טרק ה-Dingle Way

טרק של 8 ימים, בנופים הייחודיים מאד של אירלנד. טרק שהיתרון שלו הוא בזה שהולכים ומתאמצים במידה, בערב אוכלים ושותים ובלילה ישנים טוב ב-B&B. אוכלים ארוחת בוקר שווה שהאירים אוכלים ושוב יוצאים לדרך.

תאריך הטיולSeptember 2018
עונה מומלצתבעיקר בקיץ. מעריך שתחילת הסתיו עד אוקטובר וסוף האביב מחודש מאי יתאימו גם כן אבל צריך להיות מוכנים לגשם.

היום הראשון

היום הראשון- מ-Tralee ל-Camp, כ-24 ק"מ וכ-340 מ' מצטבר של עליה בגובה.
נקודת ההתחלה של הטרק לא מאד ברורה. לפי התיאור באתר הטרק, זה אמור להיות ב-Kerry Country Museum אבל לא מצאנו שום אזכור לכך. גם הפקידה במשרד המודיעין של המוזיאון לא ידעה להצביע על נקודת ההתחלה.
בסופו של דבר מצאנו שלטי התחלה: בסוף רחוב Princess פונים ימינה וממש בתחילת הטיילת ברחוב The Marina. הולכים משם לאורך הכביש, חוצים גשר לעבר תחנת הקמח (לא נכנסים אליה) וממשיכים לאורך הסימון. אחרי כ-5 ק"מ מנקודת ההתחלה יורדים מהכביש לשביל, מלא בשלוליות, בוץ וזרימות. לפעמים השביל נעלם בתוך צמחיה וצריך להיות מאד ערניים לגבי הסימונים. חשוב לצפות קדימה ולחפש את עמודי העץ שעליהם הסימון. אתם תיתקלו בסולמות שנועדו לעבור מעל הגדרות של המכלאות, שבהן הכבשים חיים בכיף שלהם באחו. חפשו גם את הסולמות, כי לא פעם זה מראה את כיוון הדרך.

ב-Camp, ישנו ב-Camp Junction House. אולי המקום הכי מושקע שישנו בו בטרק, עם המארח ג'ון דויל, שקיבל אותנו בתה עם עוגיות, נתן לנו נייר עיתון כדי לייבש את הנעליים מבפנים, ייבש לנו את הגרביים. החדרים של מהממים ומבהיקים, וארוחת הבוקר מצוינת. על הדרך שמובילה אליו. מדובר על כ-600 מטר סטייה מהשביל. אם תבחרו לישון שם, תעקבו אחרי השילוט.

היום השני עד היום החמישי

היום השני- מ-Camp ל-Annascaul, כ-20 ק"מ וכ-390 מ' מצטבר של עליה בגובה.
דרך נוחה יחסית שברובה על כביש, שחוצה את חצי האי מחלקו הצפוני לחלקו הדרומי. במהלך הדרך עוברים דרך Inch Beach, חוף מקסים מוצף בגולשי גלים. אחרי הפסקת בירה, עוד מאמץ קטן ואנחנו ב-Annascaul. ישנו ב-Ardinane House, שנמצא קרוב מאד למסלול הטרק. המקום בהחלט עמד בציפיות.ֿ

היום השלישי- מ-Annascaul ל-Dingle, כ-22 ק"מ וכ-400 מ' מצטבר של עליה בגובה.
דרך שעוברת ליד Minard Castle, מצודה מרשימה שנושקת לים. הדרך עוזבת את הים ומתנהלת בדרכים כפריות סלולות.
אחרי כ- 10 ק"מ יש סוג של בית קפה/מסעדה בתחנת דלק, למי שמחפש נקודת עצירה. לפני שמגיעים לכביש שמוביל ל-Dingle, עוד הולכים בדרך חקלאית ובוצית כ-5 ק"מ. כשחוברים לכביש אתם יודעים שנשארו לכם 4 ק"מ להגיע ליעד. אנחנו ישנו ב-Ballyegan House. אם לא חייבים לישון שם, אז לא. מקום קצת עבש ומיושן ורחוק 400 מ' ממרכז העיירה ומהמשך המסלול.

היום הרביעי- מ-Dingle ל-Dunquin, כ-26 ק"מ וכ-470 מ' מצטבר של עליה בגובה.
אחד הקטעים היפים והלא פשוטים יחסית. במסלול שמסומן באפליקציה יש טעות שמקלה על הצועדים. בק"מ החמישי בערך, הדרך אמורה לפנות לכוון צפון אבל לפי האפליקציה ממשיכים ישירות ל-Ventry. זה מוריד כ-3 ק"מ מהמסלול המקורי.
ב-Ventry תפגשו לראשונה את החוויה של הליכה על חוף הים. בק"מ ה-16 נכנסים להליכה של כ-4 ק"מ במגמת עליה, לאורך גדרות אבן וצמחיה סבוכה. כשמסיימים את העלייה יש את אחת התצפיות היפות אל קו החוף המערבי ואל Slea Head, שנחשבת הנקודה הכי מערבית של אירופה. משם תראו גם את האי Blasket. אחרי שחברנו לכביש, יש אפשרות לעצירות התרעננות בבתי קפה/מסעדות שממוקמות ליד נקודת התצפית ל- Slea Head.
ישנו ואכלנו ארוחת ערב ב-An Portán Guest House and Restaurant. מקום מקסים ומרווח עם אירוח מעולה ואוכל לא רע בכלל.

היום החמישי- מ-Dunquin ל-Feohanagh, כ-25 ק"מ וכ-200 מ' מצטבר של עליה בגובה.
הליכה יחסית נינוחה, מתוכן 6 ק"מ של הליכה על חוף מהמם עם חלוקי נחל בצבעים שלא ראיתם, צדפים שונים ומשונים וגלים שבאים מהאוקיינוס האטלנטי. אחרי ההליכה על החוף, עוברים דרך ישוב קטן, Murreagh שיש בו סוג של מזח ומסעדה נחמדה Emlagh House B&B, ששווה לעשות שם הפסקה למרק ובירה.
ישנו ב- An Bothar Pub שנמצאת ממש על ה-Dingle way אבל במרחק כ-4.5 מ-Feohanagh, זאת אומרת שזה מקצץ קצת את כמות הקילומטרים שהולכים ביום השישי והקשה. המקום נחמד, עם פאב מסעדה סבבה לגמרי.

היום שישי

היום השישי- מ-An Bothar Pub ל-Cloghane, כ-22 ק"מ וכ-820 מ' מצטבר של עליה בגובה.
המסלול מתחיל בעליה מתונה לכוון הר Brandon. העליה מתחדדת בהמשך. בכל המדריכים הכתובים, מבקשים להיזהר כששורר מזג אויר גשום וסוער, ההליכה במסלול יכולה להיות מורכבת, והם ממליצים לשקול אם בכלל לעשות את הקטע. כשאנחנו עשינו את הדרך, היו רוחות חזקות, ולקראת שיא הגובה (654 מ'), כבר היינו בתוך ענן והראות הייתה לקויה. הסימונים של השביל בקטע זה תוגברו על ידי הוספה של עמודים לבנים וחיצים צהובים ולבנים צבועים על הסלעים הכהים. את הסימונים האלה ניתן לראות גם בתנאי ראות פחות טובים. אחרי שמגיעים לשיא הגובה, מתחילה ירידה די תלולה. ביום בו הלכנו, הדרך למטה הייתה בוצית והשביל נחצה על ידי ערוצים זורמים של מים. צריך ללכת במשנה זהירות, כי יש סכנה להחלקה ולשקיעה בבוץ. בסיום הירידה, אחרי כ-4 ק"מ, מגיעים לדרך רחבה ונוחה. הדרך עוברת דרך הישוב Brandon, וניתן לבצע בה עצירת מנוחה לפני שמגיעים ל-Cloghane. המשך הדרך, עוברת בכבישים סלולים די נוחים. לקראת סיום הקטע, יש לשים לב למפות/אפליקציה, כי יש סטייה מהדרך לתוך שביל בשדות, שמקצר מאד את הדרך ל- Cloghane. הסימון לא מספיק גלוי אז שימו לב. גם בהמשך הדרך הסימון לא משהו. שימו לב במיוחד כשמגיעים ל"שער" שעשוי ממשטח עץ, שפתיחתו מובילה לתוך נחל זורם, בלי מעבר ברור. ביום בו צעדנו, המים עלו על גדותיהם ולא נראה לנו הגיוני לעבור בתוכם ולכן המשכנו ללכת בתוך הסוואנה. כשראינו שאיבדנו את השביל, החלטנו לחזור (לא היה פשוט כי הצמחייה הייתה גבוהה וסבוכה) לשער המאולתר. רק אחרי שחצינו את המים הזורמים ראינו בצד שמאל עמוד ועליו הסימון. מהנקודה הזאת ועד ל-Cloghane, הדרך מהירה מאד.
ישנו ב-O'connor's Guesthouse, מקום נחמד נקי חם ומשמח עם פאב צמוד ותוסס.

היום השביעי והשמיני

• היום השביעי מ- Cloghane ל-Castlegregory, כ-27 ק"מ וכ-50 מ' מצטבר של עליה בגובה.
מסלול מיוחד שאת רובו הולכים לאורך החוף של לשון ים. החוף המערבי של לשון הים שאורכו 11 ק"מ, נחשב חוף הים הארוך באירלנד. לשון הים הזאת, חשופה מאד לרוחות וביום שאנחנו שם, הייתה רוח די חזקה של כ-40 קמ"ש. הרוח הזאת, העיפה את החול לעבר הגלים, דבר שגרם למפגש מעניין ועוצמתי בין החול והגלים. אחרי שעוזבים את החוף, יש בר למי שמחפש מקום למנוחה. לא התעכבנו כי היה צפוי לרדת גשם ורצינו להקדים אתו לפני ההגעה ליעד. חצינו את לשון הים ועברנו לצדו המזרחי. את 4.5 הק"מ האחרונים, כבר הלכנו נגד הרוח ובגשם שוטף. Castlegregory התגלתה כישוב מנומנם. כל המסעדות היו סגורות באותו היום, למעט בר אחד שלא מגיש אוכל ועוד מסעדה שמגישה רק fast food . שמה הוא OPTP. לאכול שם רק כשאין ברירה אחרת. אחרי יום כזה ארוך וגשום, הסתפקתי בעוף מטוגן עם צ'יפס.
ישנו ב-Castle House B&B. מקום יפה עם חדרים מרווחים. בעל הבית הדליק לנו את קמין העצים בסלון כדי ליבש את הנעליים, נתן לנו סלסלה בשביל הבגדים הרטובים והעביר אותם במייבש.
• היום השמיני והאחרון מ- Castlegregory ל-Camp, כ-10.5 ק"מ וכ-80 מטר מצטבר של עליה בגובה. המסלול מוביל ישירות אל חוף הים. החוף עצמו מקסים עם סלעים בצבעים מטורפים של אדום וירוק על גווניהם. היציאה מהחוף היא לכיוון Camp. החלטנו לעצור שם ולסיים את הטרק שלנו. האופציה האחרת היא לחזור ברגל את כל הדרך חזרה ל-Tralee. חסידים לתפיסה שלא הולכים את אותה הדרך פעמים אם לא חייבים, החלטנו לחזור באוטובוס. יש שניים בבוקר שהאחרון מבניהם יוצא בסביבות 10 בבוקר והבא בשתיים אחה"צ. תתעדכנו ב-google. התכווננו על זה של השעה שתיים. 20 דקות ו-6 יורו וחזרנו למלון בו שהינו בלילה הראשון ב-Tralee. מול תחנת האוטובוס, יש תחנת דלק עם סופר קטן ומסעדה, שם אפשר להתרווח עד שמגיע האוטובוס.

• הטיול תוכנן ובוצע באופן עצמאי והחלטנו לקחת את כל הציוד על הגב. צריך לקחת רק בגדים מברשת שיניים ומשחת שיניים. אם אתם רגילים לסבון והשמפו שלכם, להחלטתכם, כי ב-B&B יש סבונים/בקבוקונים/דיספנסרים.
  • לא לקחנו מפות. מצאנו אפליקציה (Walking Routs Ireland (by Aaron Kenny. האפליקציה הייתה מדויקת, למעט ביום הרביעי, אותו אפרט בתיאור של היום הרביעי. הטעות לא הייתה אקוטית. האפליקציה מראה את המיקום שלך בדיוק מדהים, על מפה/תמונת לוויין/פני השטח, ביחס למסלול המסומן (מסלול שמישהו עשה).
  • היתרון בטיול הזה הוא שבכל לילה ישנים במקום מסודר שיש בו מיבש כביסה למי שצריך (נזקקנו לזה פעמיים, בשאר הפעמים ייבשנו את הבגדים על גופי החימום שיש בחדר)
  • בכל המקומות בהם שהינו יש ארוחת בוקר טובה (לבדוק אם היא כלולה במחיר ה-B&B, לרוב המוחלט זה כלול) וזה בהחלט עוזר להתניע כך את ההליכה בבוקר.
  • ברוב העיירות שאליהן הגענו יש פאבים שהם גם מסעדות. אין כמו להחזיר את הקלוריות עם בירה ואוכל טובים. במקומות בהן אין מסעדות, ה-B&B מחזיק גם מסעדה (יפורט בתיאור הטיול).
  • הטרק עובר בחלק גדול ממנו על כבישים, רובם כבישים פנימיים אבל היו גם כבישים קצת יותר סואנים. בגלל שבאירלנד נוהגים הפוך, ההליכה הבטוחה היא בצד הימני של הכביש. אם הולכים בקבוצה, ללכת בשורה עורפית. קחו בחשבון שאין שוליים. מצד שני הנהגים המקומיים מאד אדיבים להולכים על הכביש.
  • כשלא הולכים על כבישים, הולכים בשבילים טובים יותר וטובים פחות. קחו בחשבון שיורד גשם כמעט בכל יום. הגשם שם מתחיל בדרך כלל בסביבות 3 אחה"צ, אז אם הצלחת לחמוק ממנו, לא תצליח לחמוק מהשלוליות ומהזרימות של יום המחר. זה אומר, חובה לנעול נעליים גבוהות בלתי חדירות למים.
  • מי שרגיל ללכת עם מקלות שלא יוותר. אני וויתרתי וקצת התחרטתי.
  • יש שרותי הקפצה של ציוד ממקום למקום. צריך לתאם מול בעלי ההוסטלים בו אתם ישנים. לפי מה שרשום באתר ,dingleway.com העלות נעה בין 15-20 יורו להובלה בלי הגבלה של מספר התיקים.
  • מים- אנחנו יצאנו עם מים לכל יום ההליכה. ניתן למלא מים במסעדות/תחנות דלק שפוגשים בדרך. תעזרו לצורך כך באפליקציות, כדי לראות אם יש מסעדות/תחנות דלק בדרך. אני ממליץ לצאת עם מים לכל היום.
  • סימון השביל- איש הולך ימינה עם תרמיל על הגב, וחץ מכוון את כיוון ההליכה. הסימון די ברור, צריך להיות ערניים ודרך האפליקציה/מפה לבדוק כל הזמן אם אנחנו בכיוון. עד ל-Dingle, נמצא גם את השם Kerry Camino על השלטים, שזו דרך בת 6000 שנים לפי המסורת האירית. הדרך היא מ-Tralee עד Dingle.
  • סיוע וחילוץ- קיימת יחידת חילוץ מקומית בשם – Kerry Mountain Rescue. כדי להגיע אליהם יש להתקשר לטלפוני החירום 999 או 112. קוד
  • התנהגות למטיילים באירלנד • כבדו את האנשים שחיים ועובדים באזורים הכפריים. • כבדו רכוש פרטי ואדמות חקלאיות, כמו גם חיות הבר ואת הסביבה הכפרית כולה. אל תדליקו אש. • קחו את כל הלכלוך אתכם ותשליכו רק בפחים. אל תשאיר שום זכר לנוכחות. • להשאיר את שערים כפי שאתם מוצאים אותם – אם פתוחים להשאיר אותם פתוחים ואם סגורים, לסגור אחרי שאתם עוברים.