טרק בקתות לנדמנלאוגר - תורסמורק - סקוגר, 6 ימים אמא ובת, איסלנד 2023

חזרנו השבוע מטרק מדהים באיסלנד הבת שלי ואני, זהו הטרק הכי יפה שעשיתי בשנים האחרונות ומהמאתגרים. יש המון אינפורמציה על הטרק גם כאן באתר, אני אתמקד בעיקר בדגשים, טיפים ואינפורמציה שהייתה חסרה לי.

תאריך הטיולAugust 2023
עונה מומלצתאמצע יוני עד אמצע ספטמבר

כללי

זהו טרק די קשה למרות שמרחקי ההליכה לא גדולים אבל מזג האויר יכול להיות מאוד מאתגר עם גשם, שלג, רוחות חזקות וקור עז שאפילו מצלמת הניקון המקצועית שלי הפסיקה לעבוד יום אחד. בנוסף בשלושה ימים יש חציית נחלים קפואים של מי הפשרת שלגים. לנו ירד גשם אז גם ההתארגנות לחציה היתה קשוחה וגם מפלס המים עלה מאוד. הלינה בבקתות מאוד בסיסית ומלאות אנשים.
היום החמישי הוא היום הכי יפה, הכי קשה והכי ארוך, לקח לנו 9 שעות. היום היפה הבא אחריוהוא היום השני, למרות שליום הראשון יש פוטנציאל גדול אבל ירד לנו כל הזמן גשם שוטף כמעט מההתחלה ולא ראינו הרבה.
לקחנו לטיול טלפון לוויני שלא היה בשימוש אבל שווה בשביל הביטחון כי ברוב הטרק אין קליטה חוץ מאמיסטור ותורסמוק. עשינו ביטוח אתגרי ואיתור וחילוץ. טרק נחשב בקטגוריה של אתגרי.

מזג אויר
הפכפך ולא צפוי. משתנה במשך היום מהקצה לקצה. גשם/שלג דוקר, רוחות חזקות, טמפרטורות נמוכות, עננות ושמש שמחייבת קרם הגנה והכל באותו היום.

לבוש

נושא חשוב שיכול להקרין על כל הטיול מחוויה לסיוט.
שיטת הבצל, הרבה שכבות לקור עז עם גשם קפוא ורוחות חזקות ושמש והכל באותו היום.
מכנסי גשם חובה!
מעיל גשם איכותי, חובה!
נעליים טובות, חובה!
כובע טוב וכפפות, חובה!!
פליז, מעיל פוך, גרביים טובות אני הלכתי עם גרבי ליינר ועליהם גרבי צמר מרינו בעובי בינוני.
מכנס וחולצה תרמי, חובה!
לפעמים הוספתי מעיל רוח דקיק וחולצת צמר מרינו ארוכה. הרוחות מאוד מקררות לכן חשוב שיהיה מה שיעצור את הרוח ומה שיחמם.

מזוודות

לא פעם המזוודה מאחרת להגיע, וצריך לחכות יום או יומיים. למי שהזמין בקתות זה הימור מסוכן.
קנינו כרטיס טיסה עם טרולי, עלינו עם התיקי יום של הטרק עם כל הציוד לטרק. מותר גם לעלות לטיסה חוץ מ"טרולי" תיק קטן ששמים מתחת למושב, ניצלנו אותו לאוכל שהבאנו לטרק.

הגעה

מהשדה תעופה לעיר יש אוטובוס שאפשר להזמין מראש או לשלם ישירות לנהג flybus, האוטובוס מסונכרן לנחיתה בכל שעות היממה. הוא לוקח ל City Hall ומשם בהתאם למיקום המלון, כל איזור מקבל צבע ומגיעים אוטובוסים קטנים ולוקחים לפי הצבע/איזור וזה כלול במחיר. https://www.re.is/tour/flybus/

אוטובוס מרייקויק לשמורת לנדמנלאוגר, שתי חברות trex ו , Reykjavik Excursions השניה יותר טובה. כדאי ומומלץ להזמין כרטיסים מראש, בטח בשיא העונה כי הרבה אנשים באים רק לטיול יום. בשיא העונה יש גם אוטובוס בצהריים. אנחנו נסענו עם TREX והאיסוף היה ב 7:30 מ Reykjavík City Hall או ב 7:45 מ Reykjavík Campsite
כתובת האתר להזמנה https://trex.is/ , טלפון +354 587 6000

Reykjavik Excursions

איסוף מBSI Bus Terminal – City Center -

בסיום אוטובוס 51 מכביש 1, התחנה מול המסעדה בסקוגר. יש אחד ביום והשעות משתנות בסופ"ש. ימי השבוע ב 16:25. התשלום באשראי או מזומן לנהג במקום, אי אפשר להזמין כרטיסים מראש.
הרבה מטיילים מחכים, הנהג מעלה את כולם, גם בעמידה. הנסיעה לוקחת מלא זמן כי יש מלא תחנות והכל נעשה בניחותא. גם כאן האוטובוס מגיע לנקודה מרכזית בעיר ומכאן עולים לאוטובוס עירוני בהתאם למיקום המלון, זה כלול במחיר הכרטיס, רק צריך להציג אותו לנהג. איזה אוטובוס מתאים למלון אפשר למצוא בניווט גוגל.
SKÓGAR – REYKJAVÍK

הטרק

Laugavegur & Fimmvorduhals Trekking - 6 day hike (Huts)

כיוון ההליכה בטרק:
אנחנו הלכנו מנדמנלאוגר לסקוגר, ביום החמישי הלכנו בעליה על קרחון מטורף בגשם וערפל והיה מאוד חלק, מי שהולך הפוך בירידה ממליצה להביא crampons., גם בעליה זה היה עוזר ויש עוד מקטעים אחרים שהולכים על קרחון.

אורך הטרק:
הטרק 4 ימים מהממים, כל יום משתנה הנוף. ממליצה בחום להוסיף עוד יומיים עד סקוגר שהיום החמישי הוא היום היפה ביותר לדעתי.
ממליצה לא לחבר ימים אם לא מוכרחים, אם מזג האויר לא שמשי ז"א גשם/שלג ורוח ההליכה לוקחת הרבה יותר זמן. המרחקים היומיים לא דרמטים אבל מזג האויר וחציית נחלים קפואים משפיעים מאוד על הקצב.

חציית נחלים:
ביום השני חוצים נחל אחד, מסומן במוטות ומומלץ לחצות שם כי המפלס הכי נמוך. המים קפואים, יש זרימה, ומלא אבנים. אנחנו חצינו עם סנדלים. כשיורד גשם מפלס המים עולה, ביום השלישי חוצים שני נחלים, חצינו בגשם והמים היו גבוהים עד הברך + ,הבאנו יריעה להתארגנות כי צריך לחלוץ ולהתפשט ואחרי החציה להתלבש, הרגליים היו כל כך קפואות, הרגשנו ממש סכינים בחציה, וכשהתלבשנו לא היתה תחושה ברגליים, היה נוח לשבת על יריעה שחתכתי משיכמיה ישנה. ביום הרביעי חציית הנחל הכי גבוה אבל היה יום יבש מגשם והיה לנו פחות גבוה ופחות קר מהיום הקודם.

לינה ואוכל

הזמנה מראש של הבקתות, אני הזמנתי בינואר ישירות מול Ferðafélag Íslands fi@fi.is וזה היה גבולי, רצוי להזמין קודם. שלחתי מייל עם רשימת הבקתות שארצה לישון ותאריך וחזרו אליי תוך יום יומיים עם לינק לתשלום שתקף כמה ימים. אם נתפסו כל המקומות יש חברות שמשריינות מקום ולוקחות עוד קצת עמלה והן גם מסדרות את ההסעות.
בבקתות יש מקלחת בתוספת תשלום חוץ מהבקתה הראשונה והאחרונה, כנ"ל לגבי חנות עם מצרכים ממש ממש בסיסיים כמו ארוחה מיובשת בשקית שיוצקים מים חמים, חטיף, קולה בירה. הבקתה מאובזרת היטב מבחינת ציוד בישול, כלי אוכל ומים.
השירותים והמקלחת מחוץ לבקתה, מבאס כשיורד גשם, חייבים לחלוץ נעליים בבקתה, אנחנו השתמשנו בסנדלים לחציית נחלים וגם למקלחת.
הבקתות מבודדות מקור אבל לא תמיד החימום עובד. לי הספיק ליינר ולבוש תרמי ללינה אבל מי שסובל מקור חייב שק שינה, כולם ישנו בשקי שינה, לא צריך שק שינה של מינוס 10 כי לא קפוא בבקתה.
. ביום הראשון הבקתה מאוד צפופה ובאנו רטובים לגמרי ולא הצלחנו לייבש כי לא היה מקום ולא מספיק מתלים.
בתורסמורק העדפנו לישון בוולקנו האט כי יש חדרים זוגיים עם חימום, מסעדה וויפי, יש גם חדרי דורמס, הזמנתי דרך בוקינג.
Tel: +354-5682533 E-mail: info@fi.is
Website: http://fi.is
26.8.2023 Hrafntinnusker
27.8.2023 Álftavatn
28.8.2023 Emstrur
Þórsmörk 29.8.2023 או Volcano Huts Þórsmörk
30.8.2023 Baldvinsskáli

חדר ייבוש:
החדר כניסה הוא לייבוש הבגדים הרטובים והנעליים, לא תמיד הוא מחומם ויצא שהנעליים והכפפות בבוקר היו עדיין רטובות.
ממליצה להביא מיתר וכמה מקלות כביסה, ברוב הבקתות לא היו מספיק ווים וביום גשם זה היה בעייתי מאוד . ביום שמש מייבשים בחוץ ושמים אבנים שלא יעוף מהרוח, הכל מתייבש מהר.

אוהלים:
כשאנחנו טיילנו היה מאוד קר, ירד קצת שלג והמון גשם ורוח צולפת ושילוב של כל השלושה, היו שטיילו באוהל, מבחינתי גיבורים או מזוכיסטים. ברוב הבקתות חוץ מהחמישית אסור להם להיכנס לבקתה בכלל, בבקתה החמישית שהייתה די ריקה בסוף אוגוסט הרשו להם להיכנס אבל רק לבישול וכו' רק עם הציוד שלהם.

אוכל:
יש מטבח מאובזר מלא כולל גז, כלי בישול וכלי אוכל ומים זורמים. צריך להביא את האוכל שלך ולבשל.
יש מסעדה בבקתה השניה באלפבטן וברביעית בתורסמורק ומסעדה בסוף בסקוגר.

העברת תיקים

כדי לא לסחוב אוכל ובגדים לשישה ימים עשינו העברת תיקים, לא זול אבל היה שווה.
הבאנו מלא פינוקים. התיק בעצם הגיע ל 3 נקודות. אלפבטן, אמיסטור, ותורסמורק.
ביומיים הראשונים וביומיים האחרונים סחבנו ציוד ואוכל ליומיים, בשאר הימים הלכנו עם תיק ממש קל עם סנדלים לחציית הנחלים ונשנושים לדרך.
התיק עד 20 ק"ג, העברנו תיק אחד לשתינו, בכל בקתה יש סידור/ארון/חדר בו התיק מחכה ומוחזר למחרת בבוקר. מאחר והמשכנו לסקוגר עוד יומיים סגרתי איתם שהתיק יחכה לי במשרד שלהם ואעבור לאסוף אותו אחרי הטרק במהלך הטיול. עבד כמו שעון.
עשינו העברת תיקים דרך Southcoast Adventure בעלות של 10,000 קרונות.

סימון השביל וניווט

השביל מסומן היטב עם מוטות ושלטים עם מרחק וכיוון בצמתים חשובות.
מומלץ אפליקציית ניווט, פעמים בודדות היא הייתה נחוצה, וכשהיא נחוצה זה קריטי כי בערפל וקור אין כוח ורצון לבלות זמן נוסף.
אני השתמשתי ב AllTrails אופליין, האופציה אופליין היא בתשלום שנתי, לדעתי זה שווה, האפליקציה גם מראה בכל רגע נתון כמה צעדנו, כמה עלינו, כמה זמן נותר, מתריעה אם סטינו מהמסלול, מציגה עקומת שיפוע של המסלול והמיקום הנוכחי שלי על הגרף. אפשר לנווט מצויין גם עם maps.me החינמית, היא מציגה יותר טוב את השבילים שמסביב.
ב AllTrails טענתי את הקבצים ושמרתי לשימוש אופליין, להבנתי טעינת הקבצים ניתנת רק מהמחשב.

זוהר צפוני

מסוף אוגוסט אפשר לראות זוהר צפוני. אם השמיים בהירים וחשוך סיכויים גבוהים לראות את הזוהר.
יש אפליקציה ממש טובה שיודעת לצפות מה הסיכוי לראות ובאיזו עוצמה 1 עד 5 הכי חזק.
האפליקציה מראה את רמת העננות לפי שעות ושולחת התראות מתי כדאי לצאת לצפות.
אני השתמשתי ב AURORA והיא הייתה מעולה ומדויקת, היא נותנת גם תחזית עוצמה לימים הבאים. היו שהשתמשו גם ב My Aurora.

כיצד לצלם את אורות הצפון בסלולר:
בהגדרות המצלמה יש "עוד", לבחור "מקצועי" ולשנות ISO ל 800 ו SPEED ל 8 או 10, אני צילמתי עם פוקוס אוטומטי.

ישיבה במטוס:
מסתבר שאפשר לצלם גם מהמטוס, אחרי שהוא עובר את העננים, השמים נקיים. הצמדתי את הטלפון לחלון עם הפרמטרים הנכונים, בזמן הצילום, כיסיתי את הטלפון עם המעיל כי יש מלא אור במטוס.
בטיסה הלוך לאיסלנד לשבת בצד ימין ובהמראה בצד שמאל.
לנו היה זוהר בדרגה נמוכה והוא נתפס בכלל לא רע בטיסה, ישבתי על הכנף ובכנף מנורה שמאוד הפריעה לצילום.