סובב שמורת נחל שורק בטיול יום

מסלול יום יפהפה, מאתגר וארוך המקיף את שמורת נחל שורק בהרי ירושלים, בשבילים גבוהים על צלע ההר. הרבה תצפיות יפות והרבה צמחיה.

תאריך הטיולApril 2020
משך הטיוליום אחד
עונה מומלצתאפשר כל השנה חוץ מהחורף, מומלץ באביב אז הפריחה בשיאה. בקיץ אפשרי כתלות במזג האוויר. בסוף האביב תחילת הקיץ המסלול מלא קוצים חזקים. בחורף הקטע של מערת שמשון סגור עקב סכנת החלקה.

מידע כללי ומנהלות

שמורת נחל שורק היא השמורת טבע הראשונה שהוכרזה בארץ. היא מתחילה מאיזור מפגש הנחלים שורק- רפאים. גובה ההרים בשמורה כ300 מטר מרשימים מעל סביבותם והנחל מתחתר בפיתולים גדולים ויוצר מראות נוף יפים. ההרים מכוסים בצמחייה צפופה וים תיכונית. קרוב יותר לבית שמש יש קטע מצוקי ובו נמצאת מערת שמשון- מערה גדולה ומרשימה.
המסלול שעשיתי מקיף את השמורה מלמעלה, מספק תצפיות לתוכה, וגם יורד [ועובר ליד מערת שמשון] וחוצה את נחל שורק, עולה חזרה. המסלול מעגלי. אפשר להתחיל אותו בכמה מקומות: בר בהר, רמת רזיאל, כיסלון, הר יעלה.
אני התחלתי מכיסלון. אורך המסלול 18.5 קילומטר. כ850 מטר טיפוס ו850 ירידה [במסלול מעגלי זה תמיד יהיה שווה...] לי זה לקח 4 שעות, חלק מזה בריצת שטח. בהליכה רגילה אני מעריך 6 שעות ומעלה.
מבחינה טכנית חלק מהמסלול יותר נוח וחלק פחות. צפו להרבה צמחייה וקוצים, הרבה סלעים, בוץ [בחורף] ועליות וירידות תלולות.
לפני היציאה למסלול יש לברר מול רטג אם הגדרות במעבר נחל שורק מותקנות.

נקודת ההתחלה והסיום

יש לנסוע בכביש 395 לכיוון רמת רזיאל. מערבית לרמת רזיאל יש לפנות במעגל תנועה לכיוון כיסלון. אחרי כמה מאות מטר פונים שמאלה לכביש צר המוביל לאנדרטת מגילות האש. נוסעים עד היציאה הדרומית של כיסלון, קרוב לאנדרטה, ושם מחנים את הרכב.

תאור המסלול

אחרי ביקור קצרצר באנדרטת מגילות האש מחפשים שביל כחול שיורד דרומה. הולכים בו, תחילה הוא נוח אבל בהמשך נהיה סלעי מאוד. השביל עולה ויורד על צלע ההר. מצד שמאל נוף יפה. אחרי כ2.5 קילומטר השביל יורד בתלילות ומתגבר על מצוק בקטע טכני הכולל מדרגות חצובות בסלע ועזרים נוספים [יתדות וכו']
אחרי המצוק אפשר לפנות שמאלה, לעלות כמה דקות ולבקר במערת שמשון.
מערת שמשון- מערה טבעית וגדולה וגבוהה מאוד. מרשים מאוד ושווה ביקור. במקום נמצאו שרידים ארכיאולוגים. בכל אופן נחזור לשביל הכחול ונרד בו בירידה תלולה ומחליקה עד לנחל שורק.
חשוב: השביל הכחול הזה סגור בחורף עקב סכנת החלקה בבוץ.
הגענו לנחל שורק, שזורם בו ביוב מטוהר. המצב של הנחל השתפר פלאים בעקבות הטיהור אבל המים לא סימפטיים בעליל. כדי לחצות את הנחל הרחב והשוצף רטג התקינו גדרות מתכת על הסלעים שבאמצע הנחל.
שוב חשוב: רטג מורידה את הגדרות האלה בחורף. אתם כבר יודעים למה. כעיקרון אפשרי לחצות את הנחל גם בלי הגדרות, על ידי קיפוץ מסלע לסלע, אבל זה ממש לא טריויאלי ונפילה שם יכולה לגרום לפציעה, חוץ מאי הנעימות של טבילה במי ביוב. בקיצור לא מומלץ.
חצינו בשלום את הנחל. פונים ימינה באדום ומיד שמאלה בכחול. השביל עובר בצינור בטון מתחת לפסי הרכבת. מרגישים לרגע כמו פועלי מע"ץ ויוצאים בסולם מתוך פיר בטון להמשך השביל. השביל [הכחול] עולה בעלייה תלולה כ200 מטר טיפוס, עד למפגש עם שביל אדום. פונים שמאלה. השביל ממשיך לטפס, טכני מאוד ושופע צמחייה, עצים וקוצים. בחורף הסלעים רטובים ומחליקים. עוד 150 מטר טיפוס והגענו לשביל שחור.
יש 2 שבילים שחורים מקבילים, אנחנו הולכים על הגבוה דווקא. נפנה ימינה בשחור, שמאלה בכחול והגענו לשביל השחור העליון. השביל [שביל ג'יפים] די מישורי, שביל נוף. נלך בו בנוחות 3 קילומטר עד לפניה שמאלה לשביל כחול, ירידה תלולה שתחבר אותנו לשביל השחור התחתון. מולינו הר מרשים בצורת משולש, שביל לא מסומן מוביל לפסגתו , עליה ממוקם אתר ארכיאולוגי בשם חורבה טורה.
נפנה ימינה בשחור. הולכים כ800 מטר [בדרך עוברים ליד מעיין בשם עין טורה] עד לצומת, פונים שמאלה בירוק . השביל יורד לכיוון נחל שורק ועובר ליד דיר א שיח- קבר עתיק של שיח בשם באדר. השביל ממשיך לרדת עד למפגש עם השביל השחור שמגיע נחל קטלב [מומלץ ללא קשר] , עובר מתחת לפסי הרכבת וחוצה את נחל שורק בגשר נחמד [וקבוע].
ממשיכים בשחור, השביל חוצה שביל מכוניות רחב ומטפס בתלילות גדולה [דוך, למעשה] על הר פיתולים לאורך צינור ברזל. אחרי כ140 מטר טיפוס תלול השביל מתמתן, ומתחלף בשביל ג'יפים. גם הוא במגמת עלייה. בצד שמאל נוף יפה של הפיתולים בנחל שורק. אחרי כ2.5 קילומטר השביל השחור פונה בחדות ימינה ויש שביל לא מסומן בצד שמאל- נפנה בו. השביל עובר מהצד הדרומי של רמת רזיאל ומגיע אחרי 2 קילומטר עד לכביש הגישה לאנדרטת מגילות האש. נמשיך על הכביש עוד 2 קילומטר עד לרכב.