4 ימים עם המשפחה בנורמנדי

טיול משפחתי של 4 ימים עם רכב באזור נורמנדי בצפון צרפת. כפרים, חופים קתדרלות היסטוריה ועוד.. הטיול מתאים כתוספת מרעננת לפריז או כטיול בפני עצמו.

תאריך הטיולOctober 2016
עונה מומלצתיוני-אוקטובר

טיול זה תוכנן כתוספת לביקור משפחה בפריז וכמובן בעיר עצמה, ולאחר שהיינו בפריז כבר ורצינו אווירה אחרת. חיפשנו יעד שיהיה קרוב לפריז ושיהיה בו טבע ונופים כך שהבחירה בנורמנדי הייתה טבעית.
עם זאת, הרבה ממה שיש לאזור להציע מבחינת תוכן הוא כמובן מוזיאונים והיסטוריה. אנחנו פחות התחברנו ויותר רצינו לראות נופים, עיירות וטבע שגם כאן יש לנורמנדי מה להציע.

האזור יחסית מפותח תיירותית גם חוץ וגם פנים ובהרבה מהעיירות יש tourist information. אז גם אם כבר תכננתם בדיוק מה תעשו, מומלץ לקפוץ רגע ולשמוע מה יש להם להציע, לקבל מפות ומידע כללי.

לפעמים השמות יתורגמו לעברית כמו שהם נכתבים ולא כמו שאומרים אותם בצרפתית (לרוב הקשר בין האותיות הלטיניות לאיך שאומרים הוא מקרי בהחלט). קחו בחשבון אם אתם מסבירים לצרפתים, במיוחד לאלה שלא יודעים אנגלית ויש יותר מידי כאלה.

ניסיתי לרשום בגדול מה שעשינו, בעיקר כדי לתת לכם רעיונות לטיול שלכם ולא להבנות מסלול ספציפי. אפשר באמת לקחת את הטיול באזור הזה לכל מיני מקומות לפי מה שמעניין אותכם.

לינה

החלטנו לעשות טיול "כוכב" בגלל הקרבה היחסית של האתרים וגם כי העדפנו דירת airbnb באחד הכפרים. השילוב של לינה באווירה מקומית במחיר זול יחסית לבית גדול ומאובזר שאפשר לבשל בו היה שילוב מנצח מבחינתנו. ישנו בקוטג' בכפר קטן קרוב לקלסי ("רחוב" רחוק של קלסי) באזור "נורמנדי השווצרית" (יוסבר בהמשך) שנקרא La Varende. בית של 4 חדרי שינה עלה לנו 850 שקל ל-3 לילות.

תחבורה

כנראה שאין באמת דרך לטייל באזור ללא רכב. תחבורה ציבורית או טרמפים לא כ"כ ניסינו אבל כנראה שנקודות העניין יותר מידי רחוקות אחת מהשניה. גם רכבות שיעילות לעבור מרחקים לא כ"כ זולות אם אתם משפחה. אנחנו שכרנו רכב עם מערכת ניווט (קצת מיותר בעידן הוויז, אבל חבילות גלישה לחו"ל עדיין לא מובן מאליו) שהטעתה הרבה אבל גם הובילה אותנו לעיתים קרובות בדרכים צדדיות שהיו מאוד יפות לנסיעה. ומה שנכון תמיד אבל כאן מאוד מורגש, שככל שהדרך יותר צדדית ככה היא יותר יפה. ממליץ גם אם יש לכם תוכנת ניווט ללא צורך באיטנרט או וויז, להצטייד במפות דרך חנות ספרים או tourist information.
חלק מהכבישים המהירים עולים כסף. לא עשינו מעקב מסודר אבל להערכתי הוצאנו כ-20-25 יורו על כבישים. דלק עולה 1.4 יורו לליטר (95) נכון לאוקטובר 2016.

יום 1: ג'יברני-אטרטה-הונפלור-קלסי

את הרכב לטיול השכרנו בשדה תעופה שזו כנראה האופציה היותר טובה גם אם טיפה יותר יקרה למי שלא רוצה לעבור בפריז. היעד הראשון לטיול היה ג'יברני (Giverny), הכפר של הצייר הצרפתי המפורסם קלוד מונה. כפר קטן ומאוד תיירותי שבו אפשר לבקר בגנים של קלוד מונה, שהיו מקור השראה להרבה מציוריו, ומוזאיון. בנוסף ישנם מספר גלריות מודרניות.

משם המשכנו לאטרטה (etretat) עיירה על חופי תעלת למאנש שמפורסמת בגלל הצוקים הלבנים (דומה קצת לראש הנקרה אבל הרבה יותר גדול ומרשים) אפשר ללכת לטייל לאורך המצוקים לכיוון מערב, בדרך יש כמה בונקרים מימי המלחמה. הנוף מדהים והעליה וההליכה לא קשים במיוחד.
זאת הייתה הפעם הראשונה שנתקלנו בתופעה של הגאות והשפל העצומים שמאפיינת את כל החוף הצפוני. המון בעלי חיים שהשאיר השפל פזורים על החוף. אם הגעתם לשם בזמן השפל תוכלו גם לטייל מתחת לצוקים.
מצפון מזרח לעיירה יש גבעה עם כנסייה קטנה שאפשר לעלות אליה ברכב וגם מכאן הנוף מדהים ורואים מצוין את "הרגל" המפורסמת (פה יש כמה האמת).

משם תכננו להמשיך ישר לקלסי (clecy) ולדירה שתיאמנו כבר מהארץ אך קרובי המשפחה מפריז המליצו לעשות עצירה בהונפלור Honfleur עיר נמל עתיקה ומאוד יפה שגם ככה בדרך, כשעה נסיעה מאטרטה. בדרך עוברים בגשר מרשים שחוצה את השפך של הסן. אל הונפלור הגענו לקראת החושך כך שלא התעכבנו יותר מידי עליה. אבל תוכלו למצוא כאן נמל דייגים מסעדות כנסייה וחנויות תיירים לרוב. בגלל שהחנויות נסגרות יחסית מוקדם, סיימנו את השוטטות בעיירה ועשינו קניות לערב ולארוחות של היום הבא והתחלנו את הנסיעה לקלסי, כשעה וחצי.

יום 2 - באייה - חוף אומהה - בית הקברות האמריקאי

את היום השני גם העברנו באזור החוף אך יותר מערבה מהיום הקודם. החלטנו לוותר על קן (לא העיר של פסטיבל קאן). נסענו לבאייה Bayeux, כשעה נסיעה מקלסי. כמו בכל עיר שמכבדת את עצמה יש כנסיה גותית ענקית ויש כאן גם מוזיאון עם "שטיח באייה" שמתאר את המלחמה בין הנורמנים לאנגלים (עולה 9 יורו). ביום שאנחנו היינו היה שוק מאוד נחמד שנסגר בצהריים. לא בדקנו אם פתוח כל יום (אנחנו היינו ברביעי). בגלל שהעיר גדולה ותיירותית יש כאן יחסית הרבה מה לעשות, שהרבה סובב באמת סביב הפלישה לנורמנדי, אך לא רק.

מבאייה נסענו לחופי הפלישה (יש הרבה, רק תבחרו). בגדול כל האזור מלא במוזיאונים בונקרים אנדרטאות ובתי קברות. אנחנו נסענו לחוף אומהה אבל לצערי בחרנו לוותר על מוזיאון והסתפקנו בתרשימים ובכתובות החוף אומהה ובבית הקברות האמריקאי. למי שמעניין אותו ממליץ לעבור במוזיאון שקשור כדי להתחבר למקום.

באזור זה יש מספר בתי קברות של כל מדינה מבעלות הברית ששלחה חיילים לפלישה, כשהגדול והמפורסם הוא כמובן האמריקאי, ליד חוף אומהה. לדעתי חובה לעבור במקום בגלל המשמעות שלו וגם בגלל שהוא באמת מטופח מאוד ומרשים וכולל אנדרטה גדולה ואת שדה הקברים המפורסם.

יום 3 -נורמנדי השוויצרית וטיול חצי יומי

את היום השלישי החלטנו להקדיש ל"נורמנדי השוויצרית" ולטיול רגלי קצר באזור. תחנת המידע של האזור נמצאת בסיינט רמי שמצפון לקלסי.
האזור נקרא ככה למרות שהוא לא באמת מזכיר את שוויץ אבל באופן יחסי לאזור יש יותר טבע וגבעות מצוקיות קטנות. זה יותר שם שיווקי לתיירות פנים שכן זה באמת יחסית קרוב לפריז.
האזור יחסית רווי בפעילויות כמו גלישה, טיפוס, קיאקים בנהר וראפטינג (לא אקסטרים..) Via Ferrata (שזה מין טיול מצוקים מאובטח בעזרת סולמות וגשרים במצוק), טיולי אופניים וגם מסלולים רגליים לא ארוכים. כל זה קורה סביב הנהר המרכזי שנקרא האורן (orne).
בגלל שהיינו קצת מחוץ לעונה אז שעות וימי הפתיחה קצת מצטמצמים. אם אתם מתכננים על הפעילויות כדאי לברר קודם באיזה יום להגיע ומה פתוח.

בדרך לתחילת הטיול עצרנו בגשר היפה והמפורסם (שהם פשוט קוראים לו וויאדוקט). גשר רכבת, מאבן, שכבר לא נוסעת שם יותר. יש שביל שעולה מהחלק הדרומי של הגשר.
את הטיול הרגלי התחלנו מ- La Roche d'Oëtre מרכז שממנו יוצאים מספר מסלולים כשהארוך בינהם (כ-9 ק"מ, חצי יום). החלק הראשון הוא הליכה צמודה לנחל Rouvre שבעצם הוא יובל של נהר האורן, בתוך יער יפה מאוד. ההליכה לא קשה. אחרי 4 קילומטר הטיול הופך לטיול בין כפרים ושדות שבעצם מחזיר אותכם חזרה לנק' ההתחלה. המסלול לא קשה בכלל אך קצת ארוך למי שלא מורגל בהליכה ארוכה.

באותו יום ביקרנו במבשלת סיידר ב Le Vey, כפר צמוד לקלסי. כל אזור נורמנדי פחות מתאפיין בייצור יינות אלא אלא בסיידר ואנחנו הצטרפנו למסורת והוספנו בקבוק סיידר לכל ארוחת ערב.
לא כל כך הבנו מה יש שם אז פשוט נכנסו למקום שהם מייצרים וביקשנו שיסבירו לנו על תהליך הייצור והם הסבירו בנחמדות למרות שהם בד"כ לא עושים את זה (ככה נראה לפחות), בהמשך הלכנו לחנות מבקרים שלהם וקנינו סיידר. במקום מייצרים גם קלבדוס שזה משקה חריף מתפוחים.

משם חזרנו ללילה אחרון בדירה שלנו.

יום 4 -מון סן מישל - סן מרו - חזרה לפריז

היום האחרון לטיול שלנו, קמנו מוקדם ועזבנו בצער את הצימר שלנו והתחלנו את הנסיעה לכיוון מון סן מישל (Mont Saint Michel), האתר השלישי הכי מתויר בצרפת (אחרי מגדל אייפל ורמונות וורסאי). הנסיעה אורכת כמעט שעתיים. האתר הוא מעין אי רק בגאות וכאשר יש שפל הים מתרחק קילומטרים מהאי. הגאות והשפל הם מחזוריים וקורים פעמיים ביום בזמנים משתנים. אנחנו הגענו בזמן השפל.

על האי יש מנזר שהיה כלא בתקופה מסוימת, ומוקף בעיירה קטנה שיש בה מוזיאונים למינהם, מסעדות, מלונות וחנויות למזכרות. כשמגיעים לשם חונים בחניה בתשלום, ומהחניה יש שאטלים בחינם לאי עצמו (אי אפשר להגיע ברכב עצמאית) אפשר גם להגיע רגלית או עם בעגלה רתומה לסוס.. רוב מה שיש לעשות על האי זה הביקור בכל חלקי המנזר, בתשלום של 9 יורו. אם שילמתם ועליתם תזכו גם לנקודות תצפית יפות. הסיור במנזר ייקח בערך שעה.

אם כבר הרחקנו עד אזור זה (שהוא בעצם כבר חבל בריטאן) החלטנו לנסוע גם לסינט מלו (Saint Malo) עיירה קטנה על החוף מוקפת חומה. מומלץ להקיף את העיר בטיול על החומה, לוקח כ-45 דק, כולל עצירות לצילומים. לא הסתובבנו יותר מידי בעיר כי מיהרנו לפריז (כ-5 שעות נסיעה למרכז פריז).

• לפי מה שהבנו לא נהוג להשאיר טיפים, במסעדות לפחות. וזה גם לפעמים מצוין על החשבונית.
  • לחובבי הז'אנר מומלץ לעבור בדקטלון - חנות גדולה מאוד של ציוד טיולים זול יחסית וטוב (גם יחסית). היא נמצאת לפעמים במרכזים מסחריים על הכבישים הגדולים
  • חלק יחסית גדול מהצרפתים לא יודע אנגלית ולפעמים כשהם יודעים יעדיפו לא לדבר באנגלית, רצוי לדעת מספר מילים פשוטות בשביל לשאול לפחות את השאלות וגם להראות נכונות לדבר בשפה שלהם, לפעמים עושה את ההבדל. באזורים אלה כמעט כל מי שנתקלנו בו וידע אנגלית מאוד שמח לעזור.
  • אוכל - כדי לחסוך, וגם כי זה מאוד כיף וטעים, רוב הארוחות הכנו ב"צימר" שלנו. יש מגוון גדול מאוד של גבינות טובות וזולות ולחם טעים, ומאוד פשוט להכין סנדביצ'ים לצהריים שלא מביישים בית קפה יוקרתי בארץ. כמובן יין וסיידר בשפע ויש לכם מתכון מנצח לארוחה. כמו בכל מדינה מערבית המסעדות דיי יקרות ומי שלא שם את האוכל כיעד בטיול יהנה מאוד גם ככה.
  • אם החלטתם לקנות גבינות מסריחות ולקחת איתכם בתיק להמשך היום או להביא לארץ (מה שכדאי לעשות..) מומלץ לקנות שקיות נאטמות כדי לוודא שהריח לא יהרוס לכם את כל שאר הדברים שנמצאים בתיק ואת הרצון לחיות.
  • גם אם ידענו מה אנחנו מתכוונים לעשות באזור/עיירה כלשהי, תמיד עברנו ב"tourist information". יהיה להם המלצות מפות מה פתוח ומה כדאי.