(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

שלושה ימי הליכה בגבול סצ׳ואן - טיבט

טרק בן שלושה ימים המחבר בין שני הכפרים דגה Dege ופאלפונג Palpung בצפון מערב סצ׳ואן, בסמוך לגבול עם מחוז טיבט.

תאריך הטיולMay 2025
משך הטיול3 ימים
עונה מומלצתאפריל-יוני

רקע

הטיול בבק דור ומערב סצ׳ואן רצוף בנופים המטורפים של הרמה הטיבטית. כל מקום שמגיעים אליו מוקף בפסגות מושלגות ורכסים דרמטיים לצד המנזרים המוזהבים והכפרים הסצ׳ואניים - טיבטיים.
גם מי שלא שם דגש על טיולים רגליים וטרקים בהחלט יכול לראות דברים מאוד יפים ומיוחדים..
אנחנו כן רצינו לשלב ולהכניס טיולים רגליים וטרקים לצד הנסיעות בין הכפרים ברמה הטיבטית, וכך נולד הסיבוב הבא שמחבר בין הכפרים דגה Dege ופאלפונג Palpung בצפון מערב סצ׳ואן.

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

פרטים כלליים והבהרות

״הבק דור״ (הדלת האחורית) הוא כינוי גאורגרפי-היסטורי לאזור פריפריאלי במערב סין שכולל בעיקר את המחוזות סצ׳ואן ויונאן.
הבק דור זה עולם ומלואו ואני לא מתיימר לעשות סדר בהכל, אלא רק לתת אופציה ורעיון לטרק של 3 ימים שאפשר לשלב כדי לתת גיוון ובשר לטיול באזור הזה.
לא לגמרי בעניינים עדיין?
לכו לשוטט קצת ב-TravelChina, אתר שעושה סדר בצורה נוחה ומפורטת על כל מה שקורה בסין. גם כאן בסיפור דרך יש אחלה סיפורי דרך שנוגעים בבק דור ברמת המאקרו.

תת האזור בתוך הבק - דור שהטרק נמצא בו הוא כביש סצ׳ואן-טיבט הצפוני (317) שבעצם מהווה את הגבול הצפוני של הבק-דור בשביל רוב המטיילים. מבחינה גאוגרפית זו כבר לגמרי הרמה הטיבטית אבל מוניציפלית זה עדיין נחשב סצ׳ואן. למחוז טיבט עצמו לא מתאפשרת כניסה לתיירים מערביים כרגע אלא בטיולים מאורגנים ומפוקחים.
נקודת היציאה לטרק היא Dege, שהוא הכפר האחרון שאפשר להגיע אליו על הכביש הזה, ומשם אין יותר אפשרות להתקדם לכיוון מערב.

זה לא טרק מוסדר או חלק משמורת טבע כלשהי. ״בניתי״ אותו נטו מלשוטט במפה ולראות שיש שביל שמחבר בין הכפרים. כמעט כולו מעל 4000 מטר, צריך אוהל ושק שינה, סוחבים הכל על הגב. הפאסים יכולים להיות מושלגים, קר בלילה..
לא צריך להילחץ אבל כן חשוב להגיד שזה טרק מאתגר גם למטיילים חזקים ומנוסים.
השביל מופיע ב- Mapy.cz בצורה מדויקת ונוחה.

יום 0 - התארגנות והגעה

את הלילה שלפני ההגעה לDege העברנו במנזר או מין אכסניית נזירים משונה, חצי שעה מערבית לGarze. משם הגענו בשני טרמפים יחסית חלקים לDege, בערך 3 שעות נסיעה.

Dege- במפות זה נראה קטן ונידח אבל בפועל מדובר בכפר די מפותח. מוניות, מלונות, רעש, הכל.. אם הבנתי נכון, הכפר מפורסם בעיקר בגלל מנזר שמדפיסים בו כתבי קודש בודהיסטים. אנחנו הסתפקנו בלהסתובב בין המנזרים והחלקים העתיקים של הכפר שהם באמת ממש מיוחדים ומגניבים. כשעוזבים את הכביש הראשי ומתחילים לעלות מעל מרכז הכפר מגלים סמטאות ורחובות משופעים ומסועפים שתלויים מעל המנזרים המוזהבים. ממליץ להקדיש לזה כמה שעות ולשוטט שם, זה באמת ממש יפה ומיוחד.

אפשר בכיף להצטייד באוכל לטרק בכפר אבל לציוד טיולים ספציפי ובלון גז מומלץ לדאוג בכפר יותר גדול כמו Litang או Khanding

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

יום 1

10 ק״מ
1300 מטר טיפוס

השביל יוצא מDege לכיוון מזרח ואח״כ שובר דרום מזרחה עם כיוון הרכס. היום הראשון אמנם לא ארוך אבל 1300 מטר טיפוס זה לא מעט ולכן אפשר לקחת את הבוקר ברגוע אבל מומלץ לא להיות יותר מדי שאננים עם שעת היציאה.. אפשר לראות שאחרי כמה קילומטרים על הרכס השביל ״זולג״ שמאלה ונכנס לערוץ שמטפס בכיוון דרום מזרח לפאס בגובה 4800.
איפשהו על הרכס עברנו דרך התיישבות נזירים קטנה שקצת הפחידו אותנו עם אזהרות לגבי מצב השלג בפאסים וציידו אותנו בתפוחים גדולים וטובים.
אנחנו התמקמנו בגובה 4500, בנקודה שטוחה ונוחה ונהנינו משקיעה מטורפת שצבעה בכתום את הפסגות המושלגות.
אם תרצו, תוכלו להתקדם עוד קצת למעלה ולהקים מאהל בנקודה יותר גבוהה כדי להקל על עצמכם למחרת, תלוי גם במצב השלג. קחו בחשבון כשכל שישנים יותר גבוה ככה יותר קר בלילה.

יום 2

14 ק״מ
500 מטר עליה
שלושה פאסים ביום אחד!

אחרי שקמנו לשכבה דקה של שלג שירד בלילה וכיסה את האוהל, בבוקר היום השני ממשיכים לטפס עד לפאס הראשון בגובה 4800. השלג התחיל להיות משמעותי בערך מ4700 ואילך, מה שאומר שהוא ליווה אותנו כמעט לאורך כל היום.
מהפאס הראשון יורדים כמה עשרות מטרים כדי לטפס לאחד נוסף, וחוזר חלילה לפאס שלישי שרק אחריו מתחילה ירידה משמעותית עם שינוי כיוון מדרום מזרחה למזרחה.
השלג בפאסים היה יחסית עמוק והקשה עלינו מאוד, בסופו של דבר לא הלכנו מרחק גדול או טיפסנו הרבה אבל זה היה יום הליכה קשה מאוד. מצד שני הפסגות המושלגות והמשוננות באמת מרשימות ומדהימות
בערך 3 ק״מ אחרי הפאס השלישי מגיעים להתיישבות קטנה שנקראת Dalade, כמה בתים, מקדשים ויאקים, לא יותר מזה. מעט אחר כך יש פיצול ערוצים ושבילים משמעותי בו אפשר להמשיך לרדת עם הנחל שמתעקל דרומה או לטפס צפון מזרחה- שתי הדרכים האלו מובילות לPalpung בסופו של דבר.
ללילה השני התמקמנו כ3 ק״מ מדרום לפיצול, בדיוק בנקודה שהשביל עוזב את הנחל ומתחיל להתרומם בגובה 4330.

יום 3

21.5 ק״מ
325 מטר עלייה

היום השלישי אמנם הארוך ביותר אבל רובו רץ על שביל ג׳יפים שמחבר את ההתיישבות הקטנה Dalade וPalpung, נקודת הסיום. בנוסף הוא לא מגיע מעל 4600 ולכן אין הליכה בשלג. חציו הראשון של היום הוא בעלייה מתונה לכיוון דרום וחציו השני בירידה מזרחה. סה״כ יום נוח וקליל עד Palpung.

בלי קשר לטרק, Palpung זה כפר קטן ובאמת מגניב ואותנטי שכנראה לא ממש מגיעים אליו תיירים לפי המבטים ההמומים שקיבלנו מהמקומיים, שנראו כאילו אנחנו המערביים הראשונים שהם ראו בחיים שלהם.
עוד ניסינו לחזור לDege באותו היום בטרמפים אבל זה מקום כל כך נידח שאף אחד לא נסע לשם בשעה הזו ולכן העברנו שם את הלילה במין Homestay בכפר שאחד הנזירים לקח אותנו אליו.

סיכום וסיום

הנוף בטרק אופייני לטיבט ובהחלט מאוד יפה ומתגמל. הרבה שלג ופסגות, נחלים, מנזרים מוזהבים, דגלים טיבטיים, יאקים ועוד ועוד.
אני לא חושב שהשביל הזה נפרץ עבור מטיילים אלא יותר בשביל הנזירים והבהמות אבל הוא בהחלט עושה את העבודה ומתאים לחבר׳ה כמונו שפשוט רוצים לטרק בהרים

טיפים

  • קצת חפירות על בטיחות….. לגבי גבהים והתאקלמות: זה בהחלט משהו שצריך לשים לב אליו ולא לשחק איתו. אני ממליץ לגשת לטרק הזה אחרי שבוע-שבוע וחצי לפחות של שהות בבק-דור. רוב האזור הזה מאוד גבוה ככה שאפשר סתם להסתובב שם ותוך כדי לתת לגוף להסתגל לגבהים. לגבי מים: חשוב לזכור שיש עדרי בקר (יאקים בעיקר) שמסתובבים בגבהים האלה ואתם לא יודעים לאיזה מהנחלים הם חירבנו אז כדורי כלור או פילטר מסוג כזה או אחר זה must. חוץ מזה- מפות אופליין וטלפון לווייני למקרה חירום
  • אתם בהחלט יכולים גם להגיע לPalpung עם השביל שמטפס צפונה מהפיצול ערוצים שישנו על ידו בלילה השני. השביל שם עולה לפאס נוסף בגובה 4850 ואנחנו בחרנו לוותר על זה כי כבר היינו קצת מותשים מללכת בשלג
  • אני מודה שלא ניסיתי להמשיך על כביש 317 מעבר לDege וכשכתבתי שזה המקום האחרון שאפשר להגיע אליו לכיוון מערב זה ממה שקראתי באינטרנט. קצת מתחרט בדיעבד שלא ניסיתי להמשיך עוד לכיוון טיבט. מה כבר יכול לקרות?
  • אם היה לי יותר זמן בהחלט הייתי מנסה לחזור לכיוון מזרח דרך הכבישים היותר דרומיים ונידחים ולא לחזור לDege ולנסוע מזרחה שוב דרך כביש 317. סתם בשביל לגוון וכי זו יכולה להיות חוויה ממש מגניבה ומיוחדת.
  • טרמפים- עובד ומומלץ. לא שהנסיעות כאלה יקרות אבל בעיקר בשביל החוויה. וגם כי זה מרגיש לא הגיוני לשלם 50-60 שקל על נסיעה כשמנה במסעדה עולה 15 שקל ולילה במלון 20
  • הX פקטור הגדול של הטרק הזה הוא מצב השלג ויכול לעשות את ההבדל בין טרק קליל לבין טרק סופר קשוח. לצערי אין דרך אמינה לבדוק את מצב השלג בפאסים כמו אתר אינטרנט או משהו וצריך להסתפק בהיוועצות עם המקומיים + הרבה שיקול דעת. ב2025 היו באזור שלגים מאוחרים ולכן לנו היה יחסית הרבה שלג אבל בדרך כלל מאמצע מאי ואילך זה אמור להיות ממש בסדר.
  • יש גם טרקים יותר מסודרים באזור! הקורה הגדולה בשמורת יאדינג או השבילים באזור Kanding גם כן מדהימים
  • להבדיל ממדינות אחרות בסין אין כמות גדולה של מטיילים ישראלים או מערביים. אם הגעתם לבד, קחו בחשבון שחלק ניכר מהזמן- תהיו לבד. זה לא כמו במדינות אחרות שאפשר לבנות על זה שתפגשו אנשים לאורך הדרך ויהיה בסדר. זה כמובן בסדר גמור ולא בהכרח רע לטייל לבד אבל לצאת לטרק במקומות כאלה לבד זה בהחלט לא מומלץ ואפילו חסר אחריות. אנחנו היינו שניים שטיילו לבד והתחברנו אחד לשני דרך הקבוצת וואטסאפ של ישראלים שמטיילים בסין ספציפית בשביל ללכת ביחד את הטרק ביאדינג, שאחריו המשכנו יחד לטרק הזה. מה שאני מנסה להגיד הוא שאם אתם מטיילים לבד ורוצים לטרק בבק-דור מומלץ לנסות למצוא שותפים מראש כדי לא להגיע למצב שאתם יוצאים לבד.
  • בהצלחה! מוזמנים להתייעץ- ניר 0505947499

תגובות


התגובה שלך

יש לך מה להוסיף? רוצה לשאול את הכותב/ת שאלה? פשוט לזרוק מילה טובה?

בקשה קטנה - אין לבקש ייעוץ באופן פרטי, נסו לשאול שאלות כאן וכך המידע יהיה זמין לכולם
אנונימי ( להתחברות )