תאריך הטיול | April 2015 |
---|---|
משך הטיול | יום אחד |
עונה מומלצת | כל השנה |
תחנת הרכבת "ירושלים-מלחה" היא מבנה גדול, מרשים, ובעיקר ריק. לא מפתיע, לאור העובדה שהנסיעה המפותלת והמייגעת לתל אביב לוקחת כשעה וחצי. ב-2018 אמורה להיפתח סוף סוף מסילת הרכבת המהירה, אשר תחבר את שתי הערים תוך 28 דקות ותחתוך את הרי ירושלים מתחת לאדמה - ועדיין, נחמד להיזכר לפעמים שבמאה ה-21 עדיין יש אפשרות להגיע לתל אביב דרך הפיתולים האינסופיים של נחל שורק. מין תמימות כזאת של פעם...
אבל המסילה הוותיקה לא פעילה לכל אורכה: קטע בן חמישה קילומטרים ממנה, בין התחנה החדשה במלחה לתחנה המקורית שבמרכז העיר, סמוך למושבה הגרמנית, הוזנח במשך שנים. בשנים האחרונות בוצע שיקום מסיבי לכל אורך קטע המסילה המוזנח, והוא נהפך לפארק עירוני גדול, מטופח ויפה - מעין "עמוד שדרה ירוק" שחותך פסיפס של שכונות ירושלמיות ומחבר את לב העיר עם הטבע. לאורך הפארק שביל אופניים סלול ארוך, שביל להולכי רגל, פינות ישיבה ומתקני ספורט ושעשועים - ובקצהו העירוני מתחם התחנה הישנה, ששוקם גם הוא והפך לאחד ממוקדי הבילוי המרכזיים של ירושלים. העלייה לרגל לירושלים מעולם לא נראתה טוב כל כך.
מסלולי ההליכה והרכיבה בפארק מתאימים לכל המשפחה, ומתאים לרכיבה בשני הכיוונים. אני אתאר אותו בעלייה, לאור הבונוס של מתחם התחנה הממתין בסיום המסלול.. וגם פשוט כי זו ירושלים. לירושלים עולים.
נקודת התחלה: החניון ממול לגן החיות התנ"כי בירושלים - בצד הנגדי של מסילת הרכבת. הגעה: במעגל התנועה סמוך לגן הטכנולוגי במלחה יש לפנות לכיוון גוש עציון, ולאחר קילומטר לפנות ימינה לחניון (ר' מפה).
נקודת סיום: מתחם תחנת הרכבת הישנה בירושלים, סמוך למושבה הגרמנית.
אורך המסלול: 7 ק"מ
משך הליכה: 1-3 שעות; משך רכיבה: 20-60 דקות
דרגת קושי: קלה
הערה: המספרים בתחילת כל פסקה מציינים את המרחק המצטבר מתחילת המסלול. בשטח, לעומת זאת, מופיעים מרחקי דרך הפוכים - שלטי קילומטרים המציינים את המרחק עד לנקודת הסיום במתחם התחנה.
מהחניון הדרומי של גן החיות התנ"כי יוצאים שני שבילים סלולים מקבילים - שביל להולכי רגל ושביל אופניים מסומן היטב, שפונים מזרחה במעלה נחל רפאים האכזב. עמק הנחל המתון, שמנקז חלקים גדולים מירושלים, ילווה אותנו לאורך כל הדרך עד למתחם התחנה. מסילת הרכבת (שעדיין פעילה בקטע זה) מפרידה בין השביל לבין מתחם גן החיות - וגשר ברזל גבוה מאפשר למטיילים לעבור לצד השני בנוחות (ר' פרק טיפים)
0.0-0.9 ק"מ: בוחרים בשביל המתאים ויוצאים לדרך. הקטע הראשון של הרכיבה עובר בתוך פארק מטופח המוקף בגבעות נישאות ומיוערות, שבראשן מתנשאות השכונות הירושלמיות מלחה, גילה וגבעת משואה. עד לפני כמה שנים לא היה כאן כלום - וכעת לאורך הדרך פזורים מתקנים, מדשאות ופינות ישיבה שעמוסים נופשים בשבתות. נחמד. בימים שאחרי גשם, קטע זה נהנה לעתים מבונוס בדמות זרימת מים בנחל רפאים - אבל זה באמת נדיר. ממול הולך ונחשף מתחם הגן הטכנולוגי של מלחה והמגדל המרשים שלו, ומשמאלו מתנשא קומפלקס המגורים המכוער של מתחם הולילנד. עד מהרה נגיע אל מעגל תנועה, נחצה את הכביש המוביל ממלחה לכיוון הר גילה וגוש עציון, ונגיע אל מגרש חניה ממנו מתחיל הקטע הבא של הפארק.
0.9-2.5 ק"מ: קטע השביל הזה מיועד לעקוף את תחנת הרכבת מלחה, והוא אחד היפים והמיוחדים לאורך הדרך. השביל מטפס מעט בסדרה של פיתולים מתונים אל המדרון הדרומי של נחל רפאים, מתקדם כמה מאות מטרים בקטע מישורי, ואז יורד חזרה לעמק הנחל בסדרה נוספת של פיתולים. בקטע זה אין מדשאות ומתקנים, אלא רק רצועת אספלט צרה שחותכת קטע טבע עירוני יפהפה ולא-נגוע, במרחק דקות ספורות ממתחם העסקים העמוס של הגן הטכנולוגי וקניון מלחה. המבנה המרשים על הגבעה מימין, למקרה שתהיתם, הוא בית ספר של שכונת שרפאת הסמוכה לשכונת גילה. נרכב בין שדות ירוקים ומטעי זיתים, כאשר ב-2.1 ק"מ מתחילת המסלול נעבור מתחת לגשר כביש בגין החדש, המטפס לכיוון גילה, ולעינינו יתגלה אולם ה-Arena החדש של הפועל ירושלים בכדורסל. מסילת הרכבת שבסמוך אלינו עדיין פעילה ומגודרת, אבל זה ישתנה בקרוב. אנו מגיעים אל גשר מתחת לכביש דוד בנבנישתי, וממשיכים ישר לכיוון שכונות הקטמונים.
2.5-3.4 ק"מ: לאחר מעבר הגשר, נחלוף על פני ה-Arena ונגיע אל פארק עירוני למרגלות שכונת קטמון ט'. מסילת הרכבת המודרנית הסתיימה והשביל מתאחד בהדרגה עם התוואי הישן, הלא-פעיל והמשוקם של המסילה. נעבור תחת גשר נוסף ונמצא את עצמנו בתוך שכונת פת (בתור ירושלמי למשך 23 שנה, מעולם לא הבנתי איפה עוברים הגבולות בין שכונות בעיר הזאת.. היגיון שכזה). נחלוף על יד בית הספר הדו-לשוני, תיכון יהודי-ערבי יחיד מסוגו בירושלים (למיטב ידיעתי) שממוקם על גבול פת ובית צפאפא, וניכנס אל תוך השכונה הערבית. תשכחו מה שאתם מכירים על מתיחות בירושלים: בית צפאפא היא סיפור שונה לחלוטין - השכונה היא חלק אינטגרלי מהשכונות הסובבות אותה והיחסים בין יהודים לערבים כאן היו תמיד מעולים. פארק המסילה החדש עשה לשכונה רק טוב, והאזור המוזנח-לשעבר של המסילה הפך לשדרת אבנים משופצת ומטופחת, שלאורכה ספסלים, ברזיות ודוכנים שמוכרים מיצי פירות. מקום נהדר לעשות הפסקה למנוחה של אמצע הדרך.
3.4-5.2 ק"מ: השביל יוצא בהדרגה מבית צפאפא, חולף תחת כביש המוביל לאזור התעשייה תלפיות - ואנחנו מוצאים את עצמנו בקטע של ישורת ארוכה בין אזור התעשייה לבין שכונות הקטמונים המזרחיות. הפארק מתחיל להיות עמוס יותר במטיילים (בעיקר בשבתות): החל ממשפחות עם ילדים שלומדים לרכב בלי גלגלי עזר, דרך רוכבי אופניים מנוסים ומהירים עם בגדי רכיבה צמודים, וכלה בירושלמים הולכי רגל שלא מבינים למה בכלל למהר. כל ערבוביית הירושלמים הזו נפגשת לסירוגין על שביל האופניים המסומן ועל שביל הולכי הרגל (שהוא למעשה מסילת הרכבת הישנה עצמה), ועל רוכבי האופניים לשים לב למטיילים איטיים מהם. השביל עובר את החניה של "רמי לוי" וחולף מימין לפארק גוננים המטופח, שבו מסלול אופניים סמי-אתגרי לילדים (אבל גם מבוגרים מוזמנים לעשות עליו סיבוב..). מצדו השני של הפארק, נחלוף בהדרגה על פני שכונת מקור חיים המבוססת - ולבסוף נגיע אל צומת אורנים הסואנת, המקשרת בין קטמונים וגבעת אורנים במערב לבין תלפיות ובקעה. בתי הקפה של מתחם התחנה כבר קרובים.
5.2-6.8 ק"מ: נחצה את הצומת בזהירות, ונגיע אל פתחו של הקטע האחרון בטיול. אנחנו במושבה הגרמנית - אחת משכונות היוקרה המבוססות של ירושלים, שהוקמה במקור כמושבה טמפלרית (גרמנית) במאה ה-19. בקטע זה עובר הפארק בתוך שדרה רחבת ידיים, שמקבילה לרחוב עמק רפאים הראשי, כשמשני צדי השביל בתי השכונה הטובלים בירק. עומס המטיילים בקטע זה גדול במיוחד, ולרוכבי אופניים שהתרגלו לנסוע מהר מומלץ להוריד קצב. קילומטר אחרי צומת אורנים נחצה בזהירות את כביש דרך בית לחם, כשמשמאלנו מנזר מרשים ("מנזר האחיות הבורומאיות"), ונגיע אל מבואות מתחם תחנת הרכבת הישנה: תחילה נעבור ליד החניון הגדול של המקום ומתחם ההופעות, ובהמשך יכניס אותנו השביל אל תוך רחבה גדולה עם רצפת עץ, מוקפת בבתי קפה אופנתיים, מסעדות, פאבים ומועדונים (ה"זאפה"). לצד השחזור המרשים של מבנה התחנה הישן, מדהים לגלות באיזו מהירות הוקם בירושלים מתחם בילויים כל כך מושקע, עם אווירה שמזכירה קצת את מתחם "שרונה" או את נמל תל אביב. בנוסף, רוב העסקים במתחם פתוחים בשבת (לטוב או לרע, תלוי בכם..), דבר נדיר בירושלים ובסביבת מרכז העיר בפרט.
לאחר ארוחה מפנקת באחד מבתי הקפה במתחם התחנה (או לפחות מיץ פירות קר מאחד הדוכנים), נמשיך על שביל פארק המסילה עד לקצה שביל האופניים בצומת דרך בית לחם-רחוב דוד המלך, סמוך לפארק "גן הפעמון" ולשכונות משכנות שאננים וטלביה. חומות העיר העתיקה, מרכז העיר ואינספור אטרקציות תיירותיות נמצאות במרחק הליכה מפה, וזה מתבקש לקשור את האופניים במקומן ולצאת לטיול של תיירים באחת הערים המיוחדות בעולם.
פארק המסילה הוא אפשרות נהדרת לטיול משפחתי של שבת בבוקר, אבל רוכבי אופניים מנוסים לא יסתפקו בזה. מזל שהפארק הוא רק חלק מרכזי בתוך רשת של שבילי אופניים בתוך ירושלים ומחוצה לה שנסללו/סומנו בשנים האחרונות, אותם ניתן לחבר אל שביל המסילה ולעשות מסלול ארוך יותר. הנה כמה רעיונות למסלולים:
* שביל עמק המצלבה (קל): מדובר בשביל אופניים ותיק שעובר לאורך גן סאקר ועמק המצלבה במערב העיר, ומגיע עד לצומת פת, משם ניתן להתחבר חזרה לפארק המסילה (אזור ה-Arena). כך ניתן לחבר מסלול מעגלי שארכו כ-15-16 ק"מ; החיבור בין מתחם התחנה לעמק המצלבה מתבצע דרך הרחובות קרן היסוד ורמב"ן.
* שביל המעיינות - רכס לבן (קל): עין לבן ועין איתמר הם שני מעיינות מפורסמים בפאתי ירושלים, ששוכנים סמוך לגן החיות התנ"כי ולתחילת פארק המסילה. מי שעושה את פארק המסילה בירידה (או הלוך-חזור), יכול לנצל את ההזדמנות ולרכב מגן החיות התנ"כי מערבה, בדרך אספלט מסומנת כחול, לכיוון המעיינות. המרחק מגן החיות לבריכת עין לבן הגדולה והיפה הוא 1.5 ק"מ, ולעין איתמר - כ-3 ק"מ, חלקם בשביל עפר.
* שביל פארק ירושלים (בינוני): שביל אופניים כמעט-מעגלי, חלקו סלול באספלט וחלקו שבילי עפר מסומנים, שמקיף את ירושלים וקטע מהרי ירושלים הסמוכים לעיר; לביצוע המסלול יש להתחיל מפארק המסילה בכיוון ההפוך לתיאור סיפור הדרך (בירידה!), משם להתקדם מערבה לכיוון עין לבן ועין איתמר, ולהמשיך הלאה בנתיב גדוש עליות וירידות עד לסוף הדרך בשכונת הגבעה הצרפתית בצפון העיר. אורך המסלול כ-40 ק"מ, והוא מיועד למיטיבי רכיבה בלבד.
* שביל האופניים מי-ם אל ים (קשה): פרויקט קצת גרנדיוזי של קק"ל לחבר את תל אביב עם ירושלים בשביל אופניים אחד ארוך ומפותל, שארכו כ-125 ק"מ, וגם הוא מתחיל מגן החיות התנ"כי. מוכנים לאתגר? תוודאו שיש לכם יותר מיום אחד פנוי (עדיף 3 ימים) והרבה כושר. בנוסף, קחו בחשבון שהעובדה שמגמת המסלול היא בירידה, לא אומרת שלא תצטרכו לטפס יותר מ-1000 מטר של עליות לצורך ירידה עד שתגיעו לתל אביב. בהצלחה!
תגובות
התגובה שלך
יש לך מה להוסיף? רוצה לשאול את הכותב/ת שאלה? פשוט לזרוק מילה טובה?
בקשה קטנה - אין לבקש ייעוץ באופן פרטי, נסו לשאול שאלות כאן וכך המידע יהיה זמין לכולם