לאנזו - עמקים קסומים ממערב לטורינו

כחצי שעה נסיעה משדה התעופה של טורינו שוכנת העיירה Lanzo Torinese, ממנה מתפצלים שלושה עמקים אלפיניים הקרויים Valli di Lanzo.

תאריך הטיולMay 2022
עונה מומלצתמאי - ספטמבר

הגענו קבוצה משפחתית של 8 ללא ילדים.
כל ההתניידות נעשתה במכונית שכורה.
עצרנו לכמה שעות במרכז טורינו, יש שם הרבה גניבות אז כדאי לקחת את המזוודות איתכם או לוודא שהן נעולות ומוסתרות היטב בבגאז׳.

יום מופלא בעמק Lanzo הצפוני

אנחנו ישנו בעמק הצפוני מבין שלושת העמקים של לאנזו, ב-Groscavallo.
ישנו ב-B&B Ca'd'ambra המומלץ בחום רב. המקום חמוד מאוד, נעים ונוח, ממוקם בעמק היפייפה, והכי חשוב - בעלת המלון סילביה הייתה פשוט מדהימה, חשבה על כל פרט ועזרה לנו בכל דבר ועניין.
היא עזרה לנו לתכנן יום מדהים בעמק וליצור קשר עם מפעילים מקומיים.
התחלנו את היום עם טיול אופניים מעולה באזור Lanzo Torinesse, והמשכנו לביקור בכפרים Vrù ו-Lities.

טיול האופניים:
נעשה דרך KOM Valli di Lanzo S.a.s שיושבים ב-Lanzo Torinesse.
איש הקשר דיבר אנגלית מצוין, דיברנו איתו במיילים ובווטסאפ. הוא היה מאוד גמיש ועזר לנו לבנות טיול שהתאים בדיוק לרמת הקושי שרצינו.
הגענו למקום, שם התאימו לכל אחד ואחת זוג אופניים מקצועי ומתוחזק היטב וקסדות. הטיול כלל טיפוס לא קל אל Santuario di Sant’Ignazio עם הנוף המהמם, סיבוב במרכז העיר עם המגדל מימי הביניים, וביקור בגשר Ponte del Diavolo.

ביקור ב-Vrù:
כפר קטן וכמעט נטוש במעלה צלע ההר. האטרקציה, מלבד הכפר עצמו, היא mechanical scenery שסילביה המליצה לנו לראות, וגם תיאמה עם האיש שאחראי לה. לא ידענו למה לצפות, רק ידענו שזה ליד הכנסיה ושהאיש, שמדבר אך ורק איטלקית, יפגוש אותנו ליד הכנסיה.
הסתבכנו בכפר הצפוף ולמזלנו פגשנו 3 קשישים שישבו על ספסל והדריכו אותנו.
כשמצאנו את האיש האחראי והוא הראה לנו את ה-mechanical scenery, שמחנו מאוד שבאנו.
מדובר במיניאטורה גדולה ומפורטת שמציגה נוף אלפיני ואת אורח חיים של האזור בעבר, וכל פרט ודמות במיניאטורה זזים ע״י מערכת מנועים, גלגלות ורצועות משוכללת.
נהננו מאוד ואף חקרנו קצת את האיש באמצעות Google Translate. אביו החל בבנייה לפני כ-15 שנים, נפטר לפני 5 שנים והוא המשיך אותו. הוא ממשיך לעבוד על המיצג ולהוסיף עוד ועוד פרטים.

ביקור ב-Lities:
הכפר Lities גם הוא ממוקם גבוה על ההר והינו כמעט נטוש. לפני כשנתיים הוקם שם מוזיאון המתאר את החיים כפי שהיו פעם. פגשנו שם אישה מבוגרת שנולדה וגדלה בכפר והיום מתגוררת בכפר גדול וחי הנמצא על הכביש הראשי של העמק, ואת סילביה בעלת המלון שבאה לתרגם.
האישה הוליכה אותנו ברחבי הכפר וחלקה את סיפורו של הכפר, אנקדוטות מחיי היומיום ואת סיפורה האישי. הסיור הסתיים במוזיאון הקטן, שם חיכו לנו עוד כמה נשים מבוגרות שהשתתפו בהקמתו.
הנוף המרהיב, הסיפורים המרתקים והרצון של הנשים לשתף את הסיפורים היו נוגעים ללב.

בסוף היום (טיפים על ארוחות):
כשסיימנו כבר החל לרדת הלילה ורצינו לאכול ארוחת ערב.
אל תאמינו ל-Google Maps לגבי האם מסעדות הן פתוחות או סגורות!
באמצע שבוע, מומלץ לנסוע לאכול ב-Lanzo Toriness או עיירה אחרת גדולה יותר, המסעדות שבכפרי העמק סגורות. בסופי שבוע יש יותר אופציות.
כמו כן, באזור מנומנם זה יש ״סיאסטה״ בערך בין 14:30 ל-19:00 שבה רוב המסעדות לא יגישו אוכל, אלא רק שתייה ואולי אוכל קל, צריך להתארגן בהתאם.

המלצה נוספת לשהות בעמק:
ביקור בכפר האחרון בעמק, היכן שהדרך נגמרת - Forno Alpi Graie. הנוף שם מרהיב ונעים מאוד להסתובב. יש שם גם מקום שמארגן טרקים ופעילויות ספורט, וכנסיה שרואים מהכפר ואפשר לעשות אליה טיול.

Sacra di San Michele

ביום הבא של הטיול הרחקנו אל מעבר לעמקי Lanzo ונסענו אל Sacra di San Michele, מנזר מפורסם הנמצא מערבית לטורינו.

ישנן מספר אופציות לטיפוס למנזר הגבוה היושב על הר:
1. להגיע עם האוטו כמה שיותר קרוב - נווטו ישירות אל המנזר עם אפליקציית ניווט כלשהי.
2. חניה ב-San Pietro, כפר קטן סמוך למנזר, שממנו יש טיפוס של כחצי שעה בשבילים נחמדים.
3. חניה ב-Sant'Ambrogio di Torino, עיירה גדולה יותר היושבת ממש למרגלות ההר, וממנה הטיפוס ארוך וקשה יותר.
כדאי לנווט ל-Sentiero 502 שבעיירה, שם מתחיל הטיפוס למנזר. לנו לקח כשעה ורבע - שעה וחצי להגיע ל-San Pietro ומשם כאמור עוד כחצי שעה עד למנזר.

שימו לב שיש שאטלים המעלים ומורידים מהמנזר, אך הם פעילים רק בחודשים מסויימים, וגם אז רק בסופי שבוע וחגים.
ניסינו להעזר בפקידת הקבלה שבמנזר בשביל להזמין מונית, אך שירותי המוניות לא ענו.
בסופו של דבר שלחנו נציגים שירדו את כל הדרך חזרה למטה ברגל, ובאו לאסוף את השאר. הנותרים מאחור חיכו מעל לשעה.

קניות:
אחרי הביקור ב-Sacra di San Michele עשינו קצת שופינג בקניון הנחמד Shopville Le Gru שבפאתי טורינו.