Tour Mont Blanc-טרק סובב המונט בלאן

טרק סובב מונט בלאן- הידוע גם כ TMB, כולל 170 ק"מ, 10 ימים, 3 מדינות (איטליה, צרפת ושוויץ) ודרך אחת-שביל קסום ומאתגר החושף את נופיו המרהיבים של רכס הרי המונט בלאן

תאריך הטיולAugust 2014
עונה מומלצתיולי- אוגוסט

באוגוסט 2014 יצאנו שתי חברות לטרק סובב המונט בלאן. בעת תכנון הטרק נתקלנו בקושי במציאת מידע רלוונטי ועדכני ולכן תוך כדי הטרק אספנו מידע כדי לאפשר לכם תכנון קליל ופשוט לטרק המהמם ביותר באירופה.

הגעה לתחילת הטרק

מרבית המטיילים מתחילים מצרפת (נוחתים בג'נבה). מתחילים לצעוד מהעיירה Les Houches- נגד כיוון השעון.
אנחנו מטעמי נוחות בלבד, נחתנו במילאנו ולכן החלטנו להתחיל את הטרק בחלק האיטלקי ב- Courmayeur. נסענו באוטובוס של חברת Savada, האוטובוס יוצא 3 פעמים ביום מתחנת מטרו Lampugnano (משרד הכרטיסים לאוטובוס נמצא מחוץ לתחנה). שעות האוטובוסים ממילאנו: 7:30, 13:30, 17:00. האוטובוס עולה 19 יורו לכיוון ולוקח 3 וחצי שעות. רצוי להזמין כרטיסים מראש, שינוי תאריך/ שעה עולה 3 יורו.

מידע כללי על הטרק

במהלך הטרק הולכים סביב רכס המונט בלאן, הפסגה הגבוהה ביותר באלפים ומערב אירופה (4808 מטר). אורך הטרק הוא כ- 170 ק"מ כאשר בכל יום יש ממוצע של 1000 מטר טיפוס ו-1000 מטר ירידה. הטרק מאתגר ובדרגת קושי גבוהה אבל מניסיוננו אפשרי והנופים מתגמלים במיוחד.
הטרק משולט בצורה מעולה (מלבד מקטע ספציפי עליו נרחיב) ונותן תיזמונים די מדויקים להליכה. בכל זאת אנחנו ממליצות לטייל עם ספר/ מפה כדי להבין את תוואי המסלול ולתכנן את הימים.
מסלול הTMB מצויר כקו רצוף במפה (צ. שימו לב שמידי פעם יש אופציות לוריאנטים (מסלול חלופי שמצויר כקו מקווקו), לרוב הוריאנטים יותר קשים אבל בד"כ עם נוף יותר מרשים.
ניתן להצטייד ולמלא בקבוקי מים ברפיוג'י בו ישנים ולאורך המסלול ולכן אין צורך לסחוב כמויות גדולות של מים (אנחנו סחבנו כל אחת 2.5 ליטר).
לינה- ניתן לישון בחדרי דורמס או חדרים פרטיים ברפיוג'י (בקתות) לאורך המסלול או באתרי קמפינג עם אוהלים וציוד מתאים. רוב המטיילים ישנים בחדרים כדי להקל על משקל התיק ועקב מזג אוויר ההפכפך (וגם בשביל להתפנק אחרי יום הליכה אינטנסיבי). רצוי להזמין את הלינה מראש (במיוחד בחודש אוגוסט) יש לקחת בחשבון שההזמנה מגבילה את גמישות המסלול וכן הפסד כספי (יש רפיוג'ים שלוקחים דמי ביטול). ממוצע של לינה וחצי פנסיון כ-50 יורו.
אוכל- אנחנו אכלנו ארוחת בוקר וערב ברפיוג'י (ניתן לבקש מנות צמחוניות). ארוחות ערב מגוונות ומפנקות (4 מנות!!), אך ארוחות הבוקר לעיתים דלות ולא תמיד שוות את המחיר. ניתן לבקש לבטל את א. הבוקר ולחסוך כ- 7 יורו. ניתן לקנות מצרכים לארוחות צהרים (ובוקר) לאורך המסלול. כמעט בכל יום עוברים בעיירה בה יש סופר (נרחיב על כך בהמשך). אנחנו לא סחבנו אוכל ליותר מיומיים קדימה. יש אופציה להזמין ברפיוג'י "פיקניק", כלומר ארוחת צהרים ארוזה הכוללת סנדוויץ, פרי וכו'. לדעתנו זה לא שווה את המחיר אך זאת אופציה טובה למקרה שנתקעים בלי סופר.

ציוד

אנחנו ממליצות להיות הכי מנימליסטים שאפשר. אין צורך בהרבה ציוד אז תבחרו כל פריט בקפידה!

- חולצות קצרות להליכה
- מכנס טיולים
- תחתונים וגרביים
- חולצה ומכנס לשינה
- נעלי הליכה
- מקלות הליכה
- פליז
- ציוד גשם: כיסוי תיק ומעיל (חובה!)
- כלי רחצה (כולל סבונים)
- מגבת
- ליינר/ שק"ש+ציפית (מביאים ברפיוג'י שמיכות אך לא מחליפים מצעים)
- פק"ל קפה, ספר (כדאי אך לא חובה)
- ספר/ מפה (ניתן לקנות בשאמוני או להלוות)
- שלוקר
- תרופות
- אולר
- כפכפים (לא שורש) למקלחת ולהסתובבות ברפיוג'י.
- ציוד לארוחת צהרים (סכו"ם, צלחות).

*אנחנו נפלנו על מזג אוויר מעולה, לא היה צורך בציוד חם נוסף אך שווה לבדוק מראש כיוון שיכול להיות מאוד (!) קר במהלך הטרק.

תכנון ימי הליכה

מרבית המטיילים הישראלים (במגוון רמות כושר וגילאים) עושים את הטרק ב11 יום בממוצע. אנחנו נעזרנו באתר הרשמי של הטרק בתכנון הימים והזמנת מקומות הלינה - http://www.autourdumontblanc.c...

יום 1- Courmayeur to Refuge Bonatti- 14\08\14

הליכה-
יום הליכה קצר. הגענו באותו היום ממילאנו לקורמיור בשעה 10:30. הסיבה לכך היא שמהארץ לא הצלחנו למצוא לינה במחיר סביר בקורמיור ולכן החלטנו לישון במילאנו ולהתחיל ללכת למחרת.
ב- Courmayeur לקחנו אוטובוס פנימי שחסך הליכה של כשעה על כביש (עלה יורו). את ההליכה מתחילים בשעה וחצי של עלייה עד Refuge Bertone, מקום מקסים עם נוף מטורף. משם המשכנו לעוד שעה וחצי של הליכה נוחה עד לRefuge Bonatti שם ישנו.

לינה-
45 יורו לחצי פנסיון. העובדים היו מאוד נחמדים ואדיבים. ישנו בחדר דורמס מרווח, נקי עם שמיכות עבות ונעימות. השימוש במקלחות באמצעות אסימון שמגביל את זמן הרחצה במים חמים לכ-5 דקות. ברפיוג'י אין ויי-פיי אך יש קליטה סלולרית.

אוכל-
ארוחת ערב ענקית ומושקעת (אחת הארוחות היותר טעימות שקיבלנו לאורך הטרק). הארוחה כוללת סלט, מרק, עיקרית בשרית וקינוח. ארוחת הבוקר כוללת קפה, תה, קורנפלקס, יוגורט, גרנולה, לחם וריבה. ארוחת צהרים - קנינו אוכל לאותו יום בסופר בקורמיור.

יום 2- Refuge Bonatti to La Fouly- 15\08\14

הליכה-
מתחיל בהליכה יחסית מישורית, ירידה נוחה לנהר ומשם עלייה מאוד ארוכה וקשה עד Grand Col Ferret. במחצית הדרך לפס עוברים בRefuge Elena. אחרי המעבר בפס עוברים לשוויץ! משם יש ירידה עד La Fouly, עיירה יחסית גדולה עם מס' אופציות ללינה.

לינה-
ישנו בHotel Edelweiss, 62 פרנק לחצי פנסיון. יש מספר חדרי דורמס שונים, חלקם צפופים, לא נוחים ועם מזרונים על הרצפה. אנחנו ישנו בדורמס מרווח יחסית עם מיטות. המקלחת מעולה, מים חמים ללא הגבלה. יש ווי-פי במלון.

אוכל-
ארוחת ערב כללה מרק, עיקרית בשרית, תוספת וקינוח. החלטנו לוותר על ארוחת הבוקר ולקנות מצרכים בסופר. ארוחת צהרים- קנינו באותו יום בLa Fouly, יש סופר יחסית גדול, נפתח ב-8 בבוקר.

יום 3- La Fouly to Champex- 16/08/14

הליכה-
יום פשוט, הליכה מתונה על תוואי הנהר בצל. בסוף היום יש עלייה מתונה ביחס לעליות אחרות עד Champex, עיירה ציורית ויפהפיה עם אגם גדול. המשכנו מ-Champex עוד כחצי שעה של עלייה על כביש עד Arpette, לתחילת הוריאנט של היום למחרת (לא על מסלול TMB הרגיל).

לינה-
ישנו בRelais d'arpette, 67 פרנק לחצי פנסיון. דורמס של 6 אנשים, צפופים עם מיטות קומותיים ושמיכות סקאביאס. מקלחות במבנה אחר (עוברים בחוץ בדרך), המים היו קרירים. יש קליטה סלולארית, קיים ויי-פיי אך לא פעל כשאנחנו היינו. הצוות מאוד אדיב ואווירה נחמדה ברפיוג'י.

אוכל-
ארוחת ערב מפנקת שכללה מרק, סלט, מנה עיקרית וקינוח. וויתרנו על ארוחת הבוקר שנראתה דלה. ארוחת צהרים לאותו יום וליום למחרת קנינו בChampex-.

יום 4- variant Arpette to Forclaz- 17\08\14

הליכה-
הוריאנט הומלץ לנו ע"י ישראלים שעשו את הטרק, בנוסף רוב המטיילים שהיו איתנו לאורך הדרך עשו את הוריאנט גם כן. זה היה היום הכי קשה ומאתגר עבורנו בטרק. מתחיל בעלייה מתונה של שעה ובהמשך הופך לעלייה תלולה וקשה הכוללת טיפוס על בולדרים עד לפס. סה"כ לקח לנו 4 שעות טיפוס כולל עצירות. הפסגה מרהיבה!! הירידה למטה תלולה וארוכה (3 שעות). מסלול יחסית מסוכן, מאוד לא מומלץ ביום גשום או אחרי יום גשום. מסיום הירידה (יש מסעדונת) יש הליכה מישורית של כשעה עד לForclaz.

לינה-
ב Hotel Forclaz בעלות של 61 פרנק לחצי פנסיון. דורמס גדול ומרווח של 20 איש, המיטה מפנקת בטירוף! מיטה רחבה, מצעים נעימים ושמיכה מחממת. מקלחת אחת עם מים חמים. היה במקום ווי-פיי והצוות היה מאוד אדיב.

אוכל-
ארוחת ערב מדהימה של 3 מנות עם refill ! ארוחת בוקר שכללה קפה, קוראסון, לחם וריבה.
ארוחת צהרים נקנתה יום קודם ב- Champex.

יום 5-Forclaz to Tre La Champ-18\08\14

הליכה-
מForclaz יש ירידה לTrient, כפר עם מכולת. הולכים במישור עד La Peuty ומשם מתחילים לטפס לפס Col de Balme, שם עוברים לצרפת. עלייה ארוכה וקשה שבסופה רואים את פסגת המונט בלאן. בפס יש רפיוג'י קטן בו אין מים ושירותים, לא מומלץ להשאר לישון שם (מידע שקיבלנו מאנשים שישנו שם). ההמשך מהפס במגמת ירידה, השילוט מאוד לא ברור ולצערנו התבלבנו ועלינו על וריאנט ל-Vallorcine. משם לקחנו רכבת לMontrac, יש עלייה של 5 דק' לTre la Champ.

לינה-
ישנו בAberge la Boerne בעלות של 39 יורו לחצי פנסיון. דורמס של 6 אנשים, קטן וצפוף אך המיטות מפנקות. המקום מאוד נעים וביתי. מקלחת חמה ונוחה. אין ווי-פיי אך יש קליטה סלולארית.

אוכל-
ארוחות ערב מדהימה: מרק, מנה עיקרית, פלטת גבינות וקינוח.
ארוחת בוקר: קפה, פירות, יוגורט, גרנולה מטורפת, קורנפלקס, בגט, ריבות.
ארוחת צהרים: קנינו בבוקר במכולת ב- Trient.

יום 6- Tre La Champ to Flegere-19\08\14 + יום 7- מנוחה בChamonix--20\08\14

הליכה-
עלייה תלולה וארוכה הכוללת טיפוס בסולמות עד לפס. מהפס ירידה קלילה אל עבר Flegere.
בFlegere יש רפיוג'י שם רוב המטיילים נשארים לישון. הגענו לשם בשעה די מוקדמת ומכיוון שהראות באותו יום הייתה גרועה החלטנו לקחת רכבל (שעלה 13 יורו) ולרדת לChamonix, שם החלטנו מראש לעשות יום מנוחה. הרכבל מוריד לעיירה ליד, וממנה לוקחים אוטובוס קצר לChamonix. זו עיירת סקי גדולה עם מלא חנויות ומסעדות שוות. בהחלט שווה לבקר ולרדת מן המסלול.

לינה-
ישנו ב-Chamonix בהוסטל Chamoniard Volant בעלות של 19 יורו לדורמס (ללא אוכל). ההוסטל נמצא 15 דקות הליכה ממרכז העיירה. ההוסטל ברמה נמוכה מאוד, מיטות לא נוחות, חדר דורמס מרווח אבל קפוא ומסריח. מקלחות עם מים פושרים. יש במקום מטבח מצויד לבישול, ווי-פיי חינם.

יום 7- מנוחה בChamonix:
מכיוון שבחרנו לעשות יום מנוחה ואלו הימים שהיו לרשותינו דילגנו על מקטע בין Flegere עד Les Houches.

יום 8- les Houches to Gite Pontet- 21\08\14

הליכה-
מתחנת האוטובוס Chamonix sud לקחנו אוטובוס לles Houches וירדנו בתחנה ליד הרכבל, משם מתחיל המסלול. התחלנו בעלייה של שעתיים עד Col de Voza לאחר מכן המשכנו בהליכה של עליות וירידות, רוב היום הלכנו על כביש 4X4. 40 דקות לפני ההגעה לPontet יש אופציה לעלות 5 דק' לעיירה גדולה בשם les Contamines, שם תמצאו מסעדות וסופר גדול.

לינה-
ישנו בGite Pontet באזור קמפינג בתוך פארק ענקי בעלות של 34 יורו לחצי פנסיון. דורמס עם מיטות נוחות, מרווח, מקלחת נוחה. ווי-פיי בעלות של יורו.

אוכל-
ארוחת ערב: במסעדה בתוך הפארק (מחוץ למתחם הקמפינג). ארוחה של 3 מנות- סלט, עיקרית וקינוח.
ארוחת בוקר: דלה יחסית, כללה קפה בגט וריבות. יש אפשרות להזמין בגט לארוחת צהרים ערב קודם.
ארוחת צהרים: הצטיידות בChamonix, יש סופרים גדולים עם אופציות רבות.

יום 9- Pontet to les Mottets-22\08\14

הליכה-
יום הליכה מאוד ארוך, צריך לצאת מוקדם כדי להספיק. יום עם נופים עוצרי נשימה!! עלייה ארוכה שרובה מתונה, השעתיים האחרונות בשיפוע תלול עד Refuge la Bohemme. ירידה מאוד תלולה לRefuge Nova ב-les Chapieux. שם יש מעדנייה קטנה בה ניתן לקנות לחם וירקות ליום למחרת. משם הליכה של שעה וחצי על כביש עד les Mottets (ניתן לקחת שאטל בעלות של 3.5 יורו).

לינה-
אנחנו ישנו בדורמס של 4 בעלות של 51 יורו לחצי פנסיון עם שמיכות עבות. יש אפשרות לינה בדורמס של 30 איש בעלות של 41 יורו לחצי פנסיון, מקבלים שמיכות דקות. המקלחות היו נוחות, מים פושרים. לא הייתה קליטה סלולארית או ויי-פיי. מקום גדול שמתארחים בו הרבה מטיילים, אווירה שמחה ונעימה.

אוכל-
ארוחת ערב: עשירה של סלט, מרק, מנה עיקרית וקינוח.
ארוחת בוקר: לחם יבש, ריבה, קפה, קורנפלקס, גרנולה וחלב.
ארוחת צהרים: קנינו יום קודם בסופר ב les Contamine.

יום 10- Mottets to Courmayeur-23\08\14

הליכה-
יום ארוך במיוחד, חשוב לצאת מוקדם כדי להספיק. היום מתחיל בעלייה של שעתיים עד המעבר לאיטליה, ממשיך בירידה נוחה. עוברים בRefuge Elisabeta ובהמשך מטפסים שוב כשעה. המשך היום בירידה, תחילת הירידה נוחה ומתונה עד Col Checrouit (מקום עם מסעדה גדולה וכסאות נוח). משם עוד שעה וחצי ירידה תלולה ונוראית ל Courmayeur. זו הירידה הכי קשה בטרק והרבה מטיילים לוקחים רכבל (בעלות של 15 יורו) לDolonne וחוסכים את הכאבים בברכים. מ-Dolonne יש 15 דק' הליכה במישור ל Courmayeur.

לינה-
ישנו ב-Pensione Venezia בעלות של 26.5 יורו לאדם כולל ארוחת בוקר. ישנו בחדר פרטי של 2, שירותים ומקלחת ציבוריים. ההוסטל נקי, במיקום מרכזי אבל ללא ווי-פיי. הבעלים לא יודעת אנגלית ולא נחמדה. לא ניתן להזמין מקום באינטרנט, ניתן ורצוי להזמין בטלפון כיוון שזהו המקום היחידי במחיר סביר! (כדאי לסנג'ר איזה איטלקי עבור השיחה, כי היא לא דוברת אנגלית).

אוכל-
יש שלל מסעדות ופיצריות מעולות ב- Courmayeur.
ארוחת צהרים ליום זה קנינו יום קודם ב- les Chapieux.