארת׳י.
הטיסה שערכה כחצי שעה היתה מדהימה. מזג האוויר היה מצוין ואפשר לנו לחזות בראשי ההרים מעליהם טסנו. פני השטח בקצות ההרים מוחלקים, כנראה מפעילות קרחונים , חשופים מצמחים ואפורים זרמי מים קולחים מתוך הקרח שעומד בקצותיהם חורצים בהם חריצים. מתחתם משתרע אחו נמוך ירוק ופה ושם שלוליות ענק שאריות מי השלגים. הטייס ערך לנו סיבוב מעל שדה הקרח המרהיב, הקרחונים רוט וקניקוט, בתי העירה מקרתי ושרידי מכרות הנחושת.
בערב הספקנו לערוך סיבוב באזור המלון ואף לרדת עם השטל לעיירה מקרתי ולהסתובב בין בתי העץ הפשוטים שלה - שרידי הבתים מתקופת המכרות. ארוחת ערב טובה אכלנו במלון שלנו בקניקוט.

31.7
הסיור לקרחון רוט החל בתשע בבוקר. לאחר התאמת הציוד והכרות עם המדריכה צעדנו לכיוון הקרחון. הדרך אל הקרחון עוברת באזור מיוער ועורכת כשעה ורבע. מהדרך ניתן לראות את שטח הקרחון החום הנקרא המרין והוא למעשה מורכב מגוש קרח בעומק של מאה עד מתיים מטר ומעליו שכבה דקה של אדמה המשווה לו את הגוון החום. מדי פעם ניתן לראות את הקרח מבצבץ בין החורים בעיקר בשעת הזריחה או השקיעה. כשהגענו למרגלות הקרחון לבשנו את נעלי המסמרים על הנעלים שלנו וכפפות כדי שאם נחליק לא נפצע מהקרח החד. חיש מהר נוכחתי שההליכה על הקרח אינה קשה. בעיקר כשהולכים על מישור או בעליה. הבעיה מתחילה כשיורדים במדרון. אז צריך ללכת עם הרגלים קדימה ולא על הצד כפי שיורדים במדרון רגיל. הטיול על הקרחון מקסים. הפשרת הקרח יוצרת זרמים ופלגים קטנים הנעלמים לפתע לתוך חורים בקרחון ונבלעים בקרבו ברעש כמו מפל. מדי פעם צריך לדלג מעל סדקים או ללכת על חודה של גבעה שזה די מפחיד. המראה מרהיב וגווני הקרחון מתחלפים מלבן בוהק לזכוכית שקופה או טורקיז מדהים. הכל תלוי במידת הדחיסות של הקרח.
הסיור עבר בנעימים עד הרגע שאחת הנשים בקבוצתינו נקעה את הרגל. (כזכור בירידה יש ללכת ישר....) שמוליק נשאר לעזור למדריכה ואנחנו עזבנו את שדה הקרח וחזרנו למלון עם מדריך אחר.

לאחר מנוחה קלה של כחצי שעה יצאנו לסיור במפעל עיבוד הנחושת שסמוך למלון. סיור מעניין מאוד במהלכו עברנו בין מבני העץ שהיוו את המגורים ומבני העזר של אנשי המפעל וכן חדרנו לקרבו של מבנה המפעל הענק על כל מפלסיו. זהו מבנה עץ אדיר מימדים ובתוכו נשמרו מכונות הריסוק , מקור האנרגיה ומיכלי האמוניום ששמשו את המפעל.

יום מעייף אך מרתק. ארוחת הערב הכבדה וכוס הבירה הכריעו אותנו סופית ונרדמנו כגושי אבן בשעה שמונה וחצי.

לינה (2 לילות): לוג׳ Lodge Kennicott Glacier (ללא שרותים בתוך החדר)
15 Kennicott Millsite Kennicott, AK 99588
907-258-2350
www.kennicottlodge.com

ארוחת ערב מומלץ להזמין במלון מוקדם ככל האפשר.

1-2.8.14 עוד קרחון והפעם עם הליקפטור וכלבים

1.8

עם בוקר ירדנו עם השאטל. של המלון לשדה התעופה ופגשנו את הטיס שלנו שוב. הפעם בקשתי להיות הקו-פילוט וישבתי ליד הטייס. שוב טיסה מרהיבה בחזרה לצ׳יטנה. כשנחתנו הלכנו לגדות נהר הקופר הסמוך לשדה התעופה לראות את גלגלי הדיג המשמשים לדיג הסלמון. הגלגל המונע מכוח זרימת הנחל מסתובב ואוסף את הדגים ומטיל אותם לתא אגירה. שיטה פשוטה ויעילה ביותר לדיג אוטומטי.
בהמשך נסענו צפונה על ה Richardon Hwy ועצרנו במייל 106 במרכז המבקרים של שמורת Wrangell St. Elias
שם ראינו את הסרט וביקרנו באולם התצוגה המעניין. וכן לקחנו סיור עם הרנגרית ביער הסמוך.
יער זה שונה מהיערות בהם היינו עד כה. היער עשיר מאוד בפטריות ו....יתושים מטרידים!
העץ הנפוץ כאן הינו הצפצפה רועדת Trembling aspen המאופיין בגזעו הבהיר. על העצים היו גושים דמויי עפץ הנגרמים מפטריה המועברת לעץ על ידי הסנאים הניזונים מהם בחורף. כמו כן ראינו קן של סנאי בקרקע המוקף בשאריות אצטרובלי האשוח ממנו הוא ניזון. וכן שיחי ורד שפירותיה עשירים בויטמין c.
בהמשך עלינו על ה Glenn Hwy ופנינו מערבה לכיוון פלמר. הדרך שהיתה בתחילתה די מונוטונית עם יערות האשוח הרגילים התחילה להשתנות באופן דרמטי ככל שהתקרבנו לרכס הרי הצ׳וגאץ הגבוהים. הנוף מדהים ביופיו וממש מומלץ לעצור מדי פעם ולהינות מהמראה הנפלא הזה. בנקודת 101 מייל ערכנו סיור קצר ומקסים המקיף את הגבעה שליד החניה וערכנו תצפית יפה מאוד לעבר קרחון המטנוסקה.
בכניסה לפלמר עצרנו לביקור הכולל סיור מודרך בחווה לגידול Musk Ox . שפרוותו ייחודית ומותאמת מאוד לחיים בקור הצפוני. הגידול נעשה לצורך הפקת צמר באיכות גבוהה מאוד, גם מבודד גם רך וגם חזק ללא תופעות אלרגיות.
הצמר נאסף מהפלומה הנושרת מהחיה באמצעות סירוק ולא על ידי גזירתו כנהוג בכבשים.

לקראת ערב הגענו ללודג׳ המבודד ולאחר ארוחת ערב הסתובבנו עם הרכב ופגשנו כמה פרטים של Moose - אייל אמריקאי = אייל קורא. זה היונק הלאומי של אלסקה האופייני ליערות המחטניים (טייגה). מומלץ להסתובב בערב בין השעות 21-23.00 .

2.8
עם בוקר עלינו על ערדליים והופ להליקופטר שהמתין לנו ליד הלודג׳ למזחלות הכלבים.
הטיסה בהליקופטר היתה מרהיבה וכללה טיסה נמוכה מאוד בין רכסי הקרחון המחודדים בדומה לטיסה עם סימולטור בחלל. עם נחיתה עלינו על המזחלות. אחד על המושב והשני עומד מאחור. הכלבים שממש חיכו לרגע פרצו בריצה מיד בהשמע הפקודה כשהם נלהבים ונמרצים. כל הסיבוב איתם נמשך כחצי שעה לאורך כשני מייל. ואז חזרה בטיסה עם ההליקופטר.
סיימנו את החוויה ברגשות מעורבים.
אומנם היתה זו חויה מיוחדת להחליק עם הכלבים וללטפם, אולם, היתה תחושה של אכזבה, כי מגע זה היה קצר מידי, הסבר כללי מידי ובעיקר, עם טעם תיירותי/ממוסחר. מה שבטוח הוא שחווית הטיסה בהליקופטר היתה יחודית ומאוד מהנה- מומלץ בחום!

בהמשך נסענו לפלמר ומשם על ה Parks Hwy ישירות לשמורת דנאלי. בדרך עצרנו לתצפית על דנאלי אך העננים כיסו את חלקם. בערב הסתובבנו שוב ואכן זכינו לפגוש שוב את המוס.

לינה: Knik River Lodge, ליד פאלמר
ארוחת ערב אפשרית רק בלוג׳
www.knikriverlodge.com

3-4.8.14 שמורת דנאלי והביתה

3.8

ניתן להכנס לפארק עם רכב פרטי עד נקודה מסויימת. אך כדי לבקר בעומק הפארק חייבים לרכוש כרטיסי נסיעה בשאטל של הפארק - אוטובוס ירוק. כמו כן חשוב להצטייד במזון מראש לכול היום.
אנחנו הזמנו את המקום מראש (חובה כשמבקרים בשיא העונה) ובחרנו לנסוע עד Eielson Visitor Center. נסיעה רצופה - הלוך ושוב עורכת כ-6-7 שעות. (ניתן להגיע עד ל-Wonder Lake בנסיעה של כ- 11 שעות הלוך חזור).
במהלך הנסיעה, כל שעה האוטובוס עוצר להתרעננות ולשירותים בתחנות מסודרות לאורך הדרך. כמו כן, כשהנהג או מישהו מהנוסעים מזהה בעל חיים, הנהג, עוצר מייד כדי לאפשר לנוסעים לצפות בו ולצלמו.
למרות שניתן לרדת מהאוטו ולהמשיך באחר העדפנו לנסוע ברציפות.
במהלך הנסיעה שלנו זכינו לראות פרטים צעירים וגם בזכר נהדר יפה קרנים של אייל צפוני (Caribou), בכבשי בר (Dahl Sheep) לבנות שנראו כמו כתמי שלג על ההר ודב גריזלי נאה בעל פרווה ארוכה לבנבנה.
מעבר לבעלי החיים שניתן לראות אם התמזל מזלכם הנוף בשמורה מדהים ביופיו!
בהתחלה עוברים נופי יער ואחר כך עם הטיפוס במעלה ההרים עוברים את קו היערות ומגיעים לאזורי טונדרה יפהפיים.
בקטע שבין Sable pass ל - Polychrome overlook נוף עוצר נשימה. זהו נוף קדומים עצמתי מאוד עם גווני הסלע השונים, ההרים גבוהים ומחודדים ומרחבי אחו מוריקים. התמזל מזלנו ומזג האויר היה בהיר ונעים מה שאיפשר לנו להביט למרחקים ולחזות בקצוות ההרים הגבוהים.

4.8

למחרת לפני המסע חזרה לאנקורג׳ חזרנו לפארק להשלים את החסר. פתחנו בסיור רגלי בנקודה הרחוקה ביותר בתוך הפארק אליה ניתן להגיע עם רכב פרטי: המקום נמצא במייל 35 והוא נקרא: Savage River Trail . זה מסלול מעגלי קצר לאורך נחל קטן ויפה שניתן לחצות אותו בגשר אחרי מייל ולחזור בצידו השני.
בהמשך בקרנו גם ב- Murie Science Center מרכז קטן העוסק במחקרים המתבצעים בתוך השמורה. עיינו בכמה תקצירים .

לקראת צהרים עזבנו את דנאלי לכיוון אנקורז׳.

בדרך עצרנו בשתי נקודות תצפית על דנאלי הכוללות שלטי הסבר:

מייל 382: תצפית צפונית
מייל 325 - 328 תצפית דרומית.

וגם במייל 341 יש : Alaska Veteran Memorial – אנדרטה לתושבי אלסקה שנהרגו בצבא האמריקאי.

משם עם הפסקה קצרה לארוחת צהרים וקפה בפלמר, היישר לאנקורג׳. שם הסתובבנו בעיר על לשעת הטיסה לסיאטל בלילה ומשם הישר לקלגרי- לטיול ברוקי הקנדיים (לקשר לסיפור דרך לשםֿ).

מסעדות מומלצות באזור דנאלי:
Parks 229 : מסעדה מצויינת אוכל טעים ביותר.
Mckinley Creekside Cafe במייל 334 על ה-Parks Hwy - מקום זול וטעים.

לינה בדנאלי: Grizzly Bear Resort (איזור קמפינג גדול)