טרק באלפים האוסטריים, עמק שטוביי (Stubai)

טרק של שבוע באלפים האוסטריים בימי קורונה

תאריך הטיולSeptember 2021
עונה מומלצתמיוני עד ספטמבר - בהתאם לתאריכי פתיחה/סגירה של הבקתות

רקע והכנות

תאריך תחילת הטיול: 11.09.21
משך הטרק שבוע.
אנו שתי נשים בשנות ה 50+, מטיילות הרבה בארץ כולל מספר טרקים בארץ ובחול.
רמת הכושר שלנו בינונית + ואנחנו אוהבות אתגרים.
אחרי שנתיים סגר בהן טיילנו רק בארץ, החלטנו לצאת לטרק עוד לפני סיום העונה. בחרנו בטרק הספציפי בגלל נוחות ההגעה, ובעיקר כי באותו זמן אוסטריה הייתה מדינה ירוקה. המעמד הזה התחלף מספר פעמים עד לתאריך היציאה אבל מהרגע שהחלטנו לא שינינו.
לפני היציאה קראנו את סיפורי הדרך הלא רבים אך מצוינים ומאוד עוזרים באתר. מקוות שבסיפור הדרך שלנו נעזור לאחרים.

הכנות:
• קריאת סיפורי דרך, עיון במידע באינטרנט על הטרקים בעמק שטוביי https://www.tyrol.com/things-t...
• הורדת מפות אופ ליין של האזור הנסיעה (גוגל מפ) ושל אזור הטיולים: Locus ו- Maps.me אחת מאיתנו נעזרה במפות לוקוס, מפה בה צריך להיות מחובר לרשת על מנת לשנות מסלול אבל היא מאוד נוחה ומסומנים בה שבילים רבים. אנחנו סימנו את המסלולים עליהם חשבנו עוד מהארץ . השנייה השתמשה במפות מפס.מי (Maps.me) בה ניתן לסמן את המסלול גם באוף ליין. הבעייתיות של Maps.me היא שהמפות לא מראות את השבילים ו/או המקומות עד שלא מגדירים אותם. שתי המפות השלימו זו את זו.
המסלול מסומן היטב ומאוד ברור בשטח, אפשר לעשות את הטרק בשני הכיוונים: מבקתת אינסברוקר Innsbrucker Hutte ועד לבקתת סטרקנבורגר Starkenburger Hütte ולהפך ואפשר לעשות רק מקטעים ממנו. כמעט מכל בקתה אפשר לרדת חזרה לעמק שטוביי (למעט מבקתת ברמר Bremer Hutte ממנה ניתן לרדת לעמק מקביל גניטצ' Gschnitz).
מקטעי ההליכה שונים באורכם. בחלק מהימים אפשר להגיע לבקתה לשתות/לאכול משהו ולהמשיך לבקתה הבאה. אפשר גם לעשות מסלולים נוספים באזור הבקתות
בשל פציעה ברגל של אחת מאתנו, שינינו את המסלול כדי להתחיל בחלק הפחות מאתגר בשביל לבדוק שההליכה אפשרית כך שהתחלנו למעשה מהאמצע .
• החלטה על המסלול ועל הבקתות בהן לנים והזמנת לינה בבקתות .חשוב: חייבים לתכנן ולהזמין מראש מקום- אחרת אתם עשויים למצוא את עצמכם ללא מקום לינה.
הערות: 1. מי שמתכנן ללון ביותר מ-5, 6 בקתות שווה לשקול הצטרפות למועדון האלפיני כיוון שחברי המועדון זוכים להנחות משמעותיות בבקתות. 2. חלק מן המלונות, אם לא כולם, בעמק שטוביי, מעניקים ללנים במלון Super Card המקנה נסיעה חינם ברכבלים ואוטובוסים, כניסה לבריכה ועוד הטבות נחמדות אחרות.
במסלול זה שני חלקים מאתגרים: 1. מבקתת Neue Regsenburger לבקתת Dresdner. כל סיפורי הדרך שאנו קראנו עקפו את הדרך הקשה דרך העמק. הבן של אחת מאיתנו (25) עשה את המסלול שבועיים קודם ודיווח כי הדרך מאתגרת אך שווה! 2. המסלול בין Innsbrucker Hutte ו Bremer Hutte שהוא מסלול ארוך עם 3 מעברי הרים (ומעט מים, דבר שמשפיע על משקל התרמיל)

הערות לימי קורונה

הבקתות- מאז התפרצה מגפת הקורונה לא נותנים בבקתות שמיכות ו/או מגבות כך שחייבים להביא שק שינה ומגבת!!! בכניסה לכל בקתה תתבקשו להציג תעודת מתחסן ו/או בדיקה מה72 שעות האחרונות – בלי זה לא ניתן להתארח בבקתות.
טיסות וניידות בזמן קורונה ההוראות כל הזמן משתנות ומאוד קשה לקבל החלטות "נכונות" להגעה ליעד (עמק שטוביי Stubai)
בדיקות קורונה: במהלך השבוע (שני עד שישי) ניתן לבצע בדיקת קורונה במקומות רבים, ביניהם בתי מרקחת (גם בעמק שטוביי), בעלויות שונות (החל מללא תשלום ועד 100 יורו) ובזמני המתנה שונים (קבלת תשובה בין 6 שעות ל 24 שעות בערך). בבית המרקחת בשטוביי עולה 35 יורו, מתן תשובות עד 12 שעות). בימי שבת וראשון מספר המקומות מצומצם בהרבה והעלויות עולות. חשוב לבקש לקבל את התוצאות גם במייל ולא רק ב SMS בעיקר למי שיש טיסת קונקשיין (באוסטריה, עד כמה שהבנו, מספיק להציג אישור בדיקה (שלילי) ב SMS יש מדינות (שוויץ ) שדורשים אישור במייל).

ניסינו למצוא טיסות לאינסברוק אולם לא מצאנו טיסה ישירה או טיסת קונקשין עם זמן המתנה סביר. גם לזלצבורג לא היו טיסות. אפשר להגיע לשטוביי גם דרך מינכן גרמניה אולם בעת הזמנה ותכנון הטיסות גרמניה הייתה סגורה לישראלים (קורונה) אז טסנו לוינה, מוינה אפשר להגיע לאינסברוק ברכבות, אולם בכדי להקטין חשיפה לקורונה וגם מטעמי נוחות שכרנו רכב.
בחרנו בחברת ההשכרה https://www.abrix.sk/en/ שהיא חברה סלובקית הזולה יותר מהחברות האוסטריות ולא התאכזבנו. הם חיכו לנו בשדה התעופה בנחיתה וגם חיכו ב4 לפנות בוקר לפני הטיסה לאסוף את הרכב. הם דואגים לתשלום מראש (אם מבקשים) של כבישי האגרה באוסטריה -ממליצות בחום. הנסיעה בכבישים מעניינת, יש אזורים רבים המוגבלים ל80 קמ"ש וצריך לנסוע 80 ! יש אזורים המוגבלים ל 100 קמ"ש וכשמתבטל ה100 ואין הגבלה אחרת, נוסעים במהירות ללא הגבלה- על פי מידע שקראנו חשוב לשים לב להגבלות כי יש מכמונות מהירות. הנסיעה לעמק שטוביי לוקחת כ 5 שעות.

יוצאות לדרך, והיום 1 - מ Dresner Hutte ל.Sulsenau Hutte

נחתנו בוינה ב 15:00 ובחרנו לפצל את הנסיעה מוינה לעמק שטוביי. עצרנו אחרי 4 שעות נסיעה במלון דרכים K.U.F בקופשטיין: https://kufhotel.at/en/journey. המלון חביב, מאובזר היטב (מקרר, כירים, קומקום חשמלי, מחבתות צלחות וכו') ומאוד נקי. יש תחנת דלק עם סופר בקרבת מקום בהם אפשר לקנות מצרכים לבישול עצמי. החלק המאתגר היה הכניסה לחדר, עם ההזמנה מקבלים קוד כניסה ארוך וקוד כניסה קצר. כדי לעשות צ'ק אין צריכים להקליד את הקוד הארוך- לאחר מכן, הקוד הקצר מספיק
למחרת עשינו את הדרך מקופשטיין לעמק שטוביי, ישירות אל תחנת הרכבל (Stubai Glacier) שלקח אותנו לתחילת המסלול הרגלי.
יום 1 - מ Dresner Hutte ל.Sulsenau Hutte
עלינו ברכבל Stubai Cable Cars ל Dresdner Hutte. אם יש זמן מומלץ לעלות ברכבל עד הקרחון לתצפית ... אנחנו התחלנו לקראת צהריים ולא ידענו מה יהיה קצב ההליכה אז מיד התחלנו ללכת לכיוון Sulzenau Hutte . השביל מסומן הייטב, התחלה בעליה מגובה של 2290 עד לקו בגובה 2672. יש לאורך המסלול מספר מקומות עם יתדות וחבלים. מיד אחרי הפס נגלה לעיננו קרחון כשבבסיסו (2520) ברכה מדהימה ביותר... הירידה לבריכה היא על בולדרים... אבל עם נוף כזה... למי אכפת... כי זה פשוט וואו....

כשחוזרים חזרה לשביל ומביטים לצפון מזרח ניתן לראות במורדות מצד שמאל אגם כחול Blaue Lacke... שבהמשך ההליכה נעלם מן העין. הגישה לאגם היא מבקתת Sulzenau (יש להגיע לבקתה ומשם לעלות בשביל מקביל) אנו נעזרנו במפות ו"חתכנו" את הרכס ללא שביל, חצינו את הנחל והגענו אחרי טיפוס קל אל מי הטורקיז של הבלו לייק, מקום שליו וקסום. האמיצים מוזמנים לטבול.

סביב השעה חמש, אחרי הפסקה לא קצרה, המשכנו מרחק קצר לבקתה Sulzenau הנמצאת בגובה 2196. סה"כ צעדנו כ 5.5 ק"מ במשך חמש שעות (עם הרבה הפסקות).
לנו 4 בחדר של 6. מחיר הלינה למי שלא במועדון האלפיני 27 יורו לאדם, אם רוצים ארוחות חייבים לקחת חצי פנסיון במחיר של 33 יורו לאדם. בבקתה זו לא אפשרו לנו להזמין מהתפריט à La Carte))
מקלחת ביורו לדקה, אין קליטה. מקצה המרפסת ניתן לפעמים להתחבר לרשת (אם דחוף להרגיע את הבית).

יום 2 מ Sulzenau Hutte ל Nurnberger Hutte.

דרך קצרה של כ 4.5 ק"מ המוערכת בכשעתיים הליכה (נטו). מראש הזמנו לינה בבקתה זו. החלטנו לראות איך הולך לנו- חשבנו שאם נגיע בשעה סבירה ל Nurnberger נבדוק אפשרות להמשיך לבקתה הבאה (מותנה בהזזת תאריך הזמנת כל הלינות בהמשך).
יצאנו לדרך. שוב הליכה בנופים קסומים בשבילים מסומנים היטב, הרבה בריכות מדהימות ונחלים מהממים. אחרי כ 1.5 ק"מ בגובה 2480 לערך, יש הצטלבות ל2 דרכי הגעה לבקתת :Nurnberger דרך אחת (פניה בהצטלבות צפונה) מטפסת לאגם Grunausee שגובה 2540 וממשיכה בטיפוס ל 2700 ויורדת לבקתה. הדרך השנייה לא פונה בהצטלבות אלא ממשיכה דרך שני אגמים קטנים, מטפסת לגובה 2680 ויורדת לבקתה הנמצאת בגובה 2278. אנו בחרנו לא לוותר על אף אגם, השארנו הציוד בצומת, עלינו לאגם Grunausee המקסים להפסקה... משם חזרנו לשביל אספנו את הציוד והמשכנו בעליה דרך האגמים הנוספים. שוב עליות וירידות בעזרת יתדות וחבלים. הגענו לבקתת Nurnberger הנמצאת בגובה 2278 לפני שתיים בצהריים (סה"כ כארבע שעות הליכה כולל גיחה לאגם Grunausee והרבה הפסקות). מטיילים נוספים שהיו שם דיווחו שאין מקום בברמר (הבקתה הבאה) אז למרות שאולי יכולנו להמשיך- נשארנו.

אחרי מנוחה במרפסת הבקתה החלטנו להוסיף טיול מקומי שלא נמצא במסלול הטרק: עלינו לאגם Freiger see בגובה 2490, הניזון מקרחון במספר מפלים רחבים שוצפים. כשעה הליכה (2.3 ק"מ) מהבקתה.
המארחים בבקתה זו נחמדים יותר, אפשר להזמין חצי פנסיון ואפשר פריטים מהתפריט, המחירים מאוד דומים. ההבדל המשמעותי היה בר הסלטים העשיר בארוחת הערב.
לינה בחדרים של 4, מקלחת ב 2 יורו ל2 דקות אין וויפי ואין קליטה אינטרנטית.

יום 3 –מ Hutte Nurnberger ל Bremer Hutte .

הבוקר השמשי התחיל בעצלתיים. יצאנו יחסית מאוחר אחרי 8:30, למסלול של כ 6 ק"מ (כ 3.5 שעות הליכה נטו). עלייה ארוכה ומתונה וירידה לצורך חציית מספר נחלים (על גשרים). ב 11:00 הגעה לעמק פרדייס – Paradise. מי שהגיע מכיוון Bremer מאוד התלהב מהמקום. לנו, אחרי יומיים עם אגמים מהממים היה יפה אבל לא ממש פרדייס. אחרי העמק העלייה לפס בגובה 2764 היתה מאתגרת. בחלק זה של העלייה היתדות והחבלים שעד כה נתנו בטחון אבל היה אפשר גם בלעדיהם- הפכו להכרחיים. עלייה במסלע צר כשלא תמיד יש מספיק מקום להניח את הרגל ומה שמחזיק אותנו היא האחיזה בכבל... מאוד מאתגר (שלא לומר מפחיד). היורדים בשביל לא דיווחו על פחד מיוחד, אז אולי זה רק אנחנו (?)!!! אחרי העלייה... מתחילה הירידה- המאתגרת. היו מקומות שלא היו כבלים ו/או יתדות במקומות שלדעתנו היה נדרש... אז ירדנו בזהירות וקצת על הישבן... (הלכו המכנסיים, מזל שהיה עוד זוג בתרמיל). אחרי הירידה המאתגרת עוד כשעה של ירידה נוחה לשחרור השרירים. הגענו לבקתת Bremer (2413) סביב 15:00. פה היו רק דורמיטוריס, שיכנו אותנו בחדר עם עוד 6 אנשים, שתי ישראליות, ו 4 גרמנים. ניתן היה להזמין HB או מהתפריט, שוב בסך הכל המחירים דומים. בעל הבית מאוד לא נחמד. מקלחת ב4 יורו ל2 דקות וויפי חינם.

יום 4 מ Bremer Hutte ל Innsbrucker Hutte.

על פי האנשים שבאו מ Innsbrucker Hutte.זה אחד הימים המאתגרים: כ 10 ק"מ עם הרבה חבלים ויתדות ושלושה פסים. התחזית דיברה על גשם בשעות הצהריים. למזלנו פגשנו בבקתה את קבוצת "המעיין" עם המדריך האגדי יזהר דמטר שישב איתנו בסבלנות רבה וסייע לנו לחשב מסלול מחדש; מ Bremer(בגובה 2413) אין ירידה לעמק שטוביי, אז בעצת יזהר וידידנו הגרמניים החלטנו כי למרות הפרשי הגבהים המשמעותיים והקילומטרז הרב הצפוי, לא לוותר על עוד יום טרק. כלומר: לרדת לעמק המקביל שניקרא Gschnitz (בגובה 1320) וממנו לעלות חזרה לבקתת Innsbrucker, (בגובה 2369) מרחק הליכה של 15 ק"מ ובתרגום חופשי ירדנו 1080 מטר על פני כ 5.5 ק"מ (1:40), הלכנו בעמק עוד כ4 ק"מ (ואכלנו Apple strudelסה"כ 2:30), ועלינו 1070 במהלך עוד כ 5.5 ק"מ.(3:30) (מי שלא רוצה לעלות חזרה יכול מ Gschnitz לנסוע (במונית או תחבורה ציבורית) לעמק שטוביי דרך העיר אינסברוק). הדרך הייתה נוחה ומגוונת, (מעט דרדרות בעליה אבל הסתדרנו) בהתחלה בתוך יער מקסים ואחר כך מעל נוף העצים כשהנוף נפרש מכל עבר. אכלנו מלא רוסברי בדרך. לא ירד גשם פרט לזרזיפים קלים אולם היה מעונן כל הדרך .

יום 5 מ Innsbrucker Hutte אל עמק שטוביי (Stubai)

התעוררנו לבוקר גשום... כיסינו את התרמיל ואת עצמנו בהגנה מפני הגשם ויצאנו לכיוון פונדק Karalm הלכנו בתוך ענן כשכל הדרך טפטף עלינו גשם. מן הפונדק ניתן לרדת לעמק בדרך כבושה ברגל או במונית ואפשר ללכת בשבילים יפים לרכבל Alfer Panoramic Cable Cars- אנחנו העדפנו את הדרך בהרים בתקווה שנזכה לפיסות נוף וגם כדי לא ללכת בדרך כבושה. לצערנו הערפל לא התפוגג כך שלא ראינו נוף וחבל.
אחרי 5 ימי טרק ולינה ב 4 בקתות פינקנו את עצמנו במלון משפחתי חמוד: Hotel Bellevue -מלון 3 כוכבים. מלון נקי ומתוק, עם מארחת מקסימה! חדרים קטנים, מקלחת קטנה ומרפסת מתוקה עם נוף מרהיב סיפקו את צרכינו. כ"כ אהבנו את היחס החם והאנגלית הטובה של המארחת שהחלטנו לחזור לעוד לילה בתום ה"סיבוב" הבא.

ימים 6-7 סביב בקתת פרנץ סיין Franz Senn (Frassen)

במקור, לחלק השני של הטרק תכננו 3 מקטעים,
1. עליה ברכבל Schlick 2000 ski center והליכה דרך Starkenburger Hütte לבקתת פרנץ סיין Franz Senn (Frassen) סה"כ כ 15 ק"מ
2. מפרנץ סיין לבקתת נאו רגנסבורגר Neue Regensburger
3. מבקתת נאו רגנסבורגר לבקתת דרזדנר Dresdner וחזרה לעמק שטוביי
על החלק הראשון הציעו לנו לוותר בטענה שהוא "משעמם" לא יודעות לומר אם אכן כך אבל ויתרנו. לנאו רגנסבורגר לא הצלחנו להזמין מקום (18.09.21- לילה אחרון לפני סגירת הבקתה לתקופת החורף) אז לא הסתכנו בלהגיע ושלא יהיה מקום ובמקום זאת החלטנו לטייל 2 טיולים יומיים באזור בקתת פרנץ סיין.
נסענו ברכב לOberissalm (אפשר להגיע משטוביי ברגל, במונית או בשטל), חשוב למי שמגיע ברכב- צריך לשלם חניה... יום זה עד 24:00 של אותו היום, חשוב לשלם לפי מספר הימים שתבחרו להשאיר את הרכב. משם עולים בדרך נוחה ויפהפייה לפרנץ סיין. לצערינו, למרות התחזית ליום יפה, כל הדרך הלכנו בתוך ענן כך שיכולנו רק לדמיין את הנוף הנשקף מן הדרך אבל כן נהנינו מחורש מקסים, מלא פירות יער. אחרי שעתיים הליכה הגענו לגן עדן... העננים התפזרו, והשמש יצאה... הכל ירוק הכל זורם בשצף. המקום מאוד תיירותי, מאורגן היטב וחביב. יש אפשרות להזמין חצי פנסיון (HB) (יקר) או מהתפריט- הם רק ביקשו שזו תהיה החלטה זוגית- החלטנו להזמין מהתפריט. ניתן ללון בחדרים של 4 או בדורמיטורי עם מלא מיטות. משום מה לא איתרו את ההזמנה שלנו ברשומות שלהם אבל היה לנו אישור הזמנה במייל אז בעל הבית נתן לנו אפשרות לבחור.
אחריי שפרקנו את התרמילים הגדולים בחדר יצאנו לתור את הסביבה, מן הבקתה הלכנו במעלה העמק, לאורך הנחל, בהליכה מאוד נוחה. התחלנו בשביל מסומן וקצת ירדנו ממנו כדי להישאר קרובות לנהר במקום שהוא יוצר קניון מאוד מרשים ועוצמתי. המשכנו לאורך הנהר למרות שהכל היה רטוב. ישבנו קצת ליהנות מהזרימה .... מרחוק על ההר, ראינו כתם לבן. התלבטנו אם זה קרחון או דרדרת- התקרבנו... צעדנו עוד כשני ק"מ לכיוון ההר- המחזה היה מרהיב!!! אם תגיעו תגלו מה זה היה. חזרנו לבקתה בשביל המסומן.

למחרת עלינו (500 מ' גובה) לאגם יפהפה הנקרא Rinnensee . מן האגם אפשר להמשיך לטפס עוד 500מ' עד לצלב שבשפיץ, אנחנו ויתרנו ... באזור בקתת פרנס סאן ישנם מספר מסלולי הליכה ואפשר לבלות שם מספר ימים. אנחנו ירדנו חזרה לOberissalm (לרכב) בדרך מעט שונה מזו בה עלינו (פחות או יותר מתחת לרכבל של הבקתה) יותר תלולה ופחות מטוילת .
בקתת פרנץ סיין Franz Senn היא בקתה מאוד פופולרית בשל נוחות ההגעה אליה. הרבה מגיעים (בעיקר בסופ"ש ובחגים) מגרמניה אוסטריה והסביבה. בצהריים זה ממש פאב מקומי.

יום 8 אחרון בטרק- הייקינג (Hiking) ב SCHLICK 2000 HIKING CENTRE

בשל הלינה בשטוביי זכינו לכרטיס המקנה עליה חינם ברכבלים- נסענו לרכבל Stubai Glaciar (בו עלינו בתחילת הטרק לבקתת דרזנר) במטרה להמשיך ועלות עד לקרחון אולם לצערנו הרכבל של הקרחון היה מושבת לצורך תחזוקה. סבנו על עקבותינו ונסענו לרכבל Schlick 2000 ski center, מזג האוויר האיר לנו פנים. למרות תחזית לעננות וגשם החל משעה 11, מזג האוויר היה שמשי וצלול. עלינו עד הנקודה העליונה של הרכבל (נסיעה של למעלה מ20 דקות וטיילנו בשבילים הרבים אל מול נוף עוצר נשימה (מה שהעלה את השאלה איך יכול להיות שהדרך Starkenburger לא מעניינת). אפשר בהחלט לבלות כאן יום שלם ואף יותר בהליכה בשבילים שונים וירידה רגלית לעמק.

הטרק שלנו הסתיים, נאלצנו להתחיל את הדרך חזרה כדי להשלים את בדיקת הקורונה לפני החזרה לארץ
בשעות הצהריים נסענו לזלצבורג לצורך בדיקת קורונה במכון שבפרסומים היה כתוב חינמי- עלה לנו 57 יורו ולא מעט לחץ עד לקבלת התשובות המצופות, שכן התוצאות מגיעות ב SMS ומי שלא יכול לקבל SMS בחול צריך לכתוב מייל למעבדה שהוא מבקש לשלוח את התשובות במייל. (עוד על התנהלות בימי קורונה, בהתחלה)
בילינו את היום האחרון בין סמטאותיה היפות של זלצבורג ובטירתה המרשימה (15 ק"מ במישור  )