איסלנד לבני 60+

תאריך הטיולJuly 2015
עונה מומלצתיוני-אוגוסט

הקדמה - למה איסלנד?

המוטו העיקרי שלי הוא שמה שמתאים למטייל אחד, לא בהכרח מתאים לאחר. הדבר נכון הן בבחירת היעד, ובהמשך לגבי סגנון הטיול ובחירת המסלול. סיפור הדרך שלי מציג את הטיול המיוחד שלנו, אפשר ללמוד ממנו הרבה, וכל אחד יוכל לאמץ לעצמו את מה שמתאים לו.
איסלנד היא אי של טבע, מים, נופים, ציפורים, הרי געש וגיאולוגיה. לטייל בחוץ, לנסוע בדרכים מיוחדות עם נופים עוצרי נשימה, לראות ים, פיורדים, מפלים, שלג ואגמים, לערוך פיקניקים בדרך, לישון בשמורות טבע.

מתי לנסוע?

איסלנד שוכנת מצפון מערב לאנגליה וממערב לנורבגיה. מזג האוויר בה חורפי מאד וגם הפכפך. החודשים המתאימים לטיול הם חודשי הקיץ: יוני, יולי, אוגוסט, וגם אז יש לזכור שזהו קיץ איסלנדי, יש ימים קרים מאד וגם גשם. לפני הטיול וגם במהלכו צריך לעקוב אחד תחזית מזג האוויר ולנהוג בהתאם. אנחנו יצאנו באמצע יולי 2015 ל- 15 ימים נטו. נזקקנו לבגדים חמים מאד וגם למעילי גשם.

מסלול טיול

המסלול הקלאסי באיסלנד מקיף את האי בכביש הטבעתי, כביש מספר 1 (עם כיוון השעון או בניגוד לו). לכך ניתן להוסיף גיחות לכבישים הפנימיים של האי, רובם דרכי 4X4 (כבישי F במפה), או יציאות מן הכביש לכבישים חיצוניים (לכיוון האוקיינוס) בכיוונים שונים. אנחנו נסענו בניגוד לכיוון השעון ברכב שאינו 4X4, והוספנו לטיול את אזור הפיורדים המערביים, ועוד גיחות לכבישים חיצוניים כפי שאפרט בהמשך.

איך לטייל באיסלנד

טיול עצמאי באיסלנד הוא דבר פשוט למדי. גודלו של האי הוא בערך פי 5 ממדינת ישראל, והמבנה ברור: כביש טבעתי המקיף את האי. הצעות רבות לתכנון מסלולים ניתן למצוא באתרי האינטרנט. כיוון שעונת הטיולים המתאימה קצרה למדי, 3 חודשים של קיץ, העומס על מקומות הלינה רב, ולמי שמעוניין ללון במקומות מסודרים במחירים סבירים, כדאי לתכנן את הטיול לפחות חצי שנה מראש ולהזמין מקומות לינה. אנחנו לא ידענו זאת, והחלטנו על הטיול כחודשיים לפני המועד. חשבנו לשכור רכב רגיל ולהזמין מקומות לינה. עם כרטיסי הטיסה דווקא לא הייתה בעיה, והשגנו כרטיסים דרך הלסינקי במחיר של 890 דולר (ללא אוכל). לאיסלנד אין טיסות ישירות, יש כמה אופציות דרך אירופה. במהלך גיבוש התכנית הבנו שהזמנה מראש של כל מקומות הלינה היא לגבינו הגבלה מעיקה, ואז התגבש בנו הרעיון לטייל בקרוואן או בקמפר, המאפשרים לינה באתרי קמפינג ללא צורך בהזמנה מראש. קרוואנים כבר אי אפשר היה להשיג (למעט בחברה אחת במחיר אסטרונומי), ואז החלטנו לשכור קמפר.

מהו קמפר? ראשית כדאי לשים לב שגם השכרת רכב רגיל באיסלנד יקרה מאד. לדוגמא רכב מדרגה B ל- 15 יום אמורה הייתה לעלות לנו 1800 יורו (כולל ביטוח). קמפר הוא רכב גדול (וואן). מקדימה 2 מושבים מרווחים, ומאחור מעין "חדר" ובו שולחן וספסלים מרופדים. אין בו שירותים ומקלחת ואין כיור. בלילה הופך המרחב האחורי למיטה זוגית (2.00X1.50 מ'). עוד בקמפר במסגרת ההשכרה: מקרר, מיכל מים גדול, מערכת חימום, תאורה, שולחן פיקניק נייד + שני כסאות, 18 "כיסי" אפסון תלויים, ווילונות, חיבור ווי פיי לאיטרנט, G.P.S , כלי מיטה, כריות ושמיכות, גזיה, כלי בישול, כלי אוכל, קומקום לקפה, כלי ניקוי. שכרנו קמפר ל- 15 יום במחיר של 2500 יורו (כולל ביטוח). עלות לינה בקמפינג 20-17 יורו לזוג ללילה (לעיתים רחוקות ללא תשלום, באתרים עם בית שימוש בלבד). לפעמים יש להוסיף כסף למקלחת. (חשוב לציין שבאיסלנד מותרת לינה בקמפר גם מחוץ לתחומי קמפינג ללא תשלום, למעט באתרים מסויימים, אולם אז אין שירותים ולכן אנחנו לא בחרנו בכך).

בדיעבד, ההחלטה לשכור קמפר הייתה מן החשובות והנבונות שעשינו. ישנו במקומות מדהימים בתוך הפארקים ושמורות הטבע, סדר היום היה גמיש בהתאם לאתרים ולמזג האוויר, המיטה הייתה מרווחת ונוחה, האווירה בקמפינגים נעימה ואיכותית. ניסינו לבחור קמפינגים טובים, עם שירותים ומקלחות מרווחים ומטבח (אם כי לא תמיד מתאפשר). דרך נוספת למקלחת טובה היא שימוש בברכות העירוניות המצויות באיסלנד בכל עיר ועיירה כפי שאפרט בהמשך. קנינו מצרכים בסופר, אכלנו בחיק הטבע, וארוחת ערב הכנו ואכלנו בסוף היום בקמפינג. בנוסף זכינו לאורך היום ברכב מרווח ונוח, שהוא מעין "חדר" לחזור אליו לאחר טיול במזג אוויר קר, להדליק חימום, להכין כוס תה או מרק חם, ולשתות בנוחיות בישיבה על הספסלים ליד שולחן. לחילופין, ביום נעים שולחן פיקניק נייד המאפשר לעצור בכל מקום שרוצים לארוחה קלה או הפסקת קפה.

מסלול הטיול 14.7.15 – 29.7.15 - 15 ימי טיול מלאים

המספר המופיע בסוגריים אחרי שם האתר הוא הציון שניתן לו בסולם שבין 10-1. אתר מציון 8 ומעלה מוגדר כמומלץ בחום לביקור.
היום הראשון:
נחתנו בשעה 9.15 בבוקר בשדה התעופה הסמוך לבירה REYKJAVIK. נציג של חברת השכרת הרכב (קמפר) חיכה לנו כמתואם בשדה התעופה, ולקח אותנו למרכז ההשכרה כ- 15 דקות משדה התעופה. תהליך ההשכרה היה מהיר ויעיל. קיבלנו תדרוך על אפשרויות השימוש בקמפר ובציוד בו. הרכב היה חדש לחלוטין וכן כל האביזרים הנלווים (מצעים, כלים, גזיה וכו'). החברה מומלצת ביותר.

יצאנו לכיוון מזרח, חלפנו על פני עיר הבירה ועלינו על כביש 36 לכיוון מזרח אל "משולש הזהב" והפארק הלאומי PINGVELLIR (פינגווליר) (8) במקום תופעה גיאולוגית של הפרדת הלוחות, וכן אתר הסטורי של הפרלמנט האיסלנדי. הכניסה ללא תשלום, וכך בכל הפארקים הלאומיים של איסלנד. משם המשכנו מזרחה בכביש 365, ו- 37 (בצומת הכבישים הללו יש תחנת דלק ולידה סופרמרקט טוב להצטיידות במצרכים). המשכנו צפונה בכביש 35 אל אתרי GEYSIR ו- STROKKUR. (גייזר וסטרוקור) (9). זהו אתר עם תופעות טרמיות, התפרצות מרשימה של גייזרים. מזג האוויר היה קצת גשום, והאוויר החם של הגייזרים היה נעים. משם מעט מזרחה אל מפלי GULLFOSS (גולפוס) (10) פתיחה מרשימה ביותר לסאגת המפלים של איסלנד. מומלץ ללכת במסלול למעלה וגם למטה. נח ונגיש. מזג האוויר המשיך להיות גשום. הצטיידנו במעיל גשם, אביזר חשוב בטיול לאיסלנד. מטריות לא רואים פה. בכל מקרה זהו סוג של גשם שאפשר לטייל בו. כל האתרים הללו אינם כרוכים במאמץ מיוחד ובהם מגרש חניה מסודר.

בסיום נכנסנו למסעדה הצמודה למפלים להתחמם במרק. הגענו לשעה 19.30 ושקלנו סיום היום. נכנסנו לבדוק את הקמפינג ליד גייזר ומצאנו שירותים מלוכלכים ומחיר גבוה. בשלב זה כבר הבנו את יתרונות הקמפר: מסתור מגשם, נוחיות נסיעה ותנועה, גמישות בתכנון ובמקום הלינה. ירדנו מעט מאד דרומה בכביש 35 ומצאנו קמפינג ליד מפלי פוקסי (השלט קצת נסתר). היו מעט אוהלים ומכוניות, לא ראינו אנשים. הגשם פסק. אמורים לשלם במסעדה אך לא היה איש, גם לא למחרת בבוקר. לילה ראשון של לינה בקמפר. מצאנו את המיטה מרווחת ונוחה ביותר, ואת ציוד הלינה חדש, נוח ואיכותי.

היום השני - ארץ המפלים

פתחנו בפיקניק ארוחת בוקר ליד מפלי פוקסי המקסימים, קטנים יחסית וכנראה לא מטויילים במיוחד. משם דרומה בכביש 35 וסטיה קטנה לכביש 31 לכנסית SKALHOLT (סקלהולט) (5). לא משהו מיוחד. משם המשכנו דרומה בכביש 35 אל מכתש KERID (קריד) (9). מרשים ביותר. מומלץ לטייל למעלה וגם לרדת אליו. המשכנו דרומה בכביש 35 דרך העיר SELFOSS (סלפוס), הזדמנות טובה להצטייד במצרכים (סופרמרקט של חברת BONUS, הזולה באיסלנד). התחברנו לכביש הטבעתי מס' 1 מזרחה, בדרך עצרנו בעיר HVOLSVOLLUR בברכת השחייה העירונית המצויינת עם ברכות חמות ומקלחות. מומלץ מאד. ביקרנו במפלי SELJALANDSFOSS (סליאלנדפוס) (9.5). בשביל הטיול ניתן להגיע אל מאחורי המפל. חשוב להצטייד במעיל גשם. אפשר לטייל גם בשביל ההליכה למרגלות המצוק לכיוון הקמפינג, בו מפלים רבים וציפורים מקננות. ומשם עוד מזרחה למפלי SKAGAFOSS (סקגפוס) (10). (דרך לכל רכב בכביש הגישה לSKOGAR). מפל מדהים ביותר בגובה 60 מ'. העלייה לנקודת התצפית היא מאמץ אפשרי ביותר. מומלץ בנוסף להמשיך למעלה לטייל בשביל המסומן, לעבור את סולם גדר הבקר ולטייל לאורך הנחל ליד המפלים הנוספים שלמעלה. למרגלות המפל קמפינג חביב ושם ארגנו ארוחת ערב והתמקמנו ללינה.

היום השלישי - שמורת דירהוליי והפארק הלאומי סקאפטאפל

המשכנו בכביש 1 מזרחה, ביקרנו בשמורת DYRHOLAEY (דירהוליי) (8), ובה עופות רבים, תוכי ים וחול שחור. הכניסה בכביש 218, וכניסה נוספת בכביש 215 עם חוף יפה ועמודוני בזלת וגם מסעדה חביבה. בהמשך עוברים דרך העיר VIC בה ניתן להצטייד במצרכים ובדלק. חלפנו בנסיעה על פני אדמות הסחף (MYRDALSSANDUR) ושדות הלבה (ELDHRAUN). עברנו את KIRKJUBAEJAEKLAUSTUR (קלאוסטר), וויתרנו על רצפת הכנסיה במקום. גם כאן אפשר להצטייד במצרכים. המשכנו עד הפארק הלאומי SKAFTAFELL (סקאפטאפל). מומלץ להיכנס תחילה למרכז המבקרים ליעוץ נוסף על מסלולי הטיול בפארק (אנחנו הוצאנו עוד בארץ את מסלולי הטיול מן האינטרנט). הספקנו לעשות מסלול קצר בפארק, מסלול S1 - (8.5) בדרגת קושי קלה 4 ק"מ כשעה וחצי – מומלץ מאד גם לממעיטי הליכה. התמקמנו ללינה בקמפינג בתוך הפארק (כאן אין אפשרות ללינה מחוץ לקמפינג). במקומות כאלה ובכלל תמיד כדאי לבוא מצוידים במצרכים שונים, חנויות המצרכים מחוץ לערים די דלות. בקמפינג קפיטריה עם מעט מוצרי סופר ומזנון לאוכל קל- די יקר).

היום הרביעי - הפארק הלאומי סקאפטאפל

יצאנו לטיול הליכה של 7.5 ק"מ בפארק, מסלול - 6S + 2S, כארבע וחצי שעות. כולל את מפלי SVARTIFOSS, תצפית SJONARSKER, ותצפית על הקרחון SJONARNIPA.(9). יש אופציות רבות לסיורים בדרגות שונות. אחרי ארוחת הצהרים נסענו כ-20 דקות לכיוון דרום/מזרח למלון HOT1 ובו ברכה טרמומינרלית משובחת ולובי נעים לשתיית קפה. מומלץ לבילוי ערב נינוח בתנאים משופרים. חזרנו ללילה נוסף בקמפינג בפארק סקאפטאפל. (בדרך תחנת דלק קטנה עם סופר חיוני. ליד שמורת הציפורים שתכננו למחרת אין אופציית לינה למעט בדרך קמפינג שכוח אל המתאים לאוהלים כי יש בו מטבח וחד"א).

היום החמישי- שמורת ציפורים, לגונת הקרחונים ומפרץ הברבורים

השתתפנו בסיור מאורגן בשמורת הציפורים INGOLFSHOFDI (אינגולשופדי) (7), הנמצאת כ-23 ק"מ מדרום מזרח לפארק סקאפטאפל, על כביש מספר 1. יש להזמין כרטיסים מראש (6700 קרונות למשתתף), הכניסה כ-500 מ' מזרחית לחוות HOFSNES. הסיור אורך שעתיים וחצי. תמיד יפה לראות ציפורים, אבל לא בטוח שיש צורך בסיור מאורגן מסוג זה. המשכנו מזרחה בכביש הטבעתי ל- JOKUTSARLON (לגונת הקרחונים) (9), חוף יפייפה עם גושי קרחונים הקרובים לחוף. כבר לפני האתר עצמו יש מספר חניות עם שבילים אל החוף, אפשר לנצלם לטיול קצר. האתר המרכזי מרשים מאד, וכמובן שירותים ומזנון קל. משם המשכנו בנסיעה ארוכה מאד לאורך הפיורדים המזרחיים, עוברים את העיר HOFN. זוהי דרך יפייפיה עם נופים, מפלים, פיורדים וחופים מקסימים, ולכן הנסיעה איטית יחסית ולוקחת שעות רבות. בהמשך מפרץ הברבורים ALFTAFJORDUR . לא היה קמפינג בדרך. לבסוף מצאנו קמפינג מצוין שלא היה מסומן במפה בעיר DJUPIVOGUR, עם אווירה ביתית, מטבח ושירותים נקיים להפליא. מעיר זו ניתן לצאת לשיט לראות PAPEY (תוכי ים). אנחנו לא עשינו זאת, האפשרות לראות אותם מצויה במקומות רבים בצורה חופשית.

היום השישי- הפיורדים המזרחיים

המשכנו בנסיעה צפונה לכיוון העיר EGILSSTADIR (אגילסטדיר). יום זה מוקדש ברובו לפיורדים המזרחיים, נסיעה יפה מאד, אך כפי שכתבתי אורכת שעות רבות. האזור מועט בישובים, ולכן אין מקומות רבים לעצירה, כדאי להצטייד במזון. המשכנו בכביש מספר 1 עד העיירה BREIDDASVIK , שם נכנס הכביש לפנים האי. אנחנו המשכנו בכביש 96 על מנת לנסוע לאורך הפיורדים, והמשכנו בכך עד לעיירה FASKRUDSFJORDUR, וזה אכן נראה המינון הנכון. משם המשכנו אל תוך האי בכביש 96 ההופך ל- 92, צפונה ל- EGILSSTADIR . (מי שזמנו קצר, יכול שלא לסטות מכביש מספר 1 ישירות ל- EGILSSTADIR .). הנסיעה דרך ההרים בכביש 92 יפה מאד. הגענו לעיר, נסענו לאורך האגם בכביש מדרום לו, אל מפלי HENGIFOSS (הנגיפוס). (8.5). גובהם 116 מ'. במקום מסלול הליכה קצר של 2.5 ק"מ. מזג האוויר היה די גשום, הצטיידנו בלבוש חורפי ויצאנו לדרך. היה זה היום הרטוב ביותר בטיול שלנו. הגשם לא פסק, נדמה היה שאפילו יורד ברד, אולם ראינו מרחוק את המפל המרשים והמשכנו עד אליו. בדרך חזור כבר היינו רטובים, אבל הגענו אל הקמפר המושיע שלנו, עם המרחב, החימום, השולחן והגזייה. לבשנו בגדים יבשים, הכנו תה והתחממנו. היה בכייף. חזרנו לעיר EGILSSTADIR בכביש מצפון לאגם, והתמקמנו בקמפינג בעיר. הקמפינג מצוין, עם מקלחות ושירותים מעולים ולובי גדול. (אופציה לכביסה, אין אופציית בישול). (יש קמפינג גם בעיירה הסמוכה FELABEAR, לא בדקנו אותו).

היום השביעי - הפארק הלאומי הצפוני ומפלי דטיפוס

פנינו אל הפארק הלאומי בעל השם הבלתי אפשרי JOKULSARGLJUFUR. (אקרא לו הפארק הלאומי הצפוני). המלצתי ביום זה לצאת לדרך מוקדם (7.30), כיוון שהנסיעה בכביש 864 המוביל לפארק איטית מאד, והביקור בצד המזרחי של מפלי DETTIFOSS המרשימים לוקח זמן, ובכל זאת כדאי להגיע לפארק לא מידי מאוחר. יצאנו בכביש מספר 1 לכיוון מערב. הכביש עובר בין מפלים הזורמים ממרומי ההרים המושלגים סביב. בדרך, ליד העיירה SKJOLDOLFSSTADIR, לפני תחנת הדלק, יש מצד ימין מפל עצום עם P למנוחה, למרות שלא מצוין מפל. עצרנו, ויש אפילו שביל קצר מסודר המוביל למפל. כיוון שלא זכה לשם, קראנו לו מפל ALONFOSS,(8.5) כשם משפחתנו. משהו עצום. המשכנו מערבה, ובכביש 864 פנינו צפונה (ימינה) אל מפלי DETTIFOSS (דטיפוס) (10) לתצפית ממזרח. אלה מפלים מרשימים ביותר, הגבוהים באירופה. הדרך המובילה אליהם כביש 864 משובש מאד. (אין אפשרות מעבר ממזרח למערב או להיפך). לאחר סיור במפלים המשכנו צפונה אל הפארק. מרכז מידע בכניסה- כדאי להתייעץ. הספקנו רק מסלול אחד, מסלול A3 (כי לא יצאנו מספיק מוקדם בבוקר), הוא המסלול לאורך מצוק ASBYRGI (8.5). בהמלצת מרכז המידע הלכנו לישון בקמפינג הדרומי יותר, על כביש 862. הדרך לשם משובשת, הקמפינג מבודד ויש בו רק שירותים. (הקמפינג הצפוני נמצא קרוב למרכז המידע, במקום מרכזי יותר ועם מקלחות). בכל אופן, מקום שווה ביותר לטייל בו למחרת.

היום השמיני - חגיגה גיאולוגית ותצפית נוספת על המפלים

בבוקר עשינו טיול הליכה יפייפה בחלק הדרומי של הפארק (9.5). מדובר בחגיגה גיאולוגית של בזלת ועמודונים משושים. בהמלצת הפקחית, החלטנו להמשיך מערבה בדרך העוקפת (כביש 85 ואחריו 87) דרך העיר HUSAVIK ואגם MYVATN. (מסתבר שכביש 862 אמנם השיל מעצמו את ה- F אך לא את השיבושים). הדרך אכן הייתה ארוכה אולם מקסימה ביופייה כך שקיבלנו גמול. ב- HUSAVIK אפילו לא עצרנו (אם כי נראית עיר יפה), הגענו ל- אגם MYVATN (מיווטן), ונכנסנו למרכז המבקרים הממוקם ליד תחנת הדלק בצפון האגם. חשוב להיכנס להתייעצות ולקיחת מפה כי האזור מלא באתרים. כיוון שהיום ארוך, המשכנו מזרחה וצפונה אל מפלי DETTIFOSS (דטיפוס) (10), הפעם מן הצד המערבי שלהם (חלק הכביש 862 המוביל אליהם מדרום נסלל כהלכה). התרשמנו שוב מן המפלים, ואז בלו"ז מתוקתק חזרנו ל- אגם MYVATN (מיווטן) אל ברכת השחייה העירונית, נהנינו מברכות חמות וממקלחת משובחת, והמשכנו אל הסופרמרקט בתחנת הדלק בצפון האגם, הפתוח עד שעה 22.00 –אמצע היום. התמקמנו בקמפינג בצפון האגם (יש שם שלושה) על שפת האגם, שרובו צעירים עם אוהלים אך גם מבוגרים רבים. ניצלנו את המקום גם לכביסה – נוח מאד, מוסרים בקבלה ומקבלים נקי ומקופל (אפשר למסור שם כביסה גם אם ישנים בקמפינג אחר).

היום התשיעי- אגם מיווטן

טיילנו באתרים סביב אגם MYVATN (מיווטן) עם כיוון השעון. היה יום גשום, אולי בגלל זה הספקנו הרבה. HVERIR - אתר של תופעות טרמומינרליות, HVERFJALL (9)– מכתש הר געש כבוי: מטפסים למעלה והולכים על שפת הלוע, DIMMUBORGIR (8.5)– המצודה השחורה אתר של צורות לבה מאובנות, יחיד בעולם, SKUTUSTADIR (7.5)– שקעי הירח אתר עם שקעים שגם הם כנראה מכתשי הר געש. כל האזור מרשים מאד, גם האגם עצמו. במקום עופות מים וברווזים. (לחובבי המרחצאות – במקום אתר תיירותי של מעיינות חמים). המשכנו מערבה לכיוון AKUREYRI, בדרך עצרנו במפלי GODAFOSS (גודפוס) (9), מרשימים ביותר. לפני הכניסה פונדק דרכים נעים עם חלונות תצפית אל המפלים. סמוך ל- AKUREYRI התמקמנו בקמפינג מחוץ לעיר (HAMRAR) על כביש 821 מול שדה התעופה (סטייה קלה דרומה אך מומלץ ביותר, מטבח נקי, נעים וחמים. מימין לבאים מצפון).

היום העשירי- חצי האי וטנסנס ותצפית על כלבי הים

המשכנו מערבה בכביש מספר 1 אל מוזיאון בתי הדשא GLAUMBAER (8)המתאר את בתי האיסלנדים הראשונים (כניסה צפונה בכביש 75). בהחלט מרשים. אגב זה המקום הראשון בו שילמנו כניסה. בכל הפארקים הלאומיים הכניסה חופשית. במקום בית קפה משובח מומלץ. חזרנו לכביש 1 מערבה, נכנסנו בדרך לכנסית VIDIMYRI (מיותר), והמשכנו לחצי האי VATNSNES (וטנסנס). (9). הקפנו אותו בכביש הטבעתי שלו 711 בניגוד לכיוון השעון (אפשר להיכנס גם בכביש 717). שמורות כלבי הים הטובות הן ILLUGASTADIR ו- SVALBARO. (בחלק הצפון מערבי של חצי האי). ראינו גם את הסלע המוצק HVITSERKUR, ואחד נוסף HVAMMSTAGI, מהם התרשמנו מרחוק. בדרך "מתקפה" מרשימה של שחפיות הקוטב הקולניות. המשכנו מעט וחנינו בקמפינג די נידח בעיירה BORDEYRI בתחילת כביש 68. בהחלט לא מומלץ, שירותים בלבד. (עצרנו בגלל השעה המאוחרת. מומלץ להמשיך עוד כשעה צפונה ולחנות בעיר HOLMAVIK).

היום האחד עשר- הפיורדים המערביים ומפלי דיננדי

קמנו ליום שמש נעים ונח. יצאנו צפונה ואח"כ מערבה בכביש 68 המתחבר בהמשך ל- 61, אל הפיורדים המערביים. מסלולי טיול רבים אינם כוללים חלק זה, אולם אנחנו ממליצים עליו בכל פה. זוהי דרך מקסימה עם נופים מדהימים (9): הרים מושלגים, פיורדים עם מפרצים, יפים והרבה ציפורים ועופות. למרבה הפלא גמענו קילומטרים רבים למרות שממש לא נסענו מהר ועצרנו הרבה. הגענו אל העיר ISAFJORDUR. (מכאן ניתן לצאת לשיט לראות ציפורים באי VIGUR. יוצא פעם ביום בשעה 14.00- יש לתכנן בהתאם. אנחנו ויתרנו על כך. רואים בדרכים ובאתרים כל כך הרבה ציפורים שניתן לוותר). בעיר ברכת שחיה מענגת עם ברכה חמה – מומלץ ביותר. סיימנו רחצה בשעה 19.00. השמש האירה באור יום חזק ולכן המשכנו הלאה בלי בעיה. ירדנו בכביש 60 דרומה תחילה במנהרה שהייתה כמו לקוחה מתוך סרט אימים, עם פיצול מפתיע באמצע וכביש צר המותר לשני הכיוונים. מידי פעם M (מפרצי חנייה) תוך שסומכים על הנהג האיסלנדי האדיב, וזה אכן עבד טוב. (בדיעבד שמנו לב שניתן במקום במנהרה לנסוע בכביש רגיל המקביל לה מדרום באותו אורך – אולי עדיף). המשכנו דרומה בכביש 60 אל מפלי DINJANDI (דיננדי) (10). הנהיגה קשה, יש לנהוג בזהירות. הדרך היפייפיה עולה אל מרומי ההרים המושלגים בגובה 745 מ', די מפחיד, ומשם יורדת אל הפיורד הענק ARNARFJORDUR)). אידיאלי לפיקניק. הגענו אל המפלים המדהימים, הדומים לשמלת רקדנית פלמנקו, בשעה 21.00. אור היום דמה לשעות צהרים ולכן עלינו אל המפלים וטיילנו באזור עד 22.30. בשעה 23.00 ישבנו למרק באור מלא, ואחריו השקפנו אל המפל הענק מצד אחד ואל הפיורד מן הצד השני. מהמם! אין מקום מקסים מזה להעביר בו את הלילה. (הקמפינג ממש למרגלות המפלים, ללא תשלום, שירותים בלבד, כנהוג באתרים מבודדים).

היום השניים עשר - צוק לאוטראביארג

קמנו שוב ליום שמש נעים (משיחה עם התושבים, מסתבר שמערב האי כללית חם יותר). לאחר קפה של בוקר למרגלות המפלים שמנו פעמינו דרומה ומערבה אל LATRABJARG BIRD CLIFFS (צוק לאוטראביארג) (9.5). זוהי הנקודה המערבית ביותר באיסלנד ובאירופה כולה. הנסיעה דרומה בכביש 60 עד עיירת הנמל BRJANSLAEKUR (אליה נחזור לשם הפלגה דרומה), והמשכו מערבה בכביש 62, ודרך עפר 612 עד סופה. הנסיעה קשה למדי, כבישים צרים דו סטריים ותהום ללא גדר בטיחות, ויש לנסוע בזהירות רבה. אולם האתר הוא באמת מקום מקסים. ציפורים רבות מקננות, גוזלים רבים ושחפיות הקוטב הנוחתות על ראשי האנשים על מנת להגן על גוזליהן (מקלות ההליכה זכו לשימוש נוסף כנשק הגנה). בסוף הביקור חזרה באותה דרך אל עיירת הנמל BRJANSLAEKUR להפלגה דרומה (מומלץ להזמין/לקנות כרטיסים למעבורת בדרך הלוך, או מראש באינטרנט). בשעה 19.00 עלינו להפלגה של שעתיים וחצי לחצי האי SNAEFELLSNES (סנאפלסנס), חוויה בפני עצמה. בביתן הנמל בית קפה נעים, וגם על המעבורת יש מזנון. המעבורת מגיעה לעיר STYKKISHOLMUR, ובה כמה קמפינגים. (אנחנו המשכנו מערבה, כביש 58, 54 , כי היה חג מקומי והיה צפוף, וחנינו בקמפינג ב- GRUNDARFJORDUR, צפוף גם הוא. אם באים בהפלגה של הצהרים, מומלץ לנסוע עוד מערבה לקמפינג בעיר OLAFSVIK - מומלץ). גם אם נראה כאילו תכנית היום הזה הייתה ארוכה ועמוסה, אנחנו הספקנו אותה בקלות רבה ביום אחד. הפלגת הערב בשעה 19.00 חוסכת יום טיול, ועדין ניתן ליהנות מיפי ההפלגה כי יש אור.

היום השלושה עשר - חצי האי סנאפלסנס

חצי האי SNAEFELLSNES (סנאפלסנס). בעיקרון הטיול הוא הקפה של חצי האי בכביש הטבעתי לאורך החוף, כאשר רב האתרים מרוכזים בחלק המערבי. נסענו מערבה ונכנסנו למרכז מבקרים בעיר OLAFSVIK. מרכז דל ושירות לא מקצועי. הצטרפנו לסיור למרומי קרחון SNAEFELLSJOKULL (8) עם חתול שלג (רכב מיוחד דמוי טרקטור ועגלה). הסיור יוצא מ- ARNARSTAPI. נסענו לשם בדרך עפר 570 דרומה. (פתחנו את היום בסיור עקב אילוצי לו"ז הסיור, אבל נכון יותר להקיף תחילה את הפינה המערבית של חצי האי על אתריה ואז להגיע ל- ARNARSTAPI). מזג האוויר היה שמשי מדהים, ממש אידיאלי לסיור על קרחון. זוהי חוויה מיוחדת, וחתול השלג מגיע ממש עד הפסגה. כדאי להצטייד בלבוש חם כי הרכב פתוח. שירות החברה היה טוב. לאחר הסיור בקרחון, יצאנו לטיול הליכה מ- ARNARSTAPI ל- HELLNAR (הטנר) (10). 2.5 ק"מ כל כיוון לאורך מצוק הפיורד. מדהים! מראות ממש מופלאים, נופים וציפורים. מומלץ מאד. למתקשים בהליכה אפשר לעשות רק 1-1.5 ק"מ, ולמתקשים מאד אפילו מרפסת התצפית הראשונה ועוד 250 מ' זה יפה מאד. חזרנו בנסיעה דרך רצועת החוף המערבית, כביש 574, ללא עצירות (נדחה למחר). התמקמנו בקמפינג מצוין בעיר OLAFSVIK, שירותים משופרים ומטבח מצוין, מומלץ מאד. גם שחפיות הקוטב במקום. (בעיר גם ברכת שחיה שניתן לנצל).

היום הארבעה עשר - חצי האי סנאפלסנס ועיירת הנופש הלנר

שוב התעוררנו ליום שמש נהדר. יצאנו ליום טיול נוסף בחצי האי SNAEFELLSNES (סנאפלסנס) לאורך רצועת החוף המערבית. ביקרנו בכמה אתרים לאורך החוף (9.5), כולם ראויים לביקןר: SKARDSVIK – אתר קינון עם מגדלור, BERUVIK - מכתש הר געש, DRITVIK- אתר חוף עם חול שחור וספינה טרופה, אפשרות להליכה של 1 ק"מ לכל כיוון למקום שהיה פעם כפר דייגים. המשכנו בנסיעה מערבה אל עיירת הנופש HELLNAR- מקום סיום טיול ההליכה מאתמול. מכאן ניתן לראות את אתר הקינון מלמטה (מן הים) למעלה בשונה משאר הפעמים (9.5). קינחנו בקפה ועוגה בבית הקפה הצופה אל המפרץ (מומלץ). המשכנו מערבה ובשעות אלה של בין ערביים טבלנו בברכות הטרמומינרליות על כביש 54 ליד העיירה LYSUHOLL- הנאה צרופה. המשכנו מערבה והתמקמנו בקמפינג (בעל מבנה של מחנה ספורט) בסמוך לעיירה GERDUBERG (ליד הפנייה לכביש 567). כדאי לשים לב שבכל הדרך מחצי האי אין עיר גדולה לקניית מצרכים, כך שכדאי להצטייד מראש.

היום החמישה עשר - בריכות מים טרמומינרליות בשמורת REYKJANESFOLKVANGUR

יום הטיול האחרון שלנו היה גם הוא יום שמש נעים. המשכנו דרומה בכביש 54, הצטיידנו במצרכים בעיר BORGARNES, ופתחנו שולחן פיקניק ארוחת בוקר מול נוף הים. המשכנו כשפנינו דרומה אל חצי האי REYKJANES מדרום לריקוויק. התחברנו לכביש מספר 1, 41, ושמאלה דרומה בכביש 42 אל שמורת REYKJANESFOLKVANGUR . הגענו לאתר KRYSUVIC- אתר ברכות טרמומינרליות. הפעם היה זה יום שמש נעים ביותר כך שחווינו זאת אחרת. טיפסנו למעלה – גם שם היו ברכות וגם נוף משגע. המשכנו מערבה בכביש 427 והתמקמנו ללילה האחרון בקמפינג מעולה ליד העיר GRINDAVIK. ממוקם 20 דקות משדה התעופה הבינלאומי KEFLAVIK (הנמצא ממערב לריקוויק), ומומלץ מאד ללילה שלפני הטיסה. יש בו שירותים נוחים, מטבח מרווח ומאובזר והרבה מקום להתארגנות.

היום האחרון - טסים הביתה

טיסת בוקר בשעה 7.30 . הדרך לשדה התעופה קצרה וברורה, בכל זאת עדיף להתייעץ ערב קודם עם משרד הקמפינג. החזרת הרכב פשוטה לחלוטין – ללא צורך לפגוש מישהו, רק להשאיר במגרש החנייה במקום שנאמר לנו. טסנו דרך הלסינקי ונחתנו בישראל בשעה 3.00 לפנות בוקר (30.7.15). משך הטיסה הארוך נבע מאילוץ של המתנה ארוכה בהלסינקי.