(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

מזרח הרמון "ארץ בראשית"

שלושה ימים מהנגב אל הערבה בשביל ישראל

תאריך הטיולMarch 2009
משך הטיול3 ימים
עונה מומלצתחורף, סתיו, אביב

הגעה לתחילת המסלול

נוסעים ממצפה רמון על כביש 40 דרומה. חוצים את המכתש, בין הקילומטר ה-86 לקילומטר ה-85 יש פניה שמאלה לדרך לכל רכב המסומנת בכחול (נחל גוונים). לאחר הפניה נוסעים כ-3 ק"מ עד פיצול שבילים עם דרך ג'יפים שחורה (ליד חניון הלילה שמתחת להר סהרונים).
זו היא נקודת תחילת המסלול, חובה להגיעה אליה מוקדם בבוקר מכיוון שהיום הראשון הינו יום הליכה ארוך! מומלץ מאוד לישון לילה קודם בחניון ולהתחיל עם שחר.
אין להשאיר מכוניות בתחילת המסלול מחשש לפריצות. עליכם להשאיר את הרכב במצפה רמון ומשם לתפוס טרמפ או לקחת מונית לתחילת המסלול. זו נסיעה של בערך 25 דקות ממצפה רמון.

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

יום א'- מהר סהרונים דרך כרבולת חרירים לנחל גלד

מתחילים את היום (איך לא?) בעליה להר סהרונים. העליה לא קשה במיוחד ובמזג אוויר לא חם (עדין מוקדם בבוקר) - אך בהתחשב בזה שזהו היום הראשון והתיקים עדין עמוסים וכבדים היא תיהיה לכם משמעותית.
הנוף מהר סהרונים יפה מאוד, המכתש כולו פרוס לפנינו. לאחר עצירת מנוחה יורדים לנחל נקרות, והולכים בנחל ש"עושה" פרסה - הלא היא "פרסת נקרות". ההליכה בנחל מקסימה וכוללת הליכה בתוך מעוק.
חולפים על פני פיצולי שבילים רבים בצבעים שונים ואף אנחנו מחליפים סימונים - חשוב להקפיד לעקוב כל הזמן אחרי הסימון של שביל ישראל (לבן כחול כתום) וכך לא תאבדו את הדרך. המסלול ממשיך בעלייה ל"כרבולת חרירים" שהיא בעצם הדופן הדרומית של מכתש רמון (הנוף ממנה מדהים!). הולכים כ-3 ק"מ על ה"כרבולת" (כשתיהיו עליה תבינו את מקור שמה), ומשם בירידה של כמה קילומטרים בנחל מעוק ובנחל גלד עד לחניון הלילה. תזהו את החניון לפי שלט הסימון הירוק, החניון נמצא בפיצול שביל כחול ממנו הגענו עם שביל ג'יפים אדום.
סה"כ הוים הראשון הוא כ-15 ק"מ, הארוך ביותר בטיול שלנו ולדעתי גם היפה ביותר. תקפידו להתחיל אותו מוקדם וללכת בקצב טוב כדי שתגיעו לחניון לפני רדת החשכה.
כמו כן יש לקחת ליום זה הרבה מים.

אפשרות לקיצור היום הראשון

במידה ואינכם יכולים להתחיל ללכת עם שחר, או לחלופין היום הראשון נראה לכם ארוך וקשה מדי, ישנה אפשרות לקצר אותו מעט ולוותר על העלייה להר סהרונים ועל פרסת נקרות:
יוצאים מתחילת המסלול בסימון השחור צפונה (לא עם שביל ישראל) לאחר כ-200 מטר מגיעים לשביל ג'יפים ירוק והולכים בו כ-3 ק"מ עד פיצול עם שביל אדום - עוברים לשביל הג'יפים האדום והולכים בו כ-2 ק"מ עד שמתחברים לשביל ישראל - ממנו ממשיכים. זו היא אפשרות יותר קלה מבחינת תווי הדרך אך גם פחות יפה - קחו את בחשבון!

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

יום ב'- נחל נקרות, הר יהב ונחל צבירה

היום השני הינו קצר בהרבה מהיום הראשון- אין צורך לקום מוקדם :)
לאחר יקיצה טבעית וארוחת בוקר אנו יוצאים לדרך, גם קצב ההליכה ביום זה יכול להיות איטי הרבה יותר.
מחניון הלילה בסימון שביל ישראל כ-3 ק"מ בתוך נחל נקרות, במידה והנחל שטף לאחרונה תמצאו בו גבים לרחצה. במהלך ההליכה בנחל תוכלו לראות מימינכם את הר יהב. ניחשתם נכון - הסימון אינו טועה שביל ישראל (וגם אנחנו) מטפס להר יהב. זו היא עליה משמעותית אך בסופה מחכה לנו נוף מרהיב. יורדים מהר יהב והולכים כ-4 ק"מ לחניון הלילה שבנחל צבירה, חניון- גב חולית.
סה"כ היום השני הוא כ-9 ק"מ. מעט מנוחה לרגלים, ומאפשר לנו ליהנות מנחת הטיול ומהנוף, אתם תהנו ממנו מאוד!

יום ג'- יורדים לערבה עד ספיר

היום השלישי מתחיל בעליה לא קשה שבסופה מחכים לכם סדקים מרשימים- לא תפספסו.
ההליכה נוחה מאוד ובמגמה של ירידה מתונה (אל תתפסו אותי במילה כי יש גם קצת עליות). שימו לב לשינוי בנוף מהיום הראשון- רואים ומרגישים שאנו מתקרבים לערבה.
בלי כל הכנה מראש פתאום יתגלה לעינכם היישוב ספיר, נקודת סיום הטיול. יורדים לכיוון היישוב, בסמוך אליו תגיעו לפיצול שביל ישראל עם שביל ג'יפים כחול. אנו פונים לשביל הכחול שהולך מזרחה לכיוון ספיר, מקיף את הישוב ומגיע לשער הכניסה. שביל ישראל ממשיך מכאן דרומה על דרך ג'יפים המסומנת אדום.
סה"כ היום השלישי הוא כ-11 ק"מ. מומלץ להתחיל מוקדם ולסיים מוקדם. זהו היום האחרון, אמנם תתעוררו בשטח אך בסוף היום אתם תיהיו בבית, כלומר לפניכם גם נסיעה שלוקחת זמן רב.
זהו סוף המסלול. מכביש 90 ניתן לתפוס אוטובוס של כשעה וחצי לבאר שבע. במידה והשארתם רכב במצפה רמון אתם יכולים לנסוע דרך באר שבע או להגיע בטרמפים לצומת ציחור (כביש 30 וכביש 40) משם יש אוטובוסים ישירים למצפה רמון.

מים!

סוגיית המים בטיולים מהסוג הזה אינה פשוטה ואין להכל ראש בנושא.
"החישוב הגס" אומר לא פחות מחמישה ליטר ליום פר מטייל (עדיף יותר) - אל תשכחו שמים אלו משמשים הן לשתיה והן לבישול.
במידה ואתם מסוגלים לסחוב מים ליומיים, כלומר לפחות עשרה ליטר למטייל (עדיף יותר) הריי שבסוף היום השני אתם תצטרכו כבר למלא מים. מכיוון שבשטח אין מקורות מים לשתיה יש להתארגן מראש על הטמנה של מים בחניון הלילה השני (אפשר גם בראשון).
את ההטמנה אתם יכולים לעשות בעצמכם מבעוד מועד או לשלם כדי יפגשו אתכם בחניון ויביאו לכם מים. קחו בחשבון שהטמנה כזו עלולה לעלות כמה מאות שקלים...
לעיתים גם הפקח האזורי מביא מים בג'ריקנים לחניוני הלילה, את הטלפון שלו אפשר לקבל ב"וועדה לשביל ישראל" טל'- 036388720/729
יש גם "מלאכי שביל", אנשים טובים שעוזרים לשביליסט'ים, ומביאים מים לחניוני הלילה שלאורך השביל - אך אין אפשרות להסתמך על זה מבלי לבדוק איתם מתי הם הביואו מים לחניון לאחרונה.

טיפים

  • לשביל ישראל יש מספר ורסיות שונות, הסיפור מתאר את התוואי החדש.
  • מומלץ מאוד להצטייד במפת סימון שבילים מספר 17 הערבה התיכונה מזרח הר הנגב.
  • יש להצטייד באוכל לשלושה ימים- חשבו היטב את הכמות שלא יחסר ושלא תסחבו משקל מיותר.
  • בחורף יש להצטייד בשק"ש חם ובמזרון שטח. אוהל יהיה קצת כבד אבל לא יזיק כנגד הקור.
  • מספרי טלפון של הטמנה בתשלום (מנהלות)- 0577862641, 0505278128
  • ישנה אפשרות לחבר את היום השני והשלישי ליום אחד ובכך לקצר את המסלול ליומיים בלבד. במקרה זה יש לקחת בחשבון עליה משמעותית ברמת הקושי!

תגובות


התגובה שלך

יש לך מה להוסיף? רוצה לשאול את הכותב/ת שאלה? פשוט לזרוק מילה טובה?

בקשה קטנה - אין לבקש ייעוץ באופן פרטי, נסו לשאול שאלות כאן וכך המידע יהיה זמין לכולם
אנונימי ( להתחברות )