Annapurna Basecamp ו-Khopra Ridge

טרק האנפורנה בייסקאמפ , והמשך לתצפית בקופרה רידג' ובסוף ירידה לטאטופאני. טרק מדהים שמתחיל בכפרים ושדות, לוקח אותך אל לב ההרים הגבוהים, ממשיך לתצפיות פנורמיות ונגמר במעיינות חמים מפנקים.

תאריך הטיולApril 2019
משך הטיולשבועיים
עונה מומלצתמרץ-מאי, ספטמבר-נובמבר

רקע והכנות

טיילנו באמצע אפריל עד סוף אפריל 2019
1$ = 110 רופי נפאלי = 3.62 ₪
כללי:
החלק הראשון של הטרק - אנפורנה בייסקאמפ (נקרא גם Annapurna Sanctuary), הוא אחד הטרקים הפופולרים בנפאל (ובצדק!), עם מעט ישראלים באופן מפתיע.
את הטרק אפשר להתחיל מכמה נוקודת: Nayapul, Phedi, Kimche או כהמשך של האראונד אנפורנה או פונהיל, אנחנו התחלנו מ-Kimche, וזו הנקודה הכי רחוקה אליה אפשר להגיע באוטובוס. כל הדרכים מגיעות בסוף לצ'ומרונג, שם מתחילים הטיפוס, עד לבייסקאמפ. מצ'ומרונג עד הבייסקאמפ הטרק הוא הלוך חזור, ובאופן כללי מאופיין בהמון מדרגות. בעונה שלנו התחיל לרדת גשם כמעט כל יום אחר הצהריים בערך ב-14:00 לכן מומלץ לצאת מוקדם ולסיים מוקדם.
יש גסטהאוסים כל כמה שעות בטרק, ואפשר וגם מומלץ לעצור לצהריים ותה. הדרך תמיד ברורה ומסודרת, כרגיל בנפאל.
החלק השני של הטרק - קופרה רידג' עובר בשתי תצפיות על רכס האנפורנה הדאולגירי, והוא כולו הרבה יותר חשוף כך שיש הרבה נוף כל הדרך. הטרק הזה הרבה פחות פופולארי, ומהרגע שתתחילו ללכת בו תשימו לב לכמות קטנה בהרבה של מטיילים והרבה יותר שקט, מומלץ!
החלק האחרון - ירידה לטאטופאני, משתלבים לחלק קצר באראונד אנפורנה (בכיוון ההפוך מהמקובל), אפשר גם עקרונית להמשיך לעשות את כל האראונד בכיוון ההפוך עם אותו פרמיט, אבל ההסתגלות לגובה תהיה קשה יותר. אפשרות חלופית נוספת היא להמשיך לפון היל, ולרדת לניהפול.

פרמיטים:
לטרק צריך TIMS שעולה 2000 רופי, שמוצאים ישירות ב-Nepal Tourism Board או בסוכנויות בתוספת עמלה
צריך גם פרמיט של שמורת האנפורנה - 3000 רופי שמוציאים באותו מקום.
לכל פרמיט צריך 2 תמונות פספורט, שאפשר לעשות במקום בחינם.

ציוד:
*הגסטהוסים עלולים להיות עמוסים אז כדאי להביא שק"ש.
*בעונה שבה אנחנו טיילנו היה הרבה שלג וקרח למעלה וקראמפאונים היו ממש הכרחיים (לא תמיד ככה).
*טבליות טהור מים כמובן.

מחירים:
במומצע הוצאנו במהלך האנפורנה בייסקאמפ 2100 רופי ליום לאדם, ובמהלך שאר הטרק 1650 רופי ליום לאדם. לא מקבלים אשראי ואין כספומטים במהלך הטרק אז חשוב להוציא מספיק כסף מראש.

דגשים נוספים וחשובים בטיפים :)

יום 1 - Pokhara - Ghandruk (אנפורנה בייסקאמפ)

6 ק״מ ~ שעתיים
לקחנו אוטובוס מקומי מפוקרה לקימצ׳ה Kimche בשעה 9 מבאנגלו באס פארק (400 רופי) אחרי תאונה קטנה ועצירות רבות הגענו ב-12:30 לקימצ׳ה.
אחרי הנסיעה, עלינו במשך כשעתיים עד גנדרוק Ghandruk, ולאחר חיפושים לא מעטים התמקמנו בגסטהאוס שנמצא יחסית באזור התחתון של הכפר (הגסטהאוסים למעלה מאוד עמוסים ויקרים משמעותית). היינו לבד בגסטהאוס שנקרא Namaste Hotel, נמצא לפני גרם המדרגות האחרון של הכפר, סוטים מעט מהשביל הראשי שמאלה - יש שלט שמוביל לגסטהאוס. הזוג של המקום מקסים שעשה הכל בשביל לשמח אותנו (שתייה חמה חינם, מקלחת חמה, ארוחות גדולות), עם שטח דשא ענק, נוף יפייפיה וכלבה מתוקה. החדרים עם שירותים ומקלחת בתוך החדר. לינה הייתה בחינם ודאלבט ב 450.
ישנים בגנדרוק - גובה 1940

יום 2 - Ghandruk - Sinuwa

14.5 ק״מ ~ 4 שעות
בבוקר יצאנו ב 7:45 אחרי ארוחת בוקר גדולה (350 רופי), צעדנו בהליכה מעט איטית. התחלנו בעליה לא קשה של 150 מטר, לאחריה ירידה גדולה ותלולה, ואז עליה די ארוכה (400 מטר) לצ׳ומרונג Chomrong .
כפר גדול שנמצא בשיפולי ההר, ממנו יורדים למטה, עוברים בצ׳אק פוינט, ירידה נוספת ואז עליה לסינואה Sinuwa. יש סינואה תחתון (כ 40 דקות) וסינואה עליון (300 מטר גבוה יותר) עוד כ40 דקות. נשארנו בסינואה תחתון בגלל שירד גשם חזק.
המסלול כולו מלא מלא במדרגות!
ישנו בגסטהאוס שנקרא Sherpa guesthouse מקום נחמד, די המוני, שילמנו 300 רופי לחדר, 500 לדאלבט. מקלחת חמה (גז) ב 200 רופי, וארוחת בוקר ב-350 רופי. חיכינו המון זמן לארוחת ערב.. חדרים נקיים ושירותים ומקלחת משותפים בסוף הקומה. סה"כ מקום סביר ולא מומלץ במיוחד.
ישנים בגובה 2150, וזה הוא שיא הגובה של היום

יום 3- Sinuwa - Deurali

17 ק״מ ~ 7 שעות
יצאנו ב 8:15 מהגסטהאוס בגלל עיכובים בהכנת האוכל.. מומלץ מאוד לצאת כמה שיותר מוקדם- ב 12 כבר התחיל לרדת גשם
התחלנו בטיפוס לסינואה עליון- 45 דק. אחריה הייתה עליה ואז ירידה לבמבו Bamboo שלקחה כשעה ורבע. מבמבו הלכנו כשעה וחצי לדובן Dovan- הליכה יחסית נעימה בתוך היער עם שיפוע מתון. בדובן עצרנו לאכול א. צהרים (470 רופי כל אחד) ויצאנו שוב לדרך ב 12:30. התחיל לרדת גשם שליווה אותנו כל הדרך - כשעה ורבע לכפר הבא- הימלאיה Himalaya. בהימלאיה לא היה מקום בכלל אז המשכנו הלאה לדורלי Deurali בעליה די תלולה, כשעה וחצי.
המון המון מדרגות!
הגענו בסביבות השעה 15:00 לדורלי ושוב כל הגסטהאוסים היו מלאים כך שנאלצנו לישון בחדר אוכל של גסטהאוס dream lodge יחד עם עוד המון אנשים שלא היה להם מקום. השהות הייתה נעימה, היה נעים בלילה ושקט כבר ב20:00.שילמנו 200 על הלינה. האוכל היה מעולה! במיוחד הפיצה ב 600 רופי שהייתה מאוד מפנקת ומלאת גבינה!
באופן כללי ככל שעולים בגובה האוכל מתייקר...
ישנים בגובה 3200 - שיא הגובה של היום

יום 4 - Deurali - MBC

6 ק״מ ~ 3 שעות
קמנו מוקדם בבוקר ( יחד עם כולם בחדר האוכל ;) ) ותכננו לצאת מוקדם לפני שיגיעו עננים..אבל לטבע תכניות משלו - התחיל לרדת גשם חזק ב 6 עד 8 ורק אחרי שהפסיק הגשם יצאנו לטיפוס לכיוון Machapuchre base camp. חודש וחצי לפני שטיילנו הייתה מפולת שלגים בAnnapurna Base Camp וכל הגסטהאוסים שם נהרסו ולא הייתה אפשרות לישון שם, האלטרנטיבה: מגיעים ל MBC ומשם יוצאים לABC ויורדים חזרה ל MBC.
הגענו ל MBC בסביבות 11:15 אחרי טיפוס איטי ומעט מאתגר -בגלל כמות האנשים והשלג בדרך שקצת מחליקה.
המלצה חמה- להביא קרמפונים!
מזג האוויר הלך והאפיר, עם ערפל כבד כך שלא יצאנו ל ABC, אלא נשארנו ב MBC בתקווה שבבוקר מוקדם למחרת נוכל לצאת לטפס.
החלטה זו התגלתה כנכונה מאוד, לאחר כשעתיים התחיל לרדת שלג כבד במשך כמה שעות.
בגלל חוסר בחדרים פנויים ישנו שוב בחדר אוכל של גסטהאוס Machapuchre, המון המון אנשים . ישנו כ 25 אנשים באותו חדר!! חוויה המונית, מצחיקה וקצת מחניקה.
ישנים בגובה 3700 - שיא הגובה של היום

יום 5 - MBC-ABC-Dovan

18 ק״מ ~ 10 שעות
אחרי שקיבלנו המלצות חמות להגיע ל ABC עם הזריחה, קמנו ב 3:45 ויצאנו לדרך ב 4:15 לכיוון ה ABC. עלינו עם תיקים קטנים והשארנו את שלנו בגסטהאוס. האווירה הייתה מיוחדת כבר מההתחלה. טיפסנו באיטיות עם עוד המון אנשים שהאירו בפנסי ראש, כשמעלינו שמים עם כוכבים שהאור שלהם השתקף בהרים המכוסים שלג.
היופי של ההרים, השלג, הכוכבים והשמש שמתחילה לזרוח ומאירה את פסגות ההרים היו פשוט קסומים.
ב 5:15 כבר התחיל להיות אור. הגענו בסביבות 5:45 לאחר כשעה וחצי של טיפוס בשלג, שלא היה קשה מידי.
הגענו לנוף הרים משוגע לגמרי ומרגש. היה שווה לגמרי את כל הדרך שעשינו עד לאותו רגע!
לאחר כשעה של שהות, צילומים ושוקו חם (תביאו כסף, יש גסטהאוס אחד שמתפקד שם בתור מקום אירוח יומי) התחלנו לרדת חזרה - הקור קצת קשוח וקשה להשאר הרבה זמן.
ירדנו די מהר, והדרך חזור לקחה כ-45 דקות.
חזרנו לגסטהאוס, ארזנו את התיקים ואכלנו פיצה מעולה. התחלנו את הירידה חזרה, מתוך מחשבה להגיע לכפר דובן Dovan. הגענו לדובן תחתון לאחר שכל הגסטהאוסים היו מלאים בדרך. לשמחתנו היה לנו חדר פנוי בגסטהאוס Annapurna approach שחלקנו עם עוד שני אנשים שפגשנו בדרך.
המקום היה מאוד נעים והאנשים אדיבים.
שיא הגובה הוא 4130 באנפורנה בייסקאמפ, ישנים ב2920 בדובן

יום 6 - Dovan- Chomrong

11 ק״מ ~ 3.5 שעות
קמנו בנחת בסביבות 7, אכלנו ארוחת בוקר ויצאנו לדרך ב-9.
עד במבו רוב הדרך הייתה ירידה, ואז מבמבו לסינואה יש עליה ארוכה מלאת מדרגות. מסינואה לצומרונג עד הנהר יש ירידה, מגיעים לגשר, חוצים אותו ואז יש עוד עליה ארוכה במדרגות לכפר ובתוך הכפר עצמו, שמאוד גדול ומתפרש על כל צלע ההר.
עצרנו לאכול צהרים בגסטהאוס Chomrong cottage ותוך כדי התחיל לרדת גשם ואז ברד חזק, מה שעזר לנו להחליט להישאר שם ללילה. הגסטהאוס מומלץ בחום- אוכל מדהים, ירקות שהם מגדלים בגינה ואווירה נעימה. אחרי מיקוחים לא מעטים סגרנו על חדר ב 300 כולל מקלחת חמה ו WiFi. האוכל לא זול.
בערב עשינו ארוחת חג פסח עם הרבה יין מקומי ואוכל טעים.
ישנים ב-2140

יום 7 - Chomrong- Tadapani (קופרה רידג')

11 ק״מ ~ 4 שעות
(מי שלא רוצה להמשיך למסלול קופרה רידג' ימשיך ביום הזה למטה וירד חזרה לכיוון פוקרה)
קמנו בבוקר די מאוחר, אכלנו ארוחת בוקר טובה ויצאנו בסביבות 11:45.
התחלנו את היום בטיפוס להמשך הכפר, לקחנו את השביל העליון מ Chomrong לכיוון Gurjung . כבר בשלב הזה היה אפשר להרגיש את הירידה בעומס מבחינת אנשים, והדרך הייתה מאוד נעימה. מהכפר הזה יש ירידה עד לנהר, ולאחר שחוצים גשר מתחילה עליה תלולה, ראשית עוברים את Siprong ואז ממשיכים לעלות לChuile, שם אכלנו ארוחת צהריים. סהכ עליה של 3.5 שעות בערך + שעה הפסקת צהרים עד ל Tadapani. בשעתיים האחרונות ירד לנו גשם, ככה שהגענו רטובים ודי מותשים לכפר. יש בכפר 6-7 גסטהאוסים, אחרי שבדקנו כמה התמקמנו בגסטהאוס שנקרא Panorama View Point .
הבעלים היו מאוד נחמדים (עזרו לנו בתכנון המסלול ובשיריון מקום בכפר הבא - שהסתבר שעמוס), קיבלנו הנחה על החדר ושילמנו עליו 200 רופי, כולל מקלחת חמה טובה. ניסינו לקבל הנחה על האוכל, אך לא הצלחה. הדלבאט היה מצוין ועלה 600, שאר האוכל שהזמנו (רק עוד שתי מנות) היו בינוניות.
ישנים בתדפאני - 2655

יום 8- Tadapani- Dobato

7 ק״מ ~ 4 שעות
התחלנו לצעוד בסביבות 8:15, המזג אוויר היה נראה אפור ומעונן. יצאנו לכיוון Dobato. חצי שעה ראשונה הייתה עליה מתונה יחסית, ואז במשך כשעה ורבע טיפסנו עד לכפר Isayro , עליה תלולה. הכפר מתפרש על פני עליה קטנה, שלקראת סופה התחיל לרדת גשם וברד כבד, כך שנאלצנו לעצור בגסטהאוס עד שיתבהר. לאחר כשעה וחצי יצאנו לדרך שוב, המשכנו בעליה די תלולה במשך כשעה וחצי עד דובטו.
הגענו לגסטהאוס העליון של דובטו שנקרא Panorama Point View שנמצא כ 20 דקות מנקודת התצפית Muldey, והחלטנו לישון שם. לאחר מיקוח סיכמנו על חדר חינם.
המקום היה קצת מאכזב - הארוחות היו קטנות מאוד ויקרות, לא היה לנו חשמל בחדרים ובעלת הבית הייתה לא נחמדה במיוחד.
יחד עם זאת, פגשנו בגסטהאוס אנשים נחמדים מאוד והאווירה הייתה נעימה.
ישנים בגובה 3380

יום 9 - Dobato - Chhistibang

11.5 ק״מ ~ 6.5 שעות
קמנו ב4:30 יצאנו ועלינו ב5:00 לנקודת התצפית, העליה ארכה כ25 דקות. הנוף מרשים מאוד וכולל את רכס האנפורנה הקרוב מאוד ורכס הדלוגרי הרחוק קצת יותר. מומלץ מאוד לעלות מוקדם לזריחה כי הנוף נסגר ומתכסה עננים לאחר מכן. נקודת התצפית מרישמה מאוד, ויפה לא פחות מזאת בקופרה רידג' או פון היל, ככה שממש לא כדאי לפספס.
אחרי ארוחת בוקר יצאנו באזור תשע וחצי לכיוון הכפר שיסטיבא - Chhistibang. בתחילה עולים מעט ואז הולכים על קו הרכס עם נוף של הרים, עמקים ופריחת רודדנדרום. זה הוא אחד מימי ההליכה היותר יפים ונעימים במהלך הטרק. אחרי שיורדים מעט וחוצים את הנהר מתחילה עליה של כשעה וחצי עד שמגיעים לשיסטיבא, במקום יש שני גסטהאוסים, התחתון פרטי, והעליון בבעלות הקהילה. אנחנו ישנו בעליון - community lodge וממליצים מאוד. המקום מאוד נעים, ומתוחזק היטב, האוכל טעים, והרווחים מהמקום תומכים בפיתוח האזור.
לא המשכנו ל Kopra משום שאמרו לנו שאין שם מקום בגסטהאוס היחיד ששם.
ישנים בגובה 2995

יום 10 - Chhistibang - Khopra - Shika

20 ק״מ ~ 8.5 שעות
תכננו לקום מוקדם כדי להגיע לתצפית ב Kopra בזריחה, אך מטעמי עייפות בסופו של דבר יצאנו רק ב 6:45. לאורך הדרך הייתה עננות רצינית, ולאכזבתנו היא לא עברה בזמן שטיפסנו לקופרה. העלייה לקחה כשעתיים, והייתה די תלולה רוב הזמן. הגענו לגסטהאוס שם ישבנו לשתות משהו בתקווה שהנוף יתבהר, ומשזה לא קרה, ירדנו חזרה לשיסטיבא. אנשים עדכנו שבבוקר מוקדם הייתה ראות טובה, כך שפספסנו כי לא יצאנו לפני הזריחה.
מי שישן בקופרה רידג', יכול ללכת משם ל-Khayer Lake, שאמור להיות יפה, בתקופה בה אנחנו היינו הדרך הייתה חסומה.
חזרנו לגסטהאוס שישנו בו (השארנו בו את התיק ועלינו עם תיק קטן לקופרה), הירידה לקחה לנו שעה, אכלנו ארוחת בוקר מנחמת ויצאנו כדי להתחיל לרדת לכיוון Tatopani.
ירדנו לכפר Swata, רוב הדרך בירידה, בכניסה לכפר מעט הסתבכנו בדרך שהייתה לא מאוד ברורה. הדרך לכפר לקחה כשעתיים. הכפר חקלאי ומתפרס על שטח גדול. החלטנו להתקדם עוד לכיוון טטופני, ולעצור בכפר הבא - Shika. לא היה פשוט להתמצא בדרך, לא ראינו סימונים, באיזהו שלב פגשנו מקומיים שהכווינו אותנו - הולכים על הכביש שנבנה לפני כמה שנים, תמיד לוקחים את השביל השמאלי. הדרך הייתה לא מאוד נוחה, הלכנו באיזורי בניה, ובאופן כללי החלק הזה של היום היה דיי משעמם. הגענו לשיקה והמשכנו פנימה לכפר, הסתבר לנו שיש גסטהאוס אחד בלבד, שנמצא ממש בכניסה לכפר, באזור מעט גבוה (ניתן להמשיך לכפר הבא (לא רחוק) ובו יש עוד מקומות לינה) חזרנו לגסטהאוס, ולשמחתנו מצאנו מקום יפה, עם אישה נעימה שמנהלת אותו.
החדר היה בחינם, הדאלבט שהיה מעולה עלה 500. יש נוף יפייפה מהחדרים, ובכלל האווירה מאוד שלווה ונעימה. המקום נקרא Serendipity Hotel.
הלכנו לישון ב 16:30 וקמנו בבוקר למחרת..
שיא הגובה - 3651, לינה - 1935

יום 11 - Shika

0 ק״מ
אחד מאיתנו לא הרגיש טוב כך שנשארנו בגסטהאוס לנוח. אחלה מקום לנוח ולהתחזק בו.. נעים, שליו, אוכל טוב.

יום 12 - Shika - Tatopani (טאטופאני)

10 ק״מ ~ 3 שעות
למעוניינים להמשיך לפון היל, גורפני נמצאת מרחק יום הליכה קצר. משם תוכלו לרדת לכיוון Nayapul או טאטופאני.
יצאנו משיקה בסביבות 10:30 אחרי א. בוקר טובה וכוחות מחודשים.
הדרך לטטופני היא ירידה, שעוברת דרך הרבה כפרים. שעה ראשונה הדרך נחמדה, ואחר כך כבר משעממת ועוברת דרך ׳כביש׳ שנבנה בשנים האחרונות.
הגענו לטאטופני, שזה כפר די גדול, עם מעיינות חמים טובים. הגענו ללודג׳ גדול שממוקם ממש מעל המעיינות החמים, נקרא Dhaulagiri Lodge. מקום מאוד יפה, עצים, פינות ישיבה. החדרים עצמם גם נחמדים, לא הכי נקי בעולם.. האוכל די יקר והמנות שאנחנו אכלנו היו ממש בינוניות ומטה ויקרות. נראה שהמנות עם העוף והבשר טובות (לא ניסינו). בכל מקרה ממליצים לאכול בחוץ.
שילמנו 300 על חדר ללילה.
הלכנו למעיינות החמים, הם מצוינים, מרווחים ונקיים. תענוג אמיתי אחרי הטרק. כניסה עולה 100 רופי.
טאטופאני בגובה 1190

יום 13 Tatopani

0 ק״מ
נשארנו לנוח בכפר. שתינו הרבה בירה ב-Happy hour
מקום ממש נחמד לסטאבלט.

יום 14 נסיעה חזרה לפוקרה

נסיעה חזרה לפוקרה, באוטובוס מקומי 550 רופי. לקח 8 שעות.

• לא להיות לחוץ בימים, מזג האוויר מאוד הפכפך ולא שווה לטפס ולראות רק ערפל
  • להביא קרמפונים ומקלות הליכה! יש שלג וקרח וזה מאוד עוזר
  • להביא הרבה מזומן. המחירים יקרים
  • מסלול ה ABC לא קשה במיוחד, אך עם המון מדרגות
  • להביא פנס ראש, וכפפות טובות (ביגוד חם כמובן)
  • מעיל גשם שימושי מאוד!
  • בעונה התיירותית (ובד״כ ממה ששמענו) יש עומס גבוה בגסטהאוסים, מהכפר שאחרי Chomrong מומלץ מאוד להזמין מראש חדר, אנחנו לא ידענו את זה והתקשנו מאוד למצוא מקום לישון (ישנו בחדר אוכל בחלק מהימים). צירפנו צילום של מקומות הלינה עם מספרי טלפון שדרכם אפשר להזמין מקום - בקבצים המצורפים (אפילו כמה ימים מראש).