יומיים בשמורת Hornstrandir

שמורת הורנסטרנדיר מדהימה אך לא נגישה ולכן לרוב אין ברירה אלא לשהות בה לפחות מספר ימים. עם קצת תכנון ובימים ספציפיים לפי לו"ז המעבורות הצלחנו לתכנן בה טרק של יומיים בלבד.

תאריך הטיולAugust 2021
משך הטיוליומיים
עונה מומלצתהעונה מוגבלת לפי הפעילות של המעבורות - בין מאי לתחילת ספטמבר. מזג האוויר עוד פחות יציב מאשר בשאר איסלנד ולכן העדיפות היא לשיא הקיץ סביב יולי-אוגוסט.

הורנסטרנדיר הוא חצי אי בפיורדים המערביים של איסלנד שאינו נגיש דרך היבשה אלא רק דרך הים. הוא לא מיושב פרט לכמה בקתות פרטיות בודדות, מה שהופך אותו לטבעי בטירוף, כולל המון שועלונים ארקטיים.

איך לתכנן מסלול של יומיים בלבד

הדרך היחידה להגיע להורנסטרנדיר היא עם מעבורות שמפעילות שתי חברות מהעיירה Ísafjörður או Bolungarvik. הקטצ' הוא שבכל יום המעבורות יוצאות למקומות שונים בחצי האי, בשעות מסוימות מאוד, והלוז הזה שונה בכל יום בשבוע. צריך להזמין מראש ואם מפספסים את המעבורת חזרה - נתקעתם לעוד יום.
רוב סיפורי הדרך העצמאיים שראינו היו של ארבעה ימים ומעלה כי כך יש מספיק אופציות להרכיב מסלול שמתחשב בלו"ז של המעבורות. אנחנו רצינו להגיע ליומיים כי לא רצינו להשאיר את הואן נטוש יותר מדי, וגם ידענו שנגיע בספטמבר כשהמזג אוויר כבר הפכפך ופחדנו להתקע במזג אוויר גרוע כמה ימים.

נכון לכתיבת סיפור הדרך הזה המסלול שלנו מתאפשר בימים חמישי-שישי בלבד, כתלות בלו"ז העדכני (קישורים לאתרים של חברות השיט בסוף):
- לקחנו את המעבורת של חברת West tours ביום חמישי ב-09:00 מ-Ísafjörður לפיורד בשם Hornvik, באותו יום עשינו טיול יום ל-Hornbjarg וחזרה לקמפסייט Hofn.
- ביום שישי הלכנו לפיורד בשם Veiðileysufjörður, ומשם לקחנו מעבורת של חברת Borea ב-17:00 חזרה ל-Ísafjörður.
סה"כ המעבורות עלו לנו 300 יורו לשני אנשים.

לינה וציוד

- מזג אוויר - הפכפך וקשוח יותר מאשר בשאר איסלנד, ולכן מומלץ ציוד גשם מעולה, וממליצים לא לצאת למסלול אם התחזית גרועה מאוד. ב-isafjord יש לשכת מידע לתיירים שניתן להתייעץ בה, אנחנו לא השתמשנו בזה אלא התבססנו על אתרי מזג האוויר שהיו יחסית מדויקים בסוף.
- לינה - רק באוהלים. יש campsites ברחבי החצי אי אבל רובם לא מסודרים ואין בהם בעצם כמעט כלום. אנחנו ישנו ב-Hornvik שם יש את הקמפסייט היחיד שיחסית בו facilities - בקתת ריינג'ר ושירותים אמיתיים עם ניאגרה!!! וזהו.
- שכירת ציוד - אם אין לכם אוהל או שקי שינה טובים אפשר לשכור ציוד מעולה מחברת Borea שמפעילה את המעבורות, ולאסוף אותו יום לפני הטרק.
- אוכל - צריך להביא את כל הציוד כולל גזיה וכו', בisafjord יש סופר נוח. את כל האשפה צריך לקחת עליכם עד סוף הטרק וחזרה לעיירה. מומלץ להביא אמצעים כלשהם לגונן מהרוח על הגזייה בזמן הבישול כי הרוחות חזקות בערב.
- ניווט - השבילים בחצי האי לא ברורים בלשון המעטה, יש הרבה רוג'ומים ולכן הראות חשובה. צריך להשתמש באפליקציית ניווט טובה (אנחנו מחבבים את לוקוס ואת wikiloc) ולוודא מדי פעם שנמצאים בכיוון הנכון.
- קליטה - אם לא ברור מהתיאור עד כה, אז אין.

יום 1 - טיול יום מHornvik ל-Hornbjarg

השארנו את הרכב בחניון החינמי של הסופר והלכנו לנמל. השיט עד Hornvik אורך כשעתיים בערך כי עוצרים בכמה נקודות להעלות ולהוריד מטיילים. ההפלגה לא קלה, אבל אם יתמזל מזלכם תוכלו לראות בדרך לווייתנים (אני ראיתי לחצי שנייה היה מרגש).

מיד כשעלינו לחוף ב-Hornivk קיבל את פנינו שועל ארקטי חמוד. הקמנו את האוהל והתארגנו, ואז יצאנו למסלול יום לצוק Hornbjarg במטרה להגיע חזרה לפני שמחשיך. חשוב להגיד - המסלול הזה לא שיא הבטוח אם התנאים לא טובים, הוא כולל עלייה תלולה ואחרי גשם יש לא מעט בוץ וקל להחליק.

המסלול אורך 15 ק"מ בערך. הוא מתחיל בהליכה על החוף, יחסית מהר מגיעים לשפך של נהר שאין ברירה אלא לחצות בתוך המים. אחרי החצייה ממשיכים צמוד לחוף, לאחר כחצי שעה חולפים על פני מלון נטוש וקצת אחריו המסלול מטפס למצוק. אחרי שמגיעים לקצה הצפוני ביותר של Hornbjarg (שהוא גם אחת הנקודות הצפוניות ביותר באיסלנד) חוזרים דרומה ומזרחה על הצלע הנגדית של המצוק (אפשר לראות בתמונות) וכאן מתחילה עלייה יחסית תלולה שמסתיימת בצוק חד עם נוף לפיורד ולשמורה, אם יש רוח חזקה אולי כדאי לוותר על ההליכה עד לקצה הצוק לשיקולכם. בשלב של הירידה הציפורים מרימות מופע נחמד סביב המצוקים. ממשיכים לרדת לכיוון של אגם קטן, ממנו יש עלייה למסלול שממשיך לHornbjargsviti (אפשר לראות את השביל בתמונה), וירידה חזרה ל-Hornvik שהיא לא משולטת או ברורה אבל אם יורדים מהקצה של האגם ישירות לחוף אפשר למצוא את השביל בקלות במזג אוויר טוב. מהחוף אפשר ללכת באותה דרך שהגעתם.

בדרך חזרה בזמן ההליכה על החוף ראינו כלבי ים מציצים מהמים לפעמים. חזרנו והכנו ארוחת ערב, אם עד אותו שלב לא ראיתם שועלים ארקטיים - תראו אותם ברגע שתתחילו לבשל והם יצוצו כמו חתולים.

יום 2 - מHornvik ל-Veiðileysufjörður

את היום השני אפשר להתחיל בנחת, ללכת לאט ועדיין להגיע מספיק זמן לפני המעבורת. המסלול הוא סביב ה-10 ק"מ, השבילים פחות ברורים מהמסלול של היום הראשון ומסתמכים הרבה על הליכה מרוג'ום לרוג'ום. לנו היה מזג אוויר קצת מבאס עם גשם רוב ההליכה, הרבה עננים ורוח חזקה מאוד רוב הזמן אבל זה המזג אוויר שמאפיין את השמורה. מצד שני - המון מפלים.

מתחילים בעלייה הדרגתית עם חלקים תלולים יותר לסירוגין, עד ל-Hafnarskard pass - סה"כ צוברים רק 450 מ' גובה. לאורך החלק הזה שווה להסתובב כל הזמן לראות את השמורה מלמעלה. אם יהיה גשם (וכנראה יהיה) תוכלו לראות המוני מפלים קטנים ברכס שמקיף את הפיורד של Hornvik.
החל מהפאס מתחילה ירידה שבמהלכה נמצאים כל הזמן עם הפנים לנוף של הפיורד Veiðileysufjörður. בחלק הזה איבדנו לגמרי את השביל לעיתים קרובות, אבל סה"כ יש כיוון אחד ללכת בו ובמקסימום מתברברים קצת. מדי פעם יש מעברי מים וצריך למצוא מקומות נוחים לחצות. לקראת הסוף השביל נהיה יותר ברור. בחלק הזה יש שועלונים חופשי.

בסוף מגיעים למפרץ של הפיורד עצמו ואז צריך ללכת עוד קצת על החוף הצפוני שלו עד שמגיעים לתא שירותים קטן. מחכים שם ומקווים שכל סירה שעוברת היא בשבילכם עד שמגיעה אחת שבאמת עוצרת. חוזרים ל-Ísafjörður ואוכלים בפיצרייה היחידה בעיירה.