שני מסלולי יום ב Gran Paradiso בצפון מערב איטליה

ביוני 2022 טיילנו ארבעה ימים בעמק אאוסטה (Aosta) ובשמורת Gran Paradiso בצפון איטליה, קרוב לגבול עם צרפת. כאן אפרט על שני מסלולי יום בדרגת קושי בינונית, עם נופים מדהימים ובעלי חיים.

תאריך הטיולJune 2022
עונה מומלצתיוני- ספטמבר

שמורת ה Gran Paradiso

שמורת ה Gran Paradiso היא שמורת הטבע הראשונה שהוכרזה באיטליה. היא ממוקמת מדרום לעמק אאוסטה (Valle d'Aosta) ומצפון לטורינו. השמורה מרושתת באינסוף שבילי טיולים מסומנים היטב, וגם בבקתות בהן ניתן לישון ולאכול במהלך הקיץ (בתשלום). אנחנו בחרנו להתמקד בשני מסלולי יום.

טיפ כללי: באזור של עמק אאוסטה ושל הגראן פרדיסו ישנם אלפי שבילי טיולים ברמות קושי שונות. כדי להרכיב לנו מסלולים שהתאימו לנו ברמת הקושי ובאורך, נעזרנו באפליקציה komoot, שמאפשרת להרכיב לבד מסלול על גבי מפה טופוגרפית ולסמן נקודות עניין. האפליקציה מספקת נתונים על אורך המסלול, הelevation, רמת הקושי וכן חוות דעת של מטיילים אחרים, כולל תמונות. לנו היה ממש נוח להשתמש בה, ולהרכיב מסלולים.
אנחנו לא שילמנו על הגרסא בתשלום שלה, ורק עשינו צילומי מסך של הפרטים החשובים.

מסלול ראשון: מהכפר Lillaz אל Lago delle Loie, כ11 קילומטרים, מעגלי

אל המסלול הראשון יצאנו מהכפר Lillaz, שנמצא כ40 דקות נסיעה מהעיר Aosta. הדרך אל הכפר מתפתלת בין הרים עוצרי נשימה לאורך הנהר, ועוברת בדרך בעיירה Cogne.
את המכונית החנינו בחנייה ציבורית בכניסה לכפר. יש חנייה בשפע בסמוך למסעדה ונקודות התחלה של מסלולים רבים.
מהחניה התקשנו בתחילה למצוא את תחילת המסלול, שמתחיל במפלי לילאז (Cascate di Lillaz). אלו מפלים מאוד יפים ומרשימים ששווה ללכת לראות אותם גם אם מוותרים על שאר המסלול. אחרי קצת התברברות מצאנו את תחילת המסלול ממש בקצה הכפר. כדי להגיע לתחילת המסלול צריך להגיע לקצה רחוב Frazione Lillaz. הסיבה שבחרנו להתחיל מנקודה זו היא שלמרות שהמסלול מעגלי העלייה לאגם מהכיוון הזה היא תלולה יותר מאשר הירידה מהאגם בחזרה, והעדפנו לרדת בחלק המתון יותר של השביל.
מנקודת ההתחלה יש הליכה קצרה של כמה דקות אל המפלים. אנחנו הגענו רק למפל הראשון והמרשים וויתרנו על מפל נוסף שאמור להיות מעט בהמשך, ומשם התחברנו להמשך המסלול שמסומן כמסלול מספר 12.
החלק הראשון של המסלול הוא טיפוס של כ 700 מ' ב4 קילומטרים אל אגם Loie ונקודת התצפית שמעליו. תחילת המסלול היא בעליה תלולה יחסית ביער, כשמדי פעם ההרים והכפר למטה נשקפים ונותנים אנרגיה להמשך הטיפוס. כשעוברים את קו העצים נגלה נוף יפהפה של ההרים מסביב והכפר והנהר למטה. הפריחה באביב מדהימה, עם פרחים בשלל צבעים והמון פרפרים! בסך הכל הטיפוס לאגם לקח לנו כשעתיים.
האגם עצמו בצבעי ירוק- כחול, אבל סביבו יש עננת ברחשים רצינית, שאי אפשר שלא לעבור דרכה כשמקיפים את האגם לעבר המשך המסלול. התרחקנו קצת מהאגם לעבר נקודת תצפית יפה, אליה הברחשים לא הגיעו.
מהאגם יש עוד טיפוס קצרצר לעבר נקודת שיא הגובה במסלול, ממנה יש תצפית לעמק יפהפה! הירידה בהמשך המסלול עוברת דרך העמק, ובשלב מסוים ישנה נקודת פיצול בה ניתן להמשיך לעבר מפלי Bardoney. אנחנו בחרנו להמשיך בשביל לכיוון לילאז. השביל יורד בין ההרים, ובחלקו עובר ליד קניון שנוצר מזרימה של נחל, וממשיך להתפתל עד לנקודת חצית הנהר, שנעשית בעצם על גשר בסכר שמותקן במקום.
ממש אחרי הגשר הגענו לאחו עם פריחה מדהימה ופסטורלית, והיה קשה להתקדם במסלול ולא לעצור ולצלם כל שתי דקות! אחרי האחו ממשיכים בירידה דרך היער עד שמגיעים חזרה ללילאז. בסך הכל המסלול לקח לנו כחמש וחצי שעות.

מסלול שני: מ Valnontey אל Rifugio Vittorio Sella ו Laghetto del Lauson, כ13 קילומטרים, הלוך חזור

המסלול מתחיל מהכפר Valnontey שממוקם כשלושה קילומטרים דרום מערבית לכפר Cogne. בכניסה לכפר ישנו חניון גדול אמנם, אבל רוב החניות הן בתשלום, יש שילוט במקום ולכן חשוב לוודא מה בחינם ועל מה צריך לשלם.
אחרי שחנינו, כדי להגיע לתחילת המסלול עברנו את החניה, וחצינו את הגשר מימין. לאחר שחוצים את הגשר צריך לעלות שמאלה בכביש, לכיוון הגנים הבוטנים ולכיוון Bar Ristorante Valnontey. בסוף העליה הזו ישנו חניון נוסף, אבל אנחנו לא יודעים אם הוא בתשלום או לא. זוהי גם נקודת ההתחלה של המסלול שלנו (ושל מסלולים נוספים), מסלול מספר 18.
כבר בתחילת המסלול הנוף הוא בדיוק מה שהיית מצפה מהשם Gran Paradiso - עמק יפהפה עם הרים מושלגים (שגם ליוו אותנו לאורך כל המסלול). דיי מהר השביל נכנס ליער, אבל בתחילתו יש שבילון צדדי למפל מרשים מאוד שלא כדאי לפספס. השביל מטפס בזיגזגים בין העצים, בעליה לא מאוד תלולה.
כשעברנו את קו העצים ההרים המושלגים ניגלו אלינו שוב והמחזה היה באמת מדהים. בנוסף, גם כאן הייתה פריחה מטורפת כמו במסלול הקודם, וצבעים עזים של השמים, העשב והמון סוגי פרפרים. העליה בשלב הזה הפכה לתלולה יותר, והייתה דוך למעלה.
החלק השלישי של הטיפוס (בערך בשני שליש גובה) מתחיל בחציה של נהר (על גשר) וטיפוס תלול בזיגזגים על צלע ההר החשופה. החלק הזה היה טיפה מייאש, כי הרגשנו שהזיגזגים לא נגמרים, אבל לפחות עלינו בגובה יחסית מהר. החלק הזה לקח לנו בערך 45 דקות. בסוף העליה נגלתה אלינו הבקתה, שנמצאת בעמק שליו לצד נהר, מראה עוצר נשימה! הבקתה הייתה כבר פעילה, כך שניתן היה לקנות שם שתייה ואוכל, וגם ללון שם.
כשהגענו לבקתה ראינו שאנשים מתאספים בנקודה מסוימת ומסתכלים על הנהר, וכשהתקרבנו גילינו שהם מתצפתים על לוטרות (אם זיהינו נכון) שמקפצות בין הסלעים במים!
אחרי שנחנו קצת בשולחנות הפיקניק שסמוכים לבקתה, המשכנו בשביל 18B בהליכה של כ 20-30 דקות אל אגם Lauson. ההליכה מתונה, אבל עוברת ברובה בשביל סלעי ולא יציב במיוחד. כשהגענו לאגם המחזה היה מרהיב - אגם שנראה כאילו הוא על קצה מצוק, שההרים והשמיים משתקפים בו, פשוט עוצר נשימה! באופן מפתיע, רוב המטיילים מסתפקים בהגעה לבקתה ולא ממשיכים לאגם, וזה ממש חבל, במיוחד כשמדובר בהליכה ממש קצרה ממנה.
אחרי המון תמונות באגם חזרנו לבקתה, שתינו משהו חם והתחלנו בירידה חזרה לכפר באותה דרך ממנה הגענו. כשתכננו את המסלול היה נראה שיש דרך נוספת לרדת למטה, אבל בפועל לא מצאנו סימון של שביל נוסף. בירידה דרך היער ראינו Chamois (צפיר האלפים) וגם סנאי שחור חמוד:) בסך הכל המסלול לקח לנו כ6.5 שעות (מתוכן 2.5 - 3 שעות עד הבקתה), עם טיפוס של כ 1000 מטרים, כולל שתי עצירות ארוכות וזמן ארוך ליד האגם.
מדובר במסלול יפהפה, ברמת קושי בינונית, עם הרבה בעלי חיים ופריחה, פשוט מסלול יום אידיאלי!