טרק ממסטיה לאושגולי עם תוספות

סיפור דרך של הטרק שלנו ממסטיה לאושגולי, בתוספת טיול יום קצר ממסטיה וטיול לקרחון שחארה

תאריך הטיולSeptember 2024
עונה מומלצתיוני - סוף ספטמבר. הטיול שלנו היה בתחילת ספטמבר.

סיפורי הדרך באתר זה עזרו לנו מאד בתכנון הטיול הנפלא שלנו שלנו לגאורגיה והטרק ממסטיה לאושגולי, אז הגיע העת "לתרום" בחזרה.
אבא ובן, ספטמבר 2024, סה"כ 5 ימים של טיול, לינה בגסטהאוסים.
אהבנו מאד את גאורגיה, והטרק הפופולרי ממסטיה לאושגולי היה שילוב נפלא של נופים מקסימים, אוכל טוב, ולא מעט שותפים לדרך, בעלויות נמוכות יחסית. היה יותר פשוט לתכנן ולבצע את הטיול ממה שחשבנו תחילה.

תקציר הטיול לפי ימים:
נסיעה לכיוון קרחון שחארה והליכה לאושגולי
נסיעה במרשרוטקה בחזרה למסטיה

הגעה למסטיה

בחרנו לנחות בטביליסי, בעיקר בשביל להנות מהעיר לקראת סוף הטיול אחרי הטרק. עם זאת, הנסיעה מטביליסי למסטיה היא ממושכת ודורשת יום שלם בתכנית הטיול, גם בהלוך וגם בחזור. לקחנו רכב פרטי עם נהג שהזמנו מראש דרך חברת https://gotrip.ge/en. הנהג חיכה לנו בשדה התעופה בטביליסי והביא אותנו עד הגסטהאוס במסטיה. הדרך נמשכה כ-10 שעות, כולל מספר הפסקות קצרות. יש לציין שמשך הזמן הארוך הוא לא רק בגלל המרחק, אלא בעיקר בגלל מצב הדרך והעבודות בדרך.

אופציות הגעה נוספות שניתן לשקול (מנסיון של מטיילים אחרים):
1. נחיתה בבטומי (Batumi) במקום בטביליסי - מרחק קטן יותר למסטיה
2. רכבת מטביליסי לזוגדידי (Zugdidi) ומשם במיניבוס/מרשרוטקה למסטיה - אופציה זולה יותר מנהג פרטי
3. טיסה מנאטאחטארי (Natakhtari - כשעה וחצי מטביליסי) למסטיה עם חברת https://ticket.vanillasky.ge/e... - זו כנראה הדרך המהירה להגיע למסטיה והיא לאו דווקא יקרה, אבל הבנו שטיסות לפעמים מתבטלות וגם מערכת ההזמנות באתר החברה לא מאד ידידותית ונוחה לשימוש. זוג מטיילים גרמנים שפגשנו סיפרו שאכן הגיעו למסטיה בטיסה, אבל גם הזמינו כרטיס רכבת לזוגדידי (אופציה 2 לעיל) כגיבוי.

הגענו בערב למסטיה, ל- Guesthouse Data ואכלנו ארוחת ערב טעימה במסעדת Laila בליווי הופעה חיה של מוסיקה מקומית.

טיול יום קצר לרכס זורולדי

תכננו מראש יום של התארגנות ומנוחה במסטיה לפני היציאה לטרק. בדיעבד זו היתה עבורנו החלטה נכונה, כיוון שהגענו יום קודם למסטיה בשעת ערב, עייפים מאד מהטיסה מהארץ והנסיעה הארוכה.
מבין אופציות שונות לטיולי יום סביב מסטיה, בחרנו לעלות ברכבל Hatsvali Cable Car לרכס זורולדי (Zuruldi) מעל מסטיה. הגענו בהליכה קצרה ממסטיה ועלינו ב-2 רכבלים לראש ההר. מכאן יש מסלול טיול קצר על קו הרכס, הלוך ושוב, עם נוף פנורמי, עד לגבעה עם אנטנות ותצפית מהממת. ההליכה היא כ-3 ק"מ בכל כיוון. ליד נקודת הרכבל העליונה יש מסעדה עם מרפרסת נוף - מקום מצויין לנוח ולשתות משהו לפני הירידה בחזרה ברכבל.
הרכבל נפתח בשעה 11 בבוקר ונסגר בסביבות ארבע אחה"צ (מומלץ לבדוק ולהתעדכן).
פגשנו קבוצת מטיילות שבחרו לפתוח כך את הטרק לאושגולי, והמשיכו מהגבעה עם האנטנות לכפר Tsvirmi ומשם למחרת לאדישי.

מסטיה - ז'בשי

מסלול של כ-16 ק"מ, כ-600 מ' עליה בגובה, כ-400 מ' ירידה בגובה.
בבוקר היציאה לטרק יצאנו ממסטיה והתחלנו בעליה של מספר שעות, מתונה ברובה, מעל העמק של מסטיה. בסיום העלייה הגענו לנקודת תצפית חביבה שהיה בה דוכן מכירה קטן עם קפה וכיבוד קל. משם המשכנו דרך מספר כפרים קטנים לכיוון הכפר ז'בשי (Zhabeshi). בחלק האחרון של המסלול ליווה אותנו גשם קל.
הכפר ז'בשי פרוש על שטח די גדול ומומלץ להכיר מראש את המיקום בתוך הכפר של הגסטהאוס שהזמנתם. אנחנו התאכסנו ב- Guest House Victor.

ז'בשי - אדישי

מסלול של כ-10 ק"מ, כ-900 מ' עליה בגובה, כ-440 מ' ירידה בגובה.
היום מתחיל בעליה איטית וממושכת, אבל הנוף מלמעלה בסוף העלייה שווה הכל!
לאחר החלק העיקרי של העליה הגענו לבית קפה חביב ליד נקודה תחתונה של רכבל שלא היה פעיל (משמש כנראה בעונת הסקי) - אופציה לעצור ולשתות משהו. המשכנו לעלות והנוף נפתח לכל הכיוונים, עם מספר נקודות נוספות לתצפית ולמנוחה. הדרך ממשיכה בירידה מתונה עד הכפר אדישי (Adishi).
אדישי הוא כפר קטן ומבודד יותר. יש שם מספר גסטהאוסים אבל בתנאים יותר בסיסיים מאשר במקומות האחרים לאורך המסלול. אנחנו התאכסנו ב- Guest House Elisabeth.

אדישי - ח'לדה

מסלול של כ-14.5 ק"מ, כ-650 מ' עליה בגובה, כ-700 מ' ירידה בגובה.
היום מתחיל בהליכה עם עליה מתונה מהכפר אדישי לנקודת חציה של הנחל. הגענו לאחר כשעה וחצי לנקודה, ושם חיכו לנו הבחורים הטובים מאדישי עם סוסים כדי להעביר אותנו את הנחל על גבי סוס תמורת 25 לארי לאדם.
אחרי החציה התחלנו לטפס בעליה ממושכת על למעבר הרים בגובה של כ-2720 מ'. לאחר מנוחה קצרה בנקודה של מעבר ההרים, החלטנו להמשיך ולעלות עוד קצת לנקודת תצפית מרשימה בגובה 2811 מ'. אם אנחנו כבר שם - לא נעלה? היה כדאי. ירדנו בחזרה למעבר ההרים ומשם המשכנו וירדנו לצד השני של הרכס לכיוון ח'לדה (Khalde). גם הירידה היא יחסית תלולה וממושכת.
הרבה מהמטיילים ממשיכים ביום זה עד הכפר הבא - איפרלי (Iprali, בחלק מהמקומות נקרא גם Iprari). אנחנו בחרנו מראש לקצר קצת את היום וגם מצאנו בח'לדה מקום חדש יחסית ויפה להתאכסן בו - Gaul Gavkhe Hotel.

קרחון שחארה - אושגולי

התכנית שלנו ליום זה היתה להמשיך לאיפרלי ומשם במסלול הטיול לכיוון אושגולי, שחלקו על הדרך הראשית וחלקו ביער שמעליה, מסלול של כמעט 16 ק"מ. כיוון שהתחיל לטפטף בבוקר וגם התחזית להמשך היום היתה גשומה, הלכנו לאיפרלי ובהזדמנות הראשונה קצת אחרי איפרלי תפסנו נהג מונית שהציע להסיע אותנו לאושגולי (Ushguli). ויתרנו על היום הרביעי של הטרק ובכל זאת רצינו להספיק ולטייל קצת אז ביקשנו מהנהג (תמורת תשלום נוסף כמובן) להמשיך אחרי אושגולי ולקחת אותנו לקרחון שחארה שתכננו לבקר בו למחרת.
הטיול מאושגולי לקרחון שחארה הוא טיול יפה ומומלץ, הלוך ושוב, כ-8.5 ק"מ לכל כיוון. אפשר לעשות אותו ברגל, על סוסים, ברכב, או כמו שאנחנו עשינו כאמור - הלוך במונית וחזור ברגל. ההגעה ברכב או על סוסים היא לא עד הקרחון ממש - יש הליכה רגלית של עוד כ-2 ק"מ. בנקודת החניה של הרכב והסוסים יש גם בית קפה חביב.
אחרי הביקור בקרחון שחארה עצרנו בבית הקפה למנוחה קצרה ומשם המשכנו ברגל עד אושגולי. למרות התחזית הקודרת היה דווקא יום יפה ושמשי.
הכפר האייקוני אושגולי הוא למעשה מצרף של 4 כפרים שפרושים על שטח די גדול. יש בו לא מעט גסטהאוסים וגם מספר מסעדות ובתי קפה. התאכסנו ב- Ushguli Cabins ואכלנו ארוחת ערב במקום קטן אבל חביב - Guest house cafe Nita.
למחרת בבוקר התארגנו, ירדנו לגשר בכניסה לכפר, ותפסנו מרשרוטקה (כמו מונית שירות) בחזרה למסטיה, נסיעה של כשעה.

עוד אופציה למסלול עבור היום הרביעי, שלא הכרנו לפני הטיול וכאמור לא ניסינו בעצמנו אבל מטיילים אחרים שפגשנו טיילו בה, היא לחזור על השביל מח'לדה כ-4 ק"מ (כיוון צפון מזרח) ואז לעלות בשביל לכיוון Lagem Pass (גובה 2990 מ') ולהגיע לאושגולי מכיוון צפון. אורך המסלול הזה מח'לדה עד אושגולי כ-15 ק"מ אבל הוא ככל הנראה די מאתגר, עם כמעט 1000 מ' עליה בגובה וכ-930 מ' ירידה בגובה.

המלצות

גסטהאוסים:
- מסטיה: Guesthouse Data - מומלץ! אהבנו מאד את החדר, את ארוחת הבוקר המפנקת במרפסת עם הנוף, ובעיקר את היחס הלבבי והעזרה של Thea בעלת הבית. התקשורת איתה באנגלית היתה מצויינת.
- ז'בשי: Guest House Victor - מומלץ! משפחה מאד נחמדה, חדר יפה ואוכל ביתי וטוב.
- אדישי: Guest House Elisabeth - בסדר. ברוב הגסטהאוסים באדישי כפי ששמענו ממטיילים אחרים החדר בסיסי, המקלחת משותפת וכו'. גם הגסטהאוס שלנו היה כזה. נסו לחפש המלצות עדכניות ולהזמין בהתאם.
- ח'לדה: Gaul Gavkhe Hotel - מומלץ! חדש יחסית (נפתח ב-2023), קיבלנו חדר מרווח עם מרפסת לנוף, האוכל היה טוב והתקשורת עם המארחים באנגלית היתה טובה.
- אושגולי: Ushguli Cabins - בסדר. לינה בבקתת עץ חביבה משלנו. התקשורת עם המארחת היתה דרך הודעות ווטסאפ ולא פנים אל פנים. את האוכל לא ניסינו.

כל הגסטהאוסים הוזמנו מראש דרך בוקינג.

מבחינת מסעדות ובתי קפה - במסטיה יש מבחר גדול. נחמד לחזור למסטיה אחרי הטרק ולהתפנק. מסעדה אחת ראויה לציון וכבר הוזכרה - מסעדת Laila. יש שם אוכל מצויין, שירות טוב בד"כ, והופעה חיה של מוסיקה גיאורגית כל ערב.

• סימון השבילים לאורך הדרך הוא לא תמיד זמין, אך בנקודות חשובות יש שילוט ברור. עדיף להיעזר באפליקציה עם מפות offline ועם מסלול מסומן מראש. אנחנו השתמשנו ב- mapy.cz.
  • בכפרים לאורך הטרק, למעט מסטיה, אין הרבה מסעדות ומקובל לאכול ארוחת ערב וארוחת בוקר במקום הלינה. ארוחת הערב היא בתשלום נוסף וארוחת הבוקר לפעמים כלולה במחיר ולפעמים לא. קחו בחשבון עוד לפחות 50-80 לארי לאדם ליום בימים של הטרק, בנוסף למחיר הלינה.
  • לפחות מהנסיון שלנו תחזית מזג האויר נוטה להיות יותר גשומה מהמציאות בפועל. ההמלצה שלנו היא להגיע מוכנים לגשם (מעיל דק, כיסוי לתיק) אבל לא למהר ולשנות תכניות אם יש תחזית לגשם.
  • אם אתם לוקחים נהג פרטי לנסיעה למסטיה או ממסטיה, תנו דעתכם לכך שהנסיעה היא ארוכה וממושכת גם עבור הנהג. ודאו שהוא לא עייף והקפידו על הפסקות ומנוחות בדרך גם בשבילו, כדי שתגיעו בשלום.