(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

איך לבנות ואן שאפשר לטייל בו בחורף ארצות הברית

תיאור בו ניסנו לפרט כמה שיותר על קניית ואן והתליך הבנייה והסבתו לרכב שאפשר לחיות בו במהלך הטיול בארה"ב. ניסנו לפרט כמה שיותר על מנת שמי שמעוניינ\ת בחוויה דומה ידע כמה שיותר פרטים על התהליך.

תאריך הטיולOctober 2019
משך הטיולחודש ו- 12 ימים
עונה מומלצתכל עונה

קניה

לקנות וואן ולשפץ אותו זו לא האופציה הכי זולה, וממש לא מתאימה לכולם. אבל מי שאוהב/ת לבנות ויש זמן פנוי, זו חוויה מדהימה.
מי שרוצה את החוויה של לטייל בארה"ב, ולא ברכב פרטי או בהמון טיסות פנים, ואין לו זמן להתעסק בשטויות כמובן שהכי נוח זה להשכיר RV (קרוואן- בלשון הישראלים), אופציה זו גם מעניקה ראש שקט מכיוון שלא צריך לדאוג לביטוחים, טיפולים, תיקונים וכו'. פשוט בשבילנו זה היה הרבה מעל התקציב וגם רצינו להתנסות בבניה.
עכשיו מי שכבר כן החליט לקנות רכב יש כמה אופציות:
רכב פרטי\סטיישן - זאת תהיה כנראה האופציה הזולה יותר גם מבחינת קניה ראשונית וגם מבחינת צריכת דלק, כמובן שתלוי המצב המכני של הרכב, יצרן, דגם וכו' וכו'. אנחנו לא עשינו זאת אז לא נפרט יותר מידי. רק קחו בחשבון שמי זהולך על אופציה זו- כנראה ולא יוכל לישון בתוך הרכב אז כנראה שיצטרך לישון רק במקומות מוסדרים כמו הוסטלים, מלונות, מוטלים, באוהל בחניוני לילה מוסדרים וכו'. דבר שיכול להוסיףף עלויות נוספות.
מיניוואן- נפוץ בקרב ישראלים. זול! באזור ה3,000$-5,000$, לא נפרט כי לא עשינו את זה.
Cargo van- רכב מסחרי של נוסעים או לעבודה. בעיקר חברות GMC FORD וCHEVROLET
5,000$-12,000$.
Sprinter\FORD TRANSIT- יותר גדול, אפשר לעמוד בקלות. גם יש רכבי עבודה ורכבי נוסעים. 10,000$-40,000$
Camper van- נגיד cargo van שמישהו כבר שיפץ או מוכן מהחנות בדר"כ משנות ה90 10,000$-20,000$
RV- יש שנגררים על ידי טנדרים, יש שמולבשים על טנדרים, יש כאלו שגוררים מכוניות קטנות או גדולות. זה תרבות מאוד מפותחת והמגוון מטורף. לא נכנסנו לזה ממש.

לכל אחד יש שיקולים שונים שלפיהם נובעים הפרמטרים לקניה, זה יכול להיות: מזג אוויר, תקציב, משך הטיול, כלי עבודה, כמה קילומטרז' מתכננים לנסוע, טיול בערים או בטבע וכולי.
אנחנו ידענו שנטייל בחורף, ניסע מחוף לחוף וכיוונו לתקציב של עד 8,000$ אז הפרמטרים היו:
- אוטו שאפשר לעמוד ולבשל בפנים.
- פחות מ100,000 מייל.
- לא מתחת לשנת 2005.

וזה הוביל אותנו ל'מילי פבלונצ'ט'- FORD E-350 2006, גג מוגבה מכיוון שהיא הייתה רכב נכים, 63,000 מייל. חרגנו מהתקציב ואחרי מיסים היא עלתה 8,400$ ועוד 1,000$ החלפת צמיגים ותיקון ברקסים.

היינו בקשר צמוד עם חבר משפחה מהבית שבעברו היה מוכר רכבים בניו יורק והסתכלנו יום יום במשך שבועיים וחצי באתרים הבאים:
CarGurus
Cars.com
CarsForSale
AutoTrader
craiglist

היתה לנו הפריבילגיה לקחת את הזמן כי התארחנו אצל משפחה ובילינו בניו יורק תוך כדי, אם לא כנראה שפשוט היינו קונים משהו ולא היינו כל כך בררנים.

חשוב לציין כי קצת הסתבכנו עם קניית הרכב מבחינה בירוקרטית. אנחנו החלטנו לקנות את הרכב במדינת ניו יורק מכיוון ששם יש לנו משםחה שיוכלנו לנתארח אצלה ולעבוד ולשפץ את הרכב, מה גם שיש באזור זה הצע יותר גדול של
ואנים מסחריים כך שהמחיר שלהם אמור להיות יותר זול.
יחד עם זאת, מדינת ניו יורק ידועה לשמצה כמי שמערימה קשיים בירוקרטים על מי שרוצה לקנות רכב (במיוחד על מהגרים). כדי לקנות רכב במדינת ניו יורק צריך להוכיח תושבות, חייבים להציג ביטוח רכב למשרד הרישוי לפני קבלת רישיון ועוד ועוד כל מיני מכשולים בירוקרטים.
בסופו של דבר בן זוגי שהוא אזרח אמריקאי היה צריך להירשם כדייר בבית של דודה שלו בשביל הוכחת התושבות, במקביל הוא הוציא רישיון נהיגה של מדינת ניו יורק (תהליך שלקח כ3 שבועות).
בקיצור, ניו יורק היא מדינה גדולה עם המון תושבים והמון כסף לכן יש היצע רכבים גדול במחירים יחסית זולים למדינות אחרות בארה"ב. יחד עם זאת, אנחנו לא ממליצים!! לקנות רכב בניו יורק אם אתם כבר לא תושבים מוסדרים במדינה.
אם אין לכם אזרחות אמריקאית אפילו אל תנסו לקנות רכב כי משרד הרישוי (DMV) יערים עליכם כ"כ הרבה קשיי שהדבר בגדר בלתי אפשרי.


לסיכום עניין קניית הרכב- כנראה שבין מדינה למדינה בתוך ארה"ב יש הבדלים והתהליך הבירוקרטי מעט שונה, אבל הנה כמה דברים שכן הצלחנו להבין בתהליך ואנחנו ממליצים ללכת לפי הם :
- לפני תחילת התהליך כניסה לאתר הDMV (משרד הרישוי) של אותה מדינה והבנת התנאים והדרישות שצריך כדי לקנות ולהיות בעלים של רכב.

- לבקש ממי שאתם קונים ממנו את הרכב מסמך שנקרא CARFAX שיש בו את כל היסטוריית הרכב, אם קונים ממקומות מסודרים אז הם שולחים את זה בלי בעיה, לפעמים זה עולה סכום סמלי של עד 15$ כדי להנפיק את המסמך. אם לא מוכנים לספק לכם את המסמך כנראה שמשהו מסריח.
-לוודא שיש לרכב Title (בנוסף לCarfax) הTitle הוא בעצם שטר הבעלות על הרכב. רק קניית רכב עם מסמך זה היא קנייה חוקית. כך תוכלו לוודא שהרכב שאתם קונים אינו גנוב, אינו מוקש על ידי המשטרה או הרשויות, שהרכב לא עבר תאונה ובעצם מורכב מחלפים לא חוקיים, ורק עם מסמך זה תוכלו לקבל אישור ממשרד הרישוי של המדינה בה אתם נמצאים לנהוג, ורק איתו תוכלו למכור את הרכב בצורה חוקית.
- ההמלצה הרווחת היא לקנות רכב עם פחות מ 100,000 מייל. ייתכן שזהו רק מחסום פסיכולוגי, אבל קחו בחשבון שהמון אמריקאים לא רוצים לקנות רכב עם המון מיילים, דבר שיכול להקשות על מכירת הרכב לכשתרצו.
- במדינות עם הרבה שלג יש לבדוק את רמת החלודה של שלדת הרכב. הרשויות במדינות המושלגות נוהגות לפזר מלח על הכבישים בחורף עך מנת להמיס את השלג ולמנוע קרח על הכבישים. תוצר לוואי של הדבר הוא קורזיה וחלודה על שלדת הרכבים. חשוב לבדוק שאין הרבה חלודה משתי סיבות . הראשונה והחשובה יותר לדעתי היא בטיחות. אם מצב השילדה או חלקים חיונים אחרים ברכב ממש חלוד אז הדבר יכול להוות בעיה בחינה ביטחותית. הסיבה השניה היא שבמידנות בלי הרבה שלג (למשל קילפורניה) מודעים לבעיית החלודה שיש לרכבים שמקורן במדינות צפון ארה"ב ולעיתים לא אוהבים לקנות רכבים חלודים, לכן ייתכן ותצטרכו להתפשר על מחיר הרכב בעת מכירה.
- Gaico היא חברת הביטוח הגדולה והזולהביותר לעשות איתה ביטוח לרכב, אולם אם הם יבניו שאתם לא נהגים אם רישיון נהיגה אמריקאי ייתכן ויעירמו עליכם קשיים עד לרמה שלא ירצו לבטח אותכם. אנחנולמשל לא הצלחנו לעשות ביטוח דרכם.

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

עיצוב הואן

לא נעמיס במילים יותר מידי. רק נציין שלפני בניית הואן ראינו אין ספור של בניות ואנים בYoutube וקיבלנו השראה מדברים בPintrest. ואינסטגרם פשוט תוכלו לכתוב במנעוי החיפוש van life או כל וריציה אחרת ותקבלו אין סוף רעיונות.

הואן שלנו נחשב יחסית קטן (יחסית לדגם הSprinter שמאוד רווח בקרב מי שגר ומטייל בואן באירופה וארה"ב) ואין בו כמעט מקום גם למטבחון שיהיה פונקציונלי וגם למיטה זוגית בגודל רגיל.
לכן מה שאנחנו עשינו היה לבנות מיטה מתקפלת (כמו פוטון) שתהיה גם נוחה לשבת כאשר מקופלת, וגם יהיה מקום לבישול, וכאשר אנחנו ישנים והיא פתוחה אין הרבה מקום בואן.

חומרים

מבחינת חומרים רצינו להוזיל עלויות כמה שיותר, מצד שני רצינו שהואן יהיה עם בידוד כי ידענו שניכנס למזג אויר חורפי, וגם רצינו שיראה טוב ומחומרים סבירים כדי שיהיה לנו קל יותר למכור אותו כאשר נרצה לחזור לארץ.

את חומרי הבניה, הכלים והמערכות של הרכב השגנו מכמה מקורות עיקריים:

-Home Depot
חנות ענקית לכל מה שצריך כדי לבנות.
זאת בעצם רשת חנויות כמו טמבוריות רק פי אלף יותר גדול יש להם כמעט הכל מהכל. מאוד נוח כי יש את כל מה שצריך תחת קורת גג אחת. החל מכלי עבודה ידניים כמו פטיש. כלי עבודה חשמליים כמו מסורים, חשמליים מברגות מקדחות. עד לחומרי בניה כמו ברגים, דבקים, חומרי בידוד, קרשים, צבעים חשמל אינסטלציה וכו'. בקיצור כל מה שתרצו.
מאוד נוח כי יש חנות כזאת כמעט בכל עיירה מרכזית (יש גם את החברה המקבילה LOWS, אמנם פחות נפוץ). אז זה מאוד נגיש.
המחירים שלהם מאוד סבירים (ומאוד זולים יחסית לארץ, לדוגמה משחזת זוית 4.5" עלתה כ 40$).
דבר נוסף ולא פחות חשוב הוא שיש להם מדיניות החזרה מאוד נוחה והם מקבלים את המוצרים שלהם בחזרה ומזכים אותך כספית בלי לשאול יותר מדי שאלות. אותנו זה שימש כי קנינו דברים שלא התאימו לאנסטלציה או חומר בידוד מיותר שפשוט זיכו אותנו.

-Amazon
לנו זה היה מאוד נוח כי שהינו באותה תקופה בבית של קרובי משפחה אז הייתה לנו כתובת למשלוח (מי שאין לו, יכול להיות בעייתי).
למי שמכיר את החויה של משלוחים מאמזון בארה"ב יודע שזה פשוט עובד נהדר, בניגוד למשלוחים בארץ. אפשר להזמין משהו ותוך יום או יומיים זה מגיע אליך הביתה (במיוחד אם ישל לך amazon prime).
עוד יתרון לאמזון הוא שיותר נוח לעשות סקר שוק ובאמת לראות שאתה קונה משהו טוב במחיר הכי זול שניתן.
קנינו משם בעיקר את הדברים היותר מיוחדים שלא היה ניתן להשיג בhome depot, או שהיו משמעותית יותר זולים. כמו המערכת חשמל הסולארית, מזרון ועוד דברים יחודיים.

-משפחה ודברים שמצאנו ברחוב.
לא מעט חומרי בניה וציוד שיש לנו בואן הצלחנו להשיג ממשפחה שיש לנו בארה"ב ומדברים שהיו זרוקים ברחוב.
עשינו זאת משתי סיבות. הראשונה אנחנו באמת מנסים למנוע בזבוז וצמצמם כמה שיותר את הרגלי הצריכה שלנו, למחזר דברים ולהיות יותר מודעים לסביבה. השניה היא שבתכלס ניסנו לצמצם עלויות.
הצלחנו להשיג לא מעט חומרים (בעיקר קרשים) מקרובי משפחה. כמעט כל משפחה אמריקאית שמתגוררת בפרברים יש לה במרתף או בגראז' עצים שנשארו לה מאיזה שיפוץ של הבית או איזה פרוייקט בניה בחצר. אז פשוט שלאנו קרובי משפחה והם שמחו לתת לנו מה שגם ככה שוכב להם במרתף והם כנראה לא ישתמשו בו.
לגבי החומרים שמצאנו ברחוב. איסוף הזבל ברוב המקומות בארה"ב הוא די מסודר. כמעט בכל שכונה יש ימים מוסדרים לאיסוף זבל לפי סוגים. יום של מחזור פלסטיק ופחיות, יום של מחזור נייר, יום של פסולת אורגנית ויום של זבל כללי.
בימים של הזבל הכללי לא מעט מהאנשים מנצלים את יום זה כדי להיפטר מרהיטים גדולים שהחליפו. צריך רק לברר באיזה יום בשבוע זה.
ברגע שכבר קנינו את הואן ביררנו באיזה יום אוספים את הזבל ונסנעו לילה לפני כן ברחובות העיר. העמסנו לרכב לא מעט מציאות. מיטה ישנה, ארון וכמה שידות.
כולם היו מחומרי בניה טובים ושימשו אותנו לבנית הריהוט בואן. חלקם פירקנו והשתמשנו בקרשים כחומר גלם, ואת השידה לדוגמה רק חתכנו קצת וצבענו והסבנו אותה למטבחון שלנו.

- חנויות יד שניה
עניין חנויות יד השניה הוא די נפוץ בכל רחבי ארצות הברית ומכיוון שכמעט כולן קשורות לארגוני צדקה המחירים שם מאוד מאוד זולים.
אנחנו קנינו בחנויות (בעיקר בחנויות salvation army ו-goodwill) אלה בעיקר ציוד כללי לטיול, כמו סירים, סכו"ם, צלחות וכו', ולווא דווקא ציוד בניה למרות שיש גם חנויות יד שניה עם חומרי בניין כמו habitat for humanity.

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

תהליך הבניה

שוב נציין, יש אין ספור סרטוני הדרכה בyoutube וpintrest כיצד לבנות ואן.
מה כדאי לשים, באילו חומרים להשתמש איזה מערכות להרכיב על הרכב כדי שיקלו על המחייה בו. כמבון הכל נגז משיקולי תקציב וזמן שיש לבנות את הואן.
יש אנשים שמשקיעים חודשים ארוכים בבנייה ועשרות אלפי דולרים על חומרים איכותיים, מערכות סולאריות חזקות ומתקדמות, פתחי איוור, תאורה חכמה מערכות חימום יעלות. לעומתם יש כאלה שרק שמים מזרון כמה ארגזים וגזיה ויוצאים לדרך.
כאמור אנחנו היינו במסגרת זמן די צפופה, כי נמרחנו עם הקנייה שלו ורצינו כבר לצאת לדרך, מה גם שכלכלית קצת חרגנו מהתקציב הראשוני שהגדרנו לעצמנו אז ניסנו לחסוך בחומרי בנייה.

בכל אופן ננסה לפרק את תהליך הבניה כפי שאנחנו ביצענו אותו
במסגרת זמן של כ10 ימים בתקציב של כ 1300$.

- שלב ראשון- פירוק.
מכיוון שרצינו לשים בקירות הואן חומרי בידוד היינו צריכים לפרק את הואן מכל תכולתו בתא הנוסעים (בקבינה של הנהג והנוסע ליד הנהג לא נכנעו בכלום!!).
ראשית הוצאנו את כל הכיסאות היינו צריכים חלק גם לחתוך עם דיסק חשמלי כי זה היה בעבר רכב נכים והיו שם כל מיני חלקים מרותכים. אח"כ פירקנו את הריפוד מהקירות והתקרה. פירקנו את התאורה האחורית ולבסוף גם את מערכת המיזוג האחורי, דבר שהיה מעט מורכב.

-שלב שני- בידוד.
ככל שהבידוד יותר טוב ככה יותר נעים בחודשי הקיץ ויותר חשוב יותר נעים וחם בחורף, לצערנו עקב שיקולי תקציב נאלצנו להתפשר על איכות החומרים, אבל בחרנו בדרך האמצע, ולא התפשרנו על הכמות ובידדנו כל דבר שיכולנו לבודד.
ראשית, ואת שלב זה חשוב לא לשכוח!!! הרצנו את כל כבלי החשמל של מערכת החשמל הסולארית שימ לב אין צורך לבנות כל המערכת כולה אבל חשוב מאוד למתוח את הכבלים שאליהם לא תולחו להגיע לאחר שכבר תהיה שכבת בידוד כמו כבלים לתאורה, משאבת מים חשמלית לברז, שקעי USB להטענה וכו'). לאחר מכן בנינו קונסטרוקציה מעץ לקירות, רצפה והתקרה עליה ישבו לוחות הדיקט לאחר שלב הבידוד.ובין חתיכות העץ שהיוו את השלד שמנו בידוד. על הריצפה הדבקנו לוחות קלקר. על הקירות התקרה הדבקנו צמר סלעים ובין כל החריצים ודפנות המתכת הכפולות של קירות הרכב שמנו קצף בידוד על בסיס פוליאריתן.


-שלב שלישי- ריצוף וחיפוי קירות ותקרה
שלב זה יחסית פשוט חתכנו לוחות של דיקט ללפי מידות הרצפה הקירות והתקרה ופשוט הדבקנו והברגנו לקונסטורקציה שבנינו בשלב הקודם. ככל שהקונסטורקציה יותר ישרה ומדויקת שלב זה יהיה יותר פשוט וקל.
מכיוון שלא התכוונו לרצף את הרצפה בפרקט למניציה או כל דבר אחר לרצפה שמנו דיקט סנדוויץ' יחסית טוב ועבה (12 מ"מ ) ברצפה, בקירות השמשנו באותו חומר כי רצינו קירות חזקים שאליהם נוכל לחבר את המיטה ואת הארון.
בתקרה השתמשנו בידקט דק מאוד כי רצינו לכוףף אותו בקלות בהתאם לקימור בתקרת הרכב.

- שלב רביעי- בניית ריהוט
בנינו שלושה פרטי ריהוט עיקריים.
* מטבח שרובו, כפי ציינו נבנה משידה ישנה שמצאני ברחוב ועשינו לה הסבה למטבחון קטן עם כיור שמצאנו בזול באיקאה.
* ארון בגדים- מכיוון שבנינו מיטה מתקפלת לאורך הואן ולא מיטה קבועה לרוחב, כפי המון נוהגים לבנות נשאר לנו מקום עודף לארון בגדים. את שלד הארון חיברנו לקירות ואז שמנו מדפים וחיפינו את את קירות ודלתות הארון.
דבר נחמד שעשינו אחת מדלתות הארון נפתחת מלמעלה למטה, ולא הצידה כמו דלת רגילה, וכשהיא פתוחה היא משמת לנו כשולחן אוכל.
* מיטה- בנינו מאין מנגנון של מיה נפתחת כמו מניפה שכאשר היא מקופלת ניתן לשבת עליה כספה. את המיטה חיברנו לקיר הואן ולארון בגובה שיהיה לנו מקום איחבון מתחתיה אך מצד שני לא גבוה מידי שנוכל שלבת עליה בנוח.

שלב רביעי- חשמל ואינסטלציה
כפי שצוין את מרבית חיווטי החשמל והתקנת הפאנל הסולארי בצענו כבר בשלב הבידוד כעת כל מה שנותר לנו היה להרכיב את התאורה , לחברת משאבת מים חשמלית לכיור , הרכבת המצבר, קופסת פיוזים ועוד חלקים.
מבחינת אינסטלציה די פשוט- יש לנו 2 מכלי מים של 18 ליטר אותם אנו ממלאים כל כמה ימים מברז או צינור. ישנה מדאבה חסמלית ששואבת מים מהמיכל ישר לברז והמים מהברז נשפכים לכיור וממנו ישר למיכל ניקוז אותו אנו נוהגים לשפוך מדי יום כדי שלא ישפכו מים מגיעילם רכב בזמן הנסיעה.

חשוב מאוד - למרות שכבבר ציינו זאת--- נעזרנו מאוד ביוטיוב כמעט בכל שלב שהיו לנו תהיות או התלבטנו איך לעשות את הדברים הסתכלנו מה אחרים עשו ומה מייעצים ואז ביצענו. אנחנו נעזרנו בעיקר בהתקנת המערכת חשמל הסולארית שלא היה לנו כל ניסיון בדבר כזה קודם לכן אבל באת שיש הסברים להכל.
חשוב גם לזכר שאין דרך אחת שהיא נכונה ישנם אין סוף אפשרויות וכול בסדר הכל תלוי במה בראש סדר העדיםויות שלכם ותנסו להבין מה יהיה נוח לכם ולע מה אתם לא תרצו להתפשר.

טיפים

  • כפי שראיתם יש לנו המון תובנות, לקחים וטיפים מוזמנים ליצור קשר בתגובות ונשמח לעזור גם האופן פרטני

תגובות


התגובה שלך

יש לך מה להוסיף? רוצה לשאול את הכותב/ת שאלה? פשוט לזרוק מילה טובה?

בקשה קטנה - אין לבקש ייעוץ באופן פרטי, נסו לשאול שאלות כאן וכך המידע יהיה זמין לכולם
אנונימי ( להתחברות )