(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

סובב מכתש רמון ב6 ימים

130 קילומטר, 6 ימים, נוף 360° כל הזמן

תאריך הטיולDecember 2024
משך הטיול6 ימים
עונה מומלצתנובמבר - אפריל, מתי שקריר ואין שטפונות

הקדמה

אנחנו 3 חברים, שני בנים ובת, בני 20-22, עם כושר גופני ממוצע פלוס. קחו את זה בחשבון כשתקראו את הדברים הבאים. טיול סולו יהיה שונה בדברים מסוימים ממה שאכתוב כאן, כנ"ל טיול משפחתי.
מקנא בכם שאתם הולכים לטייל את הסובב, אחד המסלולים היפים שטיילתי בהם.

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

יום 1 - ממצפה רמון לחניון נחל ניצנה

יצאנו באזור 6 מהמרכז, והתחלנו מסלול בסביבות 9, שעה טובה בהתחשב במספר הקילומטרים הקטן יחסית (14) שעושים באותו היום.
בדרך עצרנו בגן לאומי עין עבדת והצטיידנו במפה של המכתש ושל השביל כולו, ממליץ מאוד, ארחיב עליה בהמשך.
התחלנו את המסלול מהר גמל, בהתחלה ממש התברברנו כי יש שם סימוני שביל של אופניים, וזה בצבע ורוד שדומה לסגול אבל זה לא הסימון של המכתש.
תוודאו שאתם על השביל סגול ותעזרו במפה אופליין אם יש צורך.
לקראת סוף היום מגיעים למפגש עם כביש 171. לא חוצים אותו בינתיים, אלא פונים שמאלה וממשיכים במקביל אליו. אחרי כקילומטר יש ברז מים בתוך גידור כזה, שם ממלאים מים ליום הבא.
שם חוצים את 171, ממשיכים קצת במקביל לכביש ואז פונים ימינה לכיוון החניון ואחרי 500-1000 מטר מגיעים אליו. הפנייה ימינה זו הנקודה ממנה לרכב פרטי כבר אין גישה (לא זוכר אם ג'יפ יכול).
שינה בחניון הלילה של נחל ניצנה, ואין שם כלום למעשה חוץ ממקום לישון, גם לא פחים.
לפני שיורד החושך תראו בעיניים איפה ממשיך השביל למחרת כי הסימונים בחניון לא הכי ברורים.

יום 2 - חניון נחל ניצנה לחניון בורות לוץ

יום של 20 קמ בהליכה נוחה מאוד סך הכל.
יצאנו ב0630 וסיימנו ב14:00
מתחילים את היום בעלייה קצרה יחסית.
שם דגש על 2 נקודות:
1. קצת לפני תצפית קרני רמון (על האדום, קצת לפני החיבור לשחור) צריך לעלות למצפה אבל הסימונים לא ככ ברורים, שימו לב לזה
2. בחנייה של הר רמון יש פיצול בין האדום לסגול, אם אתם מטיילים נגד כיוון השעון (כמונו), צריך ללכת עם האדום (שביל ג'יפים). מכיוון הסגול נגיע יום למחרת.

מגיעים לחניון בורות לוץ, החניון עם הכי הרבה פסיליטיז בסובב. שירותים נקיים, ברזי שתייה, מקום עם סככה לישון, פחי זבל, וגישה לרכב (גם פרייבט).
בחניון תמלאו מים, תזרקו את הזבל שאספתם ביומיים האחרונים, תשטפו פנים. מקום מעולה לביקורי משפחות. אנחנו היינו שם ביום שישי בערב אז החניון היה עמוס יחסית.

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

יום 3 - בורות לוץ למפער פיטם

כנראה היום הכי אינטנסיבי מבחינת לוחות זמנים. יצאנו ב6 והגענו ב16, עם מינימום עצירות. יום של 27.5 קמ, למעשה חיבור של ימים 3+4 בסיפור הדרך הרשמי של הסובב.
עצרנו 2 עצירות גדולות, לארוחות בוקר וצהריים, כל אחת בערך 45 דקות, ועוד כמה עצירות קטנות למים ופיפי שסך הכל ארכו כ20-30 דקות.
ביום הזה סיימנו בערך 5 ליטר מים כל אחד.

התחלת המסלול נוחה, למעשה חזרה על השביל הירוק לכיוון הר רמון (ממנו הגענו לחניון אתמול בערב), אבל הפעם כשמגיעים לכביש חוצים אותו וממשיכים ישר, עם השביל הסגול (בניגוד לאתמול שהגענו עם האדום מהר רמון לכביש). הולכים על הסגול עד החנייה של הר רמון ומשם ממשיכים להקיף את המכתש.
בגלל שזה יום עם הרבה קילומטרים וההתחלה (עד הר רמון) יחסית נוחה (מישורית) אנחנו נתנו שם גז כדי לעמוד בלוחות הזמנים ולהימנע מלהגיע לחניון מפער פיטם בחושך.

בשלב מסוים (לקראת סוף היום השלישי בסיפור דרך הרשמי), מתחילים לרדת לכיוון חניון לילה הר עידו, וזה ממש לפני העלייה להר עידו. ההר עצמו לא חלק מהמסלול, אבל אנחנו הנחנו את התיקים למטה ועלינו. עלייה של 2 דקות ונוף מדהים למעלה.
בסוף הירידה לחניון הלילה הר עידו יש פיצול ימינה ושמאלה, ימינה לכיוון החניון ושמאלה לכיוון המשך השביל. הימינה זה מסלול הלוך חזור לחניון, אז אם מחברים את יום 3-4 כמו שאנחנו עשינו אין טעם ללכת אותו.

בחניון מפער פיטם אין כלום חוץ ממקום לישון ומקום להבעיר אש, גישה רק עם ג'יפים לפי מה שראינו.
הטמנו שם מים.

יום 4 - מפער פיטם לחניון נחל גוונים

בערך 18-19 ק"מ.
לאחר כמה קילומטרים בודדים בהליכה נוחה, מתחילים עלייה שארכה כחצי שעה לזקיף רמון. העלייה מאתגרת (אבל לא מאוד כי עיקר העלייה זה אבנים גדולות אז יש אחיזה טובה) אבל הנוף בקצה משוגע.
הירידה מהזקיף תלולה יחסית אז תכינו את הברכיות אם יש צורך.
אחרי זה השביל מאוד נוח ויש נוף יפה לכל אורכו.
מגיעים לחניון נקרות וממלאים מים (ברז מים צמוד לכביש 40).
לאחר חניון נקרות הולכים בנחל נקרות במקביל לכביש 40, עד שחוצים אותו מתחתיו ומתחילה הליכה ארוכה בנחל נקרות על שביל ג'יפים די משעמם. אחרי 2-3 קמ פונים שמאלה עם השביל השחור (דרך הנפט) ושם מתחילות קצת עליות לכיוון חניון הלילה גוונים. העליות קשוחות קצת אבל למעשה הן מפחיתות את העליות של היום למחרת להר סהרונים. בשלב מסוים יש פניה ימינה לכיוון הר סהרונים (עם השביל הסגול ושביל ישראל) אבל ממשיכים עוד 300 מטרים (בירידה) לחניון הלילה גוונים. אין שם פחים, יש שם 2 תאי שירותים שהיו נעולים, יש שם אזורי שינה נוחים עם מקומות להדליק אש, ויש גישה לרכב (גם לפרייבט).

יום 5 - חניון נחל גוונים לחניון הר ארדון

סה"כ כ20 ק"מ.
מתחיל בעלייה נחמדה להר סהרונים, משם יש נוף מדהים לכל המכתש.
יורדים לפרסת נקרות, מסלול ממש יפה עם אדמה קצת מעצבנת ללכת בה (מלא אבנים קטנות, הרגליים שוקעות)
הגעה לחאן סהרונים, שם יש עץ שיטה מתאים לעצירה בצל.
הליכה נוחה עד חאן בארות, שם עצרנו לארוחת בוקר. יש שם הכל - צל, שירותים, מקלחת, קיוסק ומידע למטייל. עצרנו שם שעה וחצי והמשכנו.
הליכה נוחה מאוד לכיוון חניון יום סהרונים, משם יש עוד הליכה נוחה של קילומטר ואז מתחילות קצת עליות וירידות. בשלב מסוים יש אוכף קטן מתחת לגבעת חרוט, והעלייה לגבעה לא חלק מהשביל. אנחנו הנחנו את התיקים ועלינו אליה (200 מטר בערך) והנוף למעלה מדהים - כל המכתש ב360°
משם המשכנו לכיוון הר ארדון, שהוא ללא ספק העלייה הקשוחה ביותר במסלול כולו. העלייה מורכבת משני חלקים, שאחד נראה מלמטה (החלק העיקרי) ואחד שמתגלה מיד עם סיום החלק הראשון. לנו לקחו שני החלקים ביחד חצי שעה בערך. העלייה נראית מפחידה מלמטה אבל כשמתחילים מגלים שהשד לא נורא בכלל.
אחרי סיום העלייה יש הליכה במישור ואחרי 5-10 דק הליכה יש מקום מוצל מעולה שם אכלנו צהריים ועצרנו בערך שעה.
משם יש עוד קצת עליות ירידות בפסגת הר ארדון ואז מתחילה הירידה לכיוון חניון הלילה. הירידה לחניון לקחה לנו בערך שעה - שעה וחצי. בחניון חיכתה לנו הטמנת מים, ויש שם תאי שירותים (עם נסורת), מקום לישון ומקום להבעיר אש.

יום 6 - חניון לילה הר ארדון להר גמל

סה"כ כ27 ק"מ עד הר גמל.
יצאנו מחניון לילה הר ארדון ב6. הליכה נוחה על שביל ג'יפים עד פנייה ימינה לשביל השחור (דרך הבשמים) שהופך לכחול ובהמשך מתחברים לירוק. בדרך יש הרבה מאובנים מאוד יפים. מתחילים עלייה לכיוון מצד מחמל. עלייה לא ארוכה בכלל (10-15 דק). כשמגיעים למעלה תסתכלו על הנוף כי זו אחת הפעמים האחרונות שתראו את הנוף הזה בטיול. משם הדרך נוחה אבל יחסית משעממת, דרך ארוכה (~17 ק"מ) על שביל ג'יפים בלי נוף מלהיב במיוחד, מדי פעם יש זווית ראייה למכתש אבל פעמים בודדות.
כשמתקרבים למצפה יש שלטים כאלה של מסלול ריצה וזו אחלה דרך לראות ולמדוד את קצב ההתקדמות שלכם.
נכנסים למצפה והולכים כ2 קילומטרים עד הר גמל (שם התחלנו), כשכל הדרך היא עם נוף פנורמי לכל המכתש, והרבה נקודות עצירה ותצפית יפות.

מה אכלנו וכמה שתינו?

סחבנו בממוצע 6 ליטר לאדם ביום. לגמרי כמות סבירה בהתחשב בחום, בשמש הישירה, בעליות, בקפה, תה ובבישולים.

לגבי אוכל -
בכל בוקר אכלנו דייסה. מביאים לרתיחה בערך 500 מל מים (ל3 אנשים רעבים), מוסיפים שיבולת שועל דקה (בערך 100 גרם ביום) וזרעי ציה. נותנים לציה לספוח נוזלים ולדייסה להסתמך. מוסיפים צימוקים, חמוציות, אגוזים, קוקוס מיובש, שקדים, קינמון, סוכר דמררה, נייצ'ר ואלי וקיבלתם ארוחה מזינה משביעה וטעימה.
בצהריים אכלנו טורטיות סה"כ אכלנו 15-20 טורטיות) עם חמאת בוטנים, שוקולד, אגוזים, שקדים, טחינה גולמית. ארוחה לא מזינה במיוחד אבל לגמרי טעימה שנותנת אנרגיה (גם מנטלית).
בערבים אכלנו אורז לבן ועדשים ירוקות. בכל ערב בישלנו 2.5 כוסות (של הפק"ל) של אורז וכוס עדשים, ביחד עם 5-6 כוסות מים (קחו את זה בחשבון בחישוב המים). הבאנו איתנו פלפל, מלח, אבקת שום ובצל מטוגן מיובש שהרימו מאוד את הארוחה. לא לשכוח קצת שמן זית לבישול.
סה"כ לשלושה אנשים השתמשנו בכמעט קילו אורז, ופחות מחצי קילו עדשים ירוקות.
בערב אחד הוספנו אפונה (של טעם הטבע - קל כי זה בקופסת קרטון ונשמר מעולה), וערב אחד שעועית אדומה (כנ"ל טעם הטבע).
תביאו קופסה קטנה סגורה טוב (LOCK&LOCK) כדי לשמור את האורז שיישאר לארוחת צהריים שלמחרת.

השתמשנו בבערך 1.5 בלוני גז סטנדרטיים (230 גרם בלון) בכל הטיול (2 ארוחות ביום + קפה + תה בממוצע ביום).

ציוד לא קונבנציונלי

לשימושכם, קצת ציוד שלא תמיד חושבים עליו שמאוד עזר לנו:
* מקלות הליכה - חובה. אני קניתי בדקטלון, 30 ש"ח למקל, והוא שירת אותי נהדר.
* קופסת LOCK&LOCK קטנה על מנת לשמור את האורז נשאר מהערב לארוחת הצהריים שלמחרת.
* כף עץ קטנה - שימושית גם לקפה וגם לטפל באורז מבלי לשרוט את הסיר.
* מצית
* פותחן שימורים + פותחן יין
* אלטוש - הבאנו ולא השתמשנו אבל תלוי עונה.
* כמה גומיות ספייר כדי לסגור אריזות פתוחות (אורז, קוואקר וכו').
* לא מעט נייר טואלט - פירוט בטיפים בהמשך.
* ערכת עזרה ראשונה וערכת תפירה - כנ"ל מפורט בטיפים.
* ברכיות אם צריך.
* שקיות זבל
* אלכוג'ל
* בטריות ספייר - בעיקר לפנס ראש.
* מטען נייד + כבל. ממליץ לשמור בשקית קטנה כדי שלא ייכנס אבק וחול בפתחים של המטען.
* כיסוי גשם לאוהל - יש הרבה טל, כמעט בכל הבקרים כיסוי הגשם היה רטוב, אל תוותרו על זה אחרת תירטבו בלילה.
* שפתון טוב - השפתיים מתייבשות מאוד מהקור.
* ליקופלסט - נייר דבק עמיד במים ובזיעה, שימושי בכללי ובפרט למניעת התחככויות בעקבים וכו'

קור

למען האמת ציפינו לקור קיצוני יותר ממה שהיה בפועל.
לא בדקנו טמפ' אבל זה מה שלבשתי:
טייץ תרמי ומעליו מכנסי הטיולים, חולצה תרמית, מעליה עוד 3 שכבות חמות, חמצוואר, כפפות, כובע גרב. עם הלבוש הזה היה לגמרי סבבה מחוץ לאוהל.
בתוך האוהל, הייתי רק עם הטייץ, החולצה התרמית + 2 שכבות וכל השאר שימשו ככרית.

טיפים

  • להוריד מראש אפליקציית מפות אופליין mapy.cz ולהוריד את המפה של ישראל. אפליקציה מעולה עם סימוני שבילים ובפרט של הסובב.
  • טלפון לווייני - תכלס לא חובה, אנחנו לקחנו בשביל שקט נפשי. יש הרבה מקומות עם קליטה (מקומות גבוהים, חלק קטן מהחניונים). אנחנו השכרנו ממגנוס, יש שם אופציה לשלוח מיקום, אופציה לשלוח הודעה מותאמת אישית עם/בלי מיקום, אופציה לsos
  • ממליץ מאוד לקנות את המפה הפיזית של סובב המכתש. אנחנו קנינו בעין עבדת, 40 שח. היה שימושי מאוד - יש שם סיפורי דרך מפורטים, פירוט עליות ירידות בכל יום, פירוט על ציוני דרך במהלך היום כך שתוכלו לדעת כמה הספקתם ולחשב זמנים ועוד מידע שימושי. אנחנו השתמשנו במפה הרבה.
  • ברוב המוחלט של היום מטיילים עם שמש ישירה - תביאו כובע מתאים רחב שוליים עם מגן עורף וכמובן קרם הגנה.
  • בסוף כל יום, כשמגיעים לחניון, אם יש אור, תלכו לראות את הסימון הראשון של היום למחרת. יחסוך הרבה ברבורים וזמן יקר בבוקר.
  • הטמנת מים - באמצעות נגב טריילס, הטמנו בהר ארדון ובמפער פיטם, 15 שח לליטר. קצת יקר אבל עשינו קצת בירורים ולא מצאנו משהו זול יותר (עיקר העלות היא ההגעה לשם ברכב). לצורך ההשוואה דיברנו עם מישהו שביקש 700 שח להטמנה.
  • הסובב מותאם לטווח רחב של כושר גופני וגילאים - אפשר להתאים כמעט כל יום למסוגלות שלכם - לוותר על עליות וירידות וכו'
  • ברכיות למי שאפילו קצת חושש מזה - חובה. יש הרבה ירידות שדופקות ברכיים.
  • סימונים - לפעמים הולכים על שביל אדום לדוגמה. אז סובב המכתש יסומן כנקודה סגולה על הסימון האדום. חשוב לדעת שלא בכל סימון אדום גם תהיה נקודה סגולה אבל זה לא אומר בהכרח שאתם לא על השביל.
  • פיצול בשביל - לפעמים השביל מתפצל ללא סימון - כמעט תמיד זה בגלל שהדרכים מתחברות אחרי כמה עשרות מטרים מקסימום. אם לא היה חיבור ואתם לא רואים סימון - תפתחו מפת אופליין בטלפון.
  • יש המון זבל במסלולים, במיוחד במסלולים שהם לא נטו של הסובב (סימון סגול בלבד). תביאו שקיות זבל ותשאירו נקי.
  • לחלק מאיתנו התפתחו שלפוחיות בכפות הרגליים - תביאו ערכת עזרה ראשונה מינימלית (יוד, פלסטרים, תחבושות) וערכת תפירה.
  • השתמשנו בבערך 8 גלילי נייר טואלט במסלול. גם כי מזג האוויר הקר בבקרים מנזל וגם כדי לנקות את הסירים והכוסות כשזה לא היה בחניונים עם ברזים.
  • השתמשנו בבערך 1.5 בלוני גז סטנדרטיים (230 גרם בלון) בכל הטיול (2 ארוחות ביום + קפה + תה בממוצע ביום).

תגובות


התגובה שלך

יש לך מה להוסיף? רוצה לשאול את הכותב/ת שאלה? פשוט לזרוק מילה טובה?

בקשה קטנה - אין לבקש ייעוץ באופן פרטי, נסו לשאול שאלות כאן וכך המידע יהיה זמין לכולם
אנונימי ( להתחברות )