ארבעים יום באינדונזיה

אז אחרי 40 ימים במדינה המטורפת הזו החלטתי לכתוב סיפור דרך. מכיוון שיש כל כך הרבה איים וכל כך הרבה מה לעשות בכל אחד מהם, אנסה לעשות לכם קצת סדר בראש לפחות עם המסלול שאני עשיתי שמיועד לחודש וחצי.

תאריך הטיולSeptember 2019
עונה מומלצתבין החודשים אוקטובר לאפריל ישנה העונה הרטובה וממאי עד ספטמבר - העונה היבשה.

הסבר קצר על המסלול והמדינה

אינדונזיה היא מדינת איים המורכבת מ-17,508 איים בדרום מזרח אסיה. היא ממוקמת בין הודו לבין אוסטרליה וגובלת עם מלזיה, סינגפור, מזרח טימור ופפואה גינאה החדשה. אינדונזיה היא המדינה הרביעית בעולם בגודל האוכלוסייה, והמדינה המוסלמית המאוכלסת ביותר.
לאינדונזיה ניתן להיכנס רק עם דרכון זר או בטיול מאורגן שלרוב יעלה המון כסף כי משלמים גם על האפשרות להיכנס למדינה.

ישנם כמה איים גדולים יותר שהם מוקדי התיירות במדינה וכל אחד מהם הוא סיפור בשל עצמו. אני אכתוב רק על האיים בהם הייתי אך אני בטוח שבעתיד אחזור גם לראות את שאר האיים המדהימים שיש למדינה הזאת להציע.

המסלול שלי : באלי - נוסה פנידה - לומבוק - פלורס - ג'אווה.

באלי - גן עדן, דרום תאילנד של האוסטרלים. אי ירוק עם חופים מדהימים , המון מפלים , מקדשים , הרים ופשוט כל דבר יפה שיש לעולם להציע נמצא בו. כל הדברים שרשמתי הופכים אותו לאי הכי מתוייר באינדונזיה מה שעלול גם לגרום לאנשים פחות לאהוב אותו.

נוסה פנידה - אי קטן עם החופיים היפים ביותר שראיתי מימיי. אם תטיילו באי עצמו לא תרגישו שהוא מתוייר מאוד אך כל האטרקציות מפוצצות בתיירים. באי יש גם הרבה מקומות מעולים לשנרקל \ לצלול והוא נחשב מהאיזורים הטובים ביותר לראות מנטות באינדונזיה.

לומבוק - באלי החדש - חופים מהממים , הרים וחיי לילה (בעיקר בדרום האי) גורמים לאי הזה להתפתח במהירות - ליד האי ישנם כמה קבוצות איים קטנות - ביניהן איי הגילי שכוללים 3 איים : גילי טרוונגן , גילי אייר וגילי מנו.

פלורס - האי הכי קרוב לקומודו (רוב האנשים מגיעים לפלורס רק כדי להגיע לקומודו אך אני ממליץ גם לטייל באי המטורף הזה).
מעבר ללבואן באגו (עיירת הנמל הגדולה של פלורס) האי כמעט ולא מתוייר מה שמאפשר למטיילים שמגיעים אליו לחוות את המקום המדהים הזה באמת.

ג'אווה - האי המאוכלס ביותר במדינה וכולל כ150 מיליון תושבים. הוא ידוע בעיקר בשל גקארטה שעד לא מזמן הייתה בירת אינדונזיה , יוגיקרטה - מעוז הצעירים באיזור - המון אוניברסיטאות , מקדשים וחיי לילה פעילים באיזור שעושים את העיר המטורפת הזאת למה שהיא ובשל הרי הגעש המיוחדים שנמצאים בו.

rate :
שקל - 4k inr
דולר - 14k inr

סים - עדיף לקנות telekom מבחינת קליטה בכל המדינה.
לי עלה 125k ל-13g בצ'אנגו שבבאלי.

אפליקציות מומלצות :

tahu - טופו
vegatarian - צמחוני

באלי

אני הגעתי לבאלי מבנגקוק ב1 בבוקר ב4.9. ישר עם הגיעי לשדה ניגשתי לדלפק על מנת להאריך את הויזה (עוד בשדה צריך לשלם 38 דולר כדי להחזיק באפשרות להאריך את הויזה).
משם לקחתי grab למרכז קוטה ב60k והתחלתי לחפש גסט האוס (מאוד לא מומלץ , נתקעתי שעה עד שמצאתי גסט האוס במחיר נורמלי - ממליץ באינדונזיה תמיד להזמין מראש דרך booking \ hostel world , גם יצא יותר זול וגם ימנע סיבוכים).

למחרת יצאתי קצת לטייל בעיר , קוטה מאופיינת בחיי לילה פעילים וחופי גלישה טובים. זאת אחת הערים היותר מתויירות בבאלי. אני אישית פחות אהבתי את קוטה ואחרי 2 לילות באיזור נסעתי לצ'אנגו (canggu) בgrab שעלה כ80k.
אטרקציות בקוטה : sky garden (מועדון שנמצא ברשימת 100 המועדונים המוצלחים בעולם) , la favela , mexicola (במרחק של כ20-30 דק נסיעה יש שני מועדונים במקום שנקרא seminyak שבו נמצא גם הבית חבד.
לינה בקוטה - kayun hostel downtown - דורמס ברמה גבוהה ובמיקום מעולה במרכז. 80k ללילה.

צ'אנגו היא עיר מטורפת שמלאה בחופים יפים עם חול שחור , מועדונים ברמה הכי גבוהה לדעתי בבאלי והמון מסעדות טובות.
בצ'אנגו השכרתי אופנוע ופשוט נסעתי באיזור , ניתן לראות המון שדות אורז נחמדים וחופים יפים.

אטרקציות בצ'אנגו :
tanah lot - מקדש נחמד על המים.
מסעדות : luigi's pizza
sista - מסעדה סינית מטורפת שמשקיפה על שדה אורז
warung heboh - מסעדה מקומית טעימה.

מועדונים : vault - טכנו והיפ הופ
old man's - בעיקר טכנו - נמצא על החוף
finn's beach club - למי שאוהב יוקרה - מקום עם המון בריכות , שולחנות שצופים לים ומסיבות עם דיי גיים איכותיים מכל העולם - אנחנו היינו בזמן שdiplo הופיע.

בר מגניב - pretty poison

בצ'אנגו הייתי 3 ימים וישנתי בbeachbums - דורמס במיקום נחמד - סביבות ה1.5 ק"מ מהים. כולל גם מטבח למי שרוצה לבשל. 55k ללילה.

מצ'אנגו נסעתי לאובוד בגראב שעלה 244k , אובוד היא עיר מגניבה בטירוף שמאופיינת בהמון מקומות של יוגה , מדיטציה , אוכל בריא , שווקים וכו'. אני מאוד ממליץ להשכיר אופנוע ולחקור מסביב לאובוד - יש המון מפלים מטורפים ומקדשים מדהימים במרחק של פחות מחצי שעה נסיעה.
אני אמליץ על אלו שהייתי בהם אך לא הייתי בחצי אפילו , לאלו שמעוניינים להמשיך לראות פשוט תרשמו waterfall \ temple בגוגל ותראו מה נמצא במרחק סביר ומה הכי נראה לכם.

אטרקציות בתוך אובוד - ganesha book shops - חנות ספרים יד שנייה זולה מאוד.
radiantly alive yoga - אחלה מקום ליוגה בעלות של 130k לשיעור.
bali buda - מאפייה מצויינת שנמצאת באיזור של היוגה , יש שם גם המון סוגים של סופר פוד כזה.
campuhan ridge walk - מסלול הליכה קצר ויפה שמתחיל בפיצול נחלים ליד מסעדה בשם murni wurung.

אטרקציות באיזור אובוד - tirta empul temple - מקדש מים יפה , אפשר להיכנס למים (מאוד נקיים). עלות כניסה - 50k
gunung kawi - מקדש משוגע שנמצא בתוך צמחייה מטורפת והמון שדות אורז. מומלץ מאוד.
עלות כניסה - 50k
-tegallalang rice terraces - טרסות האורז המפורסמות של באלי. מקום יפה מאוד אך מתוייר מאוד.
d'ds padi waroeng - מסעדה מקומית מגניבה וטעימה בדרך לטרסות אורז.
kanto lampo - מפל מדהים ביופיו אך מתוייר ברמה שמפחיתה מהכיף שלו.
כניסה עולה כ-20k
tibumana - מפל משוגע שהדרך אליו יפה לא פחות ממנו, היה גם הרבה פחות מתוייר. מאוד מומלץ.
כניסה עולה כ15k .
padi kuning - מסעדה טובה באיזור של tibumana שצופה לשדות אורז באיזור.
mount batur - הר געש עם תצפית מטורפת לאגם שעושים כטיול זריחה. אני סגרתי את הטיול דרך ההומסטיי בו ישנתי בכ-300k שכוללים איסוף והחזרה , ארוחת בוקר ומדריך.

באובוד הייתי כ5 לילות וזה היה היעד שהכי אהבתי בבאלי.
לינה - petra homestay - כ7$ ללילה - מקום מומלץ שנמצא בתוך מקדש עם בעלים סופר נחמד ועוזר.

מחירים בבאלי לbackpacker -
אופנוע ליום - 50k
ארוחה - 15-60k
לינה - 35 - 150k

נוסה פנידה

ההגעה לנוסה פנידה דורשת מעבורת מאחד הנמלים במזרח באלי.
אני סגרתי באובוד נסיעה שכוללת הסעה מהמלון לנמל וסירה מהירה לכיוון אחד ב200k דרך סוכנות בשם : ary's bussiness & travel.

בנוסה פנידה יש כמה חופים ונקודות תצפית מרכזיות - רובן נמצאות בדרום מערב האי , אך גם במזרח האי יש כמה נקודות מדהימות. ההתניידות בנוסה פנידה יותר קשה מבשאר אינדונזיה בגלל שהכבישים שם נמצאים במצב גרוע. מי שאין לו ניסיון באופנוע הייתי ממליץ על נהג כי הדרכים לאטרקציות רובן כוללות זמן רב בדרכי עפר וכבישים סדוקים.

ביום הראשון בנוסה פנידה הלכתי מהגסט האוס כשעה וחצי לחוף בשם gamat bay - חוף לא מתוייר בכלל ובזמן שקיעה החוף היה ריק ומדהים. הירידה לחוף קצת מסובכת אך שווה מאוד להגיע אליו לדעתי.

ביום השני השכרתי אופנוע והתחלתי בkelingking beach - מקום שרוב התיירים הולכים אליו רק כדי להצטלם מהנקודת תצפית של הדינוזאור וחבל. יש בו את המים הכי יפים שראיתי מימיי. ממליץ מאוד לרדת למרות שהירידה ארוכה ומסובכת ולהגיע לפני 9-10 שהחוף כבר מתחיל להתמלא , אני הגעתי לחוף ב8 והיו איתי עוד 4 אנשים בערך והיה מדהים.
כניסה לחוף תעלה כ5k.

מהkelingking beach נסעתי לbroken beach שזה תצפית לסלע מדהים במים , במקום יש גם בריכת אינפיניטי ותצפית שנקראת angel's billabong. גם פה הכניסה תעלה כ5k.

מהbroken beach המשכתי לcrystal bay - חוף יפה ממש שבו ראיתי את השקיעה היפה ביותר שראיתי בנוסה פנידה. בcrystal bay כנראה שלא תהיו לבד אך הוא לא מפוצץ ברמה שמפריע לשבת שם בכיף.

ביום השלישי עשיתי סיור שנורקלים דרך חברת ramanta royale (מספר טלפון +6287765542264) הסיור עלה כ250k ועוברים ב4 נקודות : manta bay , gamat bay , wall point , gt point.
אנחנו לא ראינו מנטות לצערינו אבל השוניות באיזור הgamat וה-gt היו מהיפות שיצא לי לראות.

לינה - safsia homestay כ-10$ ללילה לחדר.

אטרקציות שנחשבות טובות בהן לא הייתי באי : diamond beach , manta view point , pura goa giri putri (מקדש שנמצא בתוך מערה).

לומבוק

בלומבוק לצערי לא הייתי הרבה זמן ורוב הזמן שהייתי בו היה בmataram - בירת האי שזו עיר שאין בה מה לעשות מעבר להארכת הויזה (הסיבה שבגללה הייתי שם) , הוא היווה מבחינתי אי מעבר כי רציתי לעשות את השיט שיוצא ממנו לפלורס. בפרק הזה אסביר גם על השיט וגם על הליך הארכת הויזה.

ללומבוק הגעתי בשיט מנוסה פנידה שעלה כ350k לכיוון. מהנמל נסעתי לmatarm בshuttle bus במחיר של 100k.
התמקמתי בגסט האוס ויצאתי אל הimmigration office כדי להאריך את הויזה.
הליך הארכת הויזה כוללת הגעה אל המשרד כמה פעמים - מספר הימים של התהליך ומספר הפעמים שצריך לחזור למשרד תלוי במקום בו מאריכים את הויזה (באלי לוקח הכי הרבה זמן מכיוון שהכי הרבה מאריכים שם - ככל שהאי קטן יותר או פחות מתוייר לרוב ההליך יהיה מהר יותר).
אני הייתי צריך להגיע רק פעמיים למשרד.
בפעם הראשונה מסרתי את הדרכון , צילום דרכון , תצלום ויזה וקבלה של התשלום על האופצייה להאריך את הויזה (מהשדה תעופה). הייתי צריך למלא טופס שאחריו לקחו תצלום שלי וטביעות אצבעות. שילמתי עוד 500k בסניף הדואר שנמצא ליד וקיבלתי טופס שאיתו אני צריך לחזור בעוד 3 ימים כדי לקחת את הויזה (שימו לב שהדרכון נשאר במשרד עד סיום ההליך).
פעם שנייה - חזרתי , הגשתי את הטופס (הקבלה) שקיבלתי על התשלום הנוסף וקיבלתי את הדרכון עם הויזה המוארכת.

במהלך ה3 ימים הייתי יומיים בkuta - המקום המתוייר בלומבוק - חופים מדהימים במרחק של 10 דקות נסיעה וחיי לילה פעילים שעושים את המקום הזה למטורף.

יום אחרי שלקחתי את הויזה יצאתי לשיט של 4 ימים מלומבוק לפלורס (לבואן באג'ו).
את השיט סגרתי דרך חברת wanua adventures (טלפון מצורף בסוף הפרק) בכ-2.3 מיליון והוא כולל ארוחות , ציוד שנרקול , כניסה לפארק הלאומי קומודו , תה , קפה ומים חופשי ולינה בסירה.
השיט יוצא בכל יום שני , רביעי ושבת ולרוב הסירות די מלאות - בין 20 ל40 אנשים.

במהלך השיט עוברים בכמה אטרקציות שהמרכזיות הן : הפארק הלאומי קומודו - בו רואים דרקוני קומודו , החוף הורוד , התצפית המפורסמת בקומודו (padar island) , נקודה נוספת בה רואים דרקוני קומודו (rinca island).
יש בערך 2 נקודות ביום שעוצרים בהן לשנרקל במהלך השיט - רובן מדהימות - יצא לי לראות המון צבי ים , שוניות מדהימות ואפילו כריש קטן.

אני ממליץ מאוד על השיט - בעיקר לחברה שמטיילים לבד - זה הזדמנות נהדרת לפגוש הרבה חברה צעירים בראש טוב שגם לפעמים ממשיכים לטייל איתם בפלורס.

wanua adventures : +62 82147113355

לינה בmataram :
rumah lombok - 120k עם ארוחת בוקר.
לינה בקוטה :
lubna's guest house - 80k עם ארוחת בוקר.

פלורס

אז כמו שהזכרתי בהקדמה פלורס הוא אי שבדרך כלל אנשים מגיעים אליו רק בגלל השיט שעשיתי מלומבוק או כדי להגיע לקומודו. בקומודו יש צלילות שנחשבות מהטובות בעולם ולכן הרבה אנשים בעצם משתקעים רק בלבואן באג'ו במהלך השהות בפלורס ולא חוקרים את האי.

אני אתחיל מהצלילה שעשיתי ואעבור ללופ המטורף שאני מאוד ממליץ לעשות בפלורס.

אז את הצלילה סגרתי במחיר של 1.6 מיליון לא כולל כניסה לקומודו שעולה עוד כ-275k (אפשר גם לעשות שנורקלים במחיר של 600k ועוד 215k לכניסה בקומודו). סגרתי את הדיל דרך חברת "paradise divers". אני מאוד ממליץ על החברה, המדריכים היו מעולים , היה הרבה אוכל והצלחנו לראות בערך כל מה שאפשר לראות באיזור.
יום של צלילות מתחיל מארוחת בוקר במשרד של החברה בשעה 07:00 בערך ונגמר באותו מקום ב17:00. במהלך היום הולכים ל3 נקודות (צריך לברר לאיזה נקודות לוקחים אתכם כי זה משתנה).
אני אישית הייתי בנקודות הבאות :
1. siaba besar - נקודה מטורפת , לדעתי הכי יפה שיצא לי לשנרקל בה. נקראת גם "עיר הצבים" ולא סתם - ראינו משהו כמו 8-10 צבים בצלילה אחת.
2. mauan - עוד נקודה מטורפת , אני ראיתי 4 מנטות , יש כאלה שראו אפילו יותר. מעבר למנטות יש אחלה שוניות במגוון צבעים.
3. penga kecil - נקודה די מאכזבת , בעיקר אחרי שתי הנקודות הראשונות שהיו מדהימות. אם יש אפשרות להגיע למקום אחר לצלילה האחרונה אני ממליץ.

טלפון paradise divers +62811104584.

לופ פלורס :
הקדמה - הלופ הוא אחד הדברים שהכי זכורים לי בטיול. הוא מדהים ביופיו ובאותנטיות שבו. הוא מאוד נגיש גם לאנשים חסרי ניסיון על אופנוע מפני שכל הנסיכה מתבצעת על כביש אחד סלול היטב (trans flores) ורק בכדי להגיע לאטרקציות צריך לצאת מהכביש הזה לכבישים שסלולים טיפה פחות טוב. אני הרגשתי מאוד בטוח למרות שאין לי כמעט ניסיון על אופנוע.
את הלופ עשיתי עם חבר שהיה צריך לחזור לארץ אז עשינו אותו בלחץ זמן. אכתוב את הסיפור שלי ללופ אך אצרף גם סיפור של חבר בקבוצה בפייסבוק "אינדונזיה למטיילים" שעשה אותו בשבוע. אני ממליץ לעשות את הלופ כמו שעשו בקישור המצורף ולא כמוני בגלל שפספסנו הרבה אטרקציות בדרך בגלל לחץ זמן ונסענו המון כל יום - בעיקר ביום הראשון.

יום 1 - labuan bajo - bajawa - 259km
ביום הראשון עשינו נסיעה שלרוב מתחלקת ליומיים לכן עברנו רק בשתי אטרקציות :
- spider web rice field viewpoint - מקום מגניב , מי שמתכנן להגיע לlingko spider web rice fields יכול לוותר.
- uknown. better than spider web field - נקודה מומלצת - יש כביש עפר קטן שצריך לעבור בדרך.

לינה - kristian homestay - 150k לחדר עם ארוחת בוקר מעולה (קחו את הסנדוויץ).

יום 2 - bajawa - moni 176 km
היום הכי מטורף מבחינתי - דרך מטורפת של ירוק , הרים , נחלים , שדות אורז וים. השיא ב50 ק"מ האחרונים לפני מוני.
אטרקציות :
bena traditional village - כפר מדהים ביופיו שממוקם ליד הר געש וניתן לראות מנקודה בכפר נוף יפה בטירוף לים. בכפר אנחנו זכינו לראות טקס שבו שחטו בפאלו לזכר אחד מזקני הכפר שמת יום לפני שהגענו. חוויה מדהימה.
25k כניסה.
malange hot spring - מעיין חם נחמד מאוד - קרוב לbena.
10k כניסה.
לינה - christina homestay - 97k לחדר עם ארוחת בוקר.

יום 3 - moni - bajawa - 176 km

מתחילים את החזור לכיוון לבואן באג'ו.

אטרקציות :
1. kelimutu (הר געש עם 3 אגמים שמשנים את הצבע שלהם).
מומלץ מאוד. שימו לב שהכניסה יקרה ועולה כ-150k ביום רגיל ו225k בראשון.
יש אפשרות לדלג על התשלום (לא לוקח אחריות - לנו זה עבד) - נוסעים לכנסייה שמופיע בmaps me בשם "pemo chapel" - נסיעה של בערך 5 ק"מ על כביש עפר. מהכנסייה יש עוד הליכה של כ3 ק"מ שמגיעה לחנייה של הkelimutu (התשלום מתבצע בשער לפני החנייה אך יכול להיות שיבקשו גם לראות כרטיס בפנים - לא סביר).
השביל להר געש מהכנסייה די ברור ומסומן בmaps me , עוברים בצמחייה סבוכה ויפה ודרך כפר חמוד שאפשר לעצור בו לקפה.
יש אנשים שסיפרו לנו שדילגו על התשלום כי הגיעו לפני 3 בבוקר לשער הכניסה (השומר אמור להגיע באיזור השעה 3 ועד אז אפשר "להתגנב" פנימה ללא תשלום.
כל המסלול לקח לנו די הרבה זמן לכן לא עצרנו באטרקציה כלשהי אלא בכמה נקודות יפות בדרך לbajawa.
לינה - ישנים שוב בkristian homestay - 150k ללילה עם ארוחת בוקר.

יום 4 - bajawa - ruteng - 136km
עצרנו בנקודה אחת שבה נחל בשם "sungai" נשפך לים - הנחל מופיע בmaps me וקל לעקוב אחריו ולראות איפה הוא נשפך לים.
וב-view point on huge rice field terrace.

לינה - sunrice homestay - 250k כולל ארוחת בוקר. אפשר גם לאכול ארוחת ערב משפחתית במקום (הארוחה פתוחה לכל ואתם מחליטים כמה כסף לשים).

יום 5 - ruteng - labuan bajo
יום אחרון ללופ.

אטרקציות :
1. קמים לטיול זריחה בשדות האורז שמקיפים את ההומסטיי בו ישנו. סגרנו את הטיול דרך ההומסטיי בעלות של 200k לכולם ביחד (אנחנו היינו 7 אז יצא קצת פחות מ30 לאחד).
טיול מגניב שכולל הדברים על גידול האורז. מומלץ.
2. liang bua - hobit cave - מערה שמצאו בה שרידים של מין של בני אדם שנקרא homo floresiensis - מין מיוחד שהיה רק בפלורס. ליד יש מוזיאון שמסביר על המקום ועל הממצאים. מעניין מאוד.
20k כניסה למוזיאון.
3. lingko spider web rice fields - מקום מגניב שהשדות אורז יוצרים צורה של רשת של קורי עכביש - הדבר נותן אפשרות לחלק את החלקות בדרך שווה (עיגול שמחולק לחלקות בצורת משולש).
כניסה 10k.

לינה - homestay sahu - 150k ללילה עם ארוחת בוקר. הבעלים נחמד בטירוף.
קישור ללופ של השבוע (שימו לב שצריכים להיות חברים בקבוצה כדי שיופיע משהו) - https://www.facebook.com/group...

ג'אווה בקצרה וסיכום

מלפורס לקחתי טיסה לבאלי ומבאלי נסעתי לנמל המערבי - gilimanuk כדי לקחת מעבורת לbanyuwangi שבג'אווה (המקום בו נמצא איג'ן - הר הגעש עם האש הכחולה). כבר ביום הראשון בג'אווה נפלתי מאופניים מה שגרם לי לטפל בפציעות שלי בשאר הזמן שהיה לי בג'אווה.
המסלול שלי היה אמור לכלול את : איג'ן (הר געש עם אש כחולה) , הר ברומו (מקום עם ריכוז של הרי געש - אמור להיות זריחה מהיפות שיש) , מלנג - עיר שמגיעים אליה כדי לראות שכונה שהייתה ענייה מאוד שכמה סטודנטים לקחו כפרוייקט וצבעו את כל הכפר במגוון צבעים וכך בעצם התחילו להביא תיירים לאיזור ולפתח את השכונה. יוגייקרטה - ה-עיר של ג'אווה - המון סטודנטים וחיי לילה של צעירים , מקדשים יפים ונקודות צילום ונוף מדהימות.
לצערי לא באמת יצא לי לחוות את ג'אווה אך מהמעט שכן יצא לי נהניתי מאוד וזה אי שאני ממליץ לא לוותר עליו.

ולסיכום

אינדונזיה היא מדינה מדהימה עם אנשים מהטובים והעוזרים שהכרתי, האוכל מצויין והיא זולה ברמות מעבר להתניידות בה. לכן , אני ממליץ לחקור לפני שמגיעים ולא לזרום כמו שעושים במקומות אחרים מהסיבה הפשוטה שזה מדינה עצומה שמציעה המון מה לראות ומחולקת לאיים מה שמקשה על המעבר בין מקום למקום - האפשרויות הן מעבורת או טיסה שמייקרות את הטיול ולכן ממליץ להתרכז בכמה מקומות ספציפיים.
מבחינת ה"ישראליות" לא הרגשתי שיש בעיה להגיד שאני ישראלי וכשהרגשתי שאני באיזור שפחות אוהבים אותנו אמרתי שאני מקפריסין, כל עוד לא תעשו משהו קיצוני לא אמור להיות שום בעיה עם היותכם ישראלים. אז תשמרו על עצמכם ותעשו חיים במדינה המשוגעת הזאת !!