כרתים - קניון סמריה, שלושה ימים על הE4, צלילה וחופים.

טיול קצר של שבועיים בכרתים עם אוהל. חופים מבודדים, כפרים עתיקים ונופים מדהימים.

תאריך הטיולOctober 2024
משך הטיולשבועיים
עונה מומלצתמאי עד אוקטובר

נחיתה באורקליון

ביום הראשון נחתתי בהאורקליון ונשארתי לישון לילה בעיר.
אורקליון עיר חמודה הרבה מאוד תיירים הרבה תרבות והרבה קניות.

נסיעה מזרחה ועצירה בRethimno

תפסתי אוטובוס לכיוון חאניה והחלטתי שאעצור בדרך איפה שמרגיש לי.
העצירה הראשונה הייתה בעיירה rethimno עיירה חמודה ודי מתוירת עם סמטאות שוק צבעוניות עם הרבה דוכני קניות, טברנות ודוכני אומנות.
המוקד העיקרי בעיירה זה המבצר שתמורת סכום כסף קטן ניתן לעלות למעלה לצפות על קו החוף ועל כל העיירה והאזור מלמעלה.
בירידה מהמבצר מגלים נמל קטנטן עם טברנות, שגם הוא מאוד צבעוני וציורי.
האוכל בכריתים הוא מטבח יווני קלאסי אבל בין המנות הפופולריות והטעימות ביותר היא פרחי הקישוא הממולאים שאני מאוד ממליצה לא לוותר.אחרי הסיבוב בעיירה וארוחת צהריים נחמדה המשכתי לכיוון מערבה החלטתי לא להמשיך עד חאניה וירדתי באחד החופים שהיה נראה לי נחמד להקים בו אוהל. אכלתי ארוחת ערב בטברנה מקומית שאירחו אותי בצורה מדהימה , קצת אוזו, קצת אנשים טובים והלכתי לישון.

העיירה Georgioupoli

קמתי בבוקר ארזתי את האוהל כמובן אחרי טבילת בוקר טובה עצרתי בבר חמוד על החוף לשתות מיץ תפוזים ונעמדתי על שפת הכביש בתקווה למצוא טרמפ עד העיירה.
אחרי כמה דקות עצר לי נהג טנדר מבוגר וחמוד שברכבו מלא ירקות והסתבר שהוא הירקן בעיירה ולקח אותי ישר לאן שהייתי צריכה.
ירדתי בעיירה קניתי ממנו כמה תאנים טובות והמשכתי בדרכי.
Georgioupoli עיירת חוף יפיפיה שמסיבבה נוף מדהים בין ההרים ונחל שחוצה אותה ונשפך אל הים.
אחת האטרקציות במקום זה שייט בקיאק לאורך הנחל שנשפך אל הים חוויה מקסימה בין עצי הפטל התאנה ומלא חיות שפוגשים בדרך.
אחרי השייט העברתי את היום על החוף ובחיפושים אחר חברת צלילה.
באזור העיירה יש את אחת המערות צלילה הגדולות העולם שנקראת elephant cave, מערת נטיפים ענקית מתחת לפני המים.
במועדון צלילה אמרו שהצלילה מתוכננת רק לעוד כמה ימים אז החלטתי שאמשיך הלאה בטיול ואחזור לעיירה בעוד כמה ימים.
מצאתי לי מקום נחמד לפתוח את האוהל, יצאתי לסיבוב בעיירה, הייתה הופעה חיה נחמדה באחת המסעדות המקומיות וזזתי לישון.
ביום שלמחרת תכננתי לצאת לטיול יום מהעיירה ולסיים את היום בחאניה.

טרק יומי בין הכפרים לכייון חאניה

מקצה העיירה ליד מועדון הצלילה Evelin Dive Center יוצא מסלול שעולה מעלה אל ההר ממנו אפשר להתפצל לכמה מסלולים שונים. אפשר לבחור לעשות מסלול מעגלי ולחזור חזרה לעיירה בסוף או לקחת את אחד המסלולים באחרים לפי רמת הקושי הרצויה .
אני בחרתי באחד המסלולים הארוכים יחסית שעובר בין הכפרים העתיקים והציוריים עם נוף מרהיב לכל האזור ששופע שדות ירוקים הרים ונחלים.
אחרי כמה שעות של הליכה הגעתי אל הכפר האחרון אליו תכננתי להגיע וממנו לקחתי טרמפ לכיוון חאניה.
לא עבר הרבה זמן ועצר לי בחור נחמד עם וואן, התברר שהיה לנו לא מעט נושאי שיחה וכך העברנו את הנסיעה לחאניה שהייתה יפייפיה וערכה בערך כחצי שעה.
הבחור החמוד צייד אותי בקצת ענבים טובים ונפרדתי ממנו בכניסה לעיר העתיקה.

חאניה

בחאניה ביליתי שני לילות
לילה אחד בהוסטל נחמד בעיר העתיקה ולילה אחד עם האוהל באחד הפארקים בעיר, מה שמסתבר לא ממש נוח אם אתם פחות אוהבים לקום לפנות בוקר מממטרות שמתחילות את עבודתן.
חאניה היא באמת עיר קסומה כמו כל עייירה יוונית עתיקה סמטאות שוק, טברנות, רחובות צבעוניים ונמל מקסים.
אחד הדברים המיוחדים בעיר העתיקה ובכללי באי זה מסורת הקדרות, תוכלו למצוא הרבה גלריות וחניות כלי קרמיקה ואף להתנסות בעצמכם בסדנאת קדרות.

קניון סאמריה

קניון סאמריה אשר נמצא בדרום מערב האי הוא הקניון הגדול ביותר בכריתים ואחד מהגדולים בכל אירופה.
ולא זה לא קניון של בגדים :)
מתחנת האוטובוס בחאניה יוצאים אוטובוסים ישירים מידי בוקר להתחלת המסלול של קניון סאמריה, ממליצה להגיע ערב לפני לתחנה או לברר דרך המלון את שעות האוטובוסים.
שימו לב כי הקניון לא פתוח כל חודשי השנה ומומלץ לבדוק באתר.
לקחתי את האוטובוס של שבע וחצי בבוקר לכיוון שמורת הטבע, נסיעה של בערך שעה וחצי, ממליצה לא להירדם בדרך כי הנופים לאורכה עוצרי נשימה.
היו הרבה מטיילים באותו יום בשמורה אך זה לא השפיע על חווית הטיול.
הקניון עצמו מדהים ביופיו והנופים משתנים לאורך היום מהליכה ביער, לנוף פתוח להרים הסמוכים, הליכה בקניון צר וגבוה עד שהקניון נפתח ומסתיים בעיירה קטנטנה וציורית Agia Roumeli אליה יש גישה רק עם סירה ועל חופיה אפשר למצוא מטיילים רבים שפתחו זולות על החוף.
ההליכה בקניון לקחה בערך תשע שעות הליכה עם עצירות.
בסיום המסלול להפתעתי הרבה פגשתי קבוצה של חברה ישראליים בגיליי 50 שעשו טיול קיאקים באי והצטרפתי אליהם ללילה של מדורה וניגונים.

הליכה בשבילי E4 יום ראשון

אחרי שירדתי מקניון סאמריה לעיירה Agia Roumeli התחברתי לשביל ה E4 לכיוון מזרחה.
יום ראשון מ Agia Roumeli ל Loutro.
הצצטיידתי בבוקר בגבינה מקומית וקצת ירקות והתחלתי לנוע.
הליכה של יום שלם בחלקה על החוף ובחלקה על מרגלות ההר כאשר הים מלווה אותך לאורך כל הדרך מצד ימין והמים כל כך צלולים שניתן לראות כל אבן בקרקעית הים.
אחרי שעה של הליכה מגיעים לחוף מקסים ובו בית קפה בודד וקטן, עצירה למיץ תפוזים וטבילה קטנה להתרעננות. מהחוף יכולתי לראות את החברה מאתמול עם הקיאקים חולפים על פני וממגיעים לומר שלום, הם אמרו שבהמשך הדרך יש חוף מקסים עם לגונות וטברנה מקסימה שמשקיפה מלמעלה. בציפייה גדולה המשכתי ללכת עוד כמה שעות בין כפרים, נופים מדהימים ומרבדים עצומים של חצבים שקישטו את הדרך.
בצהריים המאוחרים כבר הגעתי לחוף שהחברה דיברו עליו Marmara beach
אכן חוף קסום.
ישבתי בטברנה להורדת הפאניקה, הזמנתי יוגורט יווני עם פירות ודבש ( מנה קלאסית שהתמכרתי אליה ), טבלתי ושנירקלתי בין המערות הקטנות שנוצרו בקו החוף.
בהחלט עצירה חובה.
משם המשכתי לעיירה Loutro בערך עוד שעה וחצי שעתיים של הליכה קסומה והגעתי יחד עם השקיעה, מצאתי לי מקום קסום לפתוח בו את האוהל בשרידים של טירה ישנה שמשקיפה על העיירה, הרגשתי בחלום!
גיליתי עיירה מדהימה על צלע ההר כולה בלבן ושוב הגישה אליה רק עם סירה מה שהופך אותה לעוד יותר מיוחדת ומבודדת.
עם ירד החשכה פנסי העיירה נדלקים והנמל הופך לטיילת לילית מלאה בטברנות בהם כולם מתכנסים לחגוג את הערב.

הליכה בשבילי E4 יום שני

בוקר קסום נפתח מול הוף של העיירה.
היום התכנון להגיע ל Hora Sfakion.
ירדתי לעיירה הצטידתי בגבינה טובה ופירות והתחלתי את ההליכה, עוד יום קסום ויחסית קצר בין ההר אל החוף.
בדרך עוברת בכפרים חמודים ועוצרת כמובן לטבול ולהתרענן.
בשלב כלשהו מגיעים לכביש הראשי והמפותל לעיירה Hora Sfakion (הגענו לסיבליזציה!)
מגיעה לעיירה, מטיילת בה ותוהה לאן תמשיך דרכי.
נזכרתי בצלילה שאמורה לקרות בימים הקרובים, התקשרתי למועדון הבנתי שהצלילה קורת מחר בבוקר!
קניתי כרטס אוטובוס בחזרה ל Georgioupoli.
ניצלתי את הזמן עד האוטובוס להסתובב בעיירה לטבול, לשנרקל במים ולעשות ביקור במנצזר שנמצא בתוך ההר מעל העיירה.
האוטובוס קצת התעכב והכל לטובה כמובן, עמדנו כולנו בתחנה מחכים לאוטובוס וצופים בשקיעה.
הגעתי מאוחר פרסתי את האוהל באותו מקום בדיוק והלכתי לישון בהשתוקקות לצלילה של מחר.

צלילה ב Elephent cave

צלילה חובה לחובבי בתחום.
שימו לב שצריך רישיון צלילה .
הגעתי בבוקר למועדון מילאתי טפסים, עלינו על ציוד ויצאנו לדרך.
שטנו בסירה לאורך הצוקים חוויה שבפני עצמה כבר מדהימה לאורך הצוקים רואים מידי פעם בתים בודדים כמעט שנוגעים במים שהשם יודע איך הם נבנו שם.
הגענו למקום בו אנחנו אמורים לרדת לצלילה. תמיד השניה לפני מקפיאה , צלילה ראשונה עדין לא למערה רק להתחמם.
חזרנו אחרי צלילה נחמדה מאוד לסירה להפסקה קטנה והמשכנו לאזור המערה.
המדריכים הסבירו קצת מה מצפה לנו אבל חשבתי עד כדי כך אני יוקסם.
צללנו לתוך מערה ענקית ענקית עם מלא נטיפים עתיקים ועצומים, לא להאמין שעד לפני כמה עשרות שנים היא הייתה בכלל מעל המים!
נכנסנו עוד ועוד פנימה בין הדגים עד שהגענו לנקודה במערה בה נוצר כיס אוויר. וממש יכולנו לעמוד,הוצאנו את הציוד והתרשמנו מהעוצמות שלה מערה ומהנטיפים שיורדים ממנה.
חייבת לציין לזכות מועדון הצליליה שהם היו מאוד מאורגנים ונחמדים והציוד היה ברמה גבבוה.
התכנון שלי לימים הקרובים היה לרדת חזרה לדרום האי, אך הפעם לצד המזרחי יותר, לעמק praveli.
נסעתי לרטמינו בכוונה לקחת אוטובוס למחרת לעמק praveli.
את הלילה העברתי באתר קמפינג מרשים ליד העיר.

השביעי באוקטובר, praveli והחזרה לארץ

לפני השינה פתחתי את המחשב להתעכן ולשלוח הודעת חיים, לצערי איך שפתחתי את הרשתות וההודעות נוחכתי לגלות על טבח האכזרי הזה שקרה ושאח שלי כנראה יגויס בימים הקרובים ללחימה.
לקח לי כמה שעות טובות לעכל בכלל את גודל הארוע ולנסות להבין מה אני עושה מכאן הלאה.
ביום רביעי יש לי כרטיס טיסה לצרפת הטיול היה אמור להמשיך אבל איך אפשר להמשיך ככה שזה מה שקורה בארץ.
החלטתי שאני נותת לעצמי עוד יום שניה לעכל מה שקורה ומה נכון לי לעשות.
קמתי בבוקר ונסעתי לעמק כמו שתכננתי אחד המקומות המיוחדים שראיתי בחיי, מרחבים עצומים, מלא שדות ירוקים וכפרים קטנים.
אבל השאלות והמחשבות עדין בראש מה נכון לעשות?
ירדתי בתחנה וירדתי אל החוף המדובר, חוף באמת מקסים ומיוחד עם נחל גדול שיורד מהעמק ונשפך אל הים.
בדרכי פגשתי שלושה חברה ישראלים הם סיפרו שהם לוחמים בתותחנים ושהם מחפשים טיסה חזרה, הרגשתי שהמפגש הזה לא היה סתם, גם אני הייתי בחיל התותחנים ועדין עושה בו מילואים.
ישבתי על החוף והבנתי שאין מצב שאני יכולה להמשיך ככה ושאני חייבת לעלות על טיסה לארץ.
ישבתי במסעדה התחברתי למחשב והזמנתי כרטיס.
חייבת לציין שהיוונים היו סופר חמודים ותומכים.
המסע חזרה לארץ היה קצת ארוך טיסה, ללרנקה ללילה ומשם חזרה הביתה.