עמק אאוסטה, הרי הדולומיטים והאגמים

שלושה שבועות בצפון איטליה עם רכב ואוהל, הרבה טיולים קצרים בטבע על רקע נופים אדירים

תאריך הטיולAugust 2015
עונה מומלצתיולי - ספטמבר

תחילת הטיול שלנו- הקדמה

בחופשת הקיץ טיילנו בהרי האלפים ובעמקים היפים של צפון איטליה. נחתנו בשדה התעופה מילאנו-ברגמו עם טיסה של חברת פגסוס דרך איסטנבול. התיקים שלנו (ושל עוד כמה נוסעים מאותה טיסה) לא הגיעו איתנו... ההתניידות המרכזית שלנו הייתה ברכב פרטי, מה שאפשר לנו להגיע למקומות רבים בזמנים קצרים יחסית ומשם לצאת לטיולי יום בטבע, וברוב הלילות ישנו בחניוני קמפינג עם אוהל. הנופים היו מדהימים, ברוב השמורות בהן טיילנו היו שבילים מסודרים ומסומנים וההתנהלות מאד נוחה.
את הרכב השכרנו מהארץ דרך אופרן. משדה התעופה יוצא שאטל קבוע שלוקח את הנוסעים למגרש החנייה המרכזי, שם מקבלים את הרכב. כבישי האגרה באיטליה יקרים יחסית (לפי החישוב שלנו זה בערך יורו ל-10 ק"מ), כאשר לא תמיד מצאנו דרכים חלופיות טובות. קיימים הרבה נתיבים מרכזיים, במיוחד בצפון, שעוברים בין כפרים קטנים ומחייבים נסיעה איטית ולעיתים גם מעט מתישה.
סים מקומי עשינו בשדה התעופה דרך חברת Vodafone – בעלות של 30 יורו ל-2GB (והרבה שיחות והודעות). את כל הפרטים על אתרי הקמפינג במהלך הטיול בדקנו אונליין וההתנהלות בהקשר הזה הייתה מצוינת.
ככלל, חניוני הקמפינג באיטליה מאד מסודרים - ברובם מקלחות חמות, שירותים נקיים, בר אוכל קטן ומינימרקט. טווח המחיר לזוג באוהל עם רכב צמוד נע בין 15-40 יורו ללילה (אזור הדולומיטים היה היקר ביותר). ניסינו לברר על אפשרות של "Free Camp" - בשמורות הטבע אסור לישון באוהל בצורה חופשית, ומחוצה לשמורות רק מעל גובה של 2,400 מטרים, כך שכמעט ולא מתאפשר.

אגם קומו - Como Lake

את הלילה הראשון העברנו במלון Nibbio שבעיירה Magreglio, כשעה ורבע צפונה לברגמו. העיירה יפה ושקטה ובעלת המקום מקסימה. עלות – 50 יורו לזוג ללילה כולל ארוחת בוקר.
למחרת נסענו כ-20 דקות צפונה אל העיירה בלג'יו שיושבת על גדות אגם קומו (Como Lake). העיירה הצבעונית מתויירת מאד, מלאה בסמטאות צרות של מדרגות ובצדדיה מסעדות וחנויות בוטיק, והמחירים בהתאם. לאורכה טיילת יפה לאורך שפת האגם ובקצהה גני נוי מטופחים של וילה מלאצ'י (Villa Melzi) ששימשו את אצולת איטליה בימי נפוליאון. הכניסה לגנים לא זולה במיוחד – 6.5 יורו לאדם, המקום מוצל ונעים להליכה קלה ורגועה. בקצה הגנים יש חוף קטנטן (בלתי מוכרז) עם גישה למי האגם, שווה לנצל את המקום לטבילה מרעננת בימי הקיץ החמים של איטליה.
את אגם קומו חצינו צפון-מערבה אל תחנת קאדנאביה (cadenabbia). מעבורות יוצאות לאורך כל היום אחת לחצי שעה (פחות או יותר) ואת הכרטיסים קנינו במקום, כך שאין צורך להזמין מראש. ההפלגה קצרה ויפה, עלותה 15 יורו לזוג עם רכב (המחיר משתנה בהתאם לגודל הרכב).
באזור קאדנאביה יש כמה חניוני קמפינג מסודרים. אנחנו ישנו ב-La' vedo camping בעיירה לנו (Lenno) הסמוכה. המקום פשוט ונעים ויש בו מסעדה קטנה וסופרמרקט סמוך, והאגם נמצא במרחק הליכה ממנו. עלות: 23 יורו לזוג באוהל ורכב.
למחרת התקדמנו דרומה על הכביש העמוס של גדת האגם עד לעיירה הצפופה והרועשת קומו. העיירה פחות נעימה לשהייה, במיוחד בהשוואה לעיירות הציוריות והקטנות שבדרך. בקומו קתדרלה מרשימה, כמה כנסיות ומבנים ארכיטקטוניים יפים. את הלילה העברנו ב- International camping שמדרום לקומו – חניון קמפינג גדול ופשוט עם בריכת שחייה קטנה.

עמק אאוסטה - שמורת Grand Paradiso

נסענו כמעט 3 שעות מקומו לעיירה קוגנה (cogne) המדהימה שבפארק Grand Paradiso בעמק אאוסטה. מרבית הנסיעה על כבישי אגרה, שמסתבר עולים לא מעט באיטליה. הנסיעה בעמק אאוסטה יפה במיוחד, מצדי הכביש ואדיות וגבעות ירוקות עליהן ניצבות מצודות אבירים מאבן (רק בחלקן מותר לבקר מבפנים). אנחנו ביקרנו במצודת Fenis, עליה המליצו לנו ביותר במרכז המבקרים באזור, אבל יש עוד עשרות אפשרויות. הכניסה הותרה במסגרת הדרכה בלבד (שהייתה רק באיטלקית) בעלות 5 יורו לאדם, ויש הנחה לסטודנטים.
בשמורת הגרנד פארדיסו שלושה ואדיות מרכזיים: Val di Rhemes, Valsaverenche ו-Valnontey. בכולם מסלולי הליכה רבים לאוהבי הטבע – מטיולים קלים שמתאימים למשפחות עם עגלות ילדים ועד לטרקים ארוכים, מסלולים למטפסי הרים, טיולי אופניים וקירות טיפוס. בכל ואדי יש מרכז מבקרים בו ניתן לקבל מידע על האזור ולקנות מפות. אנחנו נעזרנו במרכז שנמצא בקוגנה במדרחוב המרכזי, שם גם קנינו את המפה Gran Paradiso Cogan- Valsavaeanche של 1-25,000 – נוחה ומסומנים בה כל המסלולים בשמורה לפי חלוקה לרמות. בפארק יש בקתות (אסור לישון באוהל לצד השבילים בטרקים, גם לא בסמוך לבקתה). לחלק מהכפרים מגיעה גם תחבורה ציבורית.
אנחנו הקדשנו יומיים וחצי לטיולים בשמורת ה-Valnontey ועוד יום לשמורת ה-Valsaverenche, אבל כמובן שאפשר להישאר גם יותר – יש עשרות מסלולים והרבה מה לראות. צריך לקחת בחשבון שרוב המסלולים בפארק מתחילים בעלייה של 700-1,000 מטרים. למי שרוצה לחסוך לעצמו את העלייה, מהעיירה קוגנה יוצא רכבל ואפשר "לטפס" איתו להרים למעלה (עלות 7.5 יורו לאדם) ולצאת משם למסלול יפיפה.
לינת קמפינג בשמורת גרנד פארדיסו:
בשמורת Valanontey ישנם לא מעט חניוני קמפינג, רובם באזור Cogan. המחירים נעים בין 17-25 יורו לזוג באוהל. אחד החניונים הטובים שישנו בהם הוא ה-Gran Paradiso ששוכן ממש בלב הפארק, בקצה העיירה Valanontey ונשקף ממנו נוף משגע! בנוסף יוצאים ממנו מסלולי הליכה קצרים שמתאימים למשפחות. הטלפון של הקמפ: 0165749204.
בשמורת Valsavarenche יש 3 חניוני קמפינג. אנחנו ישנו ב-Pont Brevil שנמצא בקצה הכביש של השמורה וממש בתוך הטבע. במקום סופרמרקט קטן (שיש בו כמעט הכל) ואפשר לצאת מכאן רגלית לטרקים ולטיולי יום. טלפון: 016595458.

עמק אאוסטה – האזור הצפוני

עזבנו את שמורת הגרנד פארדיסו ונסענו צפונה דרך העיר אאוסטה אל ה-Gran San Bernardo Valpelline (ליד הגבול עם שוויץ). מרכז מידע למבקרים יש בעיירה וילפין (Valpelline), שם גם רכשנו מפת סימון שבילים של האזור 1-25,000.
את הלילה העברנו בקמפינג Lac Lexert על שפת אגם קטן בעיירה ביונז (Bionaz), הטלפון שלו: 0165730109. למחרת עשינו טיול נהדר של כמה שעות בסביבת האגם Lago di Places Moulin, שנמצא כ-25 דקות נסיעה מהעיירה. האזור יפיפה, אפשר לצאת ממנו לטיולי יום או לטרקים של כמה ימים (יש בקתות בדרך).
משם נסענו מערבה, ולמחרת טיילנו אל האגמים "Lacs De Fenetre" שנמצאים למעשה בשוויץ. המסלול מתחיל ליד באו (Baou) - כמה דקות דרומית למעבר הגבול של איטליה ושוויץ, משם מטפס במתינות כ-300 מטרים לעבר הפס, ממנו נשקפת תצפית אדירה, ומשם יורד לאגמים. יחסית קצר (כשעתיים וחצי סה"כ) ומתאים גם למשפחות, והוא ללא ספק אחד הטיולים היפים שעשינו באזור!
ישנו בקמפינג Pineta בעיירה Saint Oyen הסמוכה. בעיירה שלושה חניוני קמפינג (זה הזול ביותר – 15 יורו לזוג באוהל), מרכול וכמה מסעדות.

הדולומיטים המערביים – Madonna Di Campiglio

לעיירה פינזולו (Pinzolo) נסענו כיום שלם – כמעט 5 שעות נסיעה מעמק אאוסטה (רוב הנסיעה בכבישי אגרה). בדרך עצרנו למנוחה ופיצה באגם גארדה.
החלק המערבי של שמורת הדולומיטים יפיפה, זהו ללא ספק אחד האזורים היפים שזכינו לראות.
מרכז השמורה בעיירה מאדונה די קמפיגליו (Madonna di Campiglio), ממנה יוצאים עשרות מסלולי טיול בכל הרמות וכן כמה רכבלים אל פסגות ההרים. אנחנו נעזרנו במרכז המידע לתיירים בעיירה פינזולו (מרכז נוסף יש במאדונה די קמפיגליו), שם גם רכשנו מפה טופוגרפית 1-30,000 של האזור. נופי השמורה יפיפיים ושווה להקדיש זמן לטיולים רגליים באזור. יש גם הרבה טרקים, אלא שהלינה כאן היא בבקתות בלבד (תעריפי הקיץ של הבקתות גבוהים) ואסור להקים אוהל ברחבי השמורה.
המלצות למסלולים שעשינו באזור:
א. טיול מעגלי אל האגמים Cornisello ו-Nero – מסלול קצר יחסית ויפה מאד עם תצפיות לנופים אדירים ואגמים אלפינים. מתחיל מהחנייה של רפוחיו Coensello בגובה 2,100 מ', צפונית לעיירה קריסולו (Carisolo). הכביש שעולה לרפוחיו (כ-1,000 מ' עלייה) יחסית קשה לנהיגה – צר ומלא בפיתולים, ומאד לא כדאי לנסוע בו בערפל או בשעות החשיכה. מהחנייה, שביל מס' 216 (תחילתו על דרך רחבה) יורד לערוץ הנחל וחוצה אותו, מקיף את האגם ומשם עולה כ-200 מטרים אל אגם Nero. ממנו יש הליכה יפה, פחות או יותר על אותו קו גובה, עד שהדרך יורדת חזרה למגרש החנייה. המסלול המעגלי קל ומתאים למשפחות, קיימות גם אופציות לצאת ממנו למקומות נוספים- כמו עלייה לאגם Scarpaco (כשעה לכל כיוון על שביל 216), או הליכה לאגם Vedretta על שביל 239 (כשעה וחצי עד לאגם).
ב. נחל ג"נובה (Val Genova) – הליכה ליד ערוץ נחל שוצף עם הרבה מים ומפלים. השמורה של ואדי ג'נובה מאד (מאד!) מתויירת, במיוחד אזורי המפלים, ולא נשקפים ממנה נופים על ההרים מסביב (הליכה בעיקר בערוץ נחל). הכניסה לשמורה לחנייה התחתונה של מפלי נרדיס (Cascate Nardis) בעלות של 5 יורו לרכב, והיא כוללת מפה של השמורה ושימוש חופשי בשאטל. השאטל פועל במהלך יולי אוגוסט בשעות היום (8:00-17:00) בתדירות גבוהה, ולוקח את המטיילים לעומק השמורה – כ-5 ק"מ לכל היותר עד לפונטה מריה (Ponte Maria), שם יש מפלים נוספים יפים. כשאנחנו טיילנו בשמורה בשעות הצהריים היו עוד מאות מטיילים, כדאי כנראה להגיע אליה בשעות הבוקר המוקדמות. מסיבה כלשהי, הטיול לואדי ג'נובה הוא היעד כמעט הראשון שמציע מרכז המידע למטיילים שמגיעים לאזור, למרות שיש לדעתנו מסלולים אחרים יפים יותר לטייל בהם.
ג. (2,441 מ') Passo del Groste – עלייה לפס הגבוה ביותר באזור באמצעות רכבל. הרכבל פועל בכל ימות השבוע בין השעות 8:00-17:00 (עם הפסקה של שעה בצהריים, כיאה לאיטלקים...) ועלותו 12 יורו לכיוון אחד (למבוגר), או 17 יורו לכרטיס הלוך חזור. ביום שאנחנו עלינו היו שמיים בהירים מעל מאדונה די קמפיגליו, אבל כשהגענו למעלה נתגלה ערפל אדיר והראות הייתה לא טובה. בכל אופן, אין אפשרות לראות מה מזג האויר באזור הפס כשנמצאים למטה בעיירה... השמועות אומרות שמהפס נשקפים נופים נהדרים, ואפשר לצאת ממנו למסלולי הליכה שונים. אנחנו ירדנו על שביל 301 (לכיוון Monte Turrion Basso) וברגעים שהערפל מעט התפזר זכינו לנופים יפיפיים!
ד. האגמים Pradalago ו-Nambino – אל אגם Pradalago עלינו באמצעות רכבל מהעיירה מאדונה די קמפיגליו. האגם יפה ובסמוך אליו יש רפוחיו ומסעדה. מהרפוחיו יורד שביל ברור שרובו בתוך היער, לעבר אגם Nambino. מ-Pradalago יוצא גם טיול יום יפה אל חמשת הלגונות, תחילתו עם השילוט לאגם Serodoli.
לינה באזור מאדונה די קמפיגליו:
באזור ישנם ארבעה חניוני קמפינג, המחירים נעים בין 25-35 יורו לזוג. המקום הכי נחמד ושקט שישנו בו הוא ה-Parco Adamello Camping שליד העיירה קריסולו, ו שילמנו 26 יורו לחלקה קטנה.

הדולומיטים המזרחיים – Alpe di Siusi, Val Gardena, Alta Badia, Marmolada

אלפ די סיוסי (Alpe di Siusi)
המסע אל עבר תחילת המסלול: הבוקר שלנו התחיל במסע קצר אל עבר הנקודה ממנה רצינו לצאת. אל אלפ די סיוסי אין גישה לרכבים פרטיים ברוב ימות השנה, ואת הרכב ניתן להחנות בעיירה קומפצ' (Compach). הכביש מסיוסי לקומפצ' סגור בין 9:00-17:00, כך שאם הגעתם מאוחר תיאלצו לקחת אוטובוס או לעלות עם הרכבל. החנייה בקומפצ' במחיר מופקע של 15 יורו ליום! אנחנו חנינו את הרכב בחנייה של הרכבל מתחת לעיירה ללא תשלום (כ-15 דק' הליכה). מקומפצ' לקחנו אוטובוס לסלטריה (Saltaria) שנמצאת בלב העמק וממנה יוצאים מסלולים רגליים שונים. האוטובוס יוצא אחת ל-20 דק' בכל שעות היום. המסע עוד לא תם – מסלטריה עלינו ברכבל אל Rif. William (כ-15 יורו הלוך ושוב) ומשם סופסוף יצאנו לדרכנו. אנחנו עלינו לפס Sasso Piatto בגובה 2,300 מ' וחזרנו משביל אחר, המסלול מעגלי ויפה. אפשר גם לטפס מהפס אל הפסגה הסמוכה Sasso Piatto בגובה 2,995 מ'– נראה מדהים!
לינה: בסביבת סויסי (Siusi) יש קמפינג אחד יחסית יקר (כמעט 40 יורו לזוג). אנחנו מצאנו מלון כמעט באותו מחיר בעיירה הסמוכה.
ואל גארדנה (Val Gardena)
בשמורת ואל גארדנה עשרות טיולים. בעיירה אוריטסי (Ortisei) יש מרכז מידע מעולה, שם גם רכשנו מפה טופוגרפית של האזור 1-25,000. בואל גארדנה אין חניוני קמפינג, החניונים הקרובים נמצאים בעיירות Cianacei (חניון Marmolada) או Colfosco שנמצאות בעמקים הסמוכים מעבר לפסים. אנחנו ישנו בשניהם והם היו אחלה.
מסלול מקסים שעשינו באזור מתחיל מהפס Passo Sella, אליו ניתן להגיע עם רכב. ההליכה בשביל 649 עוברת ממש בתוך הדרדרת של מצוקי הדולומיטים האדירים, המסלול הוא "כמעט מעגלי" ויפה מאד. מנקודת האמצע שלו יוצא שביל מיוחד למטפסים עם ציוד סנפלינג, איתו אפשר לעלות עד Piz Sclava בגובה 2,941 מ'.
שמורת בדיה (Alta Badia)
את שמורת בדיה גילינו יחסית במקרה "תוך כדי תנועה", כיוון שהייתה בדרך שלנו. האזור יפה, טיילנו בו כיומיים וישנו בחניוני קמפינג ליד העיירות San Cassiano ו-Colfsoco.
ביום הראשון עלינו עם הרכבל שיוצא מ-Corvara אל האגם Lech de Boe (גובה 2,250 מ') – מקסים, ומשם ירדנו רגלית בחזרה לעיירה. בשני טיילנו כמה שעות בסביבת Passo Valparola. אל הפס אפשר להגיע עם רכב, במקום אגם קטן וכמה אופציות לטיולים קצרים עם נופים אדירים.
משם המשכנו דרומה לכיוון הר המרמולדה – הגבוה שבהרי הדולומיטים (3,342 מ'). ישנו בקמפינג מדרום לעיירה Alleghe, ששווה ביום חם גם ביקור בפניי עצמה, לטבילה באגם הטורקיז הסמוך לה...
הר המרמולדה (Marmolada)
אל הר המרמולדה עלינו עם "רכבל סל" משפת האגם המלאכותי Artificiale di Fedaia (עלות: 6 יורו למבוגר). למעלה יש הליכה קצרה ומאד מתויירת לתצפית על הקרחון האדיר של ההר, ומשם ירדנו רגלית אל עבר האגם. השביל שיורד מעט תלול והרבה פחות מתוייר.

ונציה

מהר המרמולדה נסענו כשעתיים וחצי לכיוון ונציה וישנו בקמפינג ב-Fusina, עלותו 30 יורו לזוג באוהל או בקרוואן קטן שמשכירים במקום. הקמפינג פשוט יחסית וממוקם מעולה – סירות המפליגות מדי יום לונציה יוצאות מהמעגן הסמוך, כ-5 דק' הליכה מהקמפינג! את הרכב ניתן להחנות בקמפינג עד 19:00 של היום למחרת, כך שנחסכת גם עלות החנייה בזמן הביקור בונציה.
הפלגה קצרה בת 20 דק' הורידה אותנו במעגן Zattere , במרחק הליכה מפיאצת סן מרקו היפה (San Marco). הפיאצה טומנת בחובה כמה מאתריה הידועים של ונציה – כמו בזיליקת סן מרקו, מגדל הפעמונים (המתנשא לגובה של כמעט 100 מטר ונשקפת ממנו תצפית נהדרת על העיר כולה!), ארמון הדוג'ה ומגדל השעון. כשאנחנו טיילנו בחודש אוגוסט התורים לאתרים היו ארוכים מאד (למרות שהיינו באמצע שבוע), כך שכדאי להגיע כמה שיותר מוקדם ובעיקר עם הרבה סבלנות.

• רבים מהאיטלקים לא הבינו אנגלית בכלל (גם באזורים מתוירים), שווה ללמוד כמה מילים חשובות באיטלקית. גם ידע בסיסי בספרדית עזר להם להבין אותנו...
  • שווה להביא אוהל טוב ללינת קמפינג. גם בקיץ יכול לרדת גשם ברכה אמיתי בשמי איטליה
  • בניווט עם הרכב למקומות מוכרים ה-Waze עובד טוב באיטליה (אבל לא לאתרים קטנים או לשמורות טבע כמו בארץ)