שבוע סקי באנדורה

תאריך הטיולDecember 2013
עונה מומלצתחורף

שבוע סקי באנדורה - התארגנויות

אנדורה היא נסיכות קטנטנה בין צרפת לספרד. באנדורה יש כמה אתרי סקי, אנחנו בחרנו לסוע לGrand-Valira, מרחב הגלישה הגדול באנדורה שהוא בעצם כמה אתרי סקי קטנים שחיברו אותם ביחד ויצרו מרחב גלישה גדול. בדיעבד הסתבר שהאתר אמנם גדול אבל המסלולים יחסית קצרים ומתאימים לגולשים מתחילים ולא מספיק מאתגרים למי שכבר יש לו קצת נסיון בסקי. נסענו לחופשה 4 חברים. שניים שזו החופשה הראשונה שלהם בחו"ל ושניים יותר מתקדמים.

הגעה לאנדורה - טסנו עם טיסה סדירה של אלעל לברצלונה (400$) ומשם שכרנו רכב משפחתי עם חמישה מקומות ובאגז' גדול ל8 ימים ב200 יורו. בשדה התעופה קנינו סים מקומי של חברת Lebra הספרדית ב20 יורו כולל כמות מכובדת של שיחות ואינטרנט, הכנסו אותו לאחד מהטלפונים שלו והשתמשנו בוייז כדי לנווט לאנדורה.
חשוב לדעת שאם לוקחים סים מקומי השימוש בו מרגע שחוצים את הגבול לאנדורה הוא כמו השימוש בסים ישראלי בחו"ל מבחינת העלות של השיחות, ולכן זה לא כל כך משתלם. בכל מקרה לנו זה עזר מאוד בכבישים. בתוך אנדורה התמקמנו בעיירה פאס דה לה קסה (Pas De La Casa) שיושבת ממש על המסלולים.

מלון - לקחנו דירה במלון דירות שיושב צמוד לאחד הרכבלים. כשאני אומר צמוד אני מתכוון שהמרחק בין הרכבל לדלת של המלון הוא בקושי 20 מטר! אין ספק שהבחירה במלון שקרוב לרכבלים הייתה חשובה מאוד בתכנון החופשה ולא נוותר עליה בפעם הבאה. הדירה עצמה בגודל סביר ומאובזרת ברמה גבוהה מאוד! שירותים ומקלחת ברמה גבוהה, מטבח מאובזר (טוסטר, כיריים, קומקום, מקרר, כיור, כלים לאוכל, סכום ועוד כל מה שצריך) מיטת קומותיים אחת, מיטה רגילה ומיטה זוגית. בנוסף יש גם שולחן אוכל וטלויזיה עם DVD. את האוכל בישלנו לעצמנו עם מוצרים שהבאנו מהארץ. כל התענוג הזה עלה 450 יורו לשבעה לילות ל4 אנשים.

סקי פס - סקיפס ל6 ימי גלישה עלה 240 יורו לראש.

ציוד - את הציוד הזמנו מראש באינטרנט בחנות שנקראת Pic Negre. המחיר היה בסביבות ה80 יורו ל6 ימים. יצאנו אחרי שישה ימי גלישה מאוד לא מרוצים מהציוד, עם הרבה מאוד תקלות גם בסקי וגם בסנובורדים, לפחות 3 פעמים היינו צריכים לחזור לחנות באמצע יום גלישה כדי להחליף ביינדינגס או לחזק ברגים בסקי. גם היחס בחנות מאוד לא נעים, השירות שהעובדים בחנות נותנים היה גרוע ולסיכום - מומלץ להתרחק מהחנות למרות המחירים הנמוכים שהיא מציעה.

האתר והגלישה

אז אחרי כל ההתארגנויות קמנו בבוקר ויצאנו לגלוש! ערב לפני שהגענו ירדו באנדורה 50 ס"מ של שלג והפכו את תנאי הגלישה ללא פחות מאדירים! הרכבלים נפתחים ב8:00 ואנחנו מסתערים על השלג.
האתר מחולק לארבעה אזורים - Pas de la casa , Grau Roig , Soldeu , El Tarter
פאס דה לה קסה נמצאת בקצה אחד ו El Tarter בקצה השני. בגלישה לוקח בערך שעה וחצי להגיע מקצה לקצה של האתר ולכן חשוב מאוד לשים לשם לשעון לקראת השעה 5 בה נסגרים הרכבלים.
בפאס דה לה קסה יש אזור קטן למתחילים עם מסלולים ירוקים ורכבלים קצרים ונוחים. מעבר לזה המסלולים שקרובים לעיירה די חוזרים על עצמם וכדאי להגיע לאיזור רק בתחילת הגלישה ובסופה. יוצא דופן הוא המסלול השחור שיורד אל העיירה שנהנו ממנו מאוד וחזרנו אליו שוב ושוב.

האיזורים היותר מעניינים שגם מרכזים אליהם יותר גולשים הם Soldeu ו El Tarter. בסולדאו יש מגוון מסלולים, בעיקר כחולים שעוברים בין העצים ומתאימים לגלישה רגועה ונעימה. עצרנו באחת הבקתות שנמצא ליד שטח מישורי גדול שהוא המרכז של האיזור להפסקת צהרים באחד הימים וגילינו להקה שמופיעה שם באחד הברים הפתוחים באמצע היום.
המסלולים היותר מאתגרים מתחילים במפלס העליון של האתר וככל שיורדים השיפועים נהיים יותר מתונים והמסלולים יותר עמוסים בגולשים.
רוב המסלולים הם כחולים ואדומים (שתכלס מבחינת השיפוע שלהם הם כמו כחולים ויש לא הרבה שחורים. המסלולים מטופלים טוב ורק בשעות הצהרים המאוחרות מתחילים להרגיש את המוגולים בשלג. אנחנו נהנו מאוד מה"טיול" באתר, וכל יום עשינו סיבוב כמעט בכל האיזורים. יש המון מסלולים ולוקח הרבה זמן לעבור על כולם.
באל טרטר יש סנו פארק קטן, לא נכנסו אליו אבל היה נראה שהוא פעיל מאוד.

לגבי הרכבלים - יש כמה רכבלים שמשום מה עובדים מאוד לאט, אבל רוב הרכבלים באתר מהירים ונוחים. הצוות שמתחזק את האתר מאוד נחמד והאנשים שמחים לעזור בכל מה שצריך, פעם נפל לנו משהו ברכבל , פעם היינו צריכים לחזק בורג בסקי ותמיד הצוות שמח לעזור.
לסיכום - האתר מעולה לגולשים מתחילים ולכאלה שלא מחפשים מסלולים מתאגרים מאוד. מי שמחפש קצת יותר מזה כנראה שאנדורה היא לא המקום בשבילו.

העיירה פאס דה לה קסה

פאס דה לה קסה נמצאת ממש על הגבול בין ספרד לאנדורה. השפה המדוברת בה היא ערבוב של ספרדית וצרפתית, אבל רוב המקומיים יודעים אנגלית ברמה סבירה. העיירה נמצאת בעמק בגובה 2080 מטר ובעבר היא הייתה אתר סקי נפרד עד שחיברו את כל האתרים באיזור ויצרו את הGrand Valira. יש לא מעט ברים ומסעדות ברחוב הראשי והמחירים זולים יחסית לאתרים הגדולים בצרפת ובאוסטריה.

חיי לילה בעיירה

בסוף יום כל ירדנו לשתות בירה בפאב שנמצא ממש ביציאה מהרכבלים. אחר כך עלינו לדירה להתארגן לאכול ולנח קצת. בערבים יצאנו כל פעם לבר/פאב אחר. חיי הלילה בפאס דה לה קאסה די עלובים, ואפילו בסוף השבוע מצאנו את עצמו רוקדים לבד במועדון היחיד שבעיירה. פאב מומלץ - Pirate Bar

• לא לשכח להביא וזלין/שפתון ולמרח על השפתיים שלא ייתיבשו! זה קריטי בסקי!
  • לגבי חנייה בפאס דה לה קסה - אנחנו שילמנו 70 יורו על החנייה במלון (10 יורו ליום). תכלס היה אפשר לחנות באחת החניות שליד הרכבלים ולהשאיר שם את הרכב לכל השבוע בלי לשלם שקל.