8 ימים בשמורת aiguestortes בצפון ספרד בזמן קורונה

טרק של שבעה לילות ושמונה ימים בפארק הלאומי aiguestortes בפירנאים הספרדים ( טרק Carros De Foc)

תאריך הטיולAugust 2021
עונה מומלצתיוני - ספטמבר

אספוט והסביבה - כללי

-מרבית מהסיפור דרך יתעסק בחידודים בתוואי השטח / ענייני קורונה כי לא חסרים סיפורי דרך שמתעסקים רק בשביל בשמורה.
-מרבית הימים פה יחסית קצרים ושילבנו איתם עליות לפסגות/ הסתובבות באזור הבקתות לאחר הגעה , את חלקם אפשר לשלב לימים בודדים ואפרט בסוף.

אפשר להגיע לשמורת אגווסטורטס מכפרים רבים באזור ולעשות מסלולים מאוד מגוונים בשמורה. אנחנו בעיקר הסתמכנו על סיפורי דרך קודמים באתר ולכן גם בחרנו להתחיל מאספוט. אבל חשוב להגיד שזאת לא האופציה היחידה בכלל והרבה מטיילים עושים בשמורה מסלולים שונים.
בשמורה מותר לישון רק בבקתות ולכן לרוב מטיילים מתכננים את ימי הטיול לפי הבקתה שבה ישנו בכל יום, הרבה מהן מתמלאות במהלך שיא העונה. אנחנו הזמנו מראש קצת פחות מחודש לפני.

הגענו לאספוט עם אוטובוס של חברת ALSA מברצלונה , נסיעה של 4 וחצי שעות, מגיעים לצומת ליד הכפר ומשם טרמפ/מונית במשך 5 דקות.

הכפר די תיירותי ומבחינת ציוד טיולים עדיף לבוא מוכנים מדקטלון/מבארץ (כולל גז, מקלות הליכה, שקשים וכו)
יש בכפר שתי חנויות מכולת אחת ליד השנייה עם כל מה שצריך לאוכל לטיול.
כן מומלץ לקנות במרכז מידע בכפר מפות 1:25,000 של השמורה.

אם לא רוצים לשלם יותר מידי על לינה באספוט אפשר לישון בקמפינג מעל הכפר: Camping la torre

מEspot לAmitges

יום טיול ראשון, יש כמה אופציות:
- אם אתם עם רכב, להחנות בחנייה של הפארק, 4 ק"מ נסיעה מאספוט ולהתחיל ללכת משם.
- לקחת "מונית" , ג'יפ לבן של השמורה שיקפיץ אתכם או לחנייה של השמורה או ממש לאגם מאורציו בתמורה לבערך 15 יורו לאדם.
- ללכת ברגל מאספוט לאורך ובמעלה הכביש עד לחנייה ומשם להמשיך עם השביל (ככה אנחנו הלכנו).

יצאנו בשעה 09:00 מאספוט , בשעה 10:00 הגענו לחנייה של השמורה. משם מתחברים לgr11 והולכים לאורך נחל, ניתן לראות הרים מחטניים יפים מהדרך.

בשעה 11:00 הגענו לאגם מאוריציו, בסה"כ 8 ק"מ הליכה מהכפר בעלייה יחסית מתונה ונוחה.
משם מומלץ להמשיך עם השביל האדום שעובר ליד מפל רטרה (ולא על הGR11 שהולך על דרך עפר).
הגענו לבקתה יחסית מוקדם בשעה 13:00.
בקתת אמיג'ס:
בגלל הקורונה לא היו שמיכות ולכן היה צורך להביא שק שינה יחסית קל במקום מצעים. יש WIFI חינם בחדר אוכל, יש בו גם חימום, פינת משחקים וספרים.
מקלחת עולה 2 יורו לכמה דקות, יש נוף יפה מהרפסת ובעלים מגניבים לבקתה בשם ROCK.

מAmitges לColomers

יצאנו בשעה 08:00 מהבקתה לתוך יום חורפי, עלייה של שעה וחצי בערך, 230 מ' מהבקתה עד לport de ratera מתחת לPic de ratera.
במקור תכננו להשאיר תיקים ולטפס לפיק (בגובה 2863). קצת לפני שהגענו לPort התחיל גשם סערה ונכנסו לתוך ענן , אז המשכנו בירידה לעמק colomers. למרות הערפל אחרי כמה דקות בירידה - נוף מטורף של אגמים בעמק קולומרס.

בשעה 10:40 אחרי ירידה קשוחה בגשם הגענו למפלס של האגמים. ממשיכים ללכת לאורכם מצד שמאל עד שמתחילים טיפוס קל שממנו יורדים לאגם קולומרס. חוצים את סכר האגם ומגיעים למן בקתת הרים, אחריה פונים שמאלה ולאחר בערך 5 ~ 10 דקות הליכה מגיעים לבקתה על שפת האגם.

בסה"כ ירידה של כ800 מ' מהport עד לבקתה.

הגענו לבקתה מאוד מוקדם, בשעה 11:30. זה יום קצר וגם בגלל הגשם לא יכלנו לעלות לפסגת רטרה אז בכלל התקצר מאוד - אפשר לשקול לשלב בין היום הראשון והיום הזה אם אתם מתכננים לצאת מאספוט מוקדם.

בקתת קולומרס:
בקתה נחמדה על שפת אגם קולומרס , אין WIFI , מעט מאוד קליטה אם עומדים על המנחת מסוקים שיש מחוץ לבקתה. אין חימום. מקלחת עולה 3 יורו לכמה דקות.
אם יש זמן פנוי אפשר לעשות סיבוב מסביב לאגם ולהיכנס לשחייה. ישנים שם בחדרים של בערך 7~8 בחדר (קורונה) , כמו ברוב הבקתות בטרק - הארוחת ערב היא חלק מחווית הטיול- גם להכיר אנשים וגם אוכל טעים מאוד.

מColomers לRestanca

יצאנו בשעה 08:00 הולכים במעלה נחל על הGR11 (עליו הולכים במשך כל היום) ואז מתחיל טיפוס לפורט דה קלדס - טיפוס של כ358 מ'. העלייה לפורט לוקחת בערך שעתיים, לאורך העלייה אם מסתכלים אחורה כל פעם רואים אגמים אחרים מבצבצים בהרים, בפורט עצמו הנוף מדהים, מאוד יפה לשני הכיוונים.

משם יורדים כ130 מ' לעמק ואז עולים עוד 50 לport de Rius. משם ניתן להשאיר תיקים ולטפס לפסגת Montardo , עלייה של 560 מ'.
אנחנו המשכנו לירידה אל אגם דה פורט (240 מ' ירידה) , ארוחת צהריים לשפת האגם ומשם עוד ירידה לאגם רסטנקה ( 230 מ' ירידה).
הגענו לבקתת רסטנקה בשעה 13:30. השארנו שם את התיקים ויצאנו עם תיק קטן עם מים לטפס ל - אסטני מר , או בעברית אגם הים - אגם ענק ויפה 250 מ' מעל אגם רסטנקה.
הטיפוס לאגם לקח 50 דקות בעלייה ו40 דקות בירידה, אפשר גם לעלות ולרדת יותר לאט בכיף. חזרנו לבקתה לארוחת ערב.

בקתת רסנטה:
נחמדה מאוד, מקלחת עולה 3 יורו ללא הגבלת זמן. יש WIFI , אפשר להיכנס לאגם שהיא נמצאת עליו. ישנים בחדרים עם 7~6 בחדר בגלל קורונה.

מRestanca לVentosa

יצאנו מרסטנקה בשעה 08:00 אחרי ארוחת בוקר בבקתה. היום מתחיל באותו מקטע התחלה של הטיפוס לאסטני מר , בפיצול שבילים ממשיכים שמאלה לעלייה רצינית עד לפס טומניה. עלייה תלולה מאוד עד למקטע של הליכה בין בולדרים, לאחריו עוד עלייה תלולה של כ30 מ' לפס.
בסה"כ מהבקתה עד לפס עלייה של קצת פחות מ600 מ'.
ממליץ מאוד על הליכה עם מקלות הליכה ובחלקים המבולדרים לקפל ולהיעזר בידיים בעיקר.
הגענו לפס בשעה 10:30 בערך אחרי שעתיים וחצי.

מהפס ירידה של 300 מ' עד לאגם טומניה. עצרנו שם לארוחת צהריים וג'ימג'ומים ביוקלילי בשעה 12:00.
משם הליכה די קלילה עד לבקתת ונטוסה בגובה 2215 דרך עוד כמה אגמים קטנים.
הגענו לבקתה בשעה 14:00 ויצאנו להסתובב באגמים שבאזור - מומלץ.
בקתת ונטוסה:
בקתה מאוד יפה ונחמדה עם נוף מטורף לאגם מתחתיה.
אין בה וייפיי או קליטה, מקלחת עולה 3 יורו לכמה דקות. יש בה מטבח שף עם אוכל טעים מאוד ובקבוקיי יין מומלצים למופלצים שבכם והפיקניק שלהם הוא הארוחה הכי טובה בטיול!

מVentosa לEstany long

יצאנו בשעה 07:50 לאחר ארוחת בוקר בבקתה.
היום הכי ארוך בטרק עם הטיפוס הכי מאתגר לפס. עלייה של כ-530 מ' מהבקתה- מתחילה מתונה והולכת ונהיית תלולה לאחר מעבר האגמים Gelats וTumeneia . לאחר מקטע טיפוס תלול מרבית המקטע האחרון יהיה הליכה לא הכי פשוטה על בולדרים במעלה הנחל. ממליץ לעשות בזהירות ולקחת את הזמן , לא מומלץ לנקוע שם קרסול וכו'.
לאחר מקטע מבולדר די ארוך, יש טיפוס של עוד כמה עשרות מטרים בדרדרת בשיפוע חד, שבסופם תגיעו למעבר contraix בגובה 2749 מ'. ממליץ לצאת מוקדם ולקחת את העלייה בחשבון, היו איתנו מטיילים שהתקשו בה ובצדק, הבולדרים יכולים להיות מתישים. אחת מהעליות שיגרמו למי שארז תיק קל להיות שמח מאוד. אנחנו הגענו לפס בשעה 10:40, אחרי עצירת טפיחה על השכם וממתקים התחלנו בירידה. כמו ברוב הימים בטרק חצי היום הראשון הוא עלייה לפס והחצי השני כולו ירידה לבקתה.

ירידה של 200 מ' לאגם contraix ומשם עוד 500 מ' ירידה לבקתה. לאחר שיורדים מהאגם לעמק רחב מאוד בירידה די תלולה, השביל נכנס לתוך יער מחטני מאוד יפה עם נחל קפוא שזורם בתוכו. מידי פעם אפשר לראות חלקים מאגם estany long שנמצא בעמק אליו יורדים.

אותנו תפס גשם בדיוק שנכנסו ליער המחטני אז נכנסו מתחת לכמה אורנים להעביר שם את הגשם. בהמשך היום פגשנו צרפתיים שהגשם תפס אותם בשיא העלייה לcontarix וגם החמיר לברד, לא מומלץ בכלל , תבדקו מזג אוויר לפני כל יום טיול.

אחרי עצירה בגשם המשכנו לרדת לעמק, שם חוצים כמה גשרים ומתחברים לציר עפר שעליו יש הליכה של 10 דקות לבקתה. הגענו לבקתה בשעה 15:00 בערך.

בקתת אסטני לונג:
בקתה קטנה ויותר מצומצמת. ממוקמת כמה דקות הליכה מאגם אסטני לונג, ממש יפה ומומלץ לעשות לשם גיחה.
יש וייפיי שעולה יורו, מקלחת לכמה דקות עולה 3 יורו וקיים חימום בבקתה. ישנים בחדר אחד ענק בקומה השנייה כולם ביחד.

Estany long לColomina

יום משמעותית יותר נוח מבחינת עליות/ירידות. יצאנו מאסטני בשעה 08:00, הליכה בנוף קצת נמוך יותר עם עצים מחטניים וכמה אגמים עד לתחילת העלייה לפס. העלייה עצמה לא ארוכה בכלל ולא קשה מידי. מהבקתה עד לפס הפרש של 590 מ' אבל רוב העלייה מתונה יחסית.
הגענו לפס Dellui בשעה 10:20.
משם יורדים לאגם ומתחילים הליכה יחסית מישורית לאורך אגמים , חוצים סכר ומקיפים את אגם Tort
בהליכה על פסי רכבת ישנים.

בשעה 12:30 הגענו לקצה האגם ועצרנו לארוחת צהריים.
משם עלייה של עוד 120 מ' לבקתת קולומינה על הGR11.

בקתת קולומינה:
בקתה מאוד מגניבה עם נוף מטורף מהחדר אוכל/מרפסת ואגם בצד השני. וייפיי חינם, מקלחת חמה חינם. אוכל ממש טעים ואנשים נחמדים. הבקתה הכי גבוהה מבין כל הבקתות בטרק, בהתאם לכך לא חסר שם רוח.
למרות הקורונה הם הביאו שמיכות וכריות, שווה להתקשר לבדוק.

מColomina לJoseph Maria Blanc דרך Pic De Saburo

מתחילים בשעה 08:00 עם הליכה לאורך שני האגמים שליד בקתת קולומינה וטיפוס במדרגות לאבן עד לגובה 2542 . משם מקיפים מלמעלה את אגם סבורו ועולים לפס סבורו (בלי הרבה הליכת בולדרים) - בסה"כ מקולומינה עלייה של 248 מ'. לקח לנו שעה וחצי מהבקתה עד לפס.
כמו רוב הפסים בטרק הנוף מדבר בעד עצמו.פגשנו שם קבוצה של 20 ספרדים שעשו סוג של חפלה שם, היה חוויה.
השארנו את התיקים בפס ועלינו רק עם מקלות בשביל רוג'ומים לPic De Saburo. עלייה של 240 מ' , יחסית תלולה ובסוף ממש עוברת על הסכין של הרכס, לא ממליץ לעלות עם משקל, בשלב מסוים השארנו את המקלות ליד בולדר כי הם רק הפריעו בטיפוס. הנוף מהפסגה יפה בטירוף ורואים את כל העמק שבו נמצאת בקתת ג'וסף מריה.
בסה"כ העלייה לקחה 50 דק' בזהירות והירידה קצת פחות.

חזרנו לפס לתיקים והתחלנו לרדת לכיוון העמק, במהלך הירידה עוברים אגמים רבים עד שמגיעים לנקודת תצפית על ג'וזף מריה, אחד הנופים היפים בטיול. ממשיכים למטה על סכר ודרך יער עד שמגיעים לאוסף בקתות שהקרובה לאגם היא ג'וסף מריה בלנק. בסה"כ עד לבקתה ירידה של 330 מ', יש כמה עליות קטנות ממש לפני הבקתה, לא משהו משמעותי. הגענו בשעה 14:00 לבקתה, יום לא קשה ומאוד מאוד יפה.

ג'וסף מריה בלנק:
בקתה שממקומת כמעט על המים, עם חוף אגם ב3 כיוונים שונים, מאוד מגניב.
בבקתה יש מקלחת חמה בעלות של 3 יורו וWIFI חינם. היא מאוד פופולרית ולכן לרוב תהיה מוצפת באנשים (אלא אם כן אתם ממש בתחילת/סוף העונה).

מJoseph Maria בחזרה לEspot

יום אחרון , יחסית קצר ובו יורדים בחזרה לכפר. מתחילים עם דרך עפר מתפתלת עד לפיצול שבילים - דרך עפר שמובילה בחזרה לחניון של השמורה או הGR11 שיורד בחזרה לכפר, אנחנו ירדנו איתו ברגל עד לכפר והגענו בחזרה לאתר הקמפינג. יום מאוד קצר בלי יותר מידי נופים, יצאנו בשעה 08:00 מהבקתה וב10:30 כבר היינו בכניסה לאספוט אחרי עוד עצירה בדרך.

• קורונה בטרק:
  • 1) בגלל הקורונה הבקתות מקבלות רק חצי מהקיבולת שלהם בערך והשמורה גם ככה עמוסה אז הן מתמלות מהר מאוד וכמעט אף בקתה לא הייתה פנויה למטיילים שהגיעו באותו לילה.אז בגדול תזמינו מראש את הבקתות - כן קיימת האופציה לישון בחדר אוכל בשקי שינה , לא יודע אם זה מתאפשר בכל בקתה ועדיף להתקשר מראש.
  • 2) יש בקתות שמציידות אתכם בשמיכות וכריות ויש שצריך שק שינה בסיסי - אם רוצים ללכת בלי הרבה משקל ממליץ להתקשר לבקתות שתתכננו לישון אצלן ולברר לגבי מצעים ושמיכות.
  • 3) למי מכם שנוסע לתקופה קצרה - ממליץ להישמר כמה שאפשר בבקתות מבחינת ההנחיות: ארוחות הערב והלינה הן במתכונת משותפת עם כל מיני אנשים וזה מאוד נחמד וחלק מהחוויה, אבל תשמרו כמה שאפשר , באסה לצאת חיוביים לקורונה בסוף טרק של שבוע כדי להתבודד בספרד.
  • 4) תקחו עליכם תעודת חיסון מודפסת/בטלפון כי לפעמים יישאלו/ירצו לראות
  • כללי:
  • הבקתות יקרות, אם רוצים לחסוך קצת בכסף אפשר להביא אוכל למהלך הבוקר/צהריים לימים הראשונים ולחסוך קצת על הפיקניק (עולה 13 יורו!) . עוד פיתרון שאנחנו מצאנו הוא לבקש לפעמים רק סנדביצ'ים במקום כל הפיקניק המפונפן, זה יותר זול והשביע אותנו. אם עוד רעבים שמגיעים לבקתה, אפשר להזמין עוד איזה משהו לאוכל לפני הארוחת ערב עדיין יותר זול מלקחת בבוקר את כל הפיקניק.
  • רוב הימים הם דומים, עלייה לפס של כמה שעות ואז ירידה לבקתה הבאה, בגלל היעדר המישור אני מאוד ממליץ לצאת לטרק עם מקלות הליכה.
  • בגדול מותר להתרחץ באגמים שנמצאים רק מחוץ לשמורה באזור קולומרס, קשה לי להאמין שמישהו יראה אתכם אבל חשוב לדעת שזה קנס.
  • אסור לפתוח אוהלים בכלל בשמורה ומדובר בקנס של כמה מאות יורו, אם אתם נחושים לישון באוהל ולא לשלם לבקתות, יש מטיילים שמוצאים נקודות נידחות מהשביל ועושים את הטרק עם אוהל מבלי שרואים אותם. עדיף לפתוח את האוהל מאוחר (לא בחושך- אבל מאוחר) ולקפל עם אור ראשון.
  • מעיל גשם וסט בגדי טיול להחלפה. בפירנאיים אפשר ליפול על ימים גשומים בקיץ וזה נפוץ.
  • לא צריך לסחוב הרבה ! אם אתם מתבססים על הבקתות מבחינת אוכל,לינה ומים - מספיק שק"ש קל ביותר/ליינר , בגדים לטיול, מעיל גשם, בגד חם טוב ועוד סט להחלפה. אין צורך לפוצץ את התיק בשק"ש חם מאוד, מלא בגדים תרמיים, מז"ש וכו' - אתם תשמחו לעשות את הטיול הזה עם טיל קל ותראו שכולם מסביבכם ככה.