איסלנד חורף - ינואר 23

טיול רכוב/רגלי של 9 ימים באיסלנד מהקצה המערבי עד לקצה הדרום-מזרחי. מבחינתי יש איסלנד חורף ואיסלנד קיץ - הנופים שונים, האווירה שונה והסגנון טיול שונה בהמשך אכתוב מה היתרונות החסרונות של חורף מול קיץ

עונה מומלצתלמי שרוצה לחוות את החורף של איסלנד - ינואר עד פברואר

יתרונות וחסרונות לטייל בחורף

יתרונות -
עלויות - הכל פשוט זול יותר משמעותית - טיסות, השכרת רכב, לינה, אטרקציות, אוכל וכל מה שאתם יכולים לחשוב עליו

נופים(תמונות כהוכחה) - אין לי מילים לתאר, תסתכלו בתמונות ותבינו שאין דבר כזה בשום מקום אחר בעולם

זוהר צפוני - הסיכויים בחורף יותר גבוהים, זה לא מבטיח שתראו אבל זה מגדיל את הסיכויים שלכם (אנחנו ראינו פעמיים לאורך כל הטיול)

מיעוט תיירים - איסלנד בקיץ מפוצצת בתיירים שמגיעים לכל פינה ואטרקציה באי. אנחנו הגענו לאתרים המפורסמים ביותר והיינו שם לבד כאילו המקום שלנו

חסרונות -
סכנה לסופות וחסימות כבישים - אירוע דיי נפוץ בחורף, מינואר זה פחות קורה וכשאנחנו היינו לא היו שום חסימות על הכביש. יש דרכים מאוד פשוטות לעקוב אחרי זה ולנצח את זה אם זה יתקיל אתכם

קור - קר, לצאת מהרכב אפילו לתדלק דורש עלייה על ציוד שתקח לכם כמה דקות טובות

טרקים - מרכז איסלנד (היילנדרס) סגור בחורף אז מי שמחפש לחוות הכל ברגל לא יצליח בחורף ( אנחנו בכל זאת כן הצלחנו לעשות כמה טיולי יום רגליים)

שעות אור - הזריחה רק באזור 10:00 והשקיעה כבר ב17:30

רקע והתארגנות

טיסה - יש טיסות לוקוסט של וויז, עושים קונקשן בלונדון והמחיר להלוך חזור יצא לנו רק 260 דולר(!), תחפשו טוב בskyscanner ואתם תמצאו טיסות במחיר דומה
רכב - חובה, על תבנו על תחבצ כי זה לא קיים מחוץ לעיר, ההשכרה לא זולה אבל שווה את זה
ביגוד -בחורף הטמפרטורות יכולות להגיע לעד מינוס 15 מעלות, עם ביגוד מתאים זה סביל - טרמי חולצה ומכנס, מעל מיקרו פליז ומעל מעיל טרמי, ביחד עם כובע גרב וכפפות טובות לנו זה היה מספיק כדי שלא יהיה קר
מחייה - יש מלא הוסטלים טובים ועיירות קטנות על הדרך שבקלות מזמינים דרך בוקינג, מבחינת אוכל ושתייה תהיו מוכנים למחירי דיזינגוף בשישי בלילה

***דגש חשוב - כנראה שחלק מהשמות שכתבתי לא מדויקים, קשה לתרגם את איסלנדית לעברית***

יום ראשון - פארק תנגלוויר > הגייזר המפורסם > מפלי גולפוס > secret lagoon

נחתנו מוקדם בבוקר בריווקיוק אספנו את הרכב ויצאנו ישר לדרך.
פארק תנגלוויר - פארק פתוח להליכות מסביב לאגם קפוא, יש כמה מסלולי הליכה נחמדים לעשות שם, בכניסה לפארק יש מוזיאון קטן בכניסה שמספר על המקום
משם המשכנו לגייזר שמתפרץ כל 7 דקות והאמת בערך כל כמה דקות יש התפרצות מרשימה של מים ואדים, אין באמת יותר מידי מה לעשות שם. ראית התפרצות אחת - ראית את כולן
מפלי גולפוס - מפלים עצומים, יש בכניסה חנות מזכרות וחנות קפה קטנה ליד החניה שנמצא מרחק הליכה קצר מהמפלים, ללא ספק המפלים המרשימים ביותר שראינו בטיול
משם סיימנו את היום הלגונה הסודית(אני מרחיב טיפה יותר על כל עולם המרחצאות החמים בהמשך) הלגונה היא באמת יחסית סודית ולא מוכרת, היא בכלל לא מתויירת ומלאה במקומיים, יחסית קטנה לשאר המרחצאות ולמי שמחפש משהו אותנטי - זה המקום
בלילה ישנו בעיירה שנראית fludir ב guest house fludir. מקום חמוד עם אחלה ארוחת בוקר וקרוב לבר/מסעדה היחיד שנמצא בעיירה
ושם ראינו בפרק הראשונה את הזוהר הצפוני

יום שני - מפל urriohfoss > מפל seljafoss > טיפוס על קרחון solheimajol

באיסלנד יש כמה קרחונים גדולים בעיקר בדרום האי, על הקרחונים אפשר לעשות הרבה אטרקציות כגון טיפוס/הליכה/ כניסה למערות קרח ועוד הרבה
אנחנו ביום הזה עשינו טיפוס על הקרחון - פעילות מטורפת שחבל לא לעשות
התחלנו את היום השני מפלים, באיסלנד לא נמאס לך ממפלים, כל אחד נראה אחרת ובמיוחד כשהם קפואים
משם נסענו לקרחון הגדול - יש הרבה חברות שאפשר לסגור איתם את הטיול הזה, אנחנו סגרנו עם "troll expeditions" - מומלץ, לא לקחנו הרבה ביחס לשאר החברות והקבוצה לא היה גדולה מידי אז יצא שכל אחד הספיק לטפס הרבה ומהיר
על הטיפוס עצמו - חוויה שאי אפשר לעשות בשום מקום אחר שקרוב לארץ, זה לוקח בערך 4-5 שעות כולל ההליכה על הקרחון עד לנקודה שמתחילים לטפס
משם כבר הגענו בערב לעיירה VIK ואת הלילה עשינו ב arsalir guest house , בית פרטי של מישהו שהפך כל חדר ליחידת דיור, בעל הבית היה נחמד ועזר לנו מאוד בתכנון קדימה של שאר הטיול ובמקביל פגשנו עוד מטיילים. בויק - black crust pizza מומלץ, אחלה בר פיצה

יום שלישי - חופי VIK > שמורת Skatafalls > חוף היהלומים

קמנו בבוקר ונסענו נסיעה קצרה לחוף של ויק, חוף שחור ויפה שכמובן שלא נכנסים אליו, יש שלט בכניסה שמסמן כמה מטרים אפשר להתקרב למים ללא סכנה
משם המשכנו לנסיעה ארוכה עד לשמורת הטבע Skatafalls, שמורה גדולה עם כמה אופציות למסלולי הליכה, תכנסו למרכז מבקרים בכניסה ויסבירו לכם שם על כל המסלולים, אנחנו בחרנו במסלול שמוביל לאחד המפלים הגדולים והידועים של השמורה, מסלול כמה קמ בודדים
אפשר בכיף להקדיש לשמורה 3-4 שעות
משם המשכנו לאחד המקומות היפים ביותר שראינו כל הטיול, Diamond beach. זה חוף ים שמלא בקרחונים קטנים שנסחפו לחוף שמנצנצים כמו יהלומים, מכאן השם חוף היהלומים. החוף נמצא ממש על הכביש המרכזי אז בכל מקרה אתם תעברו שם.
אחרי החוף הסתובבו חזרה והתחלנו לנסוע מערבה בדרך לחצי השני של הטיול - מזרח איסלנד
בלילה עצרנו לישון בעיירה קטנה בשם hof, במלון קטן שנקרא adventure hotel

יום רביעי - הייק למערת קרח בקרחון Svínafellsjökull > מפל skogafoss

התחלנו את היום בהייק למערת קרח עם אותה חברה שעשינו את הטיפוס קרחון, היציאה הייתה מנקודה שקרובה לhof אז זה היה יותר, בגדול מה שעושים זה טיול על הקרחון עצמו ונכנסים לכל מיני מערות שנוצרות בקרחון. זה נחמד אבל לא חובה למי שכבר עשה פעילות על קרחון, סהכ יוצא בערך 4-5 שעות.
משם המשכנו בנסיעה מערבה והפעם עצרנו במפל שפספסנו בנסיעה הלוך - skogafoss
את הלילה עשינו בעיירה בשם selfoss, במזל עיוור הצלחנו להשיג לילה במלון מצוין שנקרא Stracta Hotel, מלון עם סאונה וג'קוזי שממול לכביש יש מסעדה טובה

יום חמישי - kerid carter > הייק ל"לנחל המעשן" > נסיעה לריוויוק הבירה

Kerid carter - מכתש קטן, בתחתית יש אגם קפוא, עברנו רק כי זה היה על הדרך
הנחל המעשן(smoking river) - לחלוטין אחד מהדברים המגניבים והמיוחדים שעשינו בטיול, מדובר בנחל גיאוטרמי שנמצא בלב הרים מושלגים, הטמפרטורה של המים כמו ג'קוזי בזמן שמסביב הכל קפוא. חוויה נהדרת אבל דורשת הליכה של בערך 4 קמ לכל כיוון, ובשלג זה לא קל. במקום יש חניה מסודרת והשילוט למהר די ברור, בנהר יש דק וספסלים להניח עליהם את הציוד. בקושי תשמעו או תקראו על הדבר הזה, אבל אם אין לכם בעיה עם ההליכה לחלוטין שווה את זה
אחר צהריים נסענו לריוויוק, אין יותר מי מה לעשות תכלס בבירה בערב פשוט הסתובבנו בשדרת ברים המרכזית

יום שישי - חצי האי Snæfellsnes

קמנו מוקדם והתחלנו בנסיעה לחצי האי סנייפלסנס, אזור שאפשר לעשות ביום - יומיים ושווה להקיף אותו.
התחלנו את היום בחוף "יוטי טונגה" - חוף שידוע בכלבי הים ששוכבים בחוף ומתפננים, אנחנו לא ראינו שום כלב ים בגלל החורף אבל החוף עצמו יפה
משם המשכנו לעיירה arnarspi - עיירה קטנה שממוקמת על הצוק שפונה לים, שווה לעשות שם סיבוב על הצוק ולעבור בגשר הסלע(גשר טבעי שעובר מעל הים) ויש איפה לאכול צהריים.
משם המשכנו לנסוע על אורך כביש החוף עד שהגענו ל Saxholl crater, מכתש גדול שמטפסים אליו באמצעות מדרגות ומלמעלה יש נוף על כל האזור
עצרנו ללילה בהוסטל שנמצא על הדרך, "The freezer" - מקום מגניב בטירוף שבנוי כמו פאב משנות השמונים, יש מוזיקה וכלי נגינה ואווירה מעולה, חד משמעית שווה לעצור ללילה שם

יום שביעי - הר kirkjufell > מרחצאות Hvammsvik

נסענו להר המפורסם, אי אפשר לטפס עליו בחורף אבל יש מסלול יפה שעובר לידו ליד הנהר שזורם שם
משם המשכנו ישר למרחצאות החמים של Hvammsvik, הם לא מפורסמים כמו הblue או הsky lagoon אבל הם גם מעולים, יש כמה בריכות בטמפרטורה שונה והנוף על ההרים מדהים. חוויה מטורפת ולפי דעתי גם עדיפה על שאר הלגונות שהן יותר מלכודות תיירים ועמוסות באנשים, אנחנו חווינו משהו שהוא יותר אותנטי וצנוע
משם כבר המשכנו לכיוון השדה וישנו באחת המלונות בדרך - viller hotel

יום שמיני - יום אחרון

תכננו להקדיש את היום האחרון לחצי האי ריינאס ומשם להמשיך לשדה והבייתה.
בפועל קמנו לסופה ששינתה לנו את התוכניות, חיפשנו מקום סגור ויצאנו את מוזיאון הוויקינגים "Viking world". מוזיאון קטן וחמוד שמספר את סיפור ההתיישבות באיסלנד
משם לשדה וחזרה הביתה

סיכום

אין מקום שני בעולם למה שראינו באיסלנד, הנופים נותנים לך תחושה שאתה בעולם אחר והמדינה פשוט מהפנטת. קחו בחשבון שהטיול יקר, המחייה יקרה, האטרקציות יקרות ובכללי אתה מרגיש שאתה משלם מחירים של הארץ.
למי ששרד וקרא עד לכאן - אל תפחדו מהקור, תתלבשו נכון ואתם תהיו בסדר

• בתכנון - תתכננו עם ראש גמיש ומוכנות לשינויים
  • תשקיעו בהשכרת רכב ותקחו רכב גבוה שיוכל להתמודד עם קצת קרח על הכביש
  • מצלמת GoPro חובה לכל האטרקציות על הקרחונים(בכללי תבואו עם מצלמה טובה)
  • כשמתלבשים שימו את הכפפות על החולצה ואת הגרביים על המכנס, שלא יהיה לחום גוף מאיפה לצאת