יומיים של סיבוב מהיר בהרי הגליל המערבי

טיול מעגלי באורך של כ-72 ק"מ אשר מתחיל ביחיעם ועובר דרך נחל כזיב, אבירים, מירון, בית ג'אן, פקיעין, יאנוח וחזרה ליחיעם.

תאריך הטיולJune 2020
משך הטיוליומיים
עונה מומלצתאביב, סתיו

הכנת המסלול והציוד

הפעם תוכנן טיול מהיר במטרה ברורה לגמוע מרחק רב במשך זמן קצר. התכנית המקורית היתה לצאת למסלול המוכר, מים לים, ביומיים אך היעדר תחב"צ נורמלית שתקשר אותנו מהרכב בגינוסר לתחילת המסלול בשעה סבירה גרמו לנו לרדת מזה והתחלנו לחשוב על אופציות.

לאחר חיטוטים במפות גיליתי כי ביחיעם ישנה מבשלת בירה וזה ממש קרץ לי לסיים שם את המסלול, מפה לשם ולאחר תכנונים הצלחתי לארגן מסלול מעגלי שמתחיל ביחיעם ומתחבר לנחל כזיב דרך מצפה הילה.

הנה לינק לתכנית המסלול:

ככה נראה הביצוע שיצא קצת שונה:
יום ראשון:
יום שני:

טיול מהיר מהסוג הזה מחייב להיות קל ככל הניתן מבחינת ציוד בכדי לנוע ביעילות בשטח ולגרום לגוף מינימום "נזק" בכדי שיוכל להתאושש במהלך הלילה. לכן הציוד עימו יצאתי לטיול נבחן בקפידה במטרה לקחת רק מה שצריך ולא מעבר לכך. התיק שנבחר הוא תיק 20 ליטר שמיועד לריצה עם ציוד (600 גרם), שק"ש קטן מפוך (620 גרם), אוהל רשת לשני אנשים (580 גרם כולל היתדות), ערכת קפה, אוכל יבש מינימלי וחטיפים, בקבוקי מים בנפח של 2.5 ליטר ועוד ציוד חיוני. סה"כ הגיע משקל התיק כולל הכל לכ-7.0 ק"ג במבנה די קומפקטי על הגוף.

מצ"ב לינק לציוד שהיה עלי, אפשר לראות שמשקל הציוד הכולל היה כ-7.4 ק"ג כולל הביגוד שעלי ו-2.5 ליטר מים. על הגב היה כ-6.7 קילו ואף פחות שכן לא נשאתי 2.5 ליטר למעט מקומות בהם היה לי מרחק גדול בין מקורות המים.

יום ראשון - מיחיעם לנחל כזיב, עליה לאבירים, צומת אלקוש ועליה לחרבת חממה

קצת לפני 6:00 ניצבנו בכניסה ליחיעם וחיכינו שמישהו יעבור בשער בכדי שנוכל להיכנס, קחו זאת בחשבון.
חנינו ליד המבצר ויצאנו אל הדרך דרך הפשפש האחורי של הישוב אשר מוביל לסינגל נחמד. טיילנו לאורכו של נחל אושרת ומשכנו צפונה, לאחר חציית הכביש, אל נחל געתון. שם פנינו ימינה וסטינו למרחק של 150 מטר בערך בכדי לבקר במערת נטיפים שהתגלתה כמשהו די מאכזב.המשכנו צפונה עד למעילייה שם נתקלנו בעץ תות אדיר סמוך לכביש, היה טעים. ההליכה מכאן הינה בתוך הישוב ועל הכביש עד לאזור מצפה הילה, שם נתחבר לשבילים היורדים אל נחל כזיב ועין טמיר.

עין טמיר ונחל כזיב שופעים ברמה שהרבה זמן לא ראינו. ישבנו לקפה וטבילה קטנה והתגלגלנו הלאה לא לפני שהשלמנו קצת מים מהמעיין.

הלכנו מזרחה לאורך נחל כזיב עד לשביל שחור העולה לאבירים, פנינו אליו שמאלה והלכנו עימו עד לחניון הלילה באבירים שם מילאנו קצת מים. מכאן לתחנת הדלק יש כ-10 ק"מ ככה שנדרשנו להיות מלאים (2.5 ליטר).

חברנו חזרה אל הסימון הירוק של שביל ים אל ים והקפנו איתו את אבירים מצפון ולאחר מכן ירדנו בוואדי דרומה. עברנו את חורבת מורגות והגענו לתחנת הדלק. כריך טעים ושתייה קרה סידרו אותנו ויחד עם בירה מהקיוסק הסמוך סיכמנו חצי יום.

חצינו את הכביש מתחנת הדלק וירדנו עימו עד אשר יש ירידה קלה שמאלה מהכביש אל דרך מקבילה היורדת אל הנחל. חברנו חזרה אל השביל בנחל כזיב והתחלנו ללכת עימו אל עין חותם אשר מהווה מקור מים מצוין. כשאנחנו עוברים בדרך את עין רטט, עין זבול ועין טבעת פגשנו כמה מטיילים. עין חותם לפנינו עם עצי הצפהפה הגדולים המזהים אותו מרחוק, כוס קפה השלמת נוזלים והופ לדרך.

18:20 ניצבים אחרי כ-39 ק"מ בחניון הלילה אליו יגיע מאוחר יותר חבר שהרבה זמן לא ראיתי ויביא איתו כמה סטייקים לנשנוש.

לילה טוב!

נקודות מים:
מעילייה - תחנת דלק
עין טמיר
חניון אבירים
צומת אלקוש - תחנת דלק
עין חותם
חניון חממה.

יום שני - חרבת חממה, מירון, בית ג'אן, פקיעין, פארק הסלעים וחזרה לרכב ביחיעם.

5:00 השכמה, קיפול ,ארוחה קלילה ויוצאים עדיין במתווה של שביל ים אל ים המוביל אל פסגת המירון.

לחניון הפסגה הגענו די בקלילות אך משבי האוויר החמימים ששברו את קרירות הבוקר העידו על החום העומד לפקוד אותנו באותו היום. מחניון הפסגה עלינו אל בריכת החורף שעדיין מחזיקה מים יפה.

הירידה מכאן לבית ג'אן בשביל הכחול עמוס הקוצים שלא ברור אם הגשמים החזקים או חוסר המטיילים בתקופת הקורונה הם אלו שגרמו להם להשתלט ככה על השביל. בהתחלה זה לא נורא להתחכך באיזה קוץ אבל אחרי זמן מה זה הפך למשהו ממש לא נעים. כנראה שמכנס קצר לטיול כזה הוא קצת הגזמה.

השביל הכחול הוביל אותנו אל עין סרטבה (שימו לב לא לעבור לאדום) שם כבר החום הורגש היטב. ניצלנו את המעין לשתייה וקירור והמשכנו לעלות עם השביל אל בית ג'אן. בדרך רואים מטע דובדבנים ותוך כדי התפעלות יוצא בעל המטע ומושיט לנו סלסלת דובדבנים ענקית "קחו תהנו" הוא אומר, איזו קבלת פנים נעימה. סרבנו בנימוס לקחת כ"כ הרבה דובדבנים אך לקחנו חופן דובדבנים כל אחד, הודנו לו והתגלגלנו אל הדרך.

ברחובות בית ג'אן (ע"ג סימון שבילים אדום) ישנם הרבה עסקי מזון ומצאנו בקלאווה טובה וגם מינימרקט שמוכר גם פיתות עם בשר טחון או עוף שבעלת המקום מכינה בעצמה. אכלנו לשובע והמשכנו הלאה. לאחר עליות ומורדות בבית ג'אן (אם תהיתם, מישור אין כאן) בשביל האדום, פנינו אל סימון ירוק שהוביל אותנו לכיוון הוטה 6 והוטה נוספת אליהן לא נכנסנו. כאן השביל מסולע ברובו אך נחמד להליכה. בנקודה מסוימת פנינו שמאלה בסימון כחול וירדנו אל פקיעין.

פקיעין, היעד - קונדיטוריית יוסף. מהעיקול הבולט בכביש הראשי יורדים כאשר מימין יש בית מלון ומשמאל סופר. בהמשך הדרך מגיעים לסבתא ג'מילה וממולה הקונדיטוריה עם הקנאפה המצוין. עוצרים לקנאפה ומילוי מים ומתחילים ללכת דרך רחובות פקיעין כאשר אחרי זמן קצר נתקלים במעיין ממש מתחת לכביש בישוב. בגב הישוב יוצאים אל יער פקיעין שההליכה בו לא הרשימה במיוחד לאור כמויות הזבל בוואדי העולה לכיוון אזור התעשייה כיסרא.

עוברים את מה שנקרא "גן הפסלים" ועולים לתצפית יפה על הנוף. ממשיכים עם הכביש הראשי אל תחילת שביל פארק הסלעים היוצא מכיסרא אל תחנת הדלק בכביש 854 (ליד תפן). השביל ממש נחמד ומוצל, הרבה סלעים נחמדים שמשמשים את קהילת המטפסים לבולדרינג. באזור הסלעים הגדולים ישנו ביתן וצמוד לו יש כיור וברז מים, לצערי לברז המים לא היתה ידית אבל הצלחנו לאלתר משהו באמצעות פותחן הבקבוקים בויקטורינוס. התארגנו על מים והמשכנו אל תחנת הדלק לבירה וקרטיב.

בהמשך נכנסנו אל יאנוח לא לפני שעברנו בין מטעים שונים. הגענו למסעדה קטנה וחמימה בה נאפו לנו צמד מאפים תורכים עם בשר טחון ועוד כמה תוספות . וואוו, איזה טעם היה לאוכל הזה. שוחחנו אם ה"עובדת" במקום והסתבר שסבתה מכינה את הבצק וחלק מהאוכל וזה היה מורגש. פשוט טעים ובמחירים שווים לכל נפש. "לחם ועג'ין בלדי" זה שם המקום, עשו לבטן שלכם טובה ותעצרו שם.

מיאנוח יצאנו בסימון ירוק שקצת התברדק עקב עבודות שמבוצעות בחלק בו יורדים לשטח. חיש קל התאפסנו על המסלול וצעדנו אל עבר יחיעם כאשר אנחנו חוצים את נחל יחיעם ופוגשים עדר חזירים גדול שמתחיל לדהור הרחק מאיתנו.

יחיעם, 18:00. מסכמים יומיים, 73 ק"מ בערך ובטן מלאה בדברים טעימים.

ומבשלת הבירה שבגללה התחלנו וסיימנו ביחיעם.... היא היתה סגורה לרגל חגיגות הקורונה.

מקורות מים:
חורבת חממה
מירון - חניון הפסגה
בית ג'אן
פקיעין
פארק הסלעים (נדרש פלאייר או אילתור)