3 ימים בפרובאנס אפריל 2024

טיולי הליכה יומיים עם רכב שכור בחלק הדרומי של פרובאנס

תאריך הטיולApril 2024

הטיול תוכנן כחופשה לאחר נסיעת עבודה באזור מרסיי.
כזוג שאוהב טרקים חיפשנו את המסלולים בטבע שמתאימים לזמן הטיול - חודש אפריל.
הבנו שניהיה חייבים להתבסס על רכב שכור כדרך התניידות.
את המסלולים חיפשנו באתר All trails- בחרנו את השמורות הטבע ומסלולים מעגליים בלבד.

יש בפרובנס (בחלק הצפוני ובמחלק המזרחי שיותק קרובים לאלפים) שמורות טבע עם מסלולים שדומים יותר לטרק אלפיני שאנחנו רגילים לעשות אבל בגלל העונה בשנה לא יכולנו ליסוע לשם כי עדיין מושלג והבקתות לא פתוחות.

טיול יום בשמורת הטבע Parc national des Calanques

במהלך נסיעת העבודה לנו בעיירה שנקראת La Ciotat. זאת עיירת נמל חמודה שנמצאת מזרחית למרסיי, במפרץ הבא אחרי הכפר Cassis שהוא יותר מוכר.
העיירה יותר שקטה ופחות תיירים מגיעים לבקר לעומת Cassis אבל היא גם מאוד חמודה ויפה.
ישנו במלון Best Western שנמצא בנמל הישן- מיקום מעולה ונוח.
לילה לפני היום הראשון, בן זוגי הצטרף אליי לעיירה ומשם יצאנו לטיול יום בשמורת טבע Parc national des Calanques.
בשמורת טבע יש מפרצים צרים מהים התיכון ויוצרים מעיין פיורדים קטנים- Calanques.
יש מספר רב Calanques בשמורה וגם מספר גדול של מסלולים שאפשר לבחור. אנחנו בחרנו במסלול מעגלי שיוצא מCassis, עובר בשלושה מפרצים כשבאחד מהם יורדים לחוף.
קישור לעמוד המסלול באתר All trails:
המסלול הוא סביב 3-4 שעות הליכה נטו ללא עצירות במרפצים השונים. אנחנו הלכנו יחסית לאט וזמן ההליכה נטו שלנו היה 4 שעות.
המסלול בעיקרון מתחיל בחניית עפר בקצה הכפר. בזמן שהיינו שם היו עבודות בכביש שמנעו מאיתנו להגיע לחניה אז חנינו בקצה הכפר עם תשלום של מדחן.
מהחנייה יש הליכה מישורית לצד calanque-de-port-miou שהוא מפרץ עגינה לסירות קטנות של מקומיים. משם ממשכים ל-calanque-de-port-pin דרך עלייה לנקודת תצפית על שני המפרצים. כשהיינו בport-pin היה ריח ממש לא נעים ולא נשאנו שם הרבה זמן, אבל הנוף מאוד יפה ואפשר להיכנס למים.
משם המשכנו במסלול בעלייה לנקודת תצפית נוספת אל Calanque d'En-vau. לדעתינו המרפץ הזה הוא הכי יפה מבין שלושת המפרצים שאנחנו ראינו. נקודות התצפית מעל המרפץ מרהיבות ושווה ללכת לאורך המצוק ולנסות לתפוס כמה שיותר מהנוף היפה.
ההליכה אל החוף של Calanque d'En-vau היא בדרך הלוך-חזור מהמסלול (15-20 דקות הליכה מהמסלול המעגלי של החוף). החוך מהמם! אפשר להיכנס גם למים. ממליצים לבוא עם בגד ים, לונג לשבת עליו ואוכל ולבלות זמן בחוף היפה הזה. יש אפשרות להגיע עם רכב דרך שבילי עפר יחסית קרוב לחוף ולא לעשות את כל המסלול שאנחנו עשינו כדי להגיע לשם.
הדרך חזרה קצרה יותר ועוברת בחלק פנימי יותר ולא על המצוק. הדךר הלוך כמובן יותר יפה וארוכה והדרך חזור פחות, אך היא מהירה יותר.

אכלנו ארוחת צהריים בנמל קסיס
בדרך חזרה ל-La Ciotat נסענו בכביש נוף מהמם מספר D141. לאורך הכביש יש מספר רב של נקודות עצירה עם תצפיות לאורך המצוקים והחופים של הים התיכון כשהתצפית היפה ביותר נמצאת בנקודה הזאת שהיא נקודת מכ"מ צבאית.

טיול יום ב-Gorges du Verdon

למחרת בבוקר יצאנו לכיוון Gorges du Verdon.
סה"כ נסיעה של שעתיים מ-La Ciotat כשמחצית ממנה דרך כבישי אגרה מהירים והחצי השני בדרך צדדית בין שדות , כפרים ונופים מהממים. רק הנסיעה עצמה הייתה מהממת!
עברנו תוך כדי הנסיעה ליד הרבה שדות לבנדר שיפרחו רק עוד חודשיים.
לאחר שעתיים הגענו לחניון עפר, שמשם מתחיל המסלול שנעשה- Parking de Félines.

קישור למסלול- https://www.alltrails.com/expl...

ההליכה מתחילה בתוך יער שמאוד מזכיר את הצמחייה והנופים של הים התיכון (כמו למשל בכרמל או ביוון). חוצים את הכביש מהחניה ונכנסים לתוך המסלול. לאחר 5 דקות מגיעים לפיצול שאותו נפגוש שוב בסוף המסלול. אנחנו פונים ימינה כמו שהמסלול מהAlltrails מראה.
לאחר 20 דקות במגמת עליה מתחיל להיפתח נוף לכיוון אגם Sainte-croix. ממשיכים ללכת במגמת עלייה קלה במשך כ-50 דקות כשכל כמה זמן יש נקודת תצפית יפה לכיוון האגם.
כעת נפתח נוף יפה אל כיוון האגם יחד עם הגורג', אחת מהנקודות תצפית היפות של היום.
לאחר ירידה קצרה נכנסים שוב אל תוך היער ומתחילים בטיפוס העיקרי של המסלול. לאחר רבע שעה מגיעים לנחל שוצף- נקודת התרעננות מעולה.
נקודה זאת הייתה לנו קצת בעייתית בניווט- חשוב לציין שלא עוברים לצד השני של הנחל ולקח לנו זמן למצוא את השביל.
מכאן ממשיכים בטיפוס המרכזי של היום למשך שעה וכ-450 מטר עלייה.
בסיום העלייה מגיעים ל-Col de Plein Voir. בפס עצמו אין נוף וצריך להמשיך יחד עם השביל האדום ימינה כשתי דקות לכיוון המצוק כדי לראות אותו (סטייה קטנה מהמסלול המתואר בAlltrails). הנוף מנקודה זאת מרהיב! רואים את כל האגם והגורג'. זה הספוט הכי יפה בטיול לדעתינו ושווה שם לעשות עצירה ארוכה.
ליד נקודת התצפית מצאנו מאובן בסלע!

לאחר הפסקה ארוכה וארוחת צהריים המשכנו במסלול במגמה יחסית מישורית אל Col de l'Âne שלקחה לנו רבע שעה. לאחר מכן מתחילה ירידה שלקחה לנו 45 דקות. הירידה היא בקפל הר אחר ששם השמש יותר חזקה. רואים את זה מאוד בולט בצמחייה שצומחת ואנחנו מרגישים שחם ויבש יותר.
הנופים במהלך הירידה פחות יפים ממה שראינו קודם לכן אנחנו עושים אותה מהר.

בירידה היה לנו חם מאוד והחלטנו לעשות אותה מהר כדי להספיק לטבול באגם.
הגענו לאוטו, החלפנו לבגדי ים, ונסענו לנקודה - https://maps.app.goo.gl/w2GpC5...
ששם אפשר להיכנס לאגם דרך מדרגות וגם להשכיר סירות פדלים ולשוט בתוך הגורג'.

את הלילה העברנו בכפר Moustiers-Sainte-Marie
ישנו במלון קטן ממש במרכז הכפר, את האוטו השארנו בחניה מחוץ לכפר (חניה בחינם במשך הלילה)
הכפר הוא קטן וציורי, יש כנסייה בראש ההר אבל לא עלינו אליה. במהלך היום מגיעים המון תיירים אבל בלילה מאוד שקט ורגוע.

טיול יום באזור הכפרים של לוברון

ביום האחרון שלנו לטיול תכננו ליסוע לכפרים באזור לוברון ולאחר מכן להגיע לאקס אן פרובנס שם אנחנו ישנים בלילה האחרון לפני הטיסה חזרה לארץ.

התחלנו את הבוקר בקרואסון נהדר במאפייה ב-Moustiers-Sainte-Marie
משם התחלנו בנסיעהשל שעתיים מערבה באותה הדרך שהגענו ביום הקודם דרך כפרים ושדות.

התחנה הראשונה שלנו להיום- כפר רוסיון (Roussillon)
הכפר נמצא ליד מכרה חימר וכל הבתים בו בגוון אדום שמייחד אותו משאר הכפרים בסביבה.
לאחר סיבוב בכפר (וצפייה בנוף, ואוו!) המשכנו לסיבוב קצר במכרה.
כניסה עולה 3.5 יורו לאדם
ישנם שני מסלולים כשהם חופפים ברוב הדרך. הראשון לוקח כ-30 דקות והשני 50 דקות.
הדרך היא מסודרת על דק או על שבילים מסודרים.
איזור מאוד מתוייר, כדאי להגיע מוקדם בבוקר כדי להימנע מעומס.

לאחר מכן המשכנו לכפר Gordes. שם יש טירה מאוד יפה וכמובן גם נוף מדהים על העמק הסמוך.
לאחר סיבוב בכפר לסקירה של הסמטאות הקטנות התיישבנו לאכול ארוחת צהריים בכיכר המרכזית. הארוחה הייתה מעולה!

לאחר מכן המשכנו לכפר Lourmarin
שם אכלנו גלידה נהדרת ב-Le Glacier de l'Ormeau והסתובבנו. לא נכנסנו לטירה בגלל שהשעה הייתה כבר מאוחרת.

סיכום

שלושה ימים מאוד מהנים בפרובאנס!
אנחנו התמקדנו יחסית בחלק קטן בגלל מגבלת הזמן שהייתה לנו אבל במידה ויש עוד זמן אנחנו ממליצים להרחיק צפונה לעוד הרבה מסלולים מהממים במורדי האלפים.
הלינה ב-La Ciotat הייתה מעולה. לעומת Cassis אין הרבה תיירים ויפה מאוד!
בלילה האחרון לפני הטיסה ישנו ב-Aix en provence. זה היה יום שבת וממש נהינו! האווירה בעיר העתיקה מעולה, יש הרבה צעירים ומלא ברים ומסעדות! אם היה לנו עוד יום היינו מבלים את כולו שם!