שבועיים וחצי של טרקים בקירגיסטן

תאריך הטיולJune 2014
עונה מומלצתסוף יוני עד סוף אוגוסט, מי שמגיע בתחילת יוני צריך לברר שהפאסים פתוח

נסיעה מבישקק לארסלנבוב

נחתנו ב05:30 בבישקק. ביציאה מהשדה תעופה התנפלו עלינו מלא נהגי מונית שרצו להסיע אותנו למרכז העיר.
לבסוף לקחנו מונית לארסלנבוב במחיר של 6000 סום ל-4 אנשים, שימו לב שלפעמים צריך לתת חלק מהכסף בתחילת הנסיעה (עניין מקובל).
הנהג מונית שלנו היה די ילד ולכן באמצע הנסיעה המשפחה שלו עשתה לו בלאגן והוא לא יכל לקחת אותנו, במקומו הגיע הדוד שלו והסיע אותנו הלאה, לאחר שדרש שנשלם לו את כל הסכום של הנסיעה ואנחנו לא הסכמנו, הוא הוריד אותנו בעיירה שנקראת טוקטוגול. משם

החלפנו מונית ב-4000 סום והמשכנו לארסלנבוב.
הגענו לCBT שם פגשנו את חייט - יודע אנגלית טוב. את כל המידע הוא דאג להעביר לנו וסידר לנו מדריך ומקום לינה.
עלות מדריך - 1200 סום ליום, אוכל - 800 סום ליום, סה"כ - 2000 סום ליום.
לינה - ישנו אצל משפחת יזרעאל (זה השם) בית 16 מהCBT, עלות - 580 סום לאדם כולל ארוחת ערב ובוקר (רק ארוחת בוקר 200 סום)
לנו לקחת הנסיעה 12 שעות כולל עצירות וכל הבלאגן עם הנהג. בדרך כלל זה יוצא כ-7 שעות כולל עצירות.

טרק הHoly Lake - יום ראשון

יום שכולו עלייה. יצאנו בשעה 09:30 עם מדריך בשם פייזול מארסלנבוב. די בהתחלה מגיעים לכר דשא גדול, יש משמאל עץ בודד עם אבן לשמאלו שממנו אפשר לראות את המפל הגדול (סטייה של 5 דק' מהדרך). פשוט לכו מהעץ לנקודה ממנה תראו את המפל יותר טוב (זה בשקע של ההר מצפון).
עלינו כל היום לכיוון האבן הקדושה (Holy Rock, אבן בולטת וגדולה בחלק הקדמי של שדה שקרוב למעבר הרים). הקפנו את האבן מימין ונעצרנו במקום מוגן מהרוח שקרוב לתחילת העליה לפאס. מילוי מים יש מתחילת המסלול עד לאמצע כל הזמן, אח"כ יש נביעה בנק' אחת, משלב מסויים אין מים - את הנביעה למעלה אי אפשר למצוא לבד, אלא בעזרת מדריך. מאוד ממליצים לקחת מדריך לטרק הזה כי הדרך ברובה לא מסומנת.

היום השני

יצאנו ב08:20 ואחרי 25 דקות הליכה הגענו לתחילת העליה לפאס, הטיפוס לוקח 3 ורבע שעות עם עצירות. מתחיל בעליה בשביל ומשם עולים דרך השלג וממש לקראת הסוף מצריך טיפוס על סלעים בעזרת הידיים. אפשר לעצור ממש בקצה של הפאס - נוף יפה מאוד אבל המון רוח, לסובלים מקור אפשר להמשיך עוד קצת לתוך ההרים הנוף פחות יפה אבל אין רוח.
השביל על הפאס לא מסומן וגם הדרך לא ברורה. בירידה מהפאס המדריך הוציא יריעת פלסטיק והתגלשנו עד למטה, אנחנו גלשו על מזרון פלציב - גם זורם...אבל בהחלט מומלץ להביא יריעה - הרבה יותר טוב.
אחרי הירידה יש טיפוס קצר כבר בלי שלג ומשם מתחילה ירידה לכיוון האגם (45 דק' בערך).
אחרי הפאס היום רגוע ואפשר לעשות המון עצירות, נק' מים יש בפאס ומשם אין כלום עד לאגם, אנחנו הגענו ב-17:15
אם יש מקומיים באגם תתפסו מהם מרחק כי בדרך כלל הם מגיעים עם חמורים והחמורים עושים מלא רעש.

היום השלישי

יצאנו ב-09:15 הליכה כללית לכיוון מערב. אחרי 40 דק' מגיעים לאגם גדול וממש יפה ששווה לעצור בו לארוחת בוקר.
קצת אחרי האגם פונים דרומה ועוברים מעל הנהר ועולים בקניון כשעה וחצי, משם מגיעים לאחו (ג'יילו בשפה המקומית) הליכה על קו גובה עד שמטפסים כשעה לפס האחרון של אותו יום.
תלוי מזג אוויר - ניתן לישון לפני העלייה לפאס. אנחנו המשכנו אחרי הפאס עוד שעה וחצי ונעצרנו לישון ליד הנחל סביב 18:00
בגדול אחרי שעוברים את הפאס ויורדים לנחל יש מלא מקום לישון...

היום הרביעי

יום פשוט מאוד. יצאנו ב-9.
הליכה נוחה בעיקר ירידה ומישור.
אחרי כשעה של ירידה ניתן לראות בצד הדרך בית בוץ ששם אפשר לקנות לחם ויוגורט (מאוד שמן!) מומלץ בחום! וזה סוגר ארוחת בוקר בכיף.
הגענו לארסלנבוב בשעה 14:30.
במרכז הכפר (בשוק) אפשר להצטייד במלא דברים (משמשים מיבשים, צימוקים, אורז וכו'). אפשר גם לאכול שם צהרים, יש מקום מומלץ ליד המסגד.
הבנק בכפר נסגר גג ב16:00

נסיעה מארסלנבוב לקראקול

יצאנו ב05:30 לכיוון בישקק (עלות 6000 סום) לבישקק הגענו ב16:30 ומשם לקחנו ישר עוד מונית לקראקול (עלות 3000 סום).
הדרך שמחברת ישירות בין בישקק לקראקול לא טובה ולא מומלץ לנסוע דרכה, הגענו ב-22:00 בלילה לקראקול.
רוב הגסטהאוסים היו מלאים (אפשר ליצור קשר דרך הCBT בארסלנבוב ולהזמין מקום ואז הנהג יודע איך להגיע - תרשמו את השם והכתובת על דף נייר שתוכלו להראות לנהג). ישנו במקום היחידי שהיו בו שני חדרים פנויים (Madanur), עלות של 1000 סום ללילה כולל א.בוקר.
סה"כ מקום טוב ונמצא יחסית קרוב למרכז העיר (10 דק' הליכה)

קרקול ואגם איסיק קול

בבוקר החלטנו שאנחנו עוברים גסטהאוס רק לשם הגיוון, עברנו לגסטהאוס טסקי (Teskey), בעלות של 600 סום כולל א.בוקר.
המקום הוא מקום של מטיילים וממש יפה והחדרים ברמה טובה, יש אינטרנט ומים חמים, קצת מרוחק מהמרכז אבל שווה את זה.
נסענו לאגם איסיק קול עם מונית בעלות של 300 סום. האגם נחמד - כמו ים בארץ. ניתן לשכור סירה ולצאת קצת לשוט.
אוטובוס חזרה עולה 15 סום, צריך להגיע מוקדם לתפוס מקום ובכל זאת לוקח לו מלא זמן לצאת חזרה למרכז העיר.
בעיירה עצמה יש Tourist Info, צריך לחפש את זה..לא במקום בולט (יודעים לתת מידע מצוין על מסלולים באזור וניתן לרכוש מפה במחיר 100 סום).

טרק מג'טי אוגוז לאלטין ארשן - יום ראשון

הזמנו מהגסהאוס מונית שעלתה לנו 700 סום - יקר, בטוח אפשר למצוא בפחות. (אין בעיה להשאיר בגסטהאוס ציוד ולחזור לקחת אחרי הטרק).
לשים לב שהכתובת צריכה להיות ג'טי אוגוז קוגור - משם מתחיל המסלול (איפה שהערים האדומים הגדולים, אי אפשר לפספס).
יום קליל, הולכים לאורך הנחל, בהמשך הנחל יש מלא יורטות שניתן לקנות מהן לחם או יוגורט (מומלץ).
הדרך מתאימה לרכבים (4*4). כאשר מגיעים לפיצול נחלים וביש בית עץ קטן מצד שמאל(קצת גבוה) עוברים את הנחל וממשיכים בדרך צרה יותר עם קצת עליה ואחר כך מישור.
ממשיכים בדרך הצרה עד שהיא נפתחת למשטח ענקי של דשא עם נחל באמצע. עצרנו קצת אחרי שהדרך נפתחה כי לא ידענו מה יהיה בהמשכה. בגדול מהנקודה הזו ועד העלייה לפאס אפשר לעצור ולישון איפה שרוצים (יש מלא מקום ומים).

יום שני - פאס טלאטי

קמנו מאוחר והתחלנו ללכת רק ב09:30. ההליכה מישורית עד העלייה לפאס, בשביל לעבור את הנחל שבמרכז העמק תמשיכו על השביל כל הזמן עד שתגיעו לגשר.
בתחילת העליה לפאס יש שלט גדול (קשה מאוד לפספס אותו). בשונה מהמפה העליה מתחילה מימין לנחל יורד מהפאס, מהשלט לא רואים את השביל - צריך להתחיל לטפס בין העצים ושם תראו את השביל (שביל עיזים ברור מאוד), משם השביל ממשיך בבירור עד הפאס.
עליה שלוקחת 2-3 שעות, אבל לא קשה במיוחד.
שמגיעים קרוב לפאס לפעמים השביל עובר בתוך שלג, משלב מסוים בדרך יש רוג'ומים וחצים אדומים שמסמנים את השביל.
העליה לפאס מדהימה, להסתכל אחורה, כל רגע מתגלה עוד רכס מושלג. בפאס עצמו יש אבנים גדולות למחסה מהרוח אז אפשר לעצור לפק"ל קפה - מומלץ!
הירידה מהפאס בהתחלה לא ברורה יש שלג ודרדרת אבנים, אבל בצמוד לנחל מגיעים לשביל עיזים ואיתו ממשיכים כל הדרך למטה.
הירידה עד לפיצול הנחלים לוקחת כמעט 3 שעות - כשהסוף ממש תלול.
נחל קרקול מלא סחף ולכן לא ניתן להשתמש במים, אז צריך למלא מים בסוף הירידה.

יום שלישי - עלייה לאגם אלא-קול

התחלנו בהליכה בשביל ברור כ-2 ק"מ עד שיש גשר מסודר למעבר מעל לנחל קרקול.
השביל מהגשר מטפס ישירות לכיוון אגם אלא-קול (הגשר נמצא בפיצול נחלים קרקול ועוד נחל שמטפס ישר לאגם).
העליה לאגם מתחילה ישר אחרי הגשר בשביל עיזים שחלק מהזמן ברור וחלק פחות אבל לכו עם הכיוון הכללי. בהתחלה השביל עובר ביער ולאחר 45 דק' יוצא ממנו לשטח פתוח, בחלק הראשון של העליה אין מים. ברגע שמתחילים לעלות לחלק הגבוה של הנחל ניתן למצוא מים. בחלק המישורי של העליה יש ביקתה במצב לא מדהים אבל זה יכול לשמש כמחסה במקרה הצורך.
לפני העליה האחרונה לאגם להגיע למפל ענק ויפה שאצלינו חצי ממנו היה קפוא.
משם ממשיכים בעליה יחסית תלולה 25-40 דק' עד לאגם, אנחנו ישנו ממש אחרי העלייה, יש שם כמה גלי אבנים שמסודרים ונותנים מחסה מהרוח, תתחילו לטפס מוקדם ע"מ לתפוס מחסה.
זה המקום היחידי על האגם שניתן לישון ללא צורך לרדת מהשביל, אופציה נוספת זה לישון בחלק הדרום-מזרחי שלו, נראה מקום מישורי אבל המסלול לא עובר שם.
כשאנחנו הגענו ירד מבול, אז נאלצנו לישון ליד המחסה.

יום רביעי - אגם אלא-קול

בגלל הגשם של היום הקודם התחלנו מאוחר מאוד!! (יצאנו רק ב12:00).
הדרך מטפסת בחלק הצפוני של האגם עד לפאס, שביל ברור והנוף מדהים.
מהפאס מתחילה ירידה עד לאלטין ארשן - בהתחלה תלולה מאוד ואח"כ מתמתנת והולכת כל הזמן ממערב לנחל, אנחנו עברנו לגדה המזרחית אחרי הבית שיש בדרך ושם ראינו את השביל פונה. כנראה שיש עוד נקודת מעבר אבל הירידה בסוף היא מהגדה המזרחית - אז תראו שאתם לא נתקעים בצד הלא נכון...
בסוף הירידה כשמגיעים לנחל של אלטין ארשן הולכים לאורכו (הדרך קצת עולה ויורדת) עד שמגיעים לכניסה ליישוב - יש שלט עם מפה שמראה איך קוראים לכל גסטאהוס ופשוט צריך לבחור אחד, בכולם יש מעיינות חמים.
אנחנו ישנו אצל ולנטין (יאט טור - yak tour), הבריכה החמה נמצאת אחרי מעבר הגשר של אלטין ארשן (7 דק' הליכה מהגסטאהוס - טיפה רחוק).
האוכל היה בסדר גמור(יש גם צמחוני). אנחנו ישנו בבקתה שלו שליד הבית - חמודה מאוד, ללא חשמל אבל אם סאונה צמודה... אנחנו שילמנו 600 סום כל אחד כולל כניסה למעיינות החמים, לינה וארוחת ערב (200 כל דבר).
יש גם מעייינות טבעיים (קטנים לפי מה שאמרו לנו) רואים אותם במפה שלאלטין ארשן.(הראשון נמצא בתוך מערה מימין לדרך, לא היינו שם).
מונית מאלטין ארשן לקרקול עולה 3000 סום, לוקח שעתיים כל כיוון, הדרך היא דרך ג'יפים גרועה ולא מיוחדת ולא מישורית. לאלה שרוצים ללכת ברגל מאלטין ארשן יש אפשרות לעשות טיול יום לאגמים שמזרחית לכפר - הבנו שזה נחמד אבל לא יותר מזה.

אגם סונג-קול

נסענו לסונג-קול, כדי להגיע לסונג-קול לקחנו מונית לקוצ'קור- 4 שעות נסיעה, 3200 סום. יש מרשוטקה אחת שיוצאת סביב 8 בבוקר, אפשר לברר זמן בCBT.
ה-CBT של קוצ'קור נמצא במרכז בכפר, הם היו יקרים.

יום רכיבות בסונג-קול

את המים באגם אסור לשתות, יש באר קטנה - תשאלו את המקומיים והם יגידו לכם איפה היא.
אוכל ומצרכים צריך להביא מקוצ'קור, ביורטות ניתן לקנות רק מנה מוכנה.
לקחנו 4 סוסים לשעה של רכיבה (400 סום לכולם), נחמד נורא.

משם חזרה לקוצ'קור ולבישקק.

• ויזה לקירגיסטן לוקח לעשות 5 דק', עושים את זה בשדה תעופה מיד אחרי הנחיתה, צריך תמונת פספורט אחת קטנה