הקפת איסלנד בחודש

אנחנו שלושה סטודנטים שיצאו לטייל בחופשת קיץ, החל מסוף אוגוסט ועד אמצע-סוף ספטמבר 2022

תאריך הטיולSeptember 2022
עונה מומלצתקיץ או סתיו

לוגיסטיקות ופרטים טכניים

רכב:
שכרנו דאציה דאסטר 4x4, על מנת להיות מסוגלים להיכנס להיילנדס בכבישי ה-F ולהיות עם יותר חופש. יחד עם כל הביטוחים (פרט לsand&ash) עלה לנו כ500 שח ליום השכרה.

לינה:
הקפנו את האי נגד כיוון השעון, וכל כמה ימים החלפנו הוסטל/גסטהאוס בו התארחנו ללילה (חלק היו חדרים משותפים, חלק פרטיים עם מקלחות ומטבח משותף וחלק פרטיים לגמרי). רוב מוחלט של ההוסטלים שהיינו בהם היו מעולים!
בממוצע, לינה של לילה אחד לאדם עלתה לנו 140 שח.

טיולים:
בכל יום יצאנו לטייל, לפעמים כמה טיולים באותו יום. להערכתי בממוצע טיילנו כ10 ק"מ ביום. היו ימים שהיו יותר תיירותיים באופי וכללו מספר נקודות "גיחה" קצרות בהן ביקרנו יחד עם שאר התיירים.
למזלנו ברוב המוחלט של הימים לא ירד גשם, אז לא היינו צריכים לשנות תוכניות. היה יום בודד של מבול בכל האיזור שלנו אז בילינו אותו ברייקביק. בשאר הימים היו ממטרים/ גשם קל וזה לא מנע מאיתנו לטייל.
השתמשנו באתר AllTrails בשביל למצוא את המסלולים ואת התיאורים שלהם. באתר ניתן לקרוא ביקורות מהימים האחרונים על כל מסלול, להוריד קובץ GPX שלו (ניתן לפתיחה באמצעות אפליקציית Outdoor active למשל), ולנווט לקורדינטות ההתחלה של המסלולים. רוב המסלולים היו מסומנים היטב, אך בחלקם היו פיצולים לא ברורים שבהם נאלצנו להשתמש בקובץ הניווט.

קניות:
את רוב הקניות שלנו עשינו ברשת Bonus, שנחשבת לזולה ביותר (מחירים דומים לאלו של רשתות השיווק בארץ). לאורך היום אכלנו סנדוויצים, פירות וחטיפים, ובערב בישלנו לעצמנו בהוסטלים/ אכלנו במסעדה.
חשוב לבדוק מראש איפה יש סופר בדרך שלכם - נתקלנו במצב בדרום מזרח איסלנד (ליד Skaftafell) שלא היה לנו רשת סופרים קרובה (מרחק נסיעה לסופר של שעה לכיוון), והיינו צריכים לנסוע למכולת 20 דקות לכיוון. המכולת הייתה גם יקרה וגם לא הכילה הרבה מוצרים בסיסיים.

מסעדות:
לא אכלנו הרבה במסעדות, אבל ככלל הן היו יקרות (לא כי בחרנו מקומות פנסיים) ולא טעימות במיוחד. ביחס לישראל המחירים דומים, אבל מקבלים מנות קטנות יותר (נפוץ בהמבורגרים בעיקר).

דלק:
מעולם לא נתקלנו במחסור בתחנות דלק. על כביש 1 פרוסות המון תחנות, כשהמקסימום מרחק שאני זוכר בין שתי תחנות הוא שעה נסיעה. אם תמיד תדאגו להיות עם יותר מחצי מיכל דלק אתם תהיו בסדר (פרט לנסיעות להיילנדס אליהן חובה לצאת עם מיכל מלא). הדאסטר שקיבלנו היה על דיזל והיה מאוד חסכוני (פחות מ5 ליטר ל100 קמ).

המסלולים והמקומות הכי שווים בעינינו

הרשימה מסודרת כרונולוגית ולפי איזוררים ולא לפי עדיפות:

איזור רייקביק:
Mount Esja - מסלול לא פשוט של 7 ק"מ עם 700 מטר טיפוס, 20 דק נסיעה מרייקביק. הנוף שרואים מהפסגה ייחודי - עמק ירוק ומרהיב.

Glymur Waterfall - מסלול של 7 ק"מ שעולה ליד הנחל אליו נשפך המפל, נמצא 50 דק נסיעה צפונה מרייקביק. המפל בגובה של 198 מטר (הכי גבוה באיסלנד/השני הכי גבוה) והוא מרהיב וייחודי.

Blue lagoon - אמנם החוויה עולה לא מעט, אבל היא איכותית מאוד וייחודית. מקבלים מסיכת בוץ ומשקה ללא תוספת תשלום.

דרום מערב איסלנד:
Reykjadalur - מסלול של 8 ק"מ (4 הלוך ו4 חזור) בעמק גיאותרמי ויפהפה, שבסופו (אחרי עלייה של 4 ק"מ) מגיעים לנחל חם שניתן ומומלץ להתרחץ בו. מסלול מעולה לקינוח של יום טוב.

Kerlingarfjall (Hverdallir) - מסלול בהיילנדס של 12 ק"מ עם 570 מטר טיפוס. מתחילים בטיפוס שממשיך לקטע קצר של הליכה על קרחון, ובסוף המסלול מגיעים לעמק המעשן Hverdallir. אחד המסלולים הכי יפים בעינינו. אנחנו התחלנו מKerlin ועלינו לHverdallir, אבל ניתן לחנות בHverdallir ולעשות מסלול של 4 קמ מעגלי שם (המסלול שלנו הכיל אותו). אם אתם לא רוצים לחזור לאוטו שבKerlin תוכלו לקחת טרמפ עם אחד התיירים האחרים לKerlin, הם ישמחו.
חשוב: דורש רכב 4x4

Braurfoss Waterfall - מסלול מישורי של 6 ק"מ, שמוביל אל המפל. מדובר במפל ייחודי, שכן המים בו בצבע תכלת בוהק והוא מצטלם יפהפה.

Strokkur (Geysir) - נקודת גיחה (3 דק הליכה מהחנייה שליד הכביש) בה ניתן לצפות בגייזר סטרוקור מתפרץ. הגייזר מתפרץ כל כמה דקות, וסביבו נמצאים עוד גייזרים רדומים נוספים שמעלים עשן. עצירה מומלצת בהחלט - זה הגייזר היחיד שראינו שהתפרץ.

Fimmvorduhals - מסלול של 26 ק"מ עם 1000 מטר טיפוס ו800 מטר ירידה. המסלול מתחיל ממפל Skogafoss המרהיב ומסתיים בעמק Thorsmork. המסלול יפהפה כיוון שעולים לאורך נחל ונתקלים במספר דו ספרתי של מפלים מרהיבים בדרך, כל אחד בפני עצמו. בסיום המסלול יורדים לעמק Thorsmork היפה. חשוב: צריך להזמין מראש אוטובוס שיחזיר אתכם לנק ההתחלה, עלה לנו 8000 קרונות לאדם.

איזור דרום איסלנד:
Landmannalaugar - חיברנו את המסלולים של Brennisteinsalda וBláhnjúkur, סהכ 11 ק"מ עם 600 מטר טיפוס. הנופים היו מאוד ייחודיים ביחס למה שראינו בשאר הטיול ומאוד יפים בעינינו.

איזור דרום מזרח איסלנד:
Svartifoss - מסלול של 4 ק"מ (הלוך חזור) למפל שמזכיר את בריכת המשושים רק עוצמתי יותר. מסלול קצרצר שמוביל למפל ממש יפה ולכן מומלץ.

Glacier walk skaftafell - הליכה על קרחון צמוד לקרחון הגדול והמפורסם vatnajokull. צריך להזמין מקום מראש, עלה לנו כ270 שקל לאדם. בעינינו החוויה ייחודית ולכן מומלצת. ניתן לטפס על כל קרחון באיסלנד לבד אבל זה דורש יכולות טיפוס, ציוד, וניסיון שאין לרוב המטיילים הפשוטים.

איזור צפון מזרח איסלנד:
Storuro - מסלול של 9 ק"מ (הלוך חזור) לנקודת תצפית יפיפיה על אגם כחול עם איים מוזהבים. עשינו את המסלול בערפל מוחלט אז קשה לנו להעיד על המסלול עצמו, אבל הנקודה שאליה מגיעים מדהימה.

Laugarfell - מסלול מישורי של 8 ק"מ ממנו אפשר לראות את קרחון vatnajokull. המסלול מלווה קניון עמוק מרוצף במשושים אליו מתנקזים מים ממגוון נחלים במפלים בגדלים שונים. השילוב בין המים השקופים שמגיעים לבין השצף האפור שזורם בקניון מרהיב.

Laugavellir - מפל חם ייחודי ומדהים. מפל קטן שנשפך לתוך בריכה חמה עם נוף יפה. קצת קשה למצוא את המקום, אבל מה שאנחנו עשינו זה לנסוע על כביש F910 עד שאתם מרוחקים כ1.5 קמ מהמעיין (תזהו לפי גוגל מפות) ואז לחפש מעין צומת בה אפשר לפנות לכביש צר שמוביל לחנייה של המעיין.

מייוטאן:
אין :(
האיזור עצמו היה מאוד מתויר ונחמד, אבל אין באמת מה לעשות שם יותר מיום אחד. לדעתנו הנופים שם לא ייחודיים לאיסלנד ולא מחדשים.

הפיורדים המערביים:
החוויה והנופים כן היו שונים, אבל המסלולים ככלל לא מאוד הרהיבו אותנו ואנחנו לא בטוחים שהנסיעות הארוכות היו שוות את זה. יש לקחת חלק זה בעירבון מוגבל כי בשלב הזה היינו בסוף הטיול והיינו יותר עייפים.

חצי האי סנייפלסנס:
רק מסלול אחד בחצי האי זוכה באוסקר. ככלל, חצי האי הזה הוא "מיני איסלנד", כי יש שם את כל הסוגים של הטבע והנופים (חוץ מאלו של ההיילנדס) שראינו באיסלנד. לכן, אם אתם עושים את כל ההיקף לדעתינו אין מה להגיע אליו. אם אתם בכל זאת רוצים להגיע - לדעתינו יום אחד ארוך יספיק.

Rauðfeldsgjá Gorge - מסלול של כ-2 ק"מ המתחיל בהליכה קצרה מאוד לנקיק. המסלול כולל הליכה מאתגרת בתוך הנקיק: טיפוס מאתגר בין סלעים תוך כדי הימנעות מהרטבת הנעליים, טיפוס בין אבנים תוך היעזרות בקירות הנקיק הצר. האתגר הוסיף מאוד לחוויה והסתכלות מקרוב על תצורת הטבע הייתה מאוד יפה.
ההליכה בעומק הנקיק דורשת אתלטיות ולא מיועדת לבעלי לב חלש. בכל מקרה אפשר להסתובב בכל נקודה ולחזור בדרך ממנה הגעתם.

המסלולים והמקומות להגיע אליהם אם יש לכם אקסטרה זמן

Fagradalsfjall - הר הגעש שהתפרץ בקיצים של 2021 ו-2022. אנחנו הגענו אליו לאחר שההתפרצות הסתיימה. מה שראינו זה לבה שרובה קשה וחלקה מתקשה ומעלה עשן. ישנם מקומות רבים אחרים באיסלנד בהם תראו שדות לבה ועל כן המקום לא ייחודי בעיניי, אלא אם מגיעים אליו בזמן התפרצות.

Múlagljúfur Canyon - קניון יפהפה שניתן לראות בנקודה הגבוהה שלו את קרחון vatnajokull.

Jökulsárlón והDiamond beach- לגונת הקרחונים וחוף היהלומים. שווה לעצור בדרך ולהסתכל בכל מקרה (לא חייבים לעשות שם מסלול). אנחנו נפלנו על יום עם ערפל אז לא כל כך הצלחנו לראות.

Hverfjall - מכתש באיזור אגם מייבטאן שהיקפו כ4 ק"מ. בעינינו המכתש היה יפה ומיוחד בגלל הגוונים השונים של השחור שהיו בו.

Godafoss - מפל חמוד שההליכה אליו היא כק"מ לכיוון. שווה לעצור בדרך.

Valagil Waterfall - מסלול של כ4 ק"מ (הלוך חזור) למפל בפיורדים המערביים. אנחנו ראינו שהמסלול ממשיך אחרי המפל אז באופן ספונטני המשכנו בו והגענו לעמק מרהיב הרבה יותר (זה דורש ללכת עוד 2 קמ לכיוון אבל לגמרי שווה את זה).

Sandafell Mountain - הר נחמד שממנו רואים חלק מהנופים של הפיורדים המערביים. מסלול של כ5 קמ סהכ עם כ200 מטר טיפוס.

Dynjandi - מפל ייחודי בפיורדים המערביים (הליכה של כק"מ לכיוון). המפל מאוד גבוה ומאוד רחב. הבאסה זה שאם לא תכננתם להגיע לפיורדים המערביים תצטרכו לנסוע הרבה בשביל להגיע אליו.

Kirkjufell - הר יפה עם מסלול קשוח שעולה עליו. מסלול של כ5 קמ עם כ400 מטר טיפוס משופע.

המסלולים והמקומות שהיינו מוותרים עליהם

Rauðhólar - מסלול קצר ליד רייקביק בו רואים סלעים ואדמה אדומים, משהו שאמור לתת תחושה שאתם במאדים. לא מאוד התלהבנו.

Thingvellir - אמנם הפארק יפה, אבל הוא מאוד מתויר ולא רואים בו דברים ייחודיים שלא תראו במקומות אחרים באיסלנד.

Geothermal Park Hveragerði - הפארק הגיאותרמי שנמצא מאחורי המסלול של Reykjadalur. בעינינו מספיק לחוות את אחד מהם, ו-reyk לוקח כי יש בו גם נחל חם שאפשר להיכנס אליו.

Þakgil - מקום יפה אך לא מאוד ייחודי בנופים שלו לדעתנו.

Black sand beach in vik - משום מה הוא נחשב כיעד תיירותי מרכזי. אנחנו בכלל לא התלהבנו, כי מדובר בעיקר בחוף ים עם חול בצבע שחור ולא מעבר.

Fardagafoss - מפל חמוד אך לא מאוד ייחודי.

Hengifoss - כנ"ל

Stuðlagil Canyon - קניון שמורכב מאבנים בצורת משושה. המקום יפה ומרשים אבל לא ייחודי מאוד כי תראו הרבה אבנים בצורת משושה במקומות אחרים באיסלנד.

Krafla - הר געש קטנטן שמוקף בשדה לבה, לא היה ייחודי מבחינתנו.

Hverir - פארק גיאותרמי קטנטן באיזור מייבטאן. לנו הספיקו הפארקים שליד reykjadalur וhverdallir והפארק הזה לא היה מאוד שונה בנוף.

מה נעשה בפעם הבאה באיסלנד

טרק laugavegur - אנחנו מאוד התלהבנו מההיילנדס וככל שניתן לחוות מהם יותר כנראה שגם יותר טוב.

טרק בשמורת הטבע Hornstrandir (בצפון הפיורדים המערביים) - אנחנו לא יודעים הרבה על המקום אבל הבנו שהוא מומלץ מאוד למי שיכול להרשות לעצמו.

ניקח רכב 4x4 גדול יותר (למשל land rover) כדי להגיע למקומות בהיילנדס שהדאסטר לא מסוגל להגיע אליהם (כמו מכתש לאקי, אסקייה וחבריהם)

• סופרים - לוודא שאתם מצטיידים מראש אם אין סופר קרוב להוסטל/ קמפסייט שלכם
  • דלק - לשאוף להישאר עם לפחות חצי מיכל ולצאת להיילנדס רק עם מיכל מלא
  • רכב - הדאסטר הוא מעולה אם רוצים לטעום מההיילנדס. הוא נוח ומאוד חסכוני בדלק.
  • כבישים - יש הרבה מצלמות מהירות והכבישים גם ככה מסוכנים (לרוב אין שוליים בכלל ואין מעקה בטיחות) אז סעו לאט
  • לתכנן מראש את הטיולים לפי ימים בארץ (אלא אם אתם ישנים בvan שלכם) - יכול לחסוך שעות רבות של נהיגה בכבישים בגלל חוסר תכנון. צירפנו קובץ של התכנון שלנו עם רוב הטיולים שעשינו שמכיל קישורים לאתרי הAllTrails שלהם.