נורווגיה - ארץ הפיורדים

נורווגיה - שלושה שבועות בנורווגיה - טיול תרמילאי בארץ הפיורדים והטרולים

תאריך הטיולJuly 2011
משך הטיול3 שבועות
עונה מומלצתכמו בכל אירופה הזמן המומלץ מבחינת מזג אוויר הוא בקיץ .

תכנון הטיול

שבוע הראשון: הדרך בין אוסלו לברגן ברכבת.

שבוע השני: שכרנו רכב - אזור הפיורדים בין ברגן לטרונהיים.

שבוע שלישי: צפונה לאיי לופוטון

משם המשכנו בטיסה לאיסלנד, המראה מטרונהיים שבצפון נורווגיה, עם עצירה בקופנהגן ואחרי שבועיים טיסה חזרה לאוסלו.

יולי ‏2001 - לפני עידן האינטרנט waze וכו'..

אוסלו

נחתנו באוסלו בירת נורווגיה , לקחנו את הרכבת משדה התעופה לעיר , בדרך מתחילים כבר לראות את הירוק של נורווגיה.

עלינו על חשמלית לאכסניה שלנו. האכסניות בנורווגיה בדרך כלל ברמה גבוהה וכדאי לחסוך ולא ללכת למלון.

בתקופה זו בלילות מחשיך מאד מאוחר (לא לפני 12 ) וככל שעולים צפונה זה יותר מאוחר.

מקומות באוסלו:
גן הפסלים של ויגלנד - גן מאד יפה וגדול עם הרבה פסלים מאד יפים והרבה נורווגיות שמציירות את הפסלים - מאד יפה ומומלץ.

ארמון המלך - חביב , לא MUST .

מצודת אקסרה-האוס שווה ביקור (ממול הטיילת).

רחוב החנויות במרכז העיר נחמד, הטיילת על החוף נחמדה עם מופעי רחוב וכו'.. .

בית כנסת: רחוב BERGSTIEN .

הדרך בין אוסלו לברגן ברכבת - Norway in a nutshell

קנינו כרטיס רכבת שנקרא Norway in a nutshell שמשלב את הרכבת מאוסלו לברגן, יורדים באמצע הדרך בעיירה מרידאל, שם עולים על רכבת לכפר פלם, משם מעבורת לעיירה גודונגן, ומשם אוטובוס לעיירה ווס, בעיירה ווס עולים שוב על הרכבת שנוסעת בין אוסלו לברגן.

לאורך כל המסלול הזה ניתן לעלות לרדת כמה ואיפה שרוצים, ולהישאר בכל מקום, ניתן לעשות את המסלול הזה ביום אחד, אנחנו עשינו אותו ב- 4 ימים.
הרכבות מאד דייקניות ואפשר לדעת בדיוק מתי הרכבת תהיה בכל תחנה.

הדרך עוברת על פני נופים מרהיבים. הכל ירוק, כפרונים קטנים מעץ, ומלא מים כל הדרך.
לרכבת הרבה עצירות בין אוסלו לברגן ובטוח שיש עוד הרבה מקומות מקסימים שאפשר וכדאי לעצור בהם.

הירידה הראשונה הייתה בעיירה פינס ( אסור להפסיד ) 5 שעות נסיעה מאוסלו,

פינס - שקט , אגם וקרחון

פינס , FINSE:
העיירה נמצאת באמצע שום מקום בין ההרים, צמוד לאגם גדול ויפיפה ובצדו השני של האגם יש קרחון. הרכבת יוצאת ממנהרה אחת, עוצרת בעיירה, ונכנסת למנהרה הבאה, אחרי שהרכבת עוזבת נשאר רק השקט. עיירה קטנטנה 4-5 בנינים, מלון (שאפשר לקנות בו מצרכים ביוקר), עוד כמה בתים מפוזרים על ההרים, ואנשים מקסימים.
החלטנו לדחות את הטיול לקרחון למחר ולטפס על ההר שמול העיירה. ככל שמטפסים הנוף שנפתח לפנינו יותר ויותר יפה, בדרך פוגשים כבשים וחלקים מושלגים, בפסגה מאד קר והנוף של האגם עם הקרחון שמאחוריו מדהים.

החוק בנורווגיה מתיר לבנות אוהל בכל מקום כל עוד זה לא קרוב מידי לאזור מגורים, בפינס האזור של האוהלים הוא אחרי סכר קטן בצדו השני של האגם, בדרכנו לשם התחיל לרדת גשם, אז בנינו מהר את האוהל וחיכינו שהגשם יירגע קצת כדי לבשל ארוחת ערב על הבנזיניה ולשטוף כלים בנהר.
בבוקר אחרי לילה קר יצאנו אל הקרחון, הדרך יפיפייה, הלכנו לאיבוד קצת והגענו כמעט עד הקרחון.

יש אפשרות לשכור אופניים בפינס, לשלוח את התיקים ברכבת ולרכב עד פלאם (לא זול).

ממשיכים לכיוון ברגן

חזרנו לרכבת, הירידה הבאה שלנו הייתה במירדאל, MYRDAL , שם ירדנו מהרכבת אוסלו-ברגן ועלינו על רכבת ל פלם, רכבת שנוסעת על צלע הר במנהרות, ויורדת מגובה 1000M לגובה פני הים ב- 50 דקות, כל הדרך בירידה, בתוך מנהרות עתיקות, נופים משגעים עם הסברים ועצירות כדי לצלם, מפלים, הרים גדולים ובקתות פזורות לאורך כל הדרך.

פלם:FLAM :
אחד הכפרים הכי ציוריים, מקום יפיפייה, ממוקם בקצה לשון של פיורד.

מי שמגיע לכאן עם רכב יכול לקחת את הרכבת למירדיאל הלוך חזור כדי להתפעל מהנוף .

מפלם עלינו על מעבורת שמעבירה אותנו ב 2 שלוחות קטנות של ה SOGNEFJORD , שעתיים וחצי שייט. נוף טבעי משני צידי הפיורד, הרים עצומים שמזדקרים ישר מתוך המים לגובה עצום, שמיים כחולים, פסגות מושלגות, ומלא שחפים שמלווים אותנו לאורך כל הדרך. מידי פעם רואים איזו חווה ובתים ציוריים שלא ברור איך אנשים מגיעים לשם או חיים מבודדים כל כך במדרון משופע כל כך.

השייט מסתיים בעיירה גודונגן, GUDVANGEN, מכאן ממשיכים באוטובוס שקודם מטפס בכביש מפותל ומשופע בנסיעה איטית חזרה מעל הצוקים, כששני מפלים זורמים משני הצדדים לאורך הדרך.

בפסגה ממוקם מלון סטלהיים ,STALHEIM האוטובוס עוצר ל- 10 דקות להתפעל מהנוף.

משם האוטובוס ממשיך לווס בדרך מקסימה לצידי אגמים ונופים.

ווס- VOSS:
עיירה חמודה, יום אחד הוקדש לטיול באזור, ויום אחד נסענו לעיירה אולביק.
התמקמנו באתר הקמפינג המצוין שבתוך העיירה. יש מפל מיוחד לא רחוק מהעיר, מומלץ לשכור אופניים ולרכב אליו.

יום טיול באולביק:
עלינו על אוטובוס לעיירה, קנינו מפה קטנה של מסלולי הליכה באזור, ויצאנו ליום טיול לאחד הטיולים הרגליים מהיפים ביותר בטיול, המשלב יערות קסומים, חוות מבודדות ונוף מדהים (מומלץ מאד).
בערב חזרנו לווס.

מווס עלינו חזרה על הרכבת שמחברת בין אוסלו לברגן.

ברגן

עיר נמל (השנייה בגודלה בנורבגיה - ועדיין לא גדולה כל כך) יש שוק דגים יפה, קולנוע, פאבים, אינטרנט. נחמד ומומלץ לטייל ברחבי העיר.

העיר ממוקמת למרגלות הר FLOYEN שבו מסלולי טיול בטבע, תצפית על העיר ונוף יפה.

יש גם אתר בשם האקווריום, (בסגנון המצפה התת ימי), נחמד אבל לא יותר מזה.

יומיים בעיר בהחלט הספיקו לנו.
ימי שבת /ראשון הם ימי שבתון לא עובדים.

מברגן צפונה אל הפיורדים , קרחונים , תצפיות מטריפות

ביום שני קיבלנו את הרכב השכור - סיאט טולדו שחורה חדשה, כיסאות מתחממים ויצאנו לדרך.
הכבישים בנורווגיה ממש טובים אבל מאד צרים, 2 מכוניות בקושי עוברות. אין בכלל הרבה תנועה.
ככול שיותר קרובים לעיר גדולה ככה הדלק יותר זול (במיוחד בצפון ).

מברגן צפונה:
יצאנו בכביש E39 לאזור הפיורדים.
חצינו את הסוגנפיורד עם מעבורת מהעיר OPPEDAL, והמשכנו עד FORDE.
הסוגנפיורד לדעתנו היפה ביותר, ואפשר גם (במיוחד אם המזג האויר יפה) לנסוע לאורך הפיורד עד SOGNDAL ומשם לעלות ל-FJAERLAND .

העיירה ASKVOL
מ-FORDE סטינו לכמה שעות (לכביש 609 היפייפה ) לעיירה ASKVOL כדי לצפות במרוץ סירות עתיקות שנקרא CUTTY SHARK שמתקיים פעם בכמה שנים ויורד מצפון נורווגיה עד לברגן.
הנופים והדרך מאד יפים אבל אין סיבה להגיע במיוחד לאזור הזה, ראינו את הסירות ועשינו גם מסלול רגלי של שעתיים.

מ -ASKVOL חזרנו ל- FORDE ומשם היעד היה FJAERLAND ,(כביש E39 ואח"כ כביש 5 ).

לאורך כל הדרך הנופים מדהימים ואפשר לסטות ולעצור בכל מיני נקודות ופינות חמד, כפרים קטנים, גשרים ומפלים עצומים.
סטינו מהכביש דרך כפרון קטן שמאחוריו היה גשר רעוע ומפל עצום, בהליכה קטנה הגענו עד המפל.

פג'רלנד
פג'רלנד ממוקמת באזור הקרחונים וכבר בדרך מתחילים לראות פסגות מושלגות וקרחונים, עוברים דרך מנהרה ארוכה ואזור הכניסה למנהרה מדהים. בפג'רלנד יש מוזיאון קרחונים די משעמם. ניתן גם לצאת לטיפוס על קרחונים מכאן.
אנחנו הקמנו אוהל קצת מחוץ לעירה. בעיירה יש אתר קמפינג נחמד.

משם המשכנו בנסיעה לצד נופי ה- NORDFJORD

קרחון בריקסדל

נכנסנו לכביש 60 לכיוון העיירה- OLDEN אולדן שלידה נמצא קרחון בריקסדל.
הדרך לקרחון ממש יפה, שעה טיפוס רגלי דרך מפלים גשרים ומים זורמים, והקרחון עצמו מחזה מאד מרשים, אחת הנקודות היפות בטיול.
יש אפשרות לטפס על הקרחון.
איך שחזרנו מהקרחון התחיל גשם, אז החלטנו להישאר באולדן ללילה כי אין טעם לפספס את הנופים בנסיעה בערפל.
נשארנו בפנסיון FLOTRE S.HUSROM מקום ממש חביב על הכביש הראשי, מצוחצח ומומלץ בחום.

מאולדן נסענו ל-HELLSYLT כדי לקחת את המעבורת הידועה לעיירה- גיירנגר, GEIRANGER . השייט לא כל כך הרשים אותנו ( בניגוד להמלצות ) אנחנו ממליצים לנסוע עם הרכב לגיירנגר (כביש 258) ולוותר על המעבורת, הנוף בדרך ממש מיוחד ועובר גם בהר הדלסניבה.

הר הדלסניבה DALSNIBBA ודרך הטרולים

הר הדלסניבה DALSNIBBA
ירדנו מהמעבורת בעיירה גיירנגר ועלינו בנסיעה של 30 דקות מגובה פני הים לתצפית בגובה 1500 מטר שבראש הר הדלסניבה.
ככול שעולים הנוף בדרך הולך ומשתנה, מתחילים לראות שלג על הפסגות מסביב ועוברים גם לגונה יפיפייה והנוף ממש משתנה בגלל הגובה. אין ספק שכאן זה אחד התצפיות עם הנופים הכי יפים בנורווגיה (שווה לעלות רק אם יש ראות ואין עננים).

ירדנו שוב לעיירה גיירנגר, יש שם חנויות מזכרות ממש יפות, וחנויות שלמות של טרולים מגניבים.
משם המשכנו צפונה (כביש 63), לדרך הנשרים המתצפתת על פיורד גיירנגר, בדרך יש שדות של גידולי תותים וילדים שמוכרים תותים טריים שנקטפו עכשיו. על הדרך יש מקום שבו יש מין חריץ/קניון צר ועמוק באדמה שהמים בו פשוט משתוללים וגועשים - מאד מרשים.

דרך הטרולים
לבסוף מגיעים לדרך הטרולים המפותלת. הנוף בדרך הטרולים שונה לגמרי ממה שראינו והתרגלנו לראות ברחבי נורווגיה, הרים גדולים, בזלתיים ואפורים, וזה מה שמייחד את המקום, בפסגת הדרך יש מוזיאון שמסביר על האזור וכמה קיוסקים, יצאנו לטיול רגלי וטיפסנו לתצפית על ההר לראות את האזור והנוף המקסים.

המשכנו בנסיעה ל-ANDALSNES ומשם לאזור מולדה molde להתמקם ללילה בעיירה קריסטיאנסונד. בעיר לא מצאנו מקום פנוי לישון אז ישנו קצת לפני הכניסה לעיר באכסניה שנקראתBYSKOGEN CAMPING .

בבוקר המשכנו לטרונהיים ( E39 ), בדרך יש עוד מעבורת.

מטרונהיים לאיי לופוטון

טרונהיים
עיר תוססת, יש בעיר אוניברסיטה, ולכן יש הרבה צעירים, יש בעיר טירה עתיקה ובית כנסת יהודי (לא פעיל במיוחד-צריך לברר).

מטרונהיים צפונה:
לצערנו הבנו שמחוסר זמן לא נוכל להגיע לנורדכאפ - הנקודה הכי צפונית באירופה , אז בררנו מה הדרך הכי טובה וזולה להגיע לאיי לופוטון.
יש רכבת לבודו, שמי שיש ברשותו כרטיס סטודנט, נוסע בחצי מחיר, שזה הנחה ממש גדולה, (לנו לא היה), אז החלטנו לעלות בנסיעה עם הרכב שלנו.

אחרי 7 שעות נסיעה מהירה הגענו עד אתר קמפינג נחמד קצת לפני העיירה trofors טרופוס, אוהל, מטבחון ומקלחות משותפות.
מאחורי הבית של המנהל יש נהר גועש ומפל גדול, ממש יפה. בצפון יותר קר וצריך להתכונן בהתאם.

בבוקר המשכנו צפונה, עצרנו בעיירה fauske פאוסק, יש כאן information ממש יעיל, עם זמני וביטולי כל המעבורות האפשריות לאיי לופוטון ולכל האזור, מכיוון שהיה יום שישי (אנחנו דתיים) האפשרויות היו מוגבלות מבחינתנו. בדרך פספסנו מעבורת, מה שעיכב אותנו עוד, ובסוף אחרי 8 שעות נסיעה עצרנו באתר קמפינג פסטורלי בשם BALLANGEN , בו קיבלנו בקתה קטנה וחמודה עם חימום, מקרר ופלטה חשמלית קטנה להעביר בה את סוף השבוע.

בדרך נמצא המוזיאון הארקטי, שממוקם על הקו הארקטי ומסביר על הצפון, תערוכה של פוחלצים שבצפון (מוס, אייל, דוב הצפון …)- שווה כניסה.

יום שבת
קמנו מאוחר, טיילנו באזור האגם שצמוד לאתר קמפינג, טיפסנו על ההר הקרוב לראות את הנוף. לאורך ההר יורד מפל גדול שמתחבר בסוף לאגם.
אתרי הקמפינג תמיד מלאים במשפחות עם קרוונים בכל הסוגים והגדלים.

יום א'
יצא בדיוק צום תשעה באב -קמנו מאוחר, והחלטנו רק לשפר מיקום, כדי שלמחרת נוכל ישר לטייל באיים. עברנו את העיר NARVIK ונכנסנו לאיים.

שייט לוויתנים בכפר STO

שייט לוויתנים
לנו הייתה חוויה לא נעימה, לכן אנחנו ממליצים לא לעשות כאן את השייט.
היינו צריכים להתחיל לחשוד כשמאד התלבטו אם המזג אוויר מאפשר היום לצאת לשייט או לא, בסוף בשעה 11 בבוקר קיבלו החלטה שכן, ויצאנו לדרך.
בדרך יש אי עם הרבה בעלי חיים, אבל בגלל הרוח החזקה הספינה לא יכלה להתקרב אליו, אז ראינו מרחוק כלבי ים ונשרים.
בערך ב- 13:30 הגענו לאזור הלוויתנים, באותו יום הים היה מאד לא רגוע, ראינו מרחוק לויתן קטלן- (שחור לבן (ווילי)) קופץ במים כמה פעמיים, ואח"כ ראינו לוויתן גדול ואפור ממש צמוד לספינה שלנו, שאחרי כמה זמן הרים את הזנב וצלל.
בכל הזמן הזה הספינה מתנדנדת למעלה למטה בלי הפסקה. נשארנו באזור הלוויתנים עד 15:30, ואז העבירו אותנו לסוף הספינה לסיוט של הדרך חזרה, 3 וחצי שעות (כי זה נגד כיוון הרוח) של נדנודים, מתים מקור, כולם מקיאים אין מספיק מקום לכולם, הגענו בערך ב- 19:00.

לסיכום 8 שעות באמצע ים גלי מאד , רק מים מכל כיוון .
(באיסלנד (למי שמגיע) השייט כולו 3 שעות, ורואים "רק" 5-6 סוגים של לוויתנים ויותר זול כך שעדיף בהרבה).

איי לופוטון

איי לופוטון:
אלה קבוצת איים הבולטת מתוך נורווגיה לכיוון הים מצפון לחוג הקוטב.

האיים הצפוניים נקראים איי VESTERALEN והדרומיים נקראים איי לופוטון.

התמקמנו בכפר STO שהוא אחד הכפריים הכי צפוניים.
אכסנייה: BOBILCAMP .
הכפר עצמו ממש חמוד, שקט מאד, מים שקופים, שחפים, נמל קטן ואנשים נחמדים. ממש יש הרגשה מיוחדת של סוף היבשת.

מהכפר STO ירדנו דרומה בתוך האיים , האיים יפיפיים, הרים מחודדים שפשוט עולים מתוך הים בצורה תלולה ובצבעים מיוחדים, חלקם חלקים -שחורים, חלקם מלאים צמחייה, מלא מפלים וכפרי דייגים.
בדרך יש מעבורת שמחברת בין החלק הצפוני והדרומי של האיים, ממנה דרומה מתחילים איי לופוטון.

בצפון השמש שוקעת לא לפני השעה 2 בלילה, וזורחת שוב בערך בארבע וחצי, ובמקומות מסוימים באיים אפשר לראות את אורות/זוהר הצפון ושמש חצות (בעונה ובתנאי שמזג האוויר טוב), לנו מזג האוויר לא היה כל כך טוב, והימים שלנו באיים היו דיי גשומים.

התמקמנו ללילה באתר קמפינג קצת אחרי הירידה מהמעבורת, קיבלנו בקתה ממש חמודה.
הבוקר היה גשום (מקומיים סיפרו לנו שזה היה אחד הקייצים הכי גשומים שהם ראו).

התקדמנו לכפר BORG שבו יש מוזיאון ויקינגים ממש נחמד, האולם מואר באור לפידים, העובדים והמדריכים לבושים בבגדים ויקינגים, יש הסברים והמחשות על צורת החיים שהוויקינגים חיו פעם, (יש מרק כבש שנעשה על מדורה באמצע המוזיאון - שאנחנו ויתרנו עליו), צמוד למוזיאון יש אגם עם ספינה ויקינגית -חמוד מומלץ.

מזג האוויר השתפר והמשכנו דרומה לטייל בין הכפרים.
הכפר NESLAND מאד מיוחד, מסביב הרים עצומים, התמקמנו ללילה בכפר FREDVANG , והמשכנו לטייל בין הכפרים (הרכב מאד יעיל כאן, אפשר להיכנס לכל חור), בדרך עוברים מלא גשרים מאד יפים, גדולים ומיוחדים.
ירדנו עד קצה האיים, ממש עד שהכביש נגמר בכפר הדרומי ביותר שנקרא - A . דרך יפיפייה, מפותלת צמודה לים, הכפרים A ו-REINE - הם כפריי דייגים מאד שקטים ומיוחדים.

החלטנו שאת הדרך מהאיים חזרה לכיוון טרונהיים הכי כדאי לנו לקחת את המעבורת (253N), מהעיירה SVOLVAER (שעתיים) לסקוטביק (שמחוץ לאיים ), ומשם התחלנו את הנסיעה דרומה חזרה לטרונהיים.
אחרי 3 שעות הגענו לעיר פאוסק. עצרנו לקניות ולהסתובב קצת במקום.
מפאוסק המשכנו לטרופוס (5 שעות).

התמקמנו ללילה שוב באתר הקמפינג שקצת לפני טרופוס, הפעם לקחנו בקתה.
בבוקר המשכנו לטרונהיים.

בדיעבד צריך לקחת בחשבון שמדובר בהרבה מאד שעות של נהיגה, ולא בטוח שזה מתאים לכל אחד.

הגענו לטרונהיים בצהריים, טיילנו בעיר, לקראת ערב נסענו לאתר קמפינג מחוץ לעיר, לכיוון שדה התעופה, אחלה מקום, מטבחון, מכונות כביסה ומקלחות.
החזרנו את הרכב בשדה התעופה ועלינו על טיסה לאיסלנד עם קונקשן בקופנהגן.