חייזרים, מים ופסגות בקפישה דל מונטה

טרק מעגלי של יומיים שיוצא וחוזר אל העיירה קפישה דל מונטה. איזור הררי ומסקרן, עם אפשרויות לשינוי והארכת המסלול.

תאריך הטיולOctober 2023
משך הטיוליומיים
עונה מומלצתהקיץ בקורדובה, כלומר ספטמבר - מרץ, בשביל המעיינות הנפלאים. לא יודע איך האיזור בעונות אחרות, שווה לברר.

עמק פונישה - Punilla Valley

אני עשיתי את הטיול ב21-22.10.23
חבר ארגנטינאי שהבין שאני רוצה לטייל המליץ לנסוע לעיירה בשם לה פלדה (La Falda), שיושבת בלב עמק פונישה, אליו ולכל העיירות שבו ניתן להגיע באוטובוסים מבואנוס איירס וכמובן מקורדובה.
ממליץ לקרוא על הגיאוגרפיה והאקלים של המקום, תכלס אני התרשמתי שמדובר בעמק רחב וצחיח למדי עם נהר בליבו שיושב בין שתי שדרות הרים, ושלכל אורכן ניתן למצוא לא מעט מסלולים שווים. לה פלדה עצמה נושאת משמעות עבור הארגנטינאים - מסתבר שאת מסיבות הסיום של כיתות ו' מבואנוס איירס עושים פה (ואת יב' בברילוצ'ה) - אבל אני החלטתי להמשיך צפונה בעמק כי ראיתי שמ-לה פלדה יוצאים בעיקר טיולי יום (עוד על אופציות מלה פלדה בסוף).
בתוך העמק עצמו בין העיירות אוטובוסים יש סדיר, לא תדירות כמו בתוך הערים אבל ההתניידות פשוטה, והמקומיים עוזרים באדיבות. ניתן גם להמשיך בטרמפים, ובהליכה על פסי הרכבת הנטושים שעוברים בין העיירות.

קפישה דל מונטה - Capilla Del Monte

הדבר שמייחד את העיירה ושניתן להבחין בו כבר משלט הכניסה אליה הוא החייזרים. בכל מקום בעיירה תמצאו תמונות ושלטים של חייזרים, כיוון שאחד המקומיים סיפר לי שישנם סיפורים על אורות מוזרים בלילות מעל ההרים וחייזרים שמתחבאים בליבם. יש אפילו פסטיבל חייזרים של העיירה בפברואר, למי שמגיע במזל בתיזמון טוב.
מדובר בעיירה חביבה לגמרי, עם פלאזה סאן מרטין וכל מה שצריך מעיירה ארגנטינאית, סופרים וחנויות ציוד טיולים להצטייד בהם, רחוב שוק מקורה ושוק פשפשים בתחנת הרכבת הנטושה.
בעיירה ישנם גם אתרי קמפינג והוסטלים - שיכולים להיות רלוונטיים למי שמעוניין לבלות יום שלם במעיינות, או לטפס לפסגת Uritorco (פרטים נוספים בהערות)

יום 1

יצאתי מהעיירה אל ההרים, ברחוב ארוך וישר מאד שהולך מהמרכז שלה ומזרחה במקביל (אך לא בצמוד) לנהר שזורם לתוכה. בכל מקרה ניתן לבקש הכוונה במשרד התיירות שעל הכביש הראשי או להיעזר במקומיים.
מדובר בהליכה ארוכה ומשמימה, ואפשר לדלג עליה עם מונית או עם אוטובוס.
התחנה הראשונה שמגיעים אליה היא חנות נוחות שנמצאת מעל הירידה לכניסה לשמורת פסגת הUritorco. ממשיכים עוד לתוך הנחל, ומגיעים לקמפינג מוסדר בתשלום, עם מים וחשמל.
לאחר שחוצים את הקמפינג, מוצאים מיד בסופו גשר תלוי, וזו הכניסה הרשמית לאיזור הבריכות בנחל. מכאן אפשר לבחור כל נקודה לעצור בה במעלה הנחל לשכשך ולטבול ולבלות יום שלם בנעימים.
כרגיל בארגנטינה המקומיים אדיבים וישמחו לקחת אתכם איתם אל הבריכות השוות ביותר, ועל הדרך יסבירו לכם שכביכול אסור לישון בתחומי הבריכות, אבל אין פקחים ואין אכיפה. עוד על לינה - בהערות.
אני הלכתי עם חבריי החדשים במעלה הנחל, ובחיבור הנחלים הגדול עלינו בנחל שמתחבר מצפון (משמאל, אם עולים). ככל שעלינו התגלו עוד בריכות ועוד מפלים, כולל בריכה עמוקה עם קפיצה של 12 מטר, ובדרך חזור, אחרי חיבור הנחלים, הראה לי אחד מהם נקודת לינה טובה (אצרף קישור למיקום).

יום 2

אותו חבר מקומי מאתמול הציע לטייל איתי, ופגש אותי בנקודת הלינה ב06:30. משם הוא לקח אותי במעלה הנחל, ומיד בחיבור הנחלים מאתמול ירדנו מהשביל, שהתוואי שלו עולה בשלוחה באמצע. הפעם, אנחנו לקחנו את הנחל שמתחבר מדרום (מימין, כשעולים) - במפה לא מופיע שביל בתוך הנחל, אבל אחרי מסלול טיפה מעניין יותר התחברנו בסופו של דבר אל השביל הקיים.
השביל מטפס בערוץ נחל יפיפה, ו-7 ק"מ מנקודת הלינה מגיע לבקתת דייגים על גדת אגם מלאכותי, שמוחזק על ידי סכר גדול ומרשים, ושניתן ללכת לאורכו לצד השני של האגם.
במפה מופיע שמצידו הדרומי של האגם ישנו מתחם חופשי לקמפינג, וניתן לראות בצידו המזרחי עליות רציניות למסלולים נוספים.
אלו לא עניינו אותי, שכן אני נפרדתי מחברי, ובהסתמך על המפה קפצתי מעל גדר "שטח פרטי" והתחלתי לטפס במעל ההר מצידו המערבי של האגם.
לבדי לגמרי בתוך ים שיבולים זהובים, על דרך מסותת וברורה שלא ברור מי בנה ולמה, אל מול נוף מרהיב של הרי גרניט שהלך ונפתח עם הגובה, ביליתי את צהרי היום בנעימים, שואף הכל פנימה. קונדורים חגים ממעל, סוסים ופרות ועיזים רועים סביב, והכל בתוך שטח שמזכיר את הרי אילת, אילו נבעו בהם נחלים חיים.
הגעתי אל שיא הגובה של היום ב-1750 מ', בפסגה שמתנשאת מעל העיירה והעמק ואל מול פסגת Uritorco, ללא שום תחושת החמצה. ירדתי על השביל אל הצד השני של ההר, ולא פגשתי נפש חיה עד שהגעתי לסופו, שמסתיים במסעדה של פארק אחר, דרום מזרחית מקפישה דל מונטה. הבעלים נחמדים מאד, מזמינים להשתמש בוויפי ובשירותים ובמעיין (שהם ממלאים בשיא העונה), ויעזרו גם בלהזמין מונית, שכן המסעדה יותר מ-5 ק"מ מהעיירה.
אני הסתדרתי כי אותו חבר בא לאסוף אותי באופנוע ולקח אותי לישון אצלו בבית.

• • מפה: כשאני כותב פה "מופיע/לא מופיע במפה", אני מתכוון לאפליקציית Mapy.cz, שהיא האפליקצייה החינמית הטובה ביותר להורדת מפות לשימוש offline ולמדידת מרחקים.
  • • קליטה: אין קליטה מרגע שנכנסים לנחל ועד המסעדה. לא היה לי קליטה גם בפסגה, אז לא יודע לומר אם יש ברכס.
  • • אופציות נוספות: על פי המקומיים אין אכיפה, אז אפשר לטייל ממש איך שרוצים, בין אם על שבילים ובין אם בשטחים פתוחים. כשהגעתי לפסגה ראיתי שבילים דרומה על הרכס שלא הופיעו במפה, ובתכלס בכיף אפשר לטייל מקפישה דל מונטה עד לה פלדה, בטיול קליל של 3-4 ימים, לעבור על הדרך בעיירות שבאמצע.
  • • לינה: נאמר לי לא לישון בצמוד לנחל או לבריכות, מחשש לשיטפונות פתע. כדאי לישון במקום מעט מרוחק ומוגבה. בנוסף, עלולות להיות פומות בגבהים, לידיעתכם.
  • • משרדי התיירות: לא ממש יודעים לתת עצות פרקטיות למטיילים ואין להם מפות טופוגרפיות, אבל הכוונה כללית בעמק ובתוך העיירות הם נותנים מצויין ובאדיבות.
  • • הכניסה לשמורת Uritorco (הפסגה הכי גבוהה ברכס, שיא גובה 1900~) עולה 10000 פזו, וניתן להתחיל לטפס רק בין השעות 07:00-10:00, לכן מומלץ לישון קרוב, בעיירה או בקמפינג בנחל.