עמק שטובאי - שמונה ימים של הטרק המלא

סיפור הדרך שלנו לטרק המלא הצובר פופולריות - stubai high trail

תאריך הטיולJuly 2022
עונה מומלצתבין יולי לאוגוסט זה שיא העונה ולכן הזמן המומלץ ביותר מבחינת מזג האוויר. לאלו שמעדיפים פחות עומס גם יוני וספטמבר-אוקטובר אמורים להיות בסדר

עמק שטובאי הוא עמק מוקף הרים שנמצא רבע שעה נסיעה מאינסבורק. הטרק המקיף אותו לוקח 91 ק"מ ולפי האתר הרשמי (מאוד שימושי ושווה להשתמש בו - https://www.stubai.at/en/stuba... ל8 מקטעים לא כולל עלייה וירידה.

הטרק הוא טרק אלפיני-אירופאי קלאסי. ימים קצרים, כשהנתון העיקרי שרלוונטי בהם הוא פחות הקילומטרים ויותר העליות והירידות. הטרק ברובו הוא מעל 2000 מטר משמע מעל קו עצים אז אל תצפו ליותר מדי צל לאורך הטרק.
ישנים לאורך הטרק בבקתות (זה לא חוקי לישון עם אוהל באיזור הטרק).
מאוד נוח להתאים את הטרק לאילוצי הזמן שיש לכם, אפשר להתחיל פחות או יותר בכל בקתה, ולחזור לעמק (או לעמק אחר ומשם לשטובאי) מכל בקתה אחרת.

הטרק מאוד יפה ובעיקר מגוון. אותנו הדהים לראות איך סביב אותו עמק יש הרים כלכך שונים, ובאמת כל יום שונה כמעט לגמרי מהימים האחרים.

הגעה - כדי להגיע לעמק שטובאי לקחנו מאינסבורק את קו 590a ( גם 590b יכול להתאים), וירדנו בעיירה הציורית neustift, ממנה יש עלייה לבקתה הראשונה בשביל - STARKENBURGER HUT. בnestift אין יותר מדי לעשות כי העיירה היא בגדול מלכודת תיירים, אבל כן יש בה סופרים מלאים (SPAR) שאפשר להצטייד בהם בכל מה שצריך לקראת הטרק

התמצאות בשביל - השביל מסומן ממש טוב בסימונים קלאסים של אדום-לבן. מכיוון שהאיזור מפוצץ בשבילים, וכל השבילים מסומנים באותו אדום-לבן, אנחנו ממליצים בחום להוריד גם אפליקציית GPS, אנחנו השתמשנו בGPX Viewer בגרסא החינמית שלו והורדנו את הקבצים הגיאוגרפים מהאתר של הטרק (תחת הלשונית "THE STAGES" לכל שלב יש קובץ GPX שאפשר להוריד). בנוסף הבנו שיש אפליקצייה לשביל עצמו שפועלת גם בלי קליטה, אבל לא השתמשנו בה בעצמנו.
לאורך השביל בכל פיצול משמעותי יש שלטים שגם רשום בהם זמן הליכה משוער, לפעמים הזמן היה שגוי לחלוטין עבורנו ולפעמים מדוייק בצורה מפחידה (25 דקות על השעון). מוזמנים להשתמש בהערכות שלהם אבל לא היינו מסתמכים רק על זה
במפה המצורפת יש את ימים 2 - 7 של הטרק

לינה - כאמור הלינה בטרק נעשית בבקתות. את הלילות בבקתות מומלץ לשריין כמה שיותר זמן מראש, בטרק ראינו מטיילים ששריינו ברגע האחרון אבל גם מטיילים שהעדר ההכנה מראש הכריחה אותם לדלג על בקתות מסויימות. באתר הרשמי של הטרק יש עמוד לכל בקתה שמכיל גם התקשרויות עם הבקתה. לרוב הבקתות יש מערכת שדי נוח להזמין דרכה לילות, אבל לחלק מהבקתות פשוט צריך לשלוח מייל ולקוות שיענו לכם (לכן כדאי לעשות את זה כמה שיותר מוקדם) .
המחיר ללילה בבקתה וחצי פנסיון משתנה בין בקתה לבקתה ובממוצע יעלה כ65 יורו. חלק מהבקתות מקבלות אשראי, וחלק לא. ולכן מומלץ להוציא הרבה מזומן לטרק מראש. אנחנו ספציפית לא רצינו להסתבך עם זה אבל הבנו שעם מצטרפים למועדון האלפיניסטי האוסטרי יש הנחה בבקתות שיוצאת משתלמת אם נשארים ביותר מ5 בקתות.
חלק מהבקתות לא מחלקות שמיכות, ולכן חשוב להביא איתכם שק שינה דק לטרק.
בנוסף במרבית הטרקים מאפשרים לקחת כחלק מהחצי פנסיון סנדוויצים מהארוחת בוקר לטרק עצמו, אנחנו הבאנו שקיות זיפ לסנדוויצים ומאוד ממליצים על השיטה הזו.
בבקתות יש מגוון של אוכל צמחוני למי שזה רלוונטי עבורו

מים - האירופאים האלו איכשהו מצליחים לעבות מים מהאוויר, אחרת לא ברור איך הם מסתובבים רק עם 2 ליטר במקסימום. אין המון נקודות מילוי לאורך הימים, ומצד שני הימים לא ארוכים, אנחנו הסתדרנו מעולה עם כ 3.5 - 4 ליטר מים לאדם.

מזג האוויר - כמו כל האלפים, מזג האוויר הפכפכך, שווה להתייעץ עם בעלי הבקתות על מזג האוויר כל ערב.

יום 1 - העלייה לSTARKENBURGER HUT

עלייה - 1200 מטר
ירידה - זניחה
אורך - 4 שעות

היום מתמקד בעלייה על הרכס המקיף את עמק שטובאי. ולמרות כמות הקילומטרים המפחידה מהעמק ועד לבקתה, השביל הנוח הופך את היום ליחסית קל. מתחילים בneustift ולאחר עלייה יחסית חדה סביב יער ונחל מתחילים לטפס בסללום אל עבר הבקתה. אפשר לעלות לבקתה גם דרך שביל עפר הרבה פחות אטרקטיבי. מרבית המטיילים שפגשנו דלגו על היום הזה מפערי מקום בבקתה והתחילו ישר בFRANZ-SENN-HUT

בקתת STARKENBURGER HUT
אוכל - הכי פחות טוב מכל הבקתות, הבקתה היחידה שלא הגיע לנו מנת בשר ושווה להזמין את ארוחת הערב באופן נפרד בתפריט
וויפיי - אין
מקלחת - אין
תיאור כללי - באופן כללי מדובר בבקתה די קטנה ולא הכי מפנקת, אבל כן מאוד בקתתית

יום 2 - מSTARKENBURGER HUT לFRANZ-SENN-HUT

עלייה - 620 מטר
ירידה - 710 מטר
מרחק - 16 ק"מ
אורך - 8 שעות

יום הליכה לא קשה במיוחד אבל ארוך, ומורגש כאחד.
היום מתחיל בעלייה יחסית חדה ופשוטה (3 ק"מ ומרבית העלייה של היום) לאוכף, שממנו נחשף לראשונה האופי ההררי של הטרק וזקיפי סלע מרשימים מאוד שיוצאים הישר מההר. מהאוכף אפשר להמשיך בשביל ההולך על קו הרכס או לעלות לכיפה הקרובה. אנחנו עלינו לכיפה וזה האריך לנו את היום ב40 דקות של עלייה לא מסובכת ונוף ממש יפה, אנחנו מאוד ממליצים, יהיה לכם מספיק הליכה על קו הרכס בהמשך היום.
מהירידה מהכיפה שאר היום הוא למעשה הליכה ארוכה על קו הרכס בירידה מתונה עד לFRANZ-SENN. לקראת סוף הירידה נתקלים בנחלים דקיקים ויפים שחוצים את השביל וגוררים עליות וירידות קצת יותר חדות. קצת לפני הנחלים יש בקתה שאפשר לעצור בה לכוס קפה או בירה לפני ההגעה לבקתת FRANZ

בקתת FRANZ-SENN-HUT
אוכל - האוכל היה בסדר, יותר טוב מהבקתה הקודמת אבל גם לא שונה במיוחד מחדר אוכל.
מקלחת - יש ובחינם!, תתפנקו על כמה מקלחות שרק תוכלו
תיאור כללי - מדובר בבקתה מאוד תיירותית שממנה יוצאים גם הרבה טיולי יום באיזור, ולכן התשתיות שלה מפנקות בהתאם

יום 3 - מFRANZ-SENN-HUT לNEUE REGENSBURGER

עלייה - 610 מטר
ירידה - 470מטר
מרחק - 8 ק"מ
אורך - 5 שעות

יום הליכה קצר שבנוי מעלייה רצינית וירידה רצינית.
היום מתחיל בשני קילומטרים יחסית מישוריים על צלע ההר מהבקתה לפני שמתחילים לטפס. מדובר בעלייה חדה ורצינית. העלייה כוללת שני חלקים, 350 מטר של עלייה על שביל בין בולדרים. ולאחר מכן עלייה של 250 מטרים של עלייה על דרדרת הררית בשביל יחסית פשוט אבל בשיפוע לא כל בכלל. הנוף מסביב הרבה יותר הררי ודרמטי מהיומיים הקודמים. מהפס כרגיל יש נוף מדהים של עמקים והרים. מהאוכף יש שביל צידי שעולה לאחת הכיפות באיזור (לצלב, על כל כיפה יש להם צלב לאלה). העלייה היא עלייה חדה אבל לא קשה מדי של כחצי שעה לכיוון ומהצלב יש נוף פסיכי, מאוד מומלץ. אנחנו באופן אישי הרגשנו בנוח להשאיר את התיקים שלנו באוכף ולעלות רק עם בקבוקי מים. מהפאס נראה שהירידה לבקתה נוראית אבל היא ממש מהירה ויחסית נוחה. כשכפחות משעה מהירידה מהפאס כבר היינו בבקתה.

בקתת NEUE REGENSBURGER
אוכל - אוכל משוגע, הכי טעים שאכלנו בטרק, כשהמנה הצמחונית לראשונה ולאחרונה הייתה נראת שווה לא פחות מהבשרית
וויפיי - אין וגם אין קליטה
מקלחת - יש , בשביל 3 דקות של מים חמים תאלצו לוותר על יורו.
תיאור כללי - בקתה ממש נחמדה, שנמצאת על נחל מדהים עם נוף ממש יפה. כשאנחנו היינו היה גם סלקליין שהיה נראה שייך לבקתה וזה היה ממש מגניב

יום 4 - מNEUE REGENSBURGER HUT לDRESDNER HUT

עלייה - 960 מטר
ירידה - 910 מטר
מרחק - 13 ק"מ
אורך - 8 שעות

תכלס היום הכי קשה בטרק, שווה להתחיל אותו מוקדם כדי לסיים עם העלייה בשעות הבוקר וכדי שיהיה זמן להתפנן באגם.
היום מתחיל בהליכה של 2 ק"מ לאורך העמק של הנחל של הבקתה עד לתחילת העלייה. העלייה היא בודאות הקשה במסלול, עלייה משופעת מאוד שכוללת הליכה על בולדרים, טיפוס על דרדרת ושימוש בכבלי מתכת, יתדות וטיפוס שדרש לא פעם ולא פעמיים שימוש בידיים שלנו. מצד שני ראינו זוג עם כלבה פצפון שעלתה את העלייה כמו גדולה, וכל אחד יכול לעשות אותה, היא לא דורשת ציוד או משהו.
העלייה סופר הררית ודרמטית , מהפאס לא היה לנו נוף כי שני צדדי הפאס היו מכוסי עננים (חוויה די משוגעת).
מהפאס תופרים קצת על קו הרכס לפני שמתחילה הירידה הגדולה לעמק שלפני DRESNER. לקראת סוף העלייה יש פיצול (מסומן עם שלט) לאגם מטורף וגדול, כחול עמוק עם איים קטנים. המעקף דרך האגם מאריך את היום באיזה 40 דק' נטו. באגם עשינו סיאסטת צהריים והמשכנו לכיוון DRESNER. בסוף הירידה יש מפל עוצמתי בטירוף שלאחריו מתחילה עלייה נוראית על שביל עפר (נוסעות בו משאיות, זהירות!). של 200 מטר. אחרי העלייה על שביל העפר הולכים מעט על קו הרכס (לא משלימים את כל שביל העפר), ומגיעים לפאס קטן שממנו יורדים לDRESNER

בקתת DRESDNER
אוכל - טעים, כיאה לבקתת הסקי שהיא
וויפיי - יש
מקלחת - יש , בשביל 2 דקות של מים חמים תאלצו לוותר על יורו.
תיאור כללי - בקתת DRESNER היא למעשה אתר סקי גדול (דלת נפתחת אוטומטית כזה), שרוב האנשים בה בכלל לא מטרקים. בהתאמה היא גדולה ופחות ביתית, וקצת יותר יקרה משאר הבקתות. זו הבקתה שלא היה בה שמיכה והיה צריך בה את הסקש

יום 5 - מDRESDNER HUT לNÜRNBERGER

עלייה - 910 מטר
ירידה - 940 מטר
מרחק - 10 ק"מ
אורך - 8 שעות

ביום הזה איחדנו שני מקטעים קצרים ולמעשה דילגנו על בקתת SULZENAU. שני המקטעים כוללים אגמים ממש יפים שאפשר לשרוץ בהם זמן יפה, אבל עבורנו הימים היו קצת קצרים מדי והיה ממש סבבה לאחד בינהם.
היום מתחיל ישר עם עלייה. אפשר לבחור אם לעלות לאחת הכיפות באיזור או לאוכף (מסומן אם שלט), כשהעלייה לכיפה מוסיפה עוד 45 דק. עקב היום הארוך בחרנו לעלות דרך האוכף (400 מ). העלייה לא מאוד קשה אבל כן נכלולית, כשנראה לא פעם שהיא נגמרת מתחבאת מאחוריה עוד עלייה. בסוף העלייה נגלה יער רוג'ומים עצום. ולאחריו אגם sulzenausee. אגם שנמס ישירות מקרחון, מכיל בתוכו חתיכות קרח ושונה מכל אגם אחר שראינו בטרק (לא מומלץ להיכנס). לאחר האגם יש שוב שני אופציות, או לעלות בשביל שעולה על השלוחה ויורד לאגם נוסף, או לרדת בעמק לבקתת SULZENAU. אם רוצים להגיע לאגם הנוסף אז אפשר גם מהאופצייה השנייה אבל זה משמעותית יותר ארוך, אנחנו ויתרנו עליו.

לאחר מילוי מים והתרעננות בבקתת SULZENAU המשכנו לכיוון NÜRNBERGER. לאחר כ45 דקות של עלייה נוחה אבל קצת חדה הגענו לאגם היפה ביותר בטיול - Grünausee. אגם עצום עם צבע מטורף מוקף הרים. בילנו שם כשעה וחצי והמשכנו בעלייה (200 מטר מהאגם), כשלקראת סוף העלייה יש עוד אגם קטן. מהאגם יש עלייה תלולה יותר שכוללת גם יתדות וכבלים ונגמרת בפאס וצלב כמיטב המסורת. מהפאס זה ירידה קצת מעצבנת של פחות משעה.

בקתת NÜRNBERGER
אוכל - טעים
וויפיי - אין, קליטה יש בנקודה מאוד מאוד ספציפית
מקלחת - יש , בשביל 2 דקות של מים חמים תאלצו לוותר על יורו.
תיאור כללי - בקתת NÜRNBERGER היא בקתה ממש חמודה, עשוייה מעץ של פעם על נקודת נוף ממש נחמדה. מזמינה התמנגלות עם מטיילים נוספים ויש בה את הנדנדות הכי משוגעות שראינו.

יום 6 - מNÜRNBERGER לBREMER HUT

עלייה - 610 מטר
ירידה - 490 מטר
מרחק -6 ק"מ
אורך - 3.5 שעות

יום קצר מאוד.
היום מתחיל בעלייה לא טכנית אבל די מרושעת שהולכת בחלק די ביצתי (לפחות בקיץ). העלייה מפותלת ובדומה לעלייה של תחילת היום החמישי, נראה שהיא נגמרת הרבה לפני שהיא באמת נגמרת. מצד שני היא באמת לא כזאת ארוכה ושעה וחצי שעתיים לתחילת היום כבר היינו בפאס.
מהפאס יש ירידה שמתחילה קצת עם יתדות וכבלים אבל מהר מאוד נהיית ממש סבירה ולאחר שעה וחצי הגענו לבקתת BREMER. מכיוון שהיום קצר, ניצלנו את הזמן והלכנו מהבקתה לאחר התרעננות קלה לאגם הנמצא כחצי שעה מהבקתה ולא נכלל ביום למחרת. האגם צלול בצורה יוצאת דופן וכרגיל מהווה מקום לעצור ולבלות בו זמן

בקתת BREMER
אוכל - טעים, המרק עם הקנודלים שלהם והקייזרשמארן (סוג של פנקייק), הם יוצאי דופן!
מקלחת - יש ,אבל בשביל דקת מקלחת במים חמים תאלצו לוותר על 4 יורו
תיאור כללי - בקתת BREMER היא בקתה נוחה, שחוץ מהקטע עם המקלחות ומהעבודה שהשמיעו שם כל הזמן שלאגר, ממש משרה אווירה נעימה.

יום 7 - מBREMER HUT לINNSBRUCKER HUT

עלייה - 850 מטר
ירידה - 890 מטר
מרחק -10 ק"מ
אורך - 7 שעות

לאורך כל המסלול הפחידו אותנו שמדובר ביום קשה מאוד עקב הפרופיל שלו שבנוי משלושה פאסים. בפועל מדובר ביום לא קשה, שמלבד העלייה הראשונה כל החלקים שבו די קלים, ואין עלייה רצופה גדולה מ250 מטר לאורך כל היום.
היום מתחיל בירידה מהבקתה כשהעמק העצום שמתחתיה נפתח לנו מול העיניים וזה ממש יפה. לאחר מכן מתחילה עלייה הראשונה והקשה של היום שגם היא לא כלכך קשה. ירידה נוספת של 250 מטר, ועלייה של 200 מטר שלאחריהן הגענו לפאס השני של היום ולמרגלותיו של habichat העצום. ירידה של 150 מטר עלייה של עשרות מטרים ואז עוד אחת של 150 מטר הביאה אותנו לפאס האחרון של היום, שלמרגלותיו הבקתה, אגם נוסף (אליו לא הגענו), ובקתת לINNSBRUCKER. היום הוא מהימים היפים בטיול כשהוא פתוח ברובו לעמקים אבל גם הררי ומגוון עקב כמות השלוחות שחוצים בו.
לאחר 40 דקות נוספות של ירידה מתונה הגענו לבקתת INNSBRUCKER. נציין שמבקתת INNSBRUCKER יש שביל של שלוש שעות שעולה על הhabichat. מדובר בפסגה הגבוה ביותר שאפשר לעלות עליה בטרק וגם הר ממש מגניב בלי קשר. לא מעט מטיילים שריינו עוד לילה בINNSBRUCKER על מנת לעשות עוד יום העפלה אליו.
בקתת INNSBRUCKER
אוכל - הבקתה היחידה שאי אפשר להזמין בה חצי פנסיון מראש. אלא פריט פריט מהתפריט. האוכל שם מאוד סטנדרטי מלבד האפלשטדורל שלהם שהם מייצרים בעצמם והוא חלומי
וויפיי - אין
מקלחת - יש ,אבל בשביל דקת מקלחת במים חמים תאלצו לוותר על 2 יורו
תיאור כללי - בקתת INNSBRUCKER היא בקתה לא קטנה, עם תשתיות די טובות ואנשים נחמדים מאוד ביחס לאוסטרים.

יום 8 ואחרון INNSBRUCKER HUT לNeustift

עלייה - 800 מטר
ירידה - 910 מטר
מרחק -9 ק"מ
אורך - 6 שעות

היום האחרון הוא כבר לא חלק מהטרק באמת ויש כל מני דרכים לרדת מINNSBRUCKER לעמק. אנחנו בחרנו ללכת לרכבל שליד בקתת ELFER HUT. היום מתחיל בירידה גדולה אבל ממש ממש קלה לעמק. כשתוך פחות משעה הגענו למטה. ופעם הראשונה אחרי המון זמן חזרנו לראות עצים.
יחסית ישר אחרי הירידה עולים מחדש על הרכס ממול אל הפאס Zwolfeernieder.
מהפאס יש שלוש דרכים להגיע לבקתה, דרך הרכס ופסגת הElferspitze, מהצד הפנימי של הרכס (לא על עמק שטובאי) ומהצד החיצוני של הרכס (שמתחתיך עמק שטובאי). בהתחלה ניסינו ללכת על הרכס עצמו והיה נראה שצריך ציוד (רתמות וקסדות) כדי לעבור בדרך הזו, אז בחרנו ללכת על קו המצוק שמול עמק שטובאי. בדיעבד לאו דווקא הבחירה הטובה ביותר. ההליכה ממש מחליקה, יש מעט מאוד נקודות אחיזה, ועם תיקים גדולים זה גרם לנו לפעימות לב מוגברות לא מעט פעמים. לכן אנחנו ממליצים ללכת דווקא מהצד הפנימי של הרכס, שאמור להיות משמעותית פחות מצוקי, ואולי אפילו לשקול לא לעלות לפאס Zwolfeernieder.
לאחר שעה וחצי של הליכה על קו הרכס הגענו לבקתת ELFER. שתינו בירת הרים אחרונה, וירדנו עוד 20 דקות לרכבל, ממנו הגענו לNeustift ולמעשה סיימנו את הטרק.