תאריך הטיול | May 2025 |
---|---|
משך הטיול | 3 ימים |
מוסטאנג
מוסטאנג הוא אזור מרוחק ויפהפה עשיר בתרבות טיבטית בודהיסטית שנמצא צפונית לג`ומסום ונשלט, לפחות באופן סמלי, על ידי מלך עצמאי. שרשרת הרי האנאפורנה ושרשרת הרי הדהאולאגירי (Dhaulagiri) מונעות מגשמי המונסון להגיע לאזור ויוצרות סביבה מדברית בדומה לזו שבטיבט הסמוכה. אפשר לראות כאן מנזרים רבים בהם משומרת תרבות עתיקה שעד לא מכבר הייתה מנותקת מהשפעות העולם החיצון כמו גם את העיר היחידה בהרי ההימאליה שמוקפת חומה. לבידוד הכפוי הזה היה יתרון אחד בלבד: שימור התרבות הטיבטית הבודהיסטית, שסבלה בטיבט מדיכוי חמור על ידי הממשלה הסינית.
. מטיילים מערביים הגיעו לכאן לראשונה ב-1952 וזכו ליהנות מהפשטות של חיים ללא הטכנולוגיה המודרנית: במוסטאנג עדיין אין חשמל והדרכים אינן סלולות.
בשנות ה-60 של המאה הקודמת התיישבו במאנאנג (Manang) ודולפו (Dolpo) לוחמי גרילה טיבטים שערכו מכאן פשיטות על טיבט הכבושה. הדבר הרגיז את הממשלה הנפאלית וזאת החלה לגלות מעורבות הולכת וגוברת בנעשה בממלכה הקטנה. ב-1962, עקב לחצים הולכים וגוברים של הממשלה הסינית, נקבע ה"קו הפנימי" לאורך הגבול הצפוני של נפאל שנועד למנוע מזרים ליצור קשר עם הטיבטים המורדים ובאופן מעשי גם חסם בפני מטיילים את הגישה למרבית נפאל הצפונית. האזור על כן, היה סגור בפני זרים במשך 30 שנה עד 1992, השנה בה התחלפה הממשלה בנפאל. מאז שארגון שימור האנאפורנה ACAP החל לטפל בתיירות שבאזור ניתן להגיע למוסטאנג בתנאי שמצטיידים באשרה מיוחדת לאזור.
הגישה הממשלתית הרווחת מאז פתיחת האזור שמה דגש על זרם מוגבל של תיירים במטרה לשמר את התרבות העתיקה המתרופפת בשנים האחרונות בהשפעת התיירות וכן בכדי לא לפגוע בטבע. מטרה זו מושגת על ידי הרשויות באמצעות עלויות הטיול הגבוהות- אשרת טיול במוסטאנג עולה כ-700$ לעשרה ימים וכ-70$ לכל יום נוסף. כמו כן קיימת דרישה חד משמעית לטיולים קבוצתיים באזור המוסדרים על ידי סוכנות רשמית ומלווים על ידי קצין קישור והוטלה מכסה על כמות אישורי הכניסה הניתנים למטיילים ל-400 אישורים בשנה, מכסה שנמתחה בינתיים נמתחה לכ-1000
אישורים(עד כאן תודה לאתר טיולי)
את מוסטנג ניתן לחלק לשני חלקים עיקריים.
מוסטנג עליון ומוסטנג תחתון
מוסטנג תחתון נחשב כל האזור מדרום לקגבני(kagbeni) מוסטנג תחתון זה איזור שדורש פרימיט שכל אחד אחד יכול להוציא בעלות יחסית נמוכה דרך הסוכנויות.
האזור מאופיין בתרבות טיבטית ונפאלית והוא מפותח ומתוייר הרבה יותר ממוסטנג עליון.
מוסטנג עליון הינו האזור שנמצא צפונית לקגבני, ובשביל להיכנס אליו ישנו צורך בהגעה עם קבוצה מאורגנת והוצאה מיוחדת של פרימיט. זה איזור מבודד הרבה יותר עם תרבות טיבטית מסורתית.
סגרנו עם ציון מסוכנות Ride Ultimate Adventure Motorcycle על השכרה של שלושה הימלאין כל אחד ב4000 רופי ליום ועוד כ-1000 רופי לכלל ציוד המיגון.
יום ראשון יצאנו מפוקרה אחרי העמסות ציוד לכיוון הכפר בני(Beni)
המשכנו בנסיעה בכביש יחסית טוב מלבד קטעים בודדים של כורכר וקצת בוץ והגענו ל Beni לאחר כשעתיים רכיבה, שם מילאנו דלק ועשינו ארוחת צהריים ליד הנחל.
משם המשכנו ברכיבה בצמוד לנחל עד לJomsom(הגענו בשעות הערב המוקדמות)
הדרך היתה אספלט משולב בשבילי כורכר יחסית פשוטים. בדרך עברנו בצ׳ק פוסט שבדק לנו את הפרימיטים.
ישנו ב Paradise Hotel Jomsom-אחלה מקום מהנקיים שהיינו בנפאל ומחיר טוב כולל מקלחת חמה-מומלץ!
יצאנו סביב 8:00 אחרי ארוחת בוקר לכיוון קגבני (Kagbeni) שם ישנו פיצול בכביש, להמשיך צפונה למוסטנג עליון או לפנות ימינה עד לכפר מוקטינט (Muktinath) עם פזילה שמאלה המשכנו למוקטינט.
דרך מטורפת! הכפרים בדרך יושבים על מצוק של עמק ירוק בכפרים עצמם מדבריים ומעל מתנוסס רכס האנפורנה הלבן…
הגענו למוקטינט והסתובבנו קצת,
משם ירדנו לכפר גרקוט (Jharkot) כפר יפייפה שיושב על מצוק מדהים, גם שם הסתובבנו קצת.
משם המשכנו חזרה לקגבני בדרך חזרה למטה אל גומסום. שהגענו לפניה לקגבני ראינו שאין שם אף אחד שדורש פרימיט או שמוודא מי נכנס וממשיך צפונה אז לקחנו את הפניה והתחלנו בנסיעה במוסטנג העליונה!
הדרך אחרי קגבני לקחה לנו בערך שעה עד הכפר(Tangbe), דרך ג'יפים רצינית, מדבר יפהפה בצורה לא רגילה
בעיקרון אמור להיות אפשרי להמשיך עוד איזה כפר או שניים עד צ'ק פוסט אבל אומרים שזה וואחד קנס
בגלל לחץ זמן של הטיול המשכנו רק עד הכפר הראשון
סימטאות של בתים מבוץ וחקלאות בנחל מקום מטורף!
עצרנו להפסקת צהריים והתחלנו רכיבה חזרה לגומסום שם עצרנו לתדלק בחנות שמוכרת בקבוקי דלק והמשכנו ברכיבה לאגם דומבה (Dumba Lake) קצת הסתבכנו בדרך וקצת בוץ וחציית גשרים אבל בסוף הגענו ודי התאכזבנו מהאגם
צריך לשלם איזה 150 רופי לאדם בשביל כניסה (לא שילמנו)
וגם האגם לא שווה את זה(אולי בזמן שמושלג הוא נראה אחרת)
משם המשכנו ברכיבה ארוכה עד לטטופני(Tatopani) שם עשינו את הלילה בHotel Himalaya שהיה ממש נחמד.
יש בכפר מעיינות חמים שהחלטנו לוותר עליהם בגלל המזג אוויר החם…
החלטנו במקום לחזור דוך לפוקרה לנסות להגיע אל הפון היל(Poon hill) יצאנו מטטופאני ואחרי מעט זמן של ירידה לצד הנחל שברנו מזרחה והתחלנו לטפס בהר לכיוון הכפר גורפאני (Ghorepani) הדרך עוברת דרך הכפרים Ghara Shikha ועוד. יום לפני ניסינו להבין האם ישנה דרך לכפר ולא הבנו תשובה חד משמעית ובאמת הרכיבה עד גורפאני הייתה משמעותית מורכבת יותר ממה שחווינו עד אז, בדרך הזו צריך לשים לב שלוקחים את השביל ג'יפים, היא דרך לא נוחה במיוחד אבל עבירה, והשלטים במהלך הדרך הרבה פעמים מכוונים לשביל של הטרק שהוא מלא מדרגות ולא עביר לאופנוע אדוונצר., לכן צריך להיצמד לשביל ג׳יפים ולא לשלטים(השלטים הם רק להולכי רגל) ולדקור מראש במפה את הכפרים שכתבתי למעלה ולנסוע דרך שם. הדרך לקחה לנו כשעתיים(אולי קצת יותר) וכמו שכתבתי הייתה משמעותית קשה יותר ממה שחווינו עד לאותו רגע. שיפועים חדים הרבה יותר דרדרות ובכללי שטח מורכב הרבה יותר אבל לא ברמה שלא הצלחנו לעבור.
הגענו לגורפני סביב תשע ורבע השארנו את הציוד באחד הגסטההוסים בכפר ויצאנו לפון היל. לקח לנו סביב החצי שעה לעלות למעלה עשינו קפה וירדנו חזרה לאופנועים חזרנו בנסיעה רציפה עד לפניה אחרי טטופני ומשם דוך למטה(למעט עצירה קטנה בכפר בני לשם תיקון בורג סורר) עד לכפר
Kusma בשביל שני חברה שעשו באנג׳י(גם ככה בדרך חזור)
משם המשכנו לפוקרה(כשעה נסיעה) והחזרנו את האופנועים
נקודות נוספות:
דלק- יש לאורך כל הדרך עד Beni ואחרכ יש בJomsom חנויות שמוכרות בקבוקי דלק וראינו בעוד כפרים בדרך
בכללי כמעט ולא היינו צריכים למלא
לשים לב שבכפרים הרחוקים יותר זה עולה בערך 30 אחוז יותר אז כדי למלא מיכל מלא בהתחלה, גם אם יש לכם חצי ומעלה
דרך וניווט -
משום מה בmaps.me הוא לרוב נתן לנו זמן הרבה יותר גדול ממה שלקח לנו בפועל
בכל מקרה אחלה אפליקציה, גם google maps עובד טוב
ככל עד לכפר Beni הדרך סלולה ויחסית טובה אחרכ היא דרך משולבת עם כורכר ורק הדרך לכפר גורפאני (פון היל) היה באמת מאתר יותר
כסף-
ליטר דלק ברגעים אלו עולה 158 רופי
מילאנו קצת בבקבוקים לאורך הדרך(טיפה יותר יקר) ובחזור בBeni
לינה-
יש בכל הכפרים רק צריך לחפש
כתבנו איפה אנחנו ישנו והם היו מקומות טובים
המחירים היו סביב 500-800 רופי לחדר עם מקלחת חמה טעינה וואי פיי אבל צריך גם לאכול אצלהם
גובה-
אנחנו היינו מאוקלמים אבל אם באים לא מאוקלמים שווה לבדוק אם נכון לעלות מפוקרה לגומסום ביום אחד
נהיגה-
הנפאלים נוהגים נורא(יש שיגידו שיש להם סדר משלהם בבלאגן אבל אני לא קונה את זה, אין להם מושג מה הם עושים)
תבדקו טוב את הצופר שלכם לפני היציאה הוא ככל הנראה חשוב יותר מהמנוע
בירוקרטיה-
חשוב לדבר עם החברת השכרה מראש, השוטרים אוהבים לתת דוחות סתם בגלל בירוקרטיה של ההשכרה אז כדאי לסגור מראש מי משלם מה ולמה.
סוכנות-
ציון +977 9815121080
אחלה בן אדם אמין יותר יקר מהשאר אבל עבד מסודר ונתן את התחושה שיש על מי לסמוך
מומלץ
ציוד-
אנחנו רכבנו על אופנועי scram 411 שזה גרסה קצת עירונית של הימאלין, אז אם יש אפשרות לנסות לקחת הימלאין 450.
היינו 3 אופנועים וארבעה אנשים, כך שמי שרכב לבד האופנוע עשה סה״כ עבודה טובה גם בדרכים המורכבות יותר אבל באופנוע של הזוג-בדרך לגורפאני שהייתה יותר מורכבת היו קטעים שמי שהורכב היה צריך לרדת מהאופנוע בשביל לסחוב. אבל חוץ מקטעים בודדים שהיה לאופנוע קשה במיוחד גם בזוג הוא סחב טוב.
מבחינת ציוד מיגון לא לוותר על ווסט חשוב ממש, וכדאי גם כפפות,די מצחיק אבל אם לא אז נשרפים בידיים ...
גשם-
כמו בטרקים תפס אותנו גשם אחרהצ
מומלץ להתחיל לרכב מוקדם ולתכנן לסיים מעט מוקדם יותר ולבדוק מזג אוויר לפני היציאה
אם באלכם לשאול עוד שאלות-
+972 55‑664‑7135 איתן
0509889817 אורי
0549384092 שיר ואחיה
תגובות
התגובה שלך
יש לך מה להוסיף? רוצה לשאול את הכותב/ת שאלה? פשוט לזרוק מילה טובה?
בקשה קטנה - אין לבקש ייעוץ באופן פרטי, נסו לשאול שאלות כאן וכך המידע יהיה זמין לכולם