מסע בין המכתשים - יומיים הליכה ממצד תמר למפעלי אורון

יום אחרי הגשם, רגע לפני שהחורף מסתיים, המדבר פורח וזורח, הלכנו לטרק של יומיים באזור היפה ביותר בנגב הישראלי, יומיים של הליכה בתוך המכתש הקטן ועד למכתש הגדול.

תאריך הטיולMarch 2020
משך הטיוליומיים
עונה מומלצתלא בקיץ - הרבה מהמסלול הוא לא מוצל. לא כשיש חשש לשטפונות - מומלץ להתעדכן במבזקים של אתר רשות הטבע והגנים.

התארגנות

כעיקרון אפשר לסחוב את כל הציוד על הגב, זה קשה - אך אפשרי.
אנחנו בחרנו להקל על הגב ולשאת תיק יום קל על מנת להנות יותר מהנוף כאשר יש פחות עומס על הכתפיים, מה גם רק ציוד הצילום שוקל 3 ק״ג, לכן מראש דיברנו עם יניר (054-2461066) שיעזור לנו עם הלוגיסטיקה.

נפגשנו ב7:00 בבוקר בחנייה של מפעלי אורון שמה השארנו את הרכב שלנו ופגשנו את מיכאל (נהג ג׳יפ מטעם יניר), מיכאל הקפיץ אותנו עד למצד תמר, נסיעה של כחצי שעה על הכביש בין דימונה לים המלח.

כדי להתפנק בלילה ולא לסחוב ציוד כבד על הגב, השארנו לו ברכב ציוד ללילה, אוהלים מזרונים, צידנית עם אוכל ושתייה, את כל הציוד ביקשנו שיקפיץ לנו בערב לחניון המכתש הקטן שמה ישנו ללילה.

יום 1 - בתוך המכתש הקטן, ממצד תמר לחניון המכתש הקטן

היום מתחיל מוקדם בבוקר בהליכה ממצד תמר דרך המכתש הקטן ועד חניון המכתש הקטן שנמצא אי שם למעלה בקצה השני של המכתש, ההליכה לא ארוכה במיוחד, אבל לקראת סוף היום ישנה עליה של 400 מטר בגובה לכן לא כדאי להיות שאננים וכדאי להתקדם במסלול.

היום מתחיל במזג אוויר חורפי, העננים אפורים והמדבר מוצל, מחזה נדיר, רגע אחרי הגשם המדבר איננו רק צהוב אלא גם מלא פרחים וצבוע ירוק.

ההליכה מתחילה ממצד תמר, שנמצא בדיוק על כביש 25, כידוע כדי להגיע למקומות היפים יש צורך להתרחק מהכביש הראשי, עד המכתש הקטן ישנה הליכה של כ-3 שעות, בדיוק באמצע חוצים את נחל צפית, נחל מרשים וגדול.

אחרי הקטע הראשון של ההליכה מרחוק רואים שלט, שנראה תמים, אבל כשמתקרבים מבינים שבעצם אנחנו בדרך לקיר המכתש.
כדי להבין מהו מכתש צריך לראות את המכתש הקטן, כי קטן זה עניין יחסי, קוטר של 7 ק״מ של קירות גבוהים, קירותיו של המכתש הקטן הם הגבוהים מבין כל המכתשים ומגיעים לגובה של 400 מטרים, צורתו הכמעט עגולה באופן מושלם מאפשרים לראות בתצפית את כל קירות המכתש ממקום אחד דבר שיחודי אך ורק אליו מבין כל המכתשים.

אומנם מלמעלה המכתש נראה פיצי, אבל ההליכה בתוך המכתש היא לא קצרה בכלל, וכוללת ירידה פנימה של 400 מטרים ואז עלייה של 400 מטרים.

ההליכה בתוך המכתש היא מרשימה, צמחייה רבה נמצאת בפנים, בכל רגע מרגישים לחודים בתוך אמבטיה ענקית, צבעי הסלע מרשימים, לרוב סגולים אך גם לפעמים צהובים זוהרים וירוקים.

ההליכה נמשכת על שער אשמדאי שמה משנה כיוון חד לכיוון השני, עוד שעה הליכה מובילה אל תחילת העליה של מעלה עלי.

העלייה חדה ולא נגמרת, לקראת הסוף המצוק נהיה חד עוד יותר והעליה היא בעזרת ברזלים ויתדות, הנוף הנשקף מסוף העליה מזכיר לנו בדיוק למה באנו ולמה אנחנו מתאמצים כל כך, זה שווה כל רגע של קושי, הנוף הוא עוד יותר עוצמתי מהצד השני משום שהגובה הוא הכי גבוה מבין קירות המכתש ואפשר לראות את המכתש כאילו היה בור קטן אך מדויק באדמה.

עוד הליכה של חצי שעה הובילה אותנו לחניון המכתש הקטן שמה חיכה לנו הג׳פ עם הציוד ללילה.

אומנם המקום הוא יחסית פתוח ונתון למזג האוויר ולקור של המדבר, אבל במקום מצאנו משטחי שינה, עיגולים בקוטר של 5 מטרים עם קיר מסביב שמגן על הרוח, בתוכן אבנים קטנות שיותר נוח לישון עליהם (מעריץ את מי שבנה את זה)

יום 2 - בדרך למכתש הגדול, מחניון המכתש הקטן אל חניון מפעלי אורון

מחניון המכתש הקטן אל חניון מפעלי אורון

היום נפתח בארוחת בוקר ובקיפול האוהל, כל כך מוקדם בבוקר וכבר חם, כל כך שונה מאתמול, הדרך מתחילה בהליכה של 3 שעות בשיא הגובה בשמש, אז צריך לצאת מוקדם.

מתחילים ללכת על שביל עפר למשך כמה דקות עד שמגיעים לכביש מעלה עקרבים, מרגע חציית הכביש ישנו טיפוס קל לגבעה, ומאותו הרגע ההליכה נמשכת כמה שעות והיא בשיא גובה משני הצדדים.
הנוף הנשקף כל הדרך הוא מדהים, רואים לכיוון העיר דימונה ו״מפעל הטקסטיל״, רואים את הקירות המזרחיים של המכתש הגדול, ומצד שני רואים את דרום ים המלח ואזור בריכות האידוי והמפעלים באיזור.
בדרך עוברים במצד צפיר, שהיא גם כיפה בשיא הגובה עם נוף 360.

אחרי עוד שעה של הליכה מגיעים להתחלה של מעלה ימין, שזה אחד האזורים היפים ביום הזה, ה״סדק״ שמדלגים מעליו, הוא חלק מדופן הקיר בתהליך נפילה ארוך, ומזכיר לנו כמה אנחנו זמניים והטבע פה שנים וישאר עוד למשך שנים רבות.
ירידה לא ארוכה של 150 מטר מכניסה אותנו לנחל ימין, הצל הראשון שרואים היום, ואחר כך פונים ימינה לנחל חתירה, הנחל שמנקז את כל המים של המכתש הגדול בעת שיטפון, מפה זה רק עליה עם הנחל עד סוף המסלול.

אחרי שעה של הליכה בתוך הנחל זה נראה שמגיעים למבוי סתום, והסימון שבילים מסמן לעלות דרך דרדרת אבנים, זו לא טעות, מלמטה אפשר לראות את הסולם המפורסם של מעלה פלמ״ח, ואפשר להבין איפה השביל עובר, העלייה תלולה אך עם זאת לא ארוכה מידי, אחרי טיפוס של 150 מטר ועלייה בסולם הברזל מעט הליכה מביאה אותנו לעין ירקעם, שזה מעיין ענק שמלא כל השנה, מה שכן הקרבה שלו לסוף המסלול והקלות להגיע עם רכב פרטי גורמת לו להיות עמוס באנשים.

התכנון היה להמשיך, לעלות לסנפיר של המכתש הגדול, אבל בגלל שלקחנו את הזמן מידי ושהיה כבר מאוחר, בסופו של דבר החלטנו לחזור לאוטו ולסיים את הטיול.
מהחניון של עין ירקעם עד האוטו המרחק הוא 3.5 ק״מ על הכביש, אבל ההליכה שמה היא לא סימפטית בכלל כי הכביש עמוס במשאיות פול-טריילר שנוסעות במהירות מוגזמת למפעל לכן במזל תפסנו טרמפ עד המפעל.

• אם אתם רוצים עזרה לוגיסטית הקפצה/הטמנה - מומלץ לדבר עם יניר (054-2461066), הוא יעשה עבורכם מה שאתם רוצים במחירים טובים.