תאריך הטיול | November 2018 |
---|---|
משך הטיול | 3 חודשים |
עונה מומלצת | נובמבר עד אפריל |
ניו זילנד אומנם מדינה מערבית ומסודרת אבל הטיול בה מורכב עקב מגוון האפשרויות והעצמאות של המטייל. ניתן למצוא בה מגוון רחב מאוד של סוגי טיולים וקל מאוד לראות טבע מדהים, בכל סוג טיול שתבחרו.
הטבע של ניו זילנד יפה ושמור בגלל החשיבות שלו בעיני המקומיים וההשקעה של המדינה בנושא. החיות הן בונוס לא רע בכלל וכוללות פינגווינים, כלבי ים, תוכים מיוחדים וכמובן קיווי - הציפור הלאומית.
המדינה מחולקת לשני איים מרכזיים- הצפוני והדרומי. מקובל לעשות את רוב הטיול - כשני שלישים בדרומי והשאר בצפוני אך אם הטיול שלכם קצר יותר מחודשיים או לחילופין אתם רוצים להשקיע בטיולים ארוכים ופחות בריצה בין מקומות, לדעתנו האי הדרומי יכול להכיל את כל הטיול בגלל המגוון שהוא מכיל. אנחנו היינו כשבוע באי הצפוני ובדיעבד אנחנו בסדר גמור עם זה. יש בצפוני לא מעט דברים לעשות אבל מתוכם את הרוב תוכלו לראות גם בדרומי.
ביקורת ציוד ואוכל בכניסה למדינה -
בכניסה לניו זילנד תלמדו שמאוד חשוב להם השמירה על הסביבה והם מגינים בחירוף נפש מפני זנים פולשים של חיות וצמחים.
מה עליכם לעשות -
1.לנקות היטב את כל הציוד שלכם (אוהל, נעליים, מקלות הליכה וכו).
2. להצהיר על כל הכבודה שלכם - לא לשכוח כלום! ברגע שהצהרתם יבדקו את הציוד אך אם הוא נקי הכל יעבור חלק.. הבעיה מתחילה כשאתם לא מצהירים או שוכחים להצהיר על משהו - במקרה כזה אתם מסתכנים בקנס של 400 דולר ניו זילנדי. כמובן שאסור להכניס פירות וירקות טריים, זרעים וכו'.. (אין בעיה עם תבלינים ודברים יבשים).
מניסיון של חברים אם תשכחו תפוח שלא הצהרתם עליו - באמת תקבלו קנס של 400 דולר!
ויזה -
אם אתם מתכננים טיול של עד 3 חודשים לא צריך להכין כלום פרט לכרטיס יציאה מניו זילנד. בבידוק הדרכונים כל שנדרש הוא להגיד שבאתם לטייל ואתם מסודרים. לויזה של למעלה מ3 חודשים נדרש לשלם - מחיר משתנה כתלות בזמן ההארכה או לחילופין לטוס למקום אחר ולחזור (יעד פופולרי ויחסית קרוב הוא פיג'י - אך זהו גם יעד יקר יחסית). שימו לב - שמענו על כמה ישראלים ששאלו אותם על מצב העו"ש בחשבון הבנק שלהם, לנו לא קרה ולכן לא נפרט או נמצליץ...
כסף -
המטבע בו עושים שימוש כיום בניו זילנד הוא דולר ניו זילנדי (היום שווה ערך לכ2.5 שקל).
תוכלו לקנות דולרים מאנשים שעזבו את ניו זילנד בתור התחלה אך בהמשך, הדרך הכי יעילה היא למשוך מזומן בכספומטים. הכספומטים בעלי העמלה הנמוכה ביותר היום הם של anz בו תוכלו למשוך עד 2000 דולר במשיכה אחת בעמלה של 3 דולר. כדאי גם לבדוק מראש לאיזה מכרטיסי האשראי שלכם יש את עמלות ההמרה הנמוכות ביותר (לנו הויזה היא המשתלמת ביותר למשיכה בעוד המאשטרכארד הוא המשתלם ביותר לגיהוץ).
כמובן שאם אתם מקבלים ויזה ל6 חודשים ומעלה יהיה שווה לפתוח חשבון בנק ולעשות אליו העברה אחת גדולה - אך למי שמטייל 3 חודשים כמונו זה לא אפשרי ואין בנקים שמוכנים לעשות זאת. (אם יש לכם ויזה לחצי שנה ומעלה זה סיפור אחר - אך אין לנו ניסיון כדי להמליץ על בנק כזה או אחר).
האפשרויות להתניידות בניו זילנד:
1. קמפרוואן- האופציה הפופולארית ביותר. מתחיל מרכב עם מיטה ועד בתים על גלגלים.
2. רכב קטן ולינה באוהל- פחות עלות בקנייה ויותר קל במכירה אך לטעמנו משמעותית פחות נוח. מי שרוצה להשתכנע שזה עדיף שיקרא את הסיפור של אייל ויפעת באתר.
3. טרמפים- עובד טוב מאוד לרבים שפגשנו, אופציה די זולה ומתאימה לאנשים שיש להם סבלנות, גמישות ואופי לזה.
4.תחבורה ציבורית- יחסית יקרה ולא נוחה. אם זה לתקופה קצרה ניתן לבנות על זה. יש כל מיני כרטיסים לשאטלים ברחבי ניו זילנד (hop on hop off).
לקנות או להשכיר?
השאלה משתנה בהתאם לכמה נתונים:
1. לכמה זמן הגעתם?
2. באיזה עונה הגעתם?
3. איפה אתם מתכננים להתחיל ולסיים?
4. כמה אנשים אתם?
כמה זמן- כלל אצבע אומר ש3 חודשים ומעלה שווה לכם לקנות שכן השכרה לתקופה זו היא כ3000 דולר ניו זילנדי מינימום לרכב קטן ולכן גם אם תמכרו את הרכב בהפסד זה עדיין פחות כסף מהשכרה.
באיזה עונה - קחו בחשבון שאם אתם מגיעים בשיא העונה יהיה קשה למכור, לכן אם אתם רוצים רכב טוב יכול להיות שעדיף להשכיר (זכרו שזה חוסך את ההתעסקות בקניה ומכירה ואת הימים שאתם מפסידים מלטייל או לעשות משהו אחר במקום).
מאיפה לאיפה- באופן כללי יותר זול לקנות בקרייסטצ'רץ ולמכור באוקלנד - יחד עם זאת לא תמיד זה מסתדר מבחינת העונה.. (אנחנו קנינו באוקלנד והתקשינו מאוד למכור בקרייסטצ'רץ - אם כי בסוף הצלחנו למכור).
כמה אנשים- לזוג/יחיד האופטימאלי זה לשכור/לקנות קמפרואן - זה חוסך הרבה מעלויות הלינה, אם כי גם רכב רגיל ושינה באוהל זה חסכוני אך לטעמנו פחות מפנק ממזרון טוב ומיטה ברכב, שכן 3 חודשים קצת קשוח לאוהל...
בחרתם לקנות, מה הלאה?
אופציה א- הדרך הבטוחה ביותר היא לחרוש את הפייסבוק והמודעות בבקפקרים השונים עד שתמצאו רכב שהוא די מציאה- כך שתוכלו אולי אפילו להרוויח או לא להפסיד במכירה (כבר יוסבר איך נראית מציאה). החסרון- יכול לקחת כמה ימים טובים בקנייה (בין 4 ל6 ימים) ובמכירה תתחרו ברכבים דומים (מחוץ לשיא העונה זה יכול לגרום לכם לרדת מאוד במחיר).
אופציה ב- לקנות רכב פרטי במחיר די זול ולבנות בעצמכם. זו אופציה רק למי שבטוח בכישוריו לבנות. היתרון הוא הקלות היחסית במציאת רכב פרטי, האפשרות להתמקד במנוע וברכב עצמו, לבנות כמו שאתם רוצים, והאפשרות לרדת במחיר במכירה במידה ואתם מתקשים למכור. קחו בחשבון שאם אתם בונים יעלה כ 1000 דולר עלות בנייה וכ1300 לאם תרצו שיהיה self contained (עוד רגע גם יוסבר מה זה). ניתן גם למצוא כמה אנשים שיבנו לכם את הרכב, לרוב יהיה באיכות סבירה אך גם יותר יקר.
תהליך קניית הרכב בקצרה:
חיפוש מודעות ושליחת הודעות>> פגישה עם כמה שיותר רכבים רלוונטים>>בדיקה שלכם את הרכב וקביעת המחיר>> לקיחת הרכב למוסך לבדיקה ובמידה שיש תקלות לא צפויות המשך התמקחות על המחיר>> תשלום והחלפת בעלות בסניף דואר.
יש המון משתנים אז בואו נעשה קצת סדר:
1. דגם הרכב- השתדלו ללכת על דגם פופולארי, זה גם הדגם שיחפשו לקנות ממכם בסוף. כנראה שגם ההיצע בקנייה שלכם יהיה די גדול. מדובר על toyota estima או lucida שכן הם די מרווחות ובכל מקום והשנייה היא honda odyssey שהיא קצת פחות מרווחת אך בהחלט מספיקה לזוג ודי אמינה. אם מדובר על רכב גדול יותר (שלדעתנו שווה לחשוב לקנות אם אתם באתם לחצי שנה ומעלה) אז toyota hiace היא הכי פופולארית.
2. הדבר אולי הכי חשוב ברכב הוא הקילומטראז- הוא נותן מושג של כמה המנוע עבד. ברכבים מתחת שנת 2000 מנוע בנזין מעל 200,000 ק"מ כבר יכול לעשות בעיות כאשר ב300,000 הוא די בטוח יעשה. לעומת בנזין מנועי דיזל יותר עמידים ולכן רק מ300,000 ק"מ יחשבו שחוקים. גם אם הדגם הוא 2005 אבל עשה 300,000 ק"מ רוב הסיכויים שתמצאו את עצמכם מבלים במוסך ומשלמים לא מעט.
3. המצב המכאני של הרכב- כאן מגיע החלק הטריקי. סדר העדיפויות שלכם צריך להיות קודם איך המצב המכאני של הרכב ורק לאחר שזה נראה טוב ואתם שקטים איתו אפשר לעבור לדבר על אם ההסבה שלו לקאמפר היא טובה לכם.
מה בודקים לפני שמגיעים למוסך? שואלים כמה שיותר שאלות את המוכר (בתקווה שהוא אמין) על תאונות, בעיות, טיפולים. לא מאמינים למילה שהמוכר אמר ובודקים בעצמכם הכל. טיפול 10,000 (שנעשה כל עשרת אלפים קילומטר של הרכב) מופיע במדבקה לבנה על השמשה בה רשום באיזה קילומטראז הוא אמור לעבור טיפול. רכב שפיספס הרבה טיפולים הוא בעייתי מאוד. בודקים שמן מנוע, לוודא שהוא מעל האמצע ואם לא תבהירו שזה על חשבון המוכר. אם ממש חסר שמן זו יכולה להיות בעיה. לבדוק נזילות מתחת לאוטו. לקחת לסיבוב נסיעה. לשאול ולראות מה מצב הצמיגים הרפידות ברקס והמצבר, מתי הוחלפו לאחרונה ולדרוש שיוחלפו (מצבר מחזיק גג 3 שנים, צמיגים מקבלים קמטים וחריצים כשהם ישנים/ שחוקים, רפידות ניתן לבדוק רק במוסך) כי סיכוי די גבוה שתחליפו אחד מאלו על חשבונכם במהלך 3 החודשים. לבדוק היסטוריה של הרכב באתר www.carjam.co.nz ולשלם שם כסף לבדיקה מקיפה יותר (קורה שיש עיקול על הרכב כי מישהו מהבעלים לקח הלוואה ושם אותה כפיקדון- יכולים לקחת לכם את האוטו, ממש ככה).
דבר שלא ממש אומרים אבל הוא מאוד חשוב- תסמכו על הבן אדם שממנו אתם קונים, אל תתעסקו אם מישהו שמרגיש לכם מפוקפק או לא אמין.
4. Wof) Warrenty Of Fitness) - זה הוא ה"טסט" השנתי בניו זילנד והוא די מקיף בבדיקה שלו. אם ימצאו ליקויים אתם תצטרכו לתקן אותם בשביל לעבור את הבדיקה. במידה והרכב שאתם מעוניינים בו קרב לזמן סיום הwof תדרשו מהמוכר שיחדש אותו וזה אפילו יכול להחליף בדיקת מוסך (prebuy check). אופציה טובה היא לקחת למוסך שלAA או VTNZ שכן הם שתי רשתות גדולות ודי יקרות ביחס למוסכים רגילים והם יעשו בדיקה די מדוקדקת, עולה כ50 דולר. אפשר גם לקבל המלצה למוסך אמין וטוב מחבר כמובן. אל תלכו למוסכים האלה מרגע שהרכב בבעלותכם. הם די יקרים ביחס לאחרים. בקשר לRegistration, מאין מס למדינה על הרכב, זה פרט לא חשוב שסוגרים ע"י תשלום באינטרנט לכמה חודשים שתרצו וזה די זול. לא שווה להתעכב על זה עם מוכר.
5. רמת האבזור של הרכב- בואו נשים את זה בפרופורציה, מדובר על 1300 דולר גג כדי לעשות מאפס. להחליף 4 גלגלים כבר עולה לא רחוק, לכן קחו את האבזור כעדיפות אחרי השאר. נתקלנו בלא מעט רכבים שמצולמים טוב ואז כשרואים אותם מבינים שהכיסאות פשוט מקופלים ועליהם מזרון מתנפח עם מצעים- כמובן שזה בכלל לא מוסב. יש הרבה רכבים שהם מוסבים ממש גרוע וצריך לקחת בחשבון גם את זה. אם אתם לא כל כך בעניין של לבנות בעצמכם כדי להתאים רכב שהוא טוב מכאנית אבל אבזור בינוני יש כמה אנשים בינהם ישראלים שיבנו בשבילכם תמורת כמה מאות דולרים. אפשר להסתדר.
פה המקום להתעכב על self contained -
מדובר על מדבקה כחולה עם תוקף לכמה שנים שמתירה לכם לישון בהרבה קמפינגים חינמיים שאין בהם כלום פרט למשטח ישר בהנחה שהרכב שלכם מאובזר לגמרי ובנוי לזה. ברכבים קטנים כמו אודיסי ואסטימה אין סיכוי שזה באמת יהיה פרקטי להשתמש בשירותים כך שזה די לכאורה self contained אבל עדיין מוסיף כמה מקומות חינמיים ללינה. כמה זה קריטי? לא מאוד. ברוב המקומות יש מקומות חינמיים גם לnon self contained ולפעמים פשוט תידרש נסיעה קצרה שsc היה חוסך. בואו נגיד שזה הוסיף לכם 5 לילות חינמיים שבלי המדבקה הייתם משלמים - אנחנו מדברים על 20 דולר לאדם ללילה אז קחו בפרופורציה. לעשות את המדבקה (כמובן שצריך להתקין כיור, מיכלי מים, ביוב ושירותים ניידים) עולה הכי הרבה 500 דולר כולל הכל ובמינימום 250 דולר אם תעבדו לבד. אז למה זה כן יכול להשתלם? רק כי במכירה יהיה לכם קהל קונים משמעותית יותר גדול. האירופאים כמעט ולא מוכנים לשמוע על רכבים בלי המדבקה. מבחינתינו - ממש לא דיל ברייקר.
אנחנו לבסוף קנינו הונדה אודיסי במצב מדהים (שנת 2006, 130 אלף קמ) ממקומי באוקלנד והסבנו אותו לקמפרואן כך שהעלות של הרכב והבנייה היו כ6200 דולר ניו זילנדי ולבסוף מכרנו את הרכב ב4900 - עדיין משתלם מבחינת השכרה, אם כי לקח לנו 4 ימים לקנות ולבנות ועוד כ6 ימים למכור - זמן שבו יכולנו לטייל או לעשות משהו אחר (לא ציפינו שיהיה כל כך קשה למכור בקרייסטצ'רץ בתחילת פברואר). לקחים שלנו מהקנייה הזו: קנינו מאוד מהר כי קל למצוא רכב פרטי, הבנייה הייתה די מהירה (3 ימים במצטבר), נהגנו ברכב מאוד נוח ואמין, ובמכירה היינו די רגועים כי במקסימום מורידים מחיר והרכב מאוד מתבלט בשוק הרכבים.
אז מה אפשר לעשות יותר טוב?
1. העניין של הself contained היה יותר משפיע משחשבנו. למכירה זה מוסיף הרבה אירופאים וכנראה שווה את הטרחה. (למרות שבסוף מכרנו לבחור גרמני ועזרנו לו למצוא בחור שיעשה לו מדבקה של sc).
2. שנתון הרכב לא משקף את המחיר, זה פשוט לא מוערך. הקילומטראז משמעותית יותר רלוונטי. לכן עדיף לקנות שנתון ישן עם קצת קילומטראז מה שיהיה בקנייה זול יותר. ואז במכירה יהיה יותר קל לא להפסיד או אפילו להרוויח.
ביטוחים -
אנחנו עשינו ביטוח של חברת aa ל2 נהגים לשנה וכשמכרנו את הרכב ביטלנו אותו וקיבלנו החזר יחסי לשימוש - חובה לעשות ביטוח שמשות!! (פעמים רבות נוסעים על כבישי כורכר או כבישים בשיפוץ ושכיח מאוד שמרכב חולף תעוף לכם אבן לחלון ותנפץ אותו...) מדובר בתוספת של כמה דולרים שבמקרה הצורך תחסוך לכם הרבה כסף וכאב ראש של החלפת שמשה. לנו הביטוח עלה כ400 דולר לשנה וכמובן ששילמנו רק על 3 חודשים בפועל. ניתן גם לעשות ביטוח לכל חודש שהוא מעט יותר זול - אך יגרום לכם לחדש כל חודש.. כמובן שפרמטר שמאוד משפיע על המחיר הוא הנתון של כמה כסף תקבלו במקרה של טוטאל-לוסט - ככל שתדרשו מחברת הביטוח שההחזר יהיה יותר גבוהה כך גם הביטוח יעלה במחיר. אנחנו ביטחנו את הרכב ל6000 דולר (צריך לקחת בחשבון שבעונה שכיח שרכבים נגנבים וגם יש הרבה תאונות בעיקר בגלל תיירים שלא רגילים לנהוג הפוך...)
מעבורת בין האיים
אנחנו לקחנו מעבורת מוולינגטון, אין הרבה הבדלים בין החברות ופשוט בחרנו אחת שהתאימה לנו בזמנים. אנחנו לא אוהבים לתכנן הרבה מראש ולכן ביצענו את ההזמנה ערב לפני טלפונית - (נדיר שלא יהיה מקום). לנו עלה 250 דולר להונדה אודיסי ל2 אנשים. קחו בחשבון את המחיר הזה שכן יש חברות השכרה שכוללות את זה במחיר וזה משנה גם למי שחושב לחזור למקום שבו הוא קנה כדי למכור. אנחנו לקחנו פשוט טיסה מקרייסטצרץ לאוקלנד לאחר שמכרנו.
מכירה (!!!)
בגדול איך שאתם קניתם... פשוט מפרסמים בכל קבוצת פייסבוק אפשרית עם המילה backpacker, car, campervan. כמובן שגם בקבוצה הישראלית ובקבוצת הווטסאפ הישראלית. עוד פטנט שממנו קיבלנו הכי הרבה פניות הוא הפרסום בבק פקרים/ הוסטלים השונים. מדפיסים מודעה צבעונית עם תמונות ואם תרצו ללא מחיר (כדי שלא כל פעם תצטרכו לשנות) ותולים בלוחות המודעות שיש כמעט לכל מקום כזה (האנשים בקבלה מכירים ויפנו אותכם). כמובן שגם בבית חב"ד לא יזיק. ניתן להדפיס בwarehouse stationary או בכל ספרייה עירונית בתשלום לא גבוה. יש 2 אתרים רלוונטים שעולה כסף לפרסם בהם- (70$)trademe ו(20$)autotrade. לדעתנו לקמפרים אין צורך לפרסם שם, אף אחד לא פנה אלינו משם, חבל על הכסף. אם אתם יכולים למכור את האוטו כרכב פרטי (במידהונשארו כל הכיסאות והחגורות) אז אולי זה שווה.
באופן כללי תקחו כשבוע למכירה כדי לא להילחץ סתם וכשאתם מגיעים לקונה רציני תשתדלו להתגמש כדי לסגור איתו ולא לפספס אותו על כמה מאות דולרים. מכירה לדילר אגב היא כמו למכור למתכת בערך. יותר מ2000 דולר לא תשיגו, הם מחפשים רק מציאות.
לאחר שסיימתם עם המנהלות המעצבנות עכשיו צריך לצאת לדרך ולאבזר אותו או סתם לקנות דברים בשוטף. להלן כלל החנויות המרכזיות בהן תשתמשו בניו זילנד:
איפה משיגים ציוד?
Warehouse- מאין הום סנטר גדול שיש בו הרבה מגוון של תחומים בעיקר לבית ולקמפינג.
Mitre10 או bunnings- הום סנטרים המתמחים בבנייה ובעץ. ניתן לקנות עץ ולחתוך במקום למידה שאתם רוצים (חיתוך פשוט).
Brunsco- מיועד ליאכטות וקמפרים. הרבה ציוד שקשה להשיג כמו משאבות, מצברים קטנים, שירותים ניידים, כיור ועוד דברים שצריך לsc.
איפה קונים אוכל?
Pak N' Save- סופר בצבע צהוב. הכי זול שיש.
Countdown- צבע ירוק. הבא בתור במחירים והוא לא רע בכלל.
New world- צבע אדום לבן. הבא בתור במחירים.
FourSquare- סופרים שבדכ נמצאים בעיירות קטנות והרבה פעמים זה מה יש. פחות מבחר ויותר יקר.
תיתקלו לפעמים בסופרים מקומיים או ברשת freshchoice אבל יש מהם מעט מאוד.
תביאו שקיות רב פעמיות זה יחסוך לכם עוד כמה דולרים שכן שקיות עולות כסף ולא מוכרים ניילון.
איזה כרטיסי הנחה יש? (מתים על זה כאן.)
לpaknsave יש כרטיס שצובר נקודות לדלק של pak n save בלבד. אין שם הנחות על הסופר ועדיין הוא הכי זול.
לcountdown יש כרטיס חינמי שנותן הנחה בקניות וב2 תחנות דלק, bp וcaltex - שווה לעשותאת הכרטיס בשביל הדלק!
לnew world יש כרטיס חינם מנייר שנותן הנחה על הקניות.
רשת holiday top10 מוכרת כרטיס שנותן הנחה למעבורת והנחה לקמפים שלה. הבנו שזה שווה אפילו רק בשביל ההנחה במעבורת שזה נותן.
מה קונים לאכול?
בגדול בשר מאוד זול ובאיכות מעולה, יוגורטים מדהימים, וירקות ופירות לפי המחירים שכן העונה שמשתנה גורמת למחירים לרדת/לעלות בכפולות. ברוקולי, קיווי ואננס שומרים על מחירים יחסית נמוכים למה שאנחנו רגילים מהארץ- שווה לנסות, אך תזהרו מהפלפלים שיכולים להגיע ל5 שקל לפלפל (גמבא) בודד. לכן, בגדול שווה לקנות ירקות לפי העונה. גבינות מאוד יקרות באופן יחסי משום מה..
אבל ניתן לבשל ארוחות מדהימות עם חומרי הגלם שיש פה!
* שימו לב שבקניית יין ובירות בסופרים - הרבה פעמים יבקשו מכם לראות דרכון של כל מי שקונה (לא מספיק 1...) אבל בהחלט שווה - היינות מעולים וזולים.
איך המסעדות?
מחירים די דומים לארץ בגדול שזה אומר שיקר לאכול בחוץ למשך 3 חודשים, אבל אם כבר יוצא לכם - אז אין טיפים!!! הכל כלול במחיר תמיד. יאמר לזכותם של הניו זילנדים שיש כאן מודעות די גבוהה לצמחונים וטבעוניים ואפילו לבעלי אלרגיה לגלטון יש הרבה מבחר.
יחד עם זאת אפשר גם לבשל בקמפ עם חומרי הגלם המעולים כאן - ואז אפשר להתפרע!
הקפה מעולה בניו זילנד (לכל חובבי הקפה) יש כאן ממש עיסוק בנושא. בירות ויינות די זולים וטובים.
נתחיל בזה שניו זילנד גרועה באינטרנט. ממש לא טריוויאלי שיש וויפאיי שלא נדבר על בחינם וקליטה תיהיה בעיקר בקרבת ערים. תתכוננו לאינטרנט של מדינת עולם שלישי. האמת שקצת תורם לאווירה הניתוק הזה, רק לבוא מוכנים. טריק ידוע הוא ללכת לספרייה העירונית שם יש וויפאיי חינם, גם במשרדי הdoc לרוב יש אינטרנט.
מקורות מידע עיקריים:
אתר סיפור דרך- בכוונה שמתי אותו ראשון כי הכי נכון להתחיל מהסיפורים הכלליים שבו כדי לקבל מושג לפני שצוללים לפרטים הטכניים של כל מסלול. לפני שאתם מגיעים לכל איזור תנו מבט על איזה סיפורי דרך יש באיזור. מעטים המסלולים שלא תמצאו באתר ששווים התייחסות.
Doc- מפוזרים משרדים של הדוק בכל ניו זילנד כאשר יש משרד שמוקצה לכל אזור. שימו לב שיש גם i-site מקומי הרבה פעמים שלא שייך לdoc והם סתם מנסים למכור לכם דברים. במשרדי הדוק מוצאים בעיקר מפות גדולות מאוד נוחות, חוברות מפורטות שניתן לבקש לקרוא לכל מסלול (חשוב בעיקר לפני יציאה לroute), ומידע פלקטי ויבש שיש לאנשים שעובדים שם. מעטים עובדי הדוק שממש עשו את המסלולים שעליהם תשאלו ולרוב תקבלו תשובות לא עוזרות. מה שכן בשינון כמות המיטות והזמנים המשוערים הם אלופים. מאונט קוק הוא דוגמא לdoc מעולה שיודע את העבודה. לdoc יש גם אתר עם כל הברושורים להורדה בחינם ועם מידע קצר על המסלולים השונים.
מפות טופוגרפיות ניתן לרכוש במשרדי הדוק.
אתרים ניו זילנדיים- דוגמאת nztrampers. יש עוד כמה אתרים שנותנים מידע מאוד מפורט וגם על מסלולים פחות מוכרים ולא מסומנים. אם אתם הגעתם למצב שחסר לכם מידע ספציפי למסלול פחות מוכר לרוב רק בהם תוכלו למצוא אותו. נוח שהכל באנגלית.
אפליקציות חובה:
<<מז"א>>
Metservice- החברה הרישמית של מז"א שגם משרדי הdoc נעזרים בה.
YR- אפליקציה שממחישה קצת יותר טוב ומפורט. טוב להתחלה עד שתלמדו קצת לקרוא ולהבין את הmetservice.
באופן כללי התחזית די מדוייקת 3 ימים קדימה. לוקח קצת זמן להבין איך התיאור נראה במציאות אבל בהחלט נותן תמונה אמיתית. שימו לב שבהרים תמיד הרוח יותר חזקה ויותר סיכוי לגשם. יש תחזית להרים שניתן לקבל ממשרד הדוק הקרוב.
<<לינה>>
Hostelworld- כל מה שקשור בבקפקרים והוסטלים בערים.
Campermate- האפליקציה הכי פופולארית לקמפים. כל עוד הקמפ עם תשלום אין בעיה להשתמש בה. בחינמיים היא גרועה ומציגה מידע מאוד חלקי.
Wikicamps- אפליקציה משלימה לקמפרמייט שבה ניתן לראות את כל החינמיים ובנוסף גם נקודות תצפית לארוחת צהריים או מקלחות ציבוריות. התצוגה פחות נוחה ומדי פעם יש קמפ שכבר לא קיים. תסתכלו תמיד בביקורות כדי להבין מה יש שם.
<<ניווט>>
Google map- הכי טוב לנסיעות וניווט ממקום למקום. עדיין עם טעויות בכבישים של הערים.
Mapsme- אפליקציה חובה מפורטת בהרבה מגוגל מאפס וניתנת לשימוש נוח אופליין בטיולים. כמעט ולא נתקלנו במסלולי טיולים שלא היו במאפסמי.
Nz topo maps- מפה טופוגרפית של כל ניו זילנד ניתנת להורדה כדי להשתמש אופליין. גיבוי מעולה לטיולים כשאין מפה טופוגרפית מודפסת.
קמפינג בתשלום - רוב הקמפים הם פרטיים. יש רשתות שונות שנותנות חסות וכרטיסי הנחה אך לטעמנו לא שווה להתעסק. מדובר על חניות לרוב שטוחות שבהם תחנו את הרכב ובו תישנו (או באוהל ליד הרכב) ויספקו לכם מטבח משותף (בטובים יהיה מאובזר לחלוטין ובפחות יהיה רק עם גז וכיור), שירותים, מקלחות (לפעמים בתשלום קטן), כביסה (בין 2 ל4 דולר למייבש או למכונה), wifi (לא תמיד והרבה פעמים גרוע) וסלון. העלות הממוצעת היא 15 דולר לאדם כאשר במקומות המבוקשים עולה ל20 דולר או יותר לאדם. עדיין מדובר על לינה זולה בכל מקרה אם שנייה תחשבו בפרופורציות.
ישנם הרבה קמפים ששייכים לממשלה DOC (Department Of Conservation) שזה הקק"ל של ניו זילנד רק 'טיפה' יותר משמעותי כאן. רוב אדמות המדינה מנוהלות על ידו. הקמפים שמפזר הDoc הם בסיסיים מאוד ביחס לפרטיים והעלות שלהם היא 8, 13 או 18 דולר לפי רמת הקמפ כאשר עדיין מדובר לרוב בקמפים ללא מקלחות והמטבח הוא בד"כ רק מחסה, ללא גז או מקרר. מהסיבה הזו הקמפים בתשלום של הdoc לא מאוד אטרקטיביים ועדיף לישון בחינמי ולמצוא מקלחת ציבוריות או לשלם עוד קצת ולישון בקאמפ שווה. המקומות היחידים שכמעט ואין ברירה הם מאונט קוק (חצי שעה לקמפ החינמי הקרוב) והמילפורד שמרושת בכל הדרך בקמפים של דוק בתשלום.
קמפינג בחינם - ישנם קמפים רבים בחינם. לפעמים הdoc מתחזק אותם ולפעמים העיר או הכפר מתחזקים כדי למשוך מטיילים אליהם. מדובר לרוב על משטח עם נקודת מים ושירותים כימיים. לפעמים יש קמפ חינמי עם קצת יותר אך זה די נדיר. למי שיש לו מדבקת sc ישנם אפשרויות רבות יותר אך מדובר לרוב על מקומות שהם רק משטח אדמה (בלי שירותים). ומה עם לישון סתם באמצע הרחוב? אתם יכולים אבל יש פקחים ויש אזורים שנאכפים בתדירות גבוהה. הקנס הוא 200 דולר. לא הייתי מתעסקת עם השטויות האלה, מרושת מאוד טוב בקמפים חינמיים או לא חינמיים.
חיבורים - אתר חינמי לחלוטין וללא הרשמה שתפס תאוצה בשנים האחרונות והוא מכיל את רוב המארחים. מדובר בנוצרים משיחיים או וונגליסטים שמארחים ישראלים מתוך חיבתם לעם שהביא להם את ישו. אנשים לרוב מאוד נחמדים ונדיבים. שווה לנסות, הם לא מרגישים מנוצלים מהעניין אלא להפך. כדי להיות הוגנים קחו בחשבון שאירוח כזה ידרוש מכם זמן בבישול ארוחת ערב איתם ובקצת שיחה ליד השולחן, לרוב זה אנשים שלא מכבידים יותר מדי.
Hit - הארגון הראשון שאיגד את נושא האירוח של ישראלים. הפך קצת למסחרה שכן יש דמי כניסה וגם המארחים משלמים למארגן של hit כך שלרוב האירוח יעלה סכום סימלי. לדעתנו כל השימוש בhit מיותר שכן בעסק הזה כסף רק הורס את החוויה לכם ולמארחים. תיקנו בקבוק יין למארחים של חיבורים אם לא נעים לכם לבוא בידיים ריקות. רוב המארחים גם ככה נמצאים בשני הארגונים.
גסטהאוסים - מעט יקר אך הכרחי לפני ואחרי קניית ומכירת הרכב. מדובר על סדר גודל 30 דולר לאדם בדורמס או 90 דולר לחדר זוגי (בערים כמובן).
בקתות בטרקים (backcuntry) - ניו זילנד נודעת בבקתות שלה שכן יש מעל 1000 בקתות בטרקים שמפוזרים במדינה. אין ספק שהם תורמים לחוויה אחרת בטרקים. מחיר הבקתות בטרקים מסוג backcountry (הסבר מפורט בפרק הבא) נע בין 5 ל15 דולר לפי מיקום ורמת הבקתה. התשלום נעשה בכרטיסיות שקונים בdoc או בbackcountry hut pass שעולה 92 דולר לאדם ומאפשר כניסה חופשית לחצי שנה לכל הבקתות מהסוג הזה (לא כולל great walks ולא בקתות מבוקשות). הכרטיס ישתלם לכם רק עם אתם מתכוונים לעשות הרבה טרקים מהסוג הזה. את הכרטיס קונים בdoc. הבקתות הללו בדרך כלל יכללו כיור, מים (מגשמים), אח לחימום, שולחן ומיטות בתצורות שונות ושירותים כימיים מחוץ לבקתה (אין מצעים או שמיכות..)
בקתות בטרקים מבוקשים - מתוך מסלולי הבק קאנטרי יש בקתות שעקב הביקוש אליהם יש להם מערכת הזמנה שדורשת תשלום מראש ובנפרד. העלות היא בין 15 דולר ל36 דולר (הכי יקר שראינו - מולר האט). בבקתות האלו יהיה וורדן - מישהו/מישהיא מטעם הdoc שבודק כל ערב שלאנשים בבקתה יש הזמנה וקבלה.
בקתות ב"great walks" - עולות לא מעט בהתאם לכמה מבוקש אותו הגרייט ווק. נע בין 26 דולר ללילה במסלול שבאי סטיוארט ועד 160 דולר במילפורד. גם אם תישנו באוהל מדובר על סדר גודל 40 דולר ללילה לאדם ברוב הגרייט ווקס. מה שממש לא אהבנו בהקשר הזה הוא הצורך להזמנה מראש שכן הביקוש מאוד גבוה והבקתות מלאות הרבה זמן מראש. המז"א של ניו זילנד לא טוב עם תיכנונים הרבה מראש - הוא מאוד הפכפך ורק 3 ימים קדימה ניתן לדעת בוודאות טובה מה יהיה. לטעמנו חבל לשלם הון על טרק של כמה ימים שתלכו בגשם בערפל... ברוב המקומות יש פתרון לעשות את הטרק מבלי לישון בבקתות או לעשות טיולי יום בקצוות.
Great walks -
מדובר על טרקים שהונגשו לציבור, ככאלה השבילים בהם מאוד נוחים (עד כדי סלולים ממש). לאורך הטרקים מהסוג הזה תמצאו בקתות שלרוב הן בעלות 130 דולר לאדם בהזמנה מראש ולרוב הן מלאות חצי שנה קדימה. הטרקים מסוג זה לרוב עמוסים במטיילים והם ממש לא הטרקים הכי יפים שיש בניו זילנד!
ניתן להוזיל על ידי לינה באוהל שלרוב מדובר ב40 דולר לאדם ללילה (שזה גם מכיר מופקע..)
כיום ישנם 10 כאלו ובכל שנה נוספים עוד שכן הם מכניסים למדינה כסף רב... ישנם טרקים דומים שהם פרטיים ועולים אף יותר (לדוגמא - hump ridge).
בגלל מזג האוויר ההפכפך של ניו זילנד אנחנו נמנענו מלהזמין מראש ולכן גם לא עשינו כאלו טרקים, אלא רק חלקים מהם בטיולי יום או באוהל (קפלר, אייבל טאזמאן).
בטרקים כאלו לא תוכלו לישון בחינם 200 מטר מהשביל כמו בשאר הטרקים אלא אם יש טרק בק קאנטרי שמתחבר לגרייט ווק ותעשו זאת שם.
Backcountry-
טרקים הרבה פחות מונגשים ולכן גם משמעותית פחות מתויירים. גם כאן ישנם טרקים מוכרים יותר ופחות ועם בקתות טובות יותר או פחות ובהתאם העומס על השביל.
אם תעשו טרק כזה ישנן 2 אופציות - לישון בבקתות (שזה מה שאנחנו ממליצים) או לישון באוהל. בבקתות ניתן לישון באמצעות כרטיסיות בהתאם לרמת הבקתה או עם הבק קאנטרי האט פאס (מה שכבר הוסבר בפרק הלינה).
באוהל לעומת זאת, תוכלו לישון בקרבת הבקתות לרוב בעלות 5 דולר (גם בכרטיסייה/פאס) או 200 מטר מהשביל בחינם.
Track- המושג מכוון למסלול מתוחזק וברור המסומן היטב לאורך הדרך.
Route- המושג מכוון לשביל שקיים אך אינו מסומן היטב או מתוחזק. לרוב מדובר על שבילים המסומנים ברוג'ומים (חשוב לזכור שרוג'ומים רבים נמחקים ממפולות שלגים של החורף..)
קצת מילים על מה יש באזורים השונים באי הדרומי (ליותר פירוט היכנסו לסיפורים הספציפיים באתר):
<<צפון האי הדרומי>>
Abel tasman, גרייט ווק על הים עם אופציה נחמדה לקיאקים.
Nelson lakes, שמורה מדהימה לטרק של יום עד 9 ימים. אל תפספסו את angelus hut!
Blenhim, אחלה הזדמנות לסיורי יינות חינמיים על אופניים.
שמורת mount owen- אחלה מקום לטיולי יום או יומיים.
Golden bay, בעיקר חופים יפים.
מה אנחנו עשינו? - יומיים בקיאק באייבל טאזמן ושלושה ימים בנלסון לייקס.
<<West coast>>
Copland track, יומיים למעיינות חמים אם אופציה להארכה (בקתה מבוקשת בעלות 15 דולר לאדם). עשינו בגשם קשוח, עדיין היה מוצלח.
<<וואנאקה וקווינסטון>>
siberia hut (גאליספי פאס) , בין 4 ימים ל5. טרק מדהים עם אופציה למסוק/ מטוס מוזל.
Rees - dart, טרק של 5 ימים מאיזור קווינסטאון. מיוחד בנופיו ומגיע לקרחון מדהים. ניתן לשנות קצת כך שהטרק יתחיל בוואנקה ויגיע לאיזור קווינסטאון דרך עמק המאטוקיטוקי.
Mcintosh loop, שלושה ימים, שמענו שנחמד.
Routebarn- גרייט ווק של 3 ימים בעיקרון. ניתן לחלק ל2 טיולי יום, ניתן גם לעשות ביום אחד קשוח וליצירתיים ניתן לעשות בחינם ע"י "יציאה" מהשביל לבק קאנטרי, בשתי נקודות שונות. הבעיה- 5 וחצי שעות נסיעה בין ההתחלה לסוף.
אנחנו עשינו 4 ימים ריס דארט (דחקנו בגלל מזא) וטיולי כוכב מהסיביריה האט 4 ימים. על השאר וויתרנו.
<<Mt. Cook>>
מקום מדהים עם טרקים קצרים מושלגים ומרהיבים.
מולר האט, יום/יומיים.
ball pass, שלושה ימים או יומיים עם לינה באוהל.
Syfton bivy, יומיים הלוך חזור לצריף חינמי.
עשינו את המולר ביומיים ויומיים מהבול פאס. היה מדהים.
<<פיורד לנד>>
קפלר, גרייט ווק, 3 ימים. מאוד יפה.
גרין לייק, יומיים עד 4. קליל ונחמד מאוד.
מילפורד טרק, "ה"גרייט ווק, 5 ימים, אומרים ששווה.
הוליפורד, 4 עד 8 ימים, נראה אלטרנטיבה נחמדה למילפורד, דורש קצת לוגיסטיקה עם ג'ט בואט כדי לא לעשות לגמרי הלוך חזור -שווה בדיקה.
Hump ridge שלושה ימים, נראה יפה אבל יקר מאוד עקב בקתות מפנקות מידי וקרקע בבעלות פרטית - לכן לא ניתן לישון באוהל כתחליף.
אנחנו עשינו טיול יום קשוח בקפלר, יומיים לגרין לייק, וביטלנו את ההוליפורד עקב מז"א וקוצר זמן בצער רב.
<<האי סטיוארט>>
מדהים לאוהבי חיות וטבע טהור. ללא נופים מיוחדים.
Rakiura טרק- גרייט ווק של 3 ימים, זול מאוד ביחס לגרייט ווק (26$ לבקתה או 6$ לאדם לאוהל) פחות שווה מבין האפשרויות.
סיבוב צפוני מערבי, 8 עד 10 ימים (אם או בלי ג'ט בואט)
סיבוב דרומי מזרחי, 6 עד 8 ימים (אם או בלי ג'ט בואט)
שני הטרקים יפים ולא קלים, די דומים ברעיון שלהם- הרבה טבע טהור, חיות מזדמנות וחופים יפים וריקים.
אנחנו עשינו 6 ימים מיקס בין הצפוני לדרומי.
ניו זילנד היא מקום מדהים לטיולי יום עקב הנופים המדהימים שהרבה פעמים רואים מהכביש או במרחק 3 שעות הליכה מהחנייה. הדבר הופך את ניו זילנד לנגישה ושווה גם לאלו שפחות מתחברים לטרקים הארוכים (שלהם אווירה אחרת לחלוטין ואנחנו ממליצים לנסות כן לעשות מהם משהו).
הנגישות הזאת של הנופים הופכת את ימי המנוחה בין הטרקים לאטרקציה לא פחות טובה מהטרקים עצמם ומאפשרת גיוון בסגנון הטיול. רבים מהטיולים של היומיים או אפילו שלושה ימים ניתן לעשות ב"טיול יום" אחד קשוח, אך אין תחליף לשינה במקום עם זריחה ושקיעה מדהימים וטיול בטבע בצורה רגועה ולא בלחץ להספיק. ממליצים לשחרר כשאפשר ולעשות ימים קצרים אם צריך. הטיולי יום שמובאים כאן הם באמת טיולים שחשבנו שצריכים להיות ביום אחד רגוע.
<<האי הצפוני>>
במעט שעשינו באי הצפוני יצא לנו להיות בטונגרירו ובcathedral cove שניהם שווים ויפים מאוד.
שמענו שהטראנקי גם שווה. עד כאן הידע שלנו על האי הצפוני.
<<צפון האי הדרומי>>
רבים עושים בabel tasman טיול יום שבו לוקחים מונית סירה וחוזרים ברגל. נחמד. ממליצים יותר על טיול אפילו יומי בקיאק.
Mount owen- כמה טיולי יום נחמדים.
<<west coast>>
Pancake rocks, שווה ביקור אם זה על הדרך - לא צריך לבוא במיוחד.
קרחוני fox וfranz josef- אם אתם לא מתכוונים לקחת מסוק אז אין מה לחפש באיזור, יש קרחונים הרבה יותר מרשימים מהם.
באופן כללי החוף המערבי קצת דל בנקודות עניין, הקופלנד הוא ההיילייט באיזור.
<<וואנקה>>
וואנקה היא בירת הטיולים היומיים.
Diamond lake loop, נחמד וקליל
Roys peak, עלייה וירידה, מדהים וחובה. 6 שעות גג סיימתם.
טיול יום לקרחון rob roy- צריך להיות יפה. לא יצא לנו.
Isthmus peak- צריך להיות יפה מאוד ולא קשה. לא יצא לנו.
<<מאונט קוק>>
ישנם טיולי יום קצרים נחמדים כמו הhooker valley track והtasman lake אך הם לא מוסיפים אם אתם עושים את הבול פאס שמכסה את שניהם בזווית יותר טובה.
<<ארתורס פאס>>
טרק היום המפורסם avalanche peak, לא קשה, נוף ממש נחמד ודי בטוח לפגוש קיה (תוכי ירוק). שווה ביקור. ישנם טרקים ארוכים יותר באיזור אך פחות מוכרים ולא עשינו אותם כדי לספר.
<<east coast>>
מורכב רק מטיולי יום ותצפיות. גולות הכותרת הם הnugget point, הcurio bay ונקודות שונות בפנינסולה של dunedin. חובה לעבור שם למי שאוהב חיות ים.
<<פיורד לנד>>
Lake marian, שלוש שעות הלוך חזור, מאוד יפה.
The chasm, מפל נחמד וקל.
הפלגה של שעתיים בפיורד לנד, אם הגעתם עד לשם ש50 דולר לאדם לא יעצרו אותכם, נחמד ויפה.
Gertrude saddle, שש שעות קצת מאתגרות, שמענו שמומלץ מאוד, לא יצא לנו לעשות.
אפשרות לטיול יום במסלול הרוטברן לkey summit.
אפשרות לעשות טיול יום בקפלר, עשינו את זה קצת קשוח (34 ק"מ), ניתן לקצר קצת קילומטראז עם 2 סירות קצרות - מפורט בסיפור נפרד.
Cliffden cave, מערה מדהימה של תולעים זוהרות חינמית. שווה מעבר אם לא חוויתם עדיין בניו זילנד.
<<האי סטיוארט>>
יש בו לא מעט טיולים ותצפיות שיוצאים מהעיירה oban מלבד הטרקים הארוכים.
Ulva island, אי נחמד עם המון ציפורים יפות, זול להגיע וממש נחמד.
Maori bay, טיול יום על תחילת הגרייט ווק, נחמד, עם כמה חופים יפים.
שאר התצפיות שבאיזור מפורטות בסיפורי הדרך.
ניו זילנד היא בהחלט מקום מעולה לנסות אטרקציות חדשות שכן מסוקים, מטוסים ועוד דברים מעופפים יכולים להיות זולים יחסית באופן מפתיע. נכון שאלו לא מחירים של המזרח אבל גם הנגישות והרמה הגבוהה של האטרקציות לא זמינות ככה במזרח. אנחנו קצת היינו פחות בעניין קפיצות הבאנגי והצניחות (למרות שהם כנראה מעולות כאן) וניסינו לשלב את המסוקים והמטוסים כחלק מהטרקים.
שייט במילפורד - אטרקציה קצרה וזולה ובהחלט שווה! הפלגה של כשעתיים בתוך הפיורד המרהיב, מטרים ספורים ממפלים עד כדי שמרגישים את המים על הפנים ואפילו קולונית כלבי ים בדרך. כל זה בעלות של 50 דולר שגם אותה אפשר להוזיל באמצעות רכישה דרך קופון הנחה למי שמתכנן מראש.
שייט בקייקורה - שייט קצת יותר יקר (150 דולר לאדם) אך לאוהבי חיות הים הוא בגדר חובה!! לוויתנים עצומים, דולפיני הקטור, כלבי ים וציפורים. אנחנו נהננו מאוד - אך תלוי באופי שלכם.
טיסה לאי סטיוארט ונחיתה על החוף - טיסה בעלות 175 דולר לאדם ואתם על החוף - 15 דקות הליכה מהבקתה! רק 30 דולר יותר מהגעה במעבורת ומונית סירה.. מפורט בסיפור דרך נפרד.
טיסה מהסיביריה האט לסוף המסלול במסוק - חזרה במסוק בעלות 115 דולר לאדם (מחיר זהה לחזרה בג'ט בואט אך הרבה יותר שווה ומהיר!) ניתן גם במטוס בעלות 50 דולר - במידה ויש מזג אוויר טוב.
מטוסים ומסוקים מגיעים עם אנשים ששילמו 500 דולר וחוזרים ריקים - לכן משתלם להם לאסוף "טרמפיסטים" במחיר רצפה!
רעיונות כדי לשפר את הטיול בניו זילנד:
1. קיאק ים - למי שבעניין. קשה להסביר כמה זה יכול לשנות את הטיול שלכם, בעיקר בפיורד לנד ובסטיוארט איילנד. אין הרבה מקומות להשכיר עצמאית וכשיש זה מאוד יקר. קיאק שאתם קונים ומטיילים איתו על הגג יכול להנגיש לכם הרבה טרקים (כמו הgoerge sound למשל) ולפתוח עולם שלם של טיולי יום או טיול בין חופים שאף אחד לא מגיע אליהם. כמובן שלא תטעו אם תבואו ביאכטה עם קיאק, זה המקום!
2. אופניים- אם כאמצעי תחבורה במקום מכונית או כתוספת על הרכב - יכול לשדרג. לא הייתי עושה את זה 3 חודשים וגם אולי שווה להתמקד יותר באי הצפוני שכן המרחקים באי הדרומי לפעמים גדולים ללא נקודות עניין בדרך.
תגובות
התגובה שלך
יש לך מה להוסיף? רוצה לשאול את הכותב/ת שאלה? פשוט לזרוק מילה טובה?
בקשה קטנה - אין לבקש ייעוץ באופן פרטי, נסו לשאול שאלות כאן וכך המידע יהיה זמין לכולם