מסע אחורה בזמן בקובה

קובה היא מדינה יפייפיה במרכז אמריקה אשר בהסתובבות בה יש תחושה של מסע בזמן, אי שם לשנות ה-50. יש בה קסם, טבע פראי, שמש יוקדת ואנשים מקסימים שהופכים אותה לכזו מיוחדת.

תאריך הטיולJuly 2017
עונה מומלצתקובה היא מדינה שחם בה במהלך כל השנה. העונות בה מחולקות לשתיים: העונה הרטובה והעונה היבשה, כשמומלץ לטייל כמובן בעונה היבשה בין החודשים נובמבר עד אפריל. היו לנו לא מעט ימי גשם, לצד לא מעט ימי שמש חזקה מאוד. צריך היה לפעמים לחכות שהגשם יעבור והיו פעמים שזה השבית אותנו לכמה שעות ונחנו קצת בחדר. לא הפריע מאוד, אבל כמובן עדיף בעונה היבשה.

קובה היא מדינת אי בצפון האיים הקריביים. יש לה נופים ירוקים מטריפים ופראיים, אנשים מקסימים וטובי לב, קצב סלסלה בלילות וסיגרים איכותיים לצד רום משובח. עם כל הטוב שבה זו מדינה שהמשטר הקומוניסטי שולט בה ויחסיה עם המערב אינם טובים ורק בשנים האחרונות היא נפתחה לתיירות.
ממש בשבועות האחרונים (נכון לאפריל 2019) נחשפו התושבים לאינטרנט בכל חלקי המדינה, כי עד לפני שנתיים היה צריך לצאת לפארק כדי שיהיה קליטה של אינטרנט וגם אז זה היה חלש מאוד. הכול כמובן בהחלטת הממשל.

היום קל יותר לטייל בקובה, אך עדיין אמליץ לעבור מראש על המקומות אליהם רוצים להגיע ויחסית לתכנן את הטיול כמו שצריך.

לינה:
בקובה ההמלצה היא לישון בקאסות, בתים של אנשים שמאחרים בתמורה לתשלום.
בדרך כלל נהוג לקבוע את הלילה הראשון ומשם להיעזר בבעלי הקאסות לקבוע להמשך הטיול.

כסף:
בקובה המטבע הוא CUC ואת ההחלפה עושים בצ'יינג/ קאמביו (החלפה בספרדית) שקוראים לו CADECA; Casa De Cambio. בקובה מחליפים מיורו, בגלל ששערי הדולר שם נמוכים כי היחסים עם ארה"ב לא כ"כ טובים.
קובה נחשבת יחסית ליקרה, 1 CUC שווה ערך ל-1 דולר והמחיה במדינה לא הייתה מהזולות, אך לחלוטין שווה את זה.

תחבורה:
אנחנו נעזרנו באוטובוס של חברת VIAAZUL שנוסע ברחבי קובה בין הערים. יש לו שעות מוגדרות ליציאה ומצאנו אותם בקלות באינטרנט.

אוכל:
האוכל בקובה הוא לא מגוון וטעים לרוב. ודאו שהמקום אליו אתם הולכים נקי יחסית ונראה עם הרבה אנשים והקפידו בעצמכם על היגיינת ידיים וכמובן רק מים מינרלים. מניסיון אישי, לא נעים לחטוף קלקול קיבה שם.

Havana

האוונה עיר הבירה של קובה היא נקודת הנחיתה הראשונה בקובה.
אנחנו נחתנו בה בלילה הראשון רק למעבר וחזרנו אליה בשלושה ימים האחרונים לטייל בה.
לצערנו (או יותר נכון לצערי) חטפתי קלקול קיבה שגרם לי להתאשפז בבי"ח (מערבי, אם מישהו צריך אשמח לתת המלצה בפרטי ;)) ומנע מאיתנו לטייל עד היום האחרון בעיר, יום הטיסה שלנו. אי לכך ובהתאם לזאת ההמלצות יהיו מוגבלות יחסית.

לינה:
הקאסה של מריה הלנה. מריה היא אישה מקסימה ומהממת שישנה בשכונה טובה ונעימה (דבר שחשוב לשים אליו במקום כמו האוונה) - שכונת Vedalo. לא מומלץ לישון לא בהאוונה העתיקה וגם לא במרכז.
מריה דאגה לנו לכל מה שהיינו צריכים ואפילו עשתה איתנו קידוש ביום שישי. הבית שלה מקסים ונעים וגם בני המשפחה.

אוכל:
ממה שכן הצלחנו והספקנו לאכול אכלנו במסעדה בשם IDEA שהייתה ממש נחמדה.

תחבורה:
בגלל שלא הספקנו לטייל הרבה שכרנו רכב ישן (כזה משנות ה50) ועשינו איתו טיול יום ברחבי העיר. היה ממש נחמד ויפה לראות את חלקי העיר גם אם להרף עין. יש מגוון גדול של מוניות שניתן לקחת ולנוע איתם ברחבי העיר.

לעשות:
- העיר העתיקה ממש נחמדה להסתובבות. יש שם רחובות צבעוניים ישנים ויפים ומלא מכוניות ישנות!
בן זוגי אפילו נכנס למספרה של פעם וגולח עם תער (חוויה מלחיצה למדי). השווקים וכל המקומות צבעוניים וממש מרגישים שהמקום נתקע אי שם בשנות ה-50. בכל מקום יהיו חנויות מזכרות וגלריות אומנות עם תמונות וציורים של קובה, מתנות חמודות למדי.
- השכרת רכב ישן וטיול בעיר. הנהג ייקח אתכם ברחבי קובה, יסביר קצת ויראה לכם נקודות חשובות כמו כיכר המהפכה, ציורים ופסלים של קסטרו (פידל קסטרו, המהפכן ששלט בקובה והפך אותה לקומוניסטית), מלון מודרני וחדש שהו המלון שישן בו נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בביקור ההיסטורי שלו בקובה.
הנסיעה ברכב עצמו מגניבה ובעיקר גימיק טוב לתמונות. יש רכבים בכל הצבעים והסוגים, אבל ממליצה ללכת על מי שנותן את המחיר הזול ביותר.

Viñales

ויניאלס הוא אזור המרכז הרבה עמקים שמסביבו הרים בולטים בצורות שונות והכול מוקף ירוק פראי יפיפה!
יש בו מגוון טיולים בטבע, ביניהם טיולי סוסים, חוות סיגרים מגניבה ובתים קולוניאליים צבעוניים שמוסיפים לנוף. הוא נחשב לבין מקומות לגידול הטבק הטובים בעולם וגם ל"גן הפראי" של קובה.

הגעה:
הנסיעה לויניאלס ארכה כ-4 שעות, נסענו בואן שדאגה לנו מריה הלנה. הואן היה מרווח ועם מזגן והנסיעה עברה חלק.
אל ויניאלס הגענו לשני לילות ויומיים מלאים.

לינה:
ישנו בCasa Basita שהייתה מקסימה. קיבלנו מיץ מנגו לקבלת הפנים, הייתה לנו מרפסת חמודה מחוץ לדלת עם כיסאות מתנדנדים (שווה לקנות נשנושים וסיגר טוב ולשבת ליהנות מהנוף) לשבת בה והרגיש שהחצר האחורית של המשפחה הייתה כמו גן קטן.
הארוחות בוקר שלהם היו ממש מפנקות וביחס לזה שהאוכל בקובה לא כ"כ טוב, היה ממש כיף לאכול כמו שצריך בבוקר!

אוכל:
אכלנו במקום נפילה שלא נמליץ עליו, אבל אכלנו ארוחת ערב מצוינת עם הופעה של להקה חיה שהייתה מקסימה וממש הרימה את כולם לרקוד במקום שנקרא Tropic Plus והוא מומלץ בחום!

לעשות:
- סיבוב רגלי בעיירה ובשוק. מצאנו המון פיצ'פקעס קובני (שלצערנו די חזר על עצמו בכל מקום ובאותו מקום אין ספור פעמים) שכלל הרבה דברים מעץ כמו מכוניות או מאפרות לסיגרים, מחזיקי מפתחות וכו' של קובה. רק מלהסתובב בעיירה לומדים המון על המקום והתרבות של הכפרים.
- תצפית ממלון Los Jazmines. הלכנו לראות את השקיעה מהמרפסת שם שמשקיפה על כל הירוק של העמק והיה מהמם ומאוד רומנטי! שווה להביא נשנוש טעים או איזה משקה אלכוהולי ולשבת להינות מהנוף היפיפה בנחת. נסענו עם הבן של בעלת ההוסטל שלקח והחזיר אותנו (יש לו מונית).
- טיול סוסים; קבענו דרך הבן של בעלת ההוסטל שנצא לטיול סוסים ביום אחרי ההגעה שלנו. התחנה הראשונה בטיול הייתה חוות טבק, בה הסבירו לנו על התהליך של הייבוש עלים, איך מגלגלים אותם ואפילו בן זוגי עישן סיגר עם דבש! מיוחד ומגניב!
המשכנו לחווה של רום ודבש שעשוי מפרחי מנגו - רום ממש טעים ומיוחד ואפילו שתינו אותו מכוסות במבוק קטנות. נתנו לנו לטעום גם קפה שהיה טעים.
משם המשכנו לאגם טבעי עם בוץ ששחינו בו קצת, היה כ"כ חם שהטבילה הייתה מרעננת.
המדריך לקח אותנו לתצפית על בית על עץ באמצע שום מקום, שהשקיפה על כל האזור והייתה מהממת!

חזרנו מהטיול ואחרי מנוחה קצרה ובריחה מהגשם, יצאנו לאכול במסעדה שהמלצתי עליה למעלה, ויצא לנו לראות הלוויה המונית - עשו ערב שלם לזכרה שכלל הרבה ריקודים, סלסלה, שירים, הופעות של רקדנים וזמרים בעוד שבאותו ערב הארון קבורה בבית המשפחה. הם ממש חגגו את המוות וזה היה מעניין לראות איך כל העיירה חוגגת..

- לצאת לרקוד סלסלה במועדונים ברחובות. אמנם אין לי המלצה על מועדון ספציפי, אבל את המוסיקה שומעים מכל עבר. האווירה מחשמלת ממש ואי אפשר לפספס את הסלסה שרואים אותה! צאו לרקוד!

Trinidad

טרינידד היא העיר השלישית שנבנתה ע"י הספרדים בקובה, ונחשבה למקום אסטרטגי ממנו יצאו למסעות כיבוש. בשטחיה של טרינידד ישנם שדות גידול סוכר (קנה סוכר) מהגדולים והמשובחים בעולם וכן כנסיות רבות עתיקות מאוד. כל אלו הופכים אותה לאתר מורשת עולמית ולמקום מקסים לטייל בו!

הגעה:
הגענו מויניאלס ברכב עם מזגן (שלא עבד טוב במיוחד) והנסיעה ארכה כ-6 שעות והייתה קשה ומעייפת.

לינה:
מריה הלנה סידרה לנו עוד בהאוונה שנישן אצל גברת שהיא מכירה. כשהגענו הבנו שאין לה מקום בשבילנו והיא לקחה אותנו לקאסה של המשפחה שלה. נשארנו אצלה והיה נחמד.

תחבורה:
לקחנו לעיתים כרכרות סוסים ממקום למקום (בעיקר בשביל החוויה לנסוע על כרכרה על מדרכת אבנים) והרבה ברגל. נעזרנו בסוכן מקומי כדי להגיע למקומות רחוקים יותר וכן בבעלי ההוסטל שיארגנו לנו רכב.

אוכל:
אכלנו במסעדה מגניבה בשם GIROUD שהפיצה והפסטה בה היו אחלה, והמקום מעוצב מגניב ממש כי יש חפצים שתלויים על התקרה הפוך! (תראו בתמונות).
אכלנו גם ארוחת ערב אחת אצל בעלי הקאסה שממש השקיעו ופינקו במרק שעועית, עוף מטוגן, אורז, צ'יפס, סלטים, מיץ ובירה - ממש מכל טוב!

לעשות:
- Placa De Mayor; הכיכר המרכזית העתיקה. מבנה עתיק ויפה עם כנסייה שנחמד מאוד ומעניין להסתובב ולקרוא עליו. הכיכר מוקפת בניינים מהמאה ה-18 וה19 שרובם משמשים כיום כמוזאונים.
- טיול סוסים; יצאנו שוב לטיול דרך בחור שמצאנו ברחוב (על אף הסקפטיות הרבה הייתה לו חברה רשמית ולכן הלכנו איתו). הפעם לקחנו טיול פרטי.
בתחנה הראשונה הגענו למסעדה שסוחטת קנה סוכר ומכינה מיץ טבעי. אפילו התנסינו בעצמנו וזה היה טעים ומתוק!
הטיול המשיך בתוך הנוף הירוק והטבעי של טרינידד. הכול היה מלא סוסים, פרות, כבשים ועיזים בכל מקום!
התחנה השנייה הייתה בפארק רשמי שיש בו מפל יפיפה, ולפני כן בכניסה לפארק עצרנו לקפה וסיגר. בעל הדוכן מוכר קפה קלוי במקום בתחנת עץ קטנה, יודע לקשקש בהרבה שפות וכמובן שגם שר בעברית! שווה לטעום את הדבש שלו גם.
הגענו למפל שהיה מהמם, טבלנו בו כי היה חם מאוד וראינו את המדריכים הקובנים קופצים מגובה משוגע לתוך המפל. לא לנסות את זה!
מחוץ למפל חיכו כל הסוסים של התיירים וזה היה נראה כמו פארק סוסים ענק!
אחרי המפל חזרנו ישירות להוסטל.
- לצאת לרקוד סלסלה בערב במועדון Disco Ayala בHotel De Las Cuevas. היינו שם רק לקצת אבל הייתה אווירה מגניבה והמון אנשים שרוקדים! בכללי בכיכר יש הרבה ריקודים ומוסיקה מגניבה וכיף גם לשבת וליהנות ממנה.

יום למחרת נסענו חזרה להוואנה. בדרך הנהג עצר לנו בכנסייה עם מגדל עם נוף ממש יפה ונקודת תצפית יפה אחרונה על העמק. שווה לבקש מהנהג לעצור בדרך כדי להקל על הנסיעה.
הנסיעה להאוונה הייתה ארוכה וקשה, היה חם והאוטו היה ללא מזגן! היא ארכה כ-5 שעות.

• למעוניינים לקנות סיגרים שימו לב שאתם קונים רק בחנויות הרשמיות. כמעט בכל מקום ינסו למכור לכם ורק חנויות ספציפיות עם תעודה רשמית מהמדינה הם מקומות שקונים בהם כדי לא לקנות זיוף.
  • קרה לנו וקורה להרבה, שיפנו אליכם ברחוב וינסו למכור ולהציע לכם סיגרים או רום וינסו למשוך אתכם אליהם הביתה. כשתגיעו תגלו שזה זיוף, ניסיון לשוד או גניבה או גרוע מזה. אל תתעסקו עם אף אחד ושמרו על עצמכם מכל משמר!
  • לאוהבי השוקולד - כדאי להביא סטוק אתכם לפני. מאוד מאוד מאוד קשה למצוא (מניסיון של צורך נואש בשוקולד ללא הצלחה) וגם אם מוצאים המחיר שלו בשמיים! ככה שכדאי להיערך בהתאם. עם זאת דעו שחם, אז ייתכן והוא יימס.
  • כובע וקרם הגנה הם מוצרי חובה במדינת השמש הרותחת של קובה. המעלות יכולות לטפס גם ל-45 ביום והקירור בחדרים הוא מאוורר, אל תתפשרו עליו!
  • פתחו ויקיפדיה וקראו על ההיסטוריה של קובה, המלחמות והמהפך שעברה. החכימו ולמדו על תרבות חדשה ושונה! חשוב מאוד, מעניין ומלמד. גם עוזר להבין למה קובה היא כמו שהיא..
  • השארנו את המזוודות שלנו בהאוונה, בקאסה של מריה הלנה ולקחנו איתנו תיקים קטנים לשבוע. זה ממש עזר והקל שלא היינו צריכים להיסחב בנסיעות עם כל התיקים ותיק קטן מבד הספיק לחלוטין! מומלץ בחום להשאיר בקאסה אליה תחזרו, הרי ממילא תצטרכו להתחיל ולסיים בהאוונה..
  • בנסיעות הבין עירוניות תידרשו לנסוע ברכבים פרטיים לעיתים. תדרשו שברכב שלכם יהיה מזגן ושלמו על זה את התוספת הנדרשת! החום ברכב ללא מזגן בלתי נסבל וגם שהחלונות פתוחים חם וזה מקשה על הנסיעה מאוד!